Hraní podle modulů

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Obrázek

Tohle je téma věnované hraní fantasy RPG podle modulů/dobrodružství/jeskyní. V modulech se otevírá fascinující svět nápadů jiných autorů. Dobře psané moduly ve vás vzbuzují touhu si je zahrát, inspirují vás k dalšímu rozvíjení jejich myšlenek, využívání jejich prvků v dalších hrách. Dobré moduly vám dají zážitek, který pak navíc můžete sdílet s ostatními lidmi, kteří je hráli - "A jak jste tuhle příšeru vyřešili vy?" A především: moduly vám dají něco, co můžete s trochou přípravy vzít a hrát a máte garantovanou zábavu, aniž byste museli doma dlouhé hodiny všechno vymýšlet sami. Proto se dělají, proto se tisknou, proto dnes existuje kvetoucí scéna webových modulů s tisíci a tisíci PDF ke koupení a stažení.

Pojďme si o nich povídat. Uvítám vše od vašich obecných zkušeností s dobrodružstvími (Prokletí Karaku? muhehe), přes zážitky, recenze, doporučení a varování. Nebo snad sháníte nějaký modul s konkrétními parametry a chcete doporučit? Nebo máte nějaký obecný názor na hraní s moduly, o které se chcete podělit? Sem s tím.

Odkazy:
:arrow? Všechna dobrodružství v databázi.
:arrow? Diskuze s doporučeními konkrétních skvělých modulů
:arrow? Separátní diskuze k dobrodružstvím pro 5e (je jich hodně, zaslouží si zvláštní diskuzi)
:arrow? Recenze dobrodružství na Markusově blogu
:arrow? A něco podobného ve zvukové podobě jako podcast Dinosaurium obskurních světů
:arrow? Markusův dloooooooooouhý seznam doporučených modulů pro D&D a podobné hry - anglické moduly, výběr na základě recenzí, většinu osobně neznám
Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 667
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Korhul »

Prozatím opravdu nebyla příležitost. :-( ale mám to v merku...
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Obrázek Obrázek Baltazar Paprika, trpaslík, knihvazač
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Korhule, to rozhodně nebylo myšleno jako pošklebování. Spíš jde o to, že některé věci se prostě líp ukážou v praxi a i tisíc slov napsaných na fóru je tak dobře nevysvětlí. A obecně věřím, že tvorba vycházející ze skutečného hraní je lepší než tvorba "od stolu", která hraním neprošla.

Každopádně držím palce, ať se ti naskytne víc příležitostí ke hře. ;)
Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 667
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Korhul »

V poho, já to nebral ukorne, jen jsem chtěl vysvětlit že pro mě osobně ta rada přišla tak nějak nevhod z hlediska životní fáze :-)
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Obrázek Obrázek Baltazar Paprika, trpaslík, knihvazač
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od KDolecek »

Proč mají autoři potřebu psát do svého modulu takovýto text?
Dále je zde jeden čirý křišťál, který je asi dvojnásobné velikosti, než je běžné - jedná se, jak jsi již možná postřehl, o astron. Dokonce už připravený, funkční. Kdysi dávno, když tato tvrz byla ještě v provozu, mladý a nezkušený učedník místního alchymisty vzal astron z dílny a ukryl jej zde v podzemí. Asi mu to připadalo velice vtipné. Bohužel, než stihl alchymista svůj astron najít, byl vyslán na dlouhou cestu, z níž se již nikdy nevrátil. Učedník přikládal vinu za alchymistův osud sobě, proto se již astronu nikdy nechtěl ani dotknout, opustil tvrz a dal se do učení ke kováři v jedné vzdálené vesnici. O astronu sice někomu pověděl, ale dotyčná osoba tuto informaci (z neznalosti) zapomněla.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Protože kdesi kdysi vznikla tradice toho, že dobrodružství a RPG hry přece musejí být "realistické", a tudíž musí být všechno náležitě vysvětleno. Při psaní dobrodružství musíš dokázat, že všechno má náležitou logiku, opodstatnění a historii. Chraň tě ruka páně, abys napsal "tady leží astron", aniž bys vysvětlil něco bližšího – tím by ses ztrapnil a ukázal, žes vůbec nepromyslel, jak se tam vzal!

EDIT: Dotyčným asi nedošlo, že když všechno vysvětlíš a dáš tomu racionální důvod, děláš to obyčejným a přízemním a už to není moc fantastické.
Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 667
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Korhul »

Ještě bych ale dodal, že je to možná i důsledek toho, jak fungovala odezva v komunitě na tvorbu. Podle mých vzpominek na dračídoupě.cz, v době kdy jsem tam byl aktivní, byly nejvýše hodnocené doplňky ke hře, které obsahovaly právě takovýhle balast. Když to tam člověk nedal, bylo to v komentářích vytýkáno a hvězdičky ubývaly :-) Tím pádem to bylo must have.
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Obrázek Obrázek Baltazar Paprika, trpaslík, knihvazač
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od KDolecek »

Korhul mne zároveň zpátky vede k tomu co často říká Markus :D Že hodně tvorby se nehraje, ale čte. Tehdy na dracidoupe.cz jsem byl taky jenom čtenář. A bylo pro mne samozřejmě zajímavější číst takovéhle "minipříběhy" než suchý popis místností a interkativního obsahu. Ale když se na to nyní dívám pohledem "co s tím budu dělat ve hře", tak to akorát překáží.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od York »

On ten text není úplně marnej, objevování příběhů mají hráči docela rádi. Spíš je otázka, jak se dostane do hry, tj. jak to můžou zjistit hráči.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od KDolecek »

Pokud jsem to nepřehlédl, tak nijak. Můžu si k tomu zkusit vytvořit nějaké jiné dobrodružství, kde se budu snažit, aby ty desítky let staré informace byly důležité.
boubaque neprihl.

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od boubaque neprihl. »

Problem tech suchych popisu je taky v tom, ze pak musis cist cely sesit sucheho popisu a pak si to v hlave seskladat, aby ses rozhodl, jestli je to pro tebe zajimave. Nebo se spolehnout na recenze.

Zatimco ty ukecane ti rikaji, o cem to bude a v idealnim pripade davaji najevo, co je v tom popisu dulezite. Samozrejme ty zbytecne vysvetlujici popisy nejsou dobre ani v techhle dobrodruzstvich, ale jedno proste svadi k druhemu.

Mne by treba vyhovovalo nejake vysvetlujici shrnuti a pak strucne popisy... s obcasnymi vysvetlivkami, tipy a upozornenimi na souvislosti.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Vitus »

Hm, ještě mne napadl druhý důvod, proč by podobné texty mohly být v dobrodružstvích - některá povolání v některých hrách (už si nepamatuji, zda alchymista v DrD1.x, ale třeba hraničář a theurg v DrD+), se specializovali na získávání informací z astrálních sfér, "duchovních pout míst" a podobně (a hráči pak s touto specializací chtěli být užiteční). Modelově asi takto:

PJ: "Je tu něco jako křišťál."
Hráč magického povolání: "Zkousím zjistit, co to je ..." (úspěšný hod kostkou)
PJ: "Astron, nabitý, připravený k ppoužití."
Hráč povolání, dolujícího informace z astrálních sfér: "Vyvolávám démona sedmé sféry, proč to tu je ?" (úspěšný hod kostkou)
PJ: "Kdysi dávno, když tato tvrz byla ještě v provozu, mladý a nezkušený učedník místního alchymisty vzal astron z