Hraní podle modulů

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Obrázek

Tohle je téma věnované hraní fantasy RPG podle modulů/dobrodružství/jeskyní. V modulech se otevírá fascinující svět nápadů jiných autorů. Dobře psané moduly ve vás vzbuzují touhu si je zahrát, inspirují vás k dalšímu rozvíjení jejich myšlenek, využívání jejich prvků v dalších hrách. Dobré moduly vám dají zážitek, který pak navíc můžete sdílet s ostatními lidmi, kteří je hráli - "A jak jste tuhle příšeru vyřešili vy?" A především: moduly vám dají něco, co můžete s trochou přípravy vzít a hrát a máte garantovanou zábavu, aniž byste museli doma dlouhé hodiny všechno vymýšlet sami. Proto se dělají, proto se tisknou, proto dnes existuje kvetoucí scéna webových modulů s tisíci a tisíci PDF ke koupení a stažení.

Pojďme si o nich povídat. Uvítám vše od vašich obecných zkušeností s dobrodružstvími (Prokletí Karaku? muhehe), přes zážitky, recenze, doporučení a varování. Nebo snad sháníte nějaký modul s konkrétními parametry a chcete doporučit? Nebo máte nějaký obecný názor na hraní s moduly, o které se chcete podělit? Sem s tím.

Odkazy:
:arrow? Všechna dobrodružství v databázi.
:arrow? Diskuze s doporučeními konkrétních skvělých modulů
:arrow? Separátní diskuze k dobrodružstvím pro 5e (je jich hodně, zaslouží si zvláštní diskuzi)
:arrow? Recenze dobrodružství na Markusově blogu
:arrow? A něco podobného ve zvukové podobě jako podcast Dinosaurium obskurních světů
:arrow? Markusův dloooooooooouhý seznam doporučených modulů pro D&D a podobné hry - anglické moduly, výběr na základě recenzí, většinu osobně neznám
Angri
Příspěvky: 104
Registrován: 6. 2. 2021, 01:40

Re: Sirotčinec pro nehrané moduly - diskuze

Příspěvek od Angri »

Markus píše: 17. 4. 2021, 15:33 Castle Xyntillan
Tridentfish island
Magician's House.
KDolecek píše: 22. 3. 2021, 22:43 Temné dny Železných dolů
Ratpack má dva zájemce, takže je zatím nechávám otevřené.

The Frost Fang Expedition


Chlapi, kde berete inspiraci na ty oneshoty?
Článek o modulech včetně Excelu co má Markus jsem objevil - ale tam myslím nejsou oneshoty - a i kdyby byly, kde získáváte info že právě tyto moduly jsou hratelné a ještě k tomu dobré ?

Přece nečtete všechyn ty moduly a neposuzujete je ? Nebo ano?
Díky za info , možná to je na jinou diskusi, to záleží jak se odpovědi rozrostou :-)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Odkaz na ten můj seznam je v záhlaví.

Já sleduju různé recenzní blogy a mám vytipované recenzenty, kterým důvěřuju - protože se mi jejich doporučení v minulosti vyplatila a mám ověřeno, že doporučují dobré věci. Takže když čtu nějakou recenzi, ve které něco doporučí, připíšu si to do svého seznamu a s nějakou stručnou poznámkou, o co jde. Jsou to věci, které jsem nečetl, ale prošly nějakým předvýběrem a měly by být dobré.

S tím, že je to samozřejmě osobní výběr zkreslený mými preferencemi: je tam například hodně DCC, pro které mám slabost, včetně asi i těch průměrných kusů od Goodman Games. (Na druhou stranu jsem měl dost sebekontroly na to, abych všechno DCC viditelně vyznačil :)). Jinak je to prostě výběr produktů především z OSR scény.

Všimni si ale, že to většinou nejsou one shoty. I v Sirotčinci to často plánujeme na 2–3 nebo i víc sezení. Obecně oneshoty ve smyslu "hra na jedno sezení" spíš nemusím. Za jedno sezení se nestihne rozehrát nic pořádného, nevznikne uspokojivá komplexita a prostě to není ono. I proto v tom seznamu nejsou prakticky žádné minidungeony.

