Jak začít hrát od nuly

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 13012
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak začít hrát od nuly

Příspěvek od Markus » 29. 11. 2020, 13:49

Muzzug píše:
29. 11. 2020, 13:27
A nešel by tady v tom případě využít Mausritter?
Ano, kdybych to chtěl hrát s dětmi, tak přesně to bych udělal. :) Potíž je v tom, že to nemůžeš doporučit nějaké matce na Facebooku, která shání něco na hraní s dětmi - ona ty hry sama nehackne do jedné.

EDIT: Ale Jersone, pokud jsi to ještě neudělal, tak tu Myší hlídku si fakt přečti. Systém je sice složitý, ale všechno ostatní ta hra dělá fakt dobře a nebýt komplexnosti, tak je to ideální začátečnický produkt.Včetně textů na téma "jak hrát RPG hry".

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19262
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak začít hrát od nuly

Příspěvek od Jerson » 30. 11. 2020, 08:13

Markus píše:
29. 11. 2020, 10:46
Nejde mi vůbec o Vypravěčské pravomoci, ale o herní obsah. Nějaké prostředí, postavy, zápletky, něco, co můžu vzít a bude mě to inspirovat k tomu, abych něco tvořil.
Jenže to je právě ten rozdíl. Jsi v paradigmatu hraní RPG, kdy herní obsah musí vytvářet Vypravěč, a máš to třicet let zažité. A zřejmě nemám velké zkušenosti s menšími dětmi.
Řeknu ti, jak to funguje. Děti se dívají na pohádky, filmy, Youtube videa. Chtějí hrát to co tam vidí, chtějí konkrétní scény a situace, přehrávané "tak, jak mají být", nebo - častěji - různě modifikované, případně zkombinované z více zdrojů. Často nebudou potřebovat žádnou zápletku připravenou někým jiným, protože ti samy řeknou, že chtějí získat draka. Nebo vyhrát turnaj v pokémonech. Nebo utíkat před Siren headem.

Dám ti příklad odpovědí, které jsem dostal na otázku "Co baví vaše děti, co by chtěly hrát":
u nas hned po dinosaurech a dracich jedou policajti a star wars
minecraft v jakémkoliv stylu, nyní ovšem také "horrorový" ve stylu FnaF, potom klasické fantasy (trpaslíci, obři, draci, goblini, kouzelníci, rytíři,...), Portal by se u nás taky chytil.
pohadkove prostredi(fantasy) a hl.draci a dinosauri.Pak policie,hasici
Dinosauři, draci, Tlaková patrola a pohádkové prostředí - princezny a víly
Princezny, koně, poníci, Elsa, dinosauři, kočičky.
Celkově mám těch témat, přičemž jednoznačně dominují Draci, fantasy a pohádky. problém je, že "Draci" zahrnují všechno pod Chryzalida, nebo jak se ten pokémon jmenuje, po Godzilu, včetně navázaných příběhů. To samé "fantasy" a "pohádky" (což se částečně, ale ne úplně překrývá). A kterýkoliv kousek z toho vezmeš, tak každá rodina či každá parta dětí, nebo každé jednotlivé dítě chce něco jiného. Herní obsah musí být postaven na jejich fantasiích v kombinaci s fantasiemi rodičů, aby byli ochotní to hrát. Jakékoliv vymezení jednoho žánru i v rámci fantasy může neoslovit 90% hráčů. A u zbylých 10% se ještě nemusí trefit do jejich momentální nálady.

Pokud jde preferenci v případě ukázkových postav, tak mám tyto výsledky:
Škyťák (Jak ochočit draka): 22 hlasů
Harry Potter: 14
Drak: 12 (to budou asi ti draci zachraňující prince ze spárů princezen)
Spiderman: 10
A dál to pokračuje: Hermiona, Bilbo Pytlík, Steve z Minecraftu, Elsa, Will z Hraničářova učně, a dalších 20 až po Eleven ze Stranger Things. Nevím nakolik to jsou preference dětí a rodičů, nicméně jsou to požadavky začátečníků.

A teď mi řekni, jak s těmito informacemi vytvořit nějaký "jasný herní materiál a hratelný obsah". Vůbec netuším. I kdybych udělal hru ve stylu "Jak ochočit draka", bude pro většinu potenciálních hráčů nezajímavá.

