Hraní podle modulů

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20869
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Obrázek

Tohle je téma věnované hraní fantasy RPG podle modulů/dobrodružství/jeskyní. V modulech se otevírá fascinující svět nápadů jiných autorů. Dobře psané moduly ve vás vzbuzují touhu si je zahrát, inspirují vás k dalšímu rozvíjení jejich myšlenek, využívání jejich prvků v dalších hrách. Dobré moduly vám dají zážitek, který pak navíc můžete sdílet s ostatními lidmi, kteří je hráli - "A jak jste tuhle příšeru vyřešili vy?" A především: moduly vám dají něco, co můžete s trochou přípravy vzít a hrát a máte garantovanou zábavu, aniž byste museli doma dlouhé hodiny všechno vymýšlet sami. Proto se dělají, proto se tisknou, proto dnes existuje kvetoucí scéna webových modulů s tisíci a tisíci PDF ke koupení a stažení.

Pojďme si o nich povídat. Uvítám vše od vašich obecných zkušeností s dobrodružstvími (Prokletí Karaku? muhehe), přes zážitky, recenze, doporučení a varování. Nebo snad sháníte nějaký modul s konkrétními parametry a chcete doporučit? Nebo máte nějaký obecný názor na hraní s moduly, o které se chcete podělit? Sem s tím.

Odkazy:
:arrow? Všechna dobrodružství v databázi.
:arrow? Diskuze s doporučeními konkrétních skvělých modulů
:arrow? Separátní diskuze k dobrodružstvím pro 5e (je jich hodně, zaslouží si zvláštní diskuzi)
:arrow? Recenze dobrodružství na Markusově blogu
:arrow? A něco podobného ve zvukové podobě jako podcast Dinosaurium obskurních světů
:arrow? Markusův dloooooooooouhý seznam doporučených modulů pro D&D a podobné hry - anglické moduly, výběr na základě recenzí, většinu osobně neznám
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Sirotčinec pro nehrané moduly - diskuze

Příspěvek od Vitus »

Možná už se to někde řešilo jinde, ale napadlo mne to tady, proto to píšu sem - když si promítnu hru Frost Fang Expedition, přidám si do toho, co tu psali Karel, Markus a Marky, tak mi vychází, že modul/dobrodružství je už asi rovnou špatně, když má špatný cíl (viz například z výše uvedeného vyplývá, že špatným cílem je "najít správné řešení").

Je možné, že by mezi základní kameny dobrého modulu/dobrodružství měl patřit správně stanovený a jasně formulovaný cíl ? :think:
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20869
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Sirotčinec pro nehrané moduly - diskuze

Příspěvek od Markus »

Tam nejde o cíl v měřítku celého modulu, ale o cíle v dílčích situacích. Když máš prostě scénu, kdy ti mlýn řekne, co máš udělat, a jakmile to uděláš, tak tě odmění, tak je to celé špatně. Dtto když ti troll řekne: „Něco si ode mě kup a pak tě pustím dál.“ A ty si něco koupíš a on tě pustí dál.

Lineární dobrodružství s jasným cílem a sekvencí setkání po cestě můžou fungovat – ale pak je strašně důležitá, aby se ta setkání "rozevírala" do šířky a nabízela prostor k interakci, vymýšlení kravin a zajímavým důsledkům. Ne aby tam bylo "strč kostičku do čtverečkové dírky".
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Sirotčinec pro nehrané moduly - diskuze

Příspěvek od Jerson »

Vitus píše: 23. 8. 2021, 08:51Je možné, že by mezi základní kameny dobrého modulu/dobrodružství měl patřit správně stanovený a jasně formulovaný cíl ? :think:
Jako že by tvůrce modulu měl určit jeden, případně několik málo cílů pro hráčské postavy?
V tom případě by všechny mé hry byly špatné, a stejně tak by byly špatné všechny moduly, o jejichž napsání uvažuju, protože se vyhýbám tomu, abych nějaký cíl hráčským postavám určil.
Naposledy upravil(a) Jerson dne 23. 8. 2021, 11:01, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3810
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Selhan »

Já s tou poučkou teda nesouhlasím. Dobré dobrodružství nepotřebuje puzzly, a při encounteru "socha vyžaduje tribut" přece není výzva uhádnout, co socha chce, ale jak to očůrat a nic jí nedat. Naopak bych tvrdil, že míň zábavné nevědět co mají dělat - i když obojí není absolutní a je to třeba podle mě hlavně správně dávkovat.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20869
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Selhane, ne, když ten tribut je jeden zlaťák.

EDIT: A když neexistuje žádná jiná cesta.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16376
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Sirotčinec pro nehrané moduly - diskuze

Příspěvek od MarkyParky »

Cíl, jak to myslí Vitus, IMHO neni quest. Já čtu, že má na mysli designový cíl.

Jinymi slovy, vědět, co mají asi tak hráči u stolu zažít a jakými prostředky toho efektivně dosáhnout (a které naopak nefungují).
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Sirotčinec pro nehrané moduly - diskuze

Příspěvek od Vitus »

MarkyParky píše: 23. 8. 2021, 09:59 Cíl, jak to myslí Vitus, IMHO neni quest. Já čtu, že má na mysli designový cíl.

Jinymi slovy, vědět, co mají asi tak hráči u stolu zažít a jakými prostředky toho efektivně dosáhnout (a které naopak nefungují).
Marky, díky za upřesnění - takhle jsem to v podstatě myslel, asi lepší slovo by možná bylo záměr ? :think:
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Jerson »

Vitusi, a měl bys tedy příklad nějakého správného cíle / záměru?
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3810
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Selhan »

Markusi, to není argument k samotné poučce. Mně to taky přišlo jako mizerný modul, ale nesouhalsím že je to porto, že ti socha řekla, co máš dělat - kdyby tam byla nějaká veršovaná hádanka, tak je to spíš horší.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Vitus »

Jerson píše: 23. 8. 2021, 11:01 Vitusi, a měl bys tedy příklad nějakého správného cíle / záměru?
Přiznám se, že mne nic nenapadá, kde bych něco podobného viděl a líbilo se mi to, že bych za to dal ruku do ohně. Někdy to bývá u komerčních modulů uvedeno v "synopsis" nebo "summary". :(

Tedy pokud bych to zkusil nastínit třeba pro Waking the Willowby Hall, pak by to asi bylo něco jako:

"Záměrem dobrodružství je poskytnout hráčům skrze jejich hráčské postavy zážitek z více či méně dobrovolného průzkumu probouzejícího se čarodějova domu, kde se již jednou navštívené místo může změnit nejen svým obsahem, ale i atmosférou či nebezpečností."

Asi to není úplně ideální, ale měl jsem na mysli něco v tomto duchu. U Frost Fang Expedition by to (asi) bylo takto:

"Záměrem dobrodružství je poskytnout hráčům skrze jejich hráčské postavy zážitek z pokusu o vyšetření padajícího létajícího hradu, při kterém se je ale stále někdo pokouší manipulovat a vést za ruku, a kdy se budou muset řešit naprosto triviální hádanky a zápletky." (Ehm, já vím, takhle by to asi někdo nenapsal, ale zkouším emulovat, jak by to mohlo být. :wink: )

U domácí kampaně vlastně něco podobného většina vypravěčů má zasunuty někde v hlavě a vlastně to nepotřebuje deklarovat, protože se to může změnit (původním záměrem bylo vyšetření vraždy, ale díky komplikacím a návazným nápadům hráčských postav, se to v hlavě vypravěče změnilo na honbu za artefaktem, což se změnilo na průzkum nepřátelského území, což se změnilo na ...).

Beru to tak, že podobným záměrem by asi mohl autor nějak uvést / shrnout někomu, kdo po tom dobrodružství návazně sáhne, co by mělo být tím zdrojem zábavy (nenapadá mne lepší slovní spojení), a rovněž to tak mohlo fungovat i jako varování pro někoho, kdo něco podobného nepreferuje ? :think:
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20869
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Selhan píše: 23. 8. 2021, 13:21 Markusi, to není argument k samotné poučce. Mně to taky přišlo jako mizerný modul, ale nesouhalsím že je to porto, že ti socha řekla, co máš dělat - kdyby tam byla nějaká veršovaná hádanka, tak je to spíš horší.
Princip je stejnej. Veršovaná hádanka je stejná blbost – existuje správné řešení a ty ho musíš uhodnout. Herně nezábavné.

Může to fungovat v extrémně nelineárním prostředí, třeba v nějakém rozsáhlém dungeonu, kde máš nějakou dílčí místnost "za hádankou", jejíž plnění je zcela nepovinné. Ale nemůže to fungovat v lineární hře, kde přes to prostě musíš projít.. Prostě existence správných řešení – navíc očividných – je problematická. Vzniká efekt vodění za vodítko ("dělej, co ti říkám") a ze hry mizí to, co je na ní nejzábavnější: když hráči hledají vlastní cesty a vlastní řešení.

EDIT: Pro přehlednost: mluvím v malém měřítku. Cíle ve velkém měřítku ("hoďte prsten do hory osudu") jsou naprosto v pohodě, protože ti to neříká, co máš dělat v dílčích situacích. A právě to volné řešení dílčích situací dělá i takhle předurčenou hru zábavnou.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Jerson »

Vitusi, tvé pokusy totiž hezky ilustrují můj dojem, totiž že když se někdo pokusí definovat takový cíl pro dobrodružství, tak se ukáže, že je to nesmysl. A tím nesmyslem myslím jak výsledné vyjádření takového cíle, ale i pokusy napsat dobrodružství s nějakým konkrétním cílem.
Naposledy upravil(a) Jerson dne 23. 8. 2021, 16:46, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 667
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Korhul »

Přemýšlím nad tím. Autorský záměr může být fakt různý - představit prvek prostředí / zápletku, vytvořit žánrový zážitek, představit dilema a nechat ho hráče řešit... Možností je mnoho. Nic z toho mě nenapadá jako špatný autorský cíl. Všecko je to naprosto legitimní důvod proč psát modul.

Frost Fang Expedition jsem nečetl ani nehrál, ale jak to je popisováno nevidím na tom autorském cíli taky nic špatného. Je to prostě jen špatně provedeno.

Podle mě je to spíš otázka řemesla, tzn. jak ty nápady uchopit a poskládat tak, aby z toho byl herně zajímavý zážitek. A tohle samozřejmě vyžaduje práci, která není vidět. Když jsem teď začal dělat na té druhé verzi Vinobraní, tak už na tom trávím víc času, než na verzi 1, přitom toho mám vlastně napsáno míň, i když zajímavého herního obsahu bych řekl násobně více (protože v té původní verzi nic takového není :-)=). Je to tím, že u každého prvku se snažím pocitvěji zamyslet nad tím, jak bude fungovat ve hře sám o sobě i v synergii se zbytkem obsahu a jestli bude dostatečně zajímavý nejen jako kulisa, ale jako interaktivní prvek.

TLDR; Napsat věci dobře je fuška, ať už je tvůj autorský záměr jakýkoli.
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Obrázek Obrázek Baltazar Paprika, trpaslík, knihvazač
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Vitus »

Jerson píše: 23. 8. 2021, 14:12 Vitusi, tvé pokusy totiž hezky ilustrují můj dojem, totiž že když se někdo pokusí definovat takový cíl pro dobrodružství, tak se ukáže, že je to nesmysl. A tím nesmyslem myslím jak výsledné vyjádření takového cíle, ale i pokud napsat dobrodružství s nějakým konkrétním cílem.
Však jsem to taky nabídnul jako otázku do diskuse nikoliv jako hotový vypilovaný koncept :).

Na druhou stranu si nemyslím, že je to až takový nesmysl, pokud je záměr "rádobyvtipné, uhozené Gonzo", pak například pro mne (jako vypravěče) je to přesně ta informace, co mi říká, že po tom nikdy nesáhnu a vlastně možná nemá cenu, abych to i četl dál :wink: .
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16376
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od MarkyParky »

Jerson píše: 23. 8. 2021, 14:12 Vitusi, tvé pokusy totiž hezky ilustrují můj dojem, totiž že když se někdo pokusí definovat takový cíl pro dobrodružství, tak se ukáže, že je to nesmysl. A tím nesmyslem myslím jak výsledné vyjádření takového cíle, ale i pokud napsat dobrodružství s nějakým konkrétním cílem.
Nope.

Věci, co publikují třeba já, nedělají v podstatě nic jiného, než že se snaží naplnit vytyčený cíl.

Zaporáci: Play-to-find-out zážitek v kůži monster a nestvůr.

Ponecháni mrtvým: Postupné generování a objevování zajímavé minulosti skupiny náhodných (a dopředu jen skicnutých) postav skrze hru + improvizace o zombicich nad mapou skutečného města.

Severní kralsko: Sandbox, který bude responsivní na hráčské akce, nikoliv jen sbírání připravených drobečků.

Návrat k Bílému hradu (z DrDII): Překopat to dobrodružství na funkční tutorial herního systému.

Atd...

Ostatně zrovna ty máš u Omegy vytyčeno mrtě takových designových cílů*, a kvůli části z nich své kampani dokonce píšeš systém na míru.

*Třeba je zajímavé u tebe sledovat, jak dva tvé zdánlivě protichůdné cíle:

>Dopřát hráčům kontrast naprosté volnosti akcí
> A zároveň jim stavět tvrdé mantinely v historické podobě světa

potkávají a vzájemně spolu interagují.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot] a 8 hostů