Čestnou výjimkou byla ta dobrodružství pro WFRP, co jsme hráli, třeba Night of Blood, což jsou zároveň jednorázovky na jeden večer a zároveň jsou zajímavě komplexní. Ale to je spíš vzácnost.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Taky už se nám pomalu plní databáze dobrodružstvími a komentáři/hodnoceními k nim, za což všem děkuji a volám VÍC, CHCI VÍC! :D
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od KDolecek »

Já do Sirotčince nabízím věci zhruba ze tří kategorií.
1) Česká tvorba, kterou vlastním. Nabízel jsem ty Temné doly z Asterionu, po FFE chci zkusit nabídnout Ardanský rituál. O Temné doly nebyl zájem, uvidíme zda o něco jiného bude. Jsou to dost specifické kousky.
2) Samostatné hry. Tady trochu nabourávám původní koncept Sirotčince, ale Ratpack, The Witch is Dead (nebo Nordovy nabídky Golden Sky Stories, Uranium Chef), nejsou moduly, ale rovnou hry, které jsme si chtěli vyzkoušet a hodí se na oneshoty nebo kratší sérii sezení. Já třeba dumám, že takhle v budoucnu zkusím nabídnout nějaké PbtA hry a scénáře, které se mi válí po disku.
3) Moduly. Tady nemám žádnou zkušenost, před začátkem letošního roku jsem se o to vůbec nezajímal a slyšel maximálně o těch nejznámějších jako Tomb of Horrors nebo Curse of Strahd. V rámci Sirotčince jsem prostě řekl, že jsem ochoten být GM, ale potřebuji doporučení na to, co vést. Markus mi poslal svůj seznam, já projel jeho popisy očima a zaujalo mne Frost Fang Expedition. Mrknul jsem do modulu, zda to není úplná blbost a nabídl to do Sirotčince. Moc jsem se s tím nerozpakoval. Má to samozřejmě svou nevýhodu v tom, že modul budu podrobně načítat až teď před hraním a možná prostě zjistíme, že to není žádné terno :D
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Pokud to někoho zajímá, aktualizoval jsem svůj seznam doporučených modulů (odkaz je taky v záhlaví) a doplnil jsem do něj, pro které hry jsou ta dobrodružství určená.

Takže jestli hledáte nejlepší third-party produkty pro D&D 5e nebo vás zajímá, jestli vůbec existuje něco dobrého pro Pathfinder, případně jste si vždycky chtěli zahrát Tunnels & Trolls nebo Mazes & Minotaurs :) , tak teď už víte, po čem sáhnout.
Uživatelský avatar
Muzzug
Příspěvky: 372
Registrován: 28. 10. 2009, 10:23
Bydliště: Brno

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Muzzug »

Super! A mohl bys k tomu sloupci prosím přidat i filtr? :)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Dobrý nápad. Už by to tam mělo být.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od KDolecek »

Markus píše: 14. 5. 2021, 12:58 aktualizoval jsem svůj seznam doporučených modulů (odkaz je taky v záhlaví) a doplnil jsem do něj, pro které hry jsou ta dobrodružství určená.
Ale The Frost Fang Expedition tam je pořád :D
Teď jsem zas nějaké náhodně otevřel, že to zkusím v Sirotčinci znovu a vyskočí na mne 8-10 characters :D
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Ty počty postav můžeš směle ignorovat.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od KDolecek »

Zavedli autoři DCC modulů nějaký kolektivní ban na použitelné mapy? Pár jsem jich otevřel při hledání něčeho pro Sirotčinec a nejsou sice tak mimo jako ty pro Frost Fang Expedition, ale často u nich umělecké ztvárnění převažuje nad snadnou použitelností ve hře.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Koukáš na oficiální, nebo neoficiální? Mapy k oficiálním modulům mi přijdou v pohodě použitelné - pohled shora, čtverečky. Jsou teda hodně graficky vypiplané, ale přijdou mi pro Sudího přehledné. Horší je, že se nedají moc dobře použít jako hráčské mapy bez spoilerů, protože kvůli té grafice je často složité umazávat informace, co hráči nemají vědět.

Je to takový blbý - jsou graficky tak pěkné a obsahují tolik detailů, že je chceš vytisknout, rozstříhat a dávat hráčům na stůl postupně během objevování. Aby si nekreslili nudou mapu, ale viděli všechny ty detaily... jenomže kvůli spoilerům to nejde.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Po delší době mám novou recenzi.

Obrázek

:arrow? Recenze: Včelí prameny
Malé údolíčko v horách, neustále zahalené v mlze. Vzduch je horký, lepivý a zápach síry se mísí s vůní květin. Z mlžného oparu vystupují pokroucené stromy s narudlými listy. Některé jsou obtěžkané obřími fialovými plody se sladkou dužinou, jiné jsou osypány růžovými květy – z těch se line těžká, intenzivní kořeněná vůně. Na mnoha místech tryskají z trhlin v zemi horké prameny, minerály zbarvují jejich vodu do zářivých odstínů modré. Některé hřejí jako slunce v létě, z jiných vychází vedro jak z kovářské výhně. Bublání vody a šumění listů co chvíli narušuje bzukot a zvuk křídel.