Osobně si myslím, že problémy s vytvářením hratelného obsahu mají jen dospělí, a z nich nejvíc hráči klasických RPG, kteří jsou vycvičeni čekat, co před ně GM předloží, a to řešit.
Univerzální, nekonkrétní systémy dělané ve stylu „vymysli si, co chceš, ale mi ti s tím nepomůžeme a ani ti nedáme nic hratelného,“ jsou zlo a dětem a rodičům budou fakt k ničemu.
Tohle tedy vidím přesně naopak - systém pro začátečníky si musí poradit s libovolným požadavkem na herní prostředí a herní postavy, a to jak převzaté, tak kombinované, a nebo zcela smyšlené. A to co hráči potřebují je hlavně nějaký způsob, jak vnést určitý řád do živelného vkládání nápadů a určení toho, kdo teď bude mluvit a jak se to co říká projeví ve hře. Narovinu počítám s tím, že herní obsah bude vykraden ze všeho možného, filmy, seriály, knížky, počítačové a deskové hry, reklamy, Youtube videa, jiná RPG, hračky ... A naopak nevěřím tomu, že je účelné do dětí hustit nějaké umělé prostředí, nejlépe s procházením jeskyní a vybíjením příšer. To je zcela minoritní způsob zábavy, se kterým se děti setkávají jen v podobě Karaku, Dornu a pokusů rodičů znajících Dračák, přičemž vše je odvozeno od existence Dračáku před třiceti lety, a nebýt tohoto vlivu, dneska po tom u dětí neštěkne ani pes. Navíc pokud nějaký kovaný dračákista chce hrát se svými dětmi, tak fluff vezme z DrD a potřebuje jen ty mechaniky, které zapojí hráčské nápady a poradí si i s tím, že jeskyni půjde prozkoumávat parta ve složení Elsa, Spiderman a Drak Bulík.

Až budu mít tohle, budu sbírat zpětnou vazbu a dávat dohromady nejčastější požadavky na herní prostředí a příběhy, abych vytvářel ten "hratelný obsah", tedy různé tabulky s postavami, zápletkami, překážkami a podobně.
boubaque píše:
29. 11. 2020, 11:05
Pokud pocitas s tim, ze hraci (deti) budou prirozene prebirat vypravecske pravomoci a nejaky pripraveny pribeh nema uplatneni (s cimz souhlasim), tak je potreba dat vypraveci nastroje, jak delat hru zajimavou za kazde situace. Jak ma vypadat zajimava postava (priklady, prip. generator), jak z hracem ucedene postavy udelat zajimavou (zajimave osobnostni rysy, priklady motivaci a twistu), jak maji vypadat zapletky (jak uvest postavy do deje a dodat jim nejako motivaci), jak muzou vypadat prekazky v tom, co se postavy rozhodnou delat (takove to "ano, ale..." - tj tvorba opozice bez negovani vkladu hracu do hry). Atd.
Jo, tohle je směr, kterým se chci ubírat.
boubaque píše:
29. 11. 2020, 11:05
A jeste jedna moje osobni poznamka: Hrani s jednim aktivnim ditetem je fajn, kdyz pristoupis jako vypravec na to, ze si hrac (dite) vezme vypravecske pravomoci. Ale muze nastat problem s vice aktivnimi detmi, protoze kazde bude chtit vkladat obsah do hry, ale nebude se to libit jinemu diteti, protoze to treba zrusi jeho vklad do hry, nebo jeho predstavu, jak situaci dal vest. Jako vypravec, zvlast kdybych byl nezkuseny v RPG, bych velmi ocenil, jak resit tyhle "kreativni rozpory". Ono se to treba pri spolecne hre deti casto nejak vyvine a deti si ve skupine vyjasni dynamiku vztahu a hierarchii, ale kdyz do toho vstoupi nekdo dospely, muze z toho byt plno urazenych deti, co uz si nechteji hrat.
Však právě. Klasické systémy tohle neřeší a nechávají čistě na Vypravěči, jak se s různými vlivy a efekty popasuje, přičemž základní přístup je Nech je vybrat z nabídky v tabulce, věci mimo ni pouze na vyžádání, a když budou více než kosmetické, tak je zakaž. Asi bude třeba popasovat se i se situací, kdy ve hře budou tři Harry Potterové (jak se tohle proboha skloňuje?)
Korhul píše:
29. 11. 2020, 11:36
Doporucuju mrknout na nejake materialy o vyvojove psychlogii deti. Staci jen uplne zaklady, muze to dost pomoct.
Něco z téhle kategorie jsem už také četl, ale popravdě nevím, co bych si z toho měl pro svou tvorbu vzít. Reálně je požadavek udělat hru pro hráče ve věku 5 - 50 let.

Myší hlídku mám v seznamu požadavků jako jednu položku, vedle nich jsou i jednou zvířata, jednou koně, jednu tlapková patrola. Jako ideální herní obsah ji tedy nevidím - podle mě to je spíše hra, o které se dospělí myslí, že by měla děti bavit, ale děti na to budou mít svůj názor. Naprosto jistě vím, že mého syna by to nebavilo. A pokud chce něco Myší hlídku použít, dostane do ruky pravidla, která děti zvládnou.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 13012
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak začít hrát od nuly

Příspěvek od Markus » 30. 11. 2020, 12:32

Jerson píše:
30. 11. 2020, 08:13
Jenže to je právě ten rozdíl. Jsi v paradigmatu hraní RPG, kdy herní obsah musí vytvářet Vypravěč...

Já si fakt nemyslím, že jsem uvězněný v nějakém paradigmatu – já se v RPGčkách ve skutečnosti trochu vyznám a mám jich odehráno dost různých. Náš rozpor není daný mojí omezeností. Náš rozpor je daný tím, že ty uvažuješ o tom, že pro rodiče a děti vytvoříš abstraktní, bezžánrovou vyprávěcí hru a já si prostě myslím, že všechny tyhle tři vlastnosti (možná až na to "vyprávěcí", když hooodně přimhouřím oči) jsou krok špatným směrem. Zejména ta abstraktnost a bezžánrovost, to je fakt smrtící – taková hra podle mě nezaujme, nanadchne a nebude k ničemu inspirovat.

Střepy snů, anyone?

Abstraktní bezžánrové hry jsou marginální i mezi zkušenými hráči – schválně koukni na žebříček podle RPG geeku, nejblíž je na 19. místě Fate, jinak jsou to všechno velmi žánrově specifické věci s konkrétním herním obsahem. Hráči prostě mají konkrétnost rádi! O dětech a zejména rodičích-nehráčích to IMHO bude platit dvojnásob.

Ale uvědomuju si, že začínám být destruktivní, odrazuju tě od něčeho, co dělat chceš, a navádím tě k něčemu, co dělat nechceš. Za to se omlouvám, jenom jsem chtěl dovysvětlit svou pozici. Už toho nechám. Pokud mi dokážeš, že se mýlím, a tvoje hra bude populární, tak budu upřímně rád.

Pokud už ses rozhodnutý jít abstraktní cestou, tak prosím zvaž aspoň tu možnost, že uděláš nějaká univerzální pravidla a k něm budeš dodávat konkrétní scénáře v různých žánrech. To může fungovat velmi dobře, důkazem budiž Fiasco, jedna z nejoblíbenějších RPG her ever. Já to ve skutečnosti neznám, ale co vím, je to univerzální vyprávěcí party game s jednoduchými pravidly, pro kterou vycházejí desítky různých scénářů. Vezmeš jednoduchá pravidla, vezmeš jednoduchý scénář a hraješ. Doporučoval bych ji prostudovat a budu rád, když o ní napíšeš něco víc, protože mě zajímá a jsem líný ji číst. :)

EDIT: Všimni si taky, že jsem nikde ani slůvkem nezmínil nic o tom, že bys měl dělat fantasy, dungeon crawl a vyvražďovačku příšer. Ale ty zjevně máš dojem, že přesně to ti říkám? :-?

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 13012
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak začít hrát od nuly

Příspěvek od Markus » 30. 11. 2020, 12:46

Za zmínku taky stojí, že ty sám tady v příkladu toho, jak si hrál se synem, jsi měl pro svého syna připravený scénář.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19262
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak začít hrát od nuly

Příspěvek od Jerson » 30. 11. 2020, 13:20

Scénář ne, jen jsem improvizoval a právě že to stálo docela za houby, syna to moc nebavilo. Když ho totiž něco baví, tak říká "ještě naposledy" nebo "než bude rafička na dvanáctce". I když Darien není úplně materiál na vyprávěcí hry, vsadím se, že larpy by ho bavily mnohem víc.

Nicméně, svou otázku jsem myslel vážně - když mám takové rozdílné požadavky od tolika lidí, jaký žánr a jakou zápletku bych měl zvolit? Co by v takových pravidlech mělo být? Nevím kde jsem zmiňoval, že mi mi říkáš, že mám dělat vyvražďovačku nebo dungeoncrawl, ale navrhoval jsi třeba myší hlídku s jednoduššími pravidly.

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 5890
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak začít hrát od nuly

Příspěvek od boubaque » 30. 11. 2020, 13:39

Jerson píše:
30. 11. 2020, 13:20
I když Darien není úplně materiál na vyprávěcí hry, vsadím se, že larpy by ho bavily mnohem víc.
Nevím, jaké máš zkušenosti s larpem ty, ale jak tě čtu, tak bych se českých larpů velmi obával, minimálně v současnosti. Pokud bys syna vzal/poslal prakticky na cokoli, co není outdoorový svět/sandbox, tak by mohl být zklamaný ještě víc než já po třinácti letech zkušeností. Protože české larpy (ty trochu příběhově laděné) jsou v naprosté většině railroad, kde dostaneš možnost maximálně herecky ztvárnit roli, jen ti nikdo nedá dopředu scénář (který ale existuje), anebo v lepším případě ten scénář máš aspoň pár scén dopředu k dispozici.

</larp_rant>
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 13012
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak začít hrát od nuly

Příspěvek od Markus » 30. 11. 2020, 13:43

No přijde my zajímavá myšlenka udělat to, co chceš, tj. něco univerzálního, co nějak strukturuje nápady dětí a rodičům to pomůže ukočírovat... fakt něco stručného.

A k tomu mít nějaké "aplikace" nebo "scénáře" na různé žánry/příběhy/atd. Třeba scénář Minecraft, scénář Harry Potter, scénář myši v lese, scénář dungeon... které ti k tomu dodají něco konkrétnějšího. Třeba příklady výhod/nevýhod/konfliktů, seznam vybavení a pokladů, konkrétní odemykatelné specializace (to už záleží na tom, co ten systém bude vyžadovat), nějakou příšeru/nepřítele s konkrétními statistikami, ale třeba taky nějakého záporáka, zápletku a problém k řešení. Aby rodiče viděli: v zásadě takovouhle strukturu by měl mít "scénář", který si potřebujete vymyslet. Vidíte, je to celkem stručné, stačí pár prvků. Zahrajte si tenhle jeden a pak už můžete vymýšlet vlastní.

Nebo tomu neříkej scénář, ale playbook, jestli ti to pomůže to líp uchopit.

Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 471
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak začít hrát od nuly

Příspěvek od Korhul » 30. 11. 2020, 13:53

Něco z téhle kategorie jsem už také četl, ale popravdě nevím, co bych si z toho měl pro svou tvorbu vzít. Reálně je požadavek udělat hru pro hráče ve věku 5 - 50 let.
Není mi jasné, jestli tím myslíš, že budou teda hrát vždycky rodiče a jejich děti dohromady nebo někdy budou hrát jen děti společně a někdy budou hrát jen dospělí. Ale všechny tyhle případy se mi zdají, že vyžadují úplně jiný přístup.

Starší děti můžou mít problém s tím, že mladší děti některé věci chápou jinak. Sám popisuješ to "magické myšlení" docela dobře. Děti v předškolním věku mají svoji vlastní představu o tom, jaké by věci měly být a tomu přizpůsobují vysvětlení jevů kolem sebe, aby to zapadalo do už vytvořeného obrazu. Jenže jak se rozvíjí logické myšlení, tohle ustupuje a dítě o dva tři roky starší už tuhle nelogiku odmítá, protože odporuje jeho zkušenostem. Na druhou stranu je to skvělá příležitost, jak se můžou mladší děti od starších dětí a dospělých přirozeně učit. Nebo ještě jinak - oni se přirozeně učit budou, protože to je jejich ehm, přirozenost. S tím taky musíš počítat a řešit jaká témata budeš do hry vnášet (nemyslím kulisy, ale náplň hry). Chtě nechtě bude i hraní takového RPG výchovný proces, jakkoli neformální.

Dítě v předškolním i mladším školním věku taky teprve získává všemožné sociální dovednosti a v kontaktu s ostatními lidmi dělá mnohé nečekané věci, protože je dělá poprvé. Například sociální konflikty, to bývají dost zajímavé situace plné neobratných gest a vět, ale to jsi myslím taky sám popsal. Řešení vyvoláním agrese může být, s ohledem na zdánlivou jednoduchost provedení, časté. Z dětských táborů mám spoustu takových situací... Dospělí pak mají tendenci dětem říkat, jak to měli udělat správně, a to naráží na různé stupně vzájemného nepochopení. Dospělí dětem zábavu přeorganizovávají, a to klidně i nevědomě nebo tím, jak na ně reagují, aniž by se přímo do hry zapojovali.

Pravidla hry by tedy měla podle mě hlavně řešit to, jak se můžou dospělí naladit na dětskou mysl a poskytnout techniky, jak dětské nápady rozvíjet, stavět na nich. Využít ty věci, které u dětí považujeme za projev nezralosti, jako silné stránky pro vznik dobrého společného zážitku. Identifikovat při jakých činnostech můžou mít děti jako účastníci hry naopak problémy v důsledku nedostatku svých kompetencí a ty nějak adresovat a pomáhat rozvoji takových kompetencí, aby to zážitek ještě vylepšilo.

Jak to udělat, aby dospělý, který bude s dětmi hru hrát, jim dělal průvodce a podpůrce na jejich cestě do vlastní fantazie. 8)

Samozřejmě to nepsat jako pedagogickou příručku pro rodiče. Vícméně bych ty rady pro hraní hry podal stylem jako je podaný návod pro MCho v AWčku. Hraní hry s dětmi vyžaduje určité principy - hrej podle nich a dodržuj je, zážitek se dostaví.

Já na to nejsem odborník, jen jsem mnoho let dělal s dětma v dětském oddíle, takže to vnímám spíš na základě empirických zkušeností a intuitivně, než z nějakého hlubokého teoretického poznání. Nicméně bylo by asi fajn se o tom poradit třeba s nějakou učitelkou z MŠ nebo ZŠ, která by o tom měla mít i nějaké akademické znalosti a mohla by k tomu poskytnout hlubší vhled.

Jinak +1 za zkušenosti od Black Addera, ten reroll v podobě fyzického předvedení činnosti bych v takové hře určitě chtěl.
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19262
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak začít hrát od nuly

Příspěvek od Jerson » 30. 11. 2020, 14:45

boubaque píše:
30. 11. 2020, 13:39
Nevím, jaké máš zkušenosti s larpem ty, ale jak tě čtu, tak bych se českých larpů velmi obával, minimálně v současnosti. Pokud bys syna vzal/poslal prakticky na cokoli, co není outdoorový svět/sandbox, tak by mohl být zklamaný ještě víc než já po třinácti letech zkušeností. Protože české larpy (ty trochu příběhově laděné) jsou v naprosté většině railroad, kde dostaneš možnost maximálně herecky ztvárnit roli, jen ti nikdo nedá dopředu scénář (který ale existuje), anebo v lepším případě ten scénář máš aspoň pár scén dopředu k dispozici.
Byl jsem jen na dvou, které dělal kamarád - jeden pro pár dalších kamarádů, asi 12 lidí v domě, něco jako Městečko Palermo, a druhý byl pro děti jeho a jeho kamarádů na hradě, věk asi 8 - 15 let. Jinak mám nulové zkušenosti. A synovi bude šest, takže klasický larp zatím nehrozí.

Markusi, playbooky na jednu či dvě strany či něco na ten způsob bude asi třeba a počítám s nimi, jen je prostě vytvořím podle míry poptávky a reálných pokusů s dětmi.

Vzhledem k tomu, že se všechno popisuje slovy, postavu stačí popsat třemi slovy a překážku jedním až šesti slovy, a co slovo, to kostka (bonus / úroveň překážky), tak vytvořit cokoliv by neměl být velký problém.

Asi bych měl říct, že v základní verzi hodlám zcela vynechat čísla, žádné podhazování, žádné sčítání a odčítání. Musí to jít hrát i s kostkami se symboly. Nebo úplně bez kostek, v autě, ale pořád podle pravidel a nikoliv podle GM fiat. (Tedy ... jedna verze je použít jako generátor náhody SPZ protijedoucích aut, takže i GM, i Fiat vlastně ano :-) )
Korhul píše:
30. 11. 2020, 13:53
Není mi jasné, jestli tím myslíš, že budou teda hrát vždycky rodiče a jejich děti dohromady nebo někdy budou hrát jen děti společně a někdy budou hrát jen dospělí. Ale všechny tyhle případy se mi zdají, že vyžadují úplně jiný přístup.
Všechno najednou. Tedy musí to zvládnout hrát šikovné děti v pěti letech. Musí to zvládnout vést šikovnější děti od 7 - 8 let, když budou hrát s rodiči, od 10 let aby to dokázaly hrát i děti spolu. A musí to bavit i dospělé. Výhoda je, že to nemusí být taktická bojová deskovka, takových her jsou mraky.

Reálně spolu děti různého věku už hrajou - nějak - takže to nějak musí fungovat. Jde jen o to ty přirozené postupy nějak herně zábavně formalizovat, aby si každý neohýbal pravidla podle sebe. Zejména ne Vypravěč. Takže Vypravěč si na nic neháže a nic nenastavuje skrytě, i když skrytě si může vymyslet ledacos.

Učitelky mám v té skupině taky, tak uvidím co a jak mi na to řeknou.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 13012
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak začít hrát od nuly

Příspěvek od Markus » 30. 11. 2020, 15:21

Jerson píše:
30. 11. 2020, 14:45
použít jako generátor náhody SPZ protijedoucích aut, takže i GM, i Fiat vlastně ano :-) )
+1 $D

Vzpomněl jsem si, že jak když jsem ještě byl ve skautu, děcka na výpravách hrála "dračák" za chůze, jen tak. Jeden PJoval, ostatní chrlili nápady, PJ to nějak řešil. Kostky za chůze samozřejmě nepoužívali.

Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 471
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak začít hrát od nuly

Příspěvek od Korhul » 30. 11. 2020, 15:32

Jak nad tim dal premyslim, prijde
mi, ze tento druh spontanni detske hry opravdu promitnes nejlepe sepsanim nejakych principu a la Aw a jejich projevem ve hre skrze hrany obsah + mechanismy na zpusob stridani slova a vyuzivani napadu stylem Ano, Ano ale..., Ne ale..., Ne nebo neco na ten zpusob. plus vyuzit to, ze male deti se porad na neco ptaji, to je prilezitost jak nekam hru smerovat.
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 13012
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak začít hrát od nuly

Příspěvek od Markus » 30. 11. 2020, 16:06

Jestli tě to nakonec nenavede k tomu, že začneš psát příručku impra. Jenom poučky typu "Neříkej ne, ale ano, ale...", "směřuj situaci ke konfliktu" atd.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19262
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak začít hrát od nuly

Příspěvek od Jerson » 30. 11. 2020, 16:30

Markus píše:
30. 11. 2020, 15:21
Vzpomněl jsem si, že jak když jsem ještě byl ve skautu, děcka na výpravách hrála "dračák" za chůze, jen tak. Jeden PJoval, ostatní chrlili nápady, PJ to nějak řešil. Kostky za chůze samozřejmě nepoužívali.
K tenhle požadavek zazněl. Buď balíček karet do kapsy, a když není, hráč řekne slovo a Průvodce současně s tím ukáže buď prst (lichá) nebo dva (sudá). Pokud počet písmen odpovídá, hráč má úspěch, pokud neodpovídá, má komplikaci. Lze nahradit "kámen - nůžky - papír", nebo zastavením digitálních stopek a čtení posledního čísla setin.

Průvodce neurčuje výsledek, o to se stará mechanika, která určí, kdo a kolik věcí z výsledku může popsat. "Ne, ale..." je jeden z přijatelných výsledků, které popisuje Průvodce. Úspěchy si popisují hráči, průvodce jen dodává případná ", ale..."

Black Adder
Příspěvky: 128
Registrován: 3. 2. 2018, 16:35

Re: Jak začít hrát od nuly

Příspěvek od Black Adder » 1. 12. 2020, 01:13

Já si nemůžu pomoct, Jersone, ale prostě mi přijde, že to chytáš za nepříliš dobrý konec (ale nenech se odradit). Jak už tady všichni zmiňují a hlavně Korhul, děti jsou dost specifický. Nejsem psycholog, ale pár přednášek jsem prospal.
Dva a více dětí 7+ vyšachuje jednoho pětiletého, musí tam být dospělí. Kdykoliv tam dospělí je, hra dětí vypadá jinak. Už šestileté dítě je úplně jinde než pětileté. Natož starší. Všechno co dělají je příprava na dospělost a zde by mělo být nějaké vedení, takže opět, kdykoliv tam dospělí bude hra bude jiná.
Zkoušel jsi na synkovi to co jsem psal, vyhodnocovat zásahy hodem nebo střelbou z hraček, plížit se "opičí dráhou" na čas nebo tak abys ho neslyšel? Jestli ano, bavilo ho to? A nedalo by se i v lese využít něco takového? Zkoušel jsi vést hru více dětí a více dětí v různém věku?
A prosím zkus mi odpovědět. Díky.

A vždycky budou děti téměř jako jejich rodiče. Můj kluk od sedmi let řeší W40k podle svých pravidel, kde si vymýšlí co je potřeba hodit a po cca roce už najel na pravidla. V pěti letech si s figurkami jen hrál. Teď to vidím u toho mladšího, ten chce (5let) dělat bum bum a případně se s nima šermovat, staršího to nebaví a chce to řešit hodem. Čím víc chápou svět ve kterém žijí, tím lépe ho umí využívat, a chtějí, protože v něm holt budou žít a fantasie, která jim dává možnost trénovat i v něčem jiném, bude na ústupu, bude pomalu nahrazena reáliemi, ne reálnějšími světy, ale reálnějším chováním těch světů. Uvidíš.
Přijde mi, že u něčeho vyházíš z vlastních zkušeností a u něčeho jen, že si to tak myslíš, promiň, ale z toho co píšeš mi to nepřijde jako ideální přístup, ale možná jen nepíšeš všechno.
A víš, že se hraní rolí používá v psychologii k diagnostice a terapii (ale víc o tom po mě nechtěj), zkus si o tom něco přečíst možná tě to zas nějak nasměruje.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19262
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak začít hrát od nuly

Příspěvek od Jerson » 1. 12. 2020, 06:38

Děti sleduju asi čtyři roky, jak si hrajou, ať samý, nebo s vedením dospělého. Co jsem vypozoroval, je to strašně různé. Někteří sedmi ať desetiletí se sami od sebe snaží zabavit tříleťáky a hrát si s nimi. Někteří pětiletí si odmítají hrát s jinými pěti- či šestiletými, protože to jsou "mrňata" a vyžadují dospělé. Někteří šestiletí neumí pořád složit větu. Jiní pětiletí mi vypráví tak, že jasně vidím, jak si na inteligenci hodili 6,6,6 už při narození. Na některých je vidět posun za půl roku, jiní jsou dva roky stejně nepoužitelní. A nejlepší kamarád se změní na největšího nepřítele a zpět za dvacet minut. Tohle všechno jsem vypozoroval. Věk hraje velkou roli, ale přitom sám o sobě skoro nic neřekne.

Na synovi jsem nezkoušel nic, po první zkušenosti říká, že ta hra je "nutná", čímž myslí nudná. Hádám, že tam nebylo dost kartiček zbraní a pokladů, na které je vysazený. Nicméně podle něj se raději neřídím, on prostě chce vyčnívat a já mám největší úspěchy u vytváření zábavy pro malé holky, na které on strašně žárlí. Nicméně ty jsou vesměs výrazně ochotnější hrát hry podle pravidel, které řeknu. Jen díky Covidu jsem dlouho nemohl nic zkusit, určitě ne klasické RPG.
Takže při psaní pravidel vycházím z velké části z toho, co mi napsali rodiče hrající s dětmi deskovky, tedy alespoň nějak vytříděné děti zformované hraním podle nějakých pravidel.

J3 mi jasné, že píšu hru napůl naslepo, ale to mi nevadí, hodlám ji upravovat podle výsledků hromadných testů, co nebude fungovat, to klidně vyhodím nebo zásadně předělám.

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 6 hostů