Ve světě RPG není zrovna přehršel pozitivity. My hráči jsme smějící se bestie, potrpíme si na konflikt, zradu, morální šeď, dýky vražené do zad a tryskání krve. Ale někdy má člověk náladu spíš na příběh, kde jsou všichni hodní a milí, kde i to zlé je vlastně dobré, kde i konflikty se nakonec ukážou být spíš nedorozuměním, které se dá snadno zažehnat – ideálně bez násilí. Japonci pro to dokonce mají slovo (typičtí Japonci!): „honobono“, což by mělo znamenat něco jako „zahřát u srdíčka“. Nuže, pokud i vy potřebujete po týdnech strávených v kobkách trochu zahřát u srdíčka, možná mám dobrodružství přesně pro vás.
Diskuzi prosím směřujme přímo do Nordoslavova vlákna k jeho světu/dobrodružství. Sem to posílám pro viditelnost, protože ne každý možná ty tvůrčí diskuze sleduje.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od KDolecek »

Při hraní dle modulů se setkávám s jedním problémem, který se mi nedaří uspokojivě vyřešit. Pokud není modul úvodní (pro postavy na první úrovni), tak to beru tak, že existuje přepoklad, že postavy do modulu vstupují v rámci existující, delší hry. Tedy pokud je modul pro 7. úrovni, postavy by za sebou měly mít odehraných 6. úrovní. A skrze ně nasbíraly různé vybavení a magické předměty, které jim má pomoci překonat překážky připraveného modulu. Často je to spíš obecný pocit "postavy by pravděpodobně už měly nějaký svůj "bag of tricks", do kterého by teď mohly sáhnout a pomoci si", někdy je to očividné, když je v modulu nepřítel zranitelný jen magickými zbraněmi.
Můj problém je, že hraji moduly izolovaně. Vezmu modul, vzniknou postavy na příslušné úrovni a jdeme na to. A postavy vznikající způsobem "vytvořte si novou postavu a pak ji dejte pár levels" nedostává (ode mne) nic navíc. Pak se nemohu ubránit pocitu, že vlastně modul činím obtížnějším, ale zároveň nevím jak určit vhodný "objem lootu", který takhle postavám udělit.
Z mé strany do toho vstupuje i skutečnost, že tyto moduly používám často k vyzkoušení nové hry, takže ji neznám tak dobře, abych to prostě střelil.
Je tohle záležitost, kterou řeší i někdo další? Jak se s ní vypořádáváte?
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Karle, vystihls to dobře. Já jsem o tom přemýšlel například v souvislosti s Tomb of Horrors, kterou teď hrajete na Discordu, a s tím, že to Marky trochu strhal v hodnocení.

To dobrodružství je psané pro 10. až 14. úroveň ve starém D&D! Na těchhle vysokých levelech má družina šílený arzenál magických řešení, různé věštění, astrální detekce, detekce magie, teleporty, levitace, mlžné podoby, mluvení s mrtvými, kouzlo „přání“, telepatii, lektvary ovládání draků atd. atd... A ten modul je psaný s tím, že má hráče potrápit a donutit je celý tenhle arzenál použít. Nám se může jevit, že tam jsou nesignalizované tajné chodby nebo neférové pasti – jenomže ten nevyřčený a nepopsaný předpoklad je, že hráči mají možnost milionu různých magických detekcí a jiných řešení.

Vy to hrajete v zásadě za low-level nuzáky, kteří do takovéhleho dungeonu přijdou s třímetrovou tyčí, pochodní a měchem s vodou. Pak zkoušíte ty vysokolevelové nástrahy řešit „tradičními oldschoolovými metodami“ typu oklepávání podlah, sypání mouky na podlahu, lití vody do spár mezi dlaždicemi atd. Samozřejmě, že se v tomhle nastavení jeví ta jeskyně nefér a nefunkční. Protože vám chybí celý ten arzenál, který předpokládá.

To je prostě problém vysokolevelových dobrodružství. U těch pro nižší úrovně si zpravidla dokážeš představit, co asi tak postavy můžou dokázat – v tom jsou si fantasy hry většinou dost podobné. Ale ty vysokolevelové bývají dost systémově specifické, trochu nepřenositelné do jiných her a stylů a já sám nemám jasno v tom, jak se k nim stavit.

(Disclaimer: Tomb of Horrors jsem strašně dlouho nečetl a vaše hraní moc nesleduju. Je možné, že kdybych si ji přečetl dnes, dospěju taky k závěru, že je to bída... ale spíš mi to přijde jako nepochopení stylu.)

EDIT: Dobré je, když to dobrodružství obsahuje předvytvořené postavy. To aspoň vidíš, jaký arzenál se předpokládat. Zrovna u těch turnajových věcí typu Tomb of Horror to možná dokonce je?
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od MarkyParky »

Zrovna u těch turnajových věcí typu Tomb of Horror to možná dokonce je?
Je. A i s ním to dobrodružství zaslouží stejně strhat. Možná i víc. Prsten ochrany +1 nebo palcát +3 v něm jsou úplně k ničemu. Možná plní roli nachytávky/ojebávkt na hráče, kteří na začátku dobrodružství sáhnou jen po bonusech, ale meh.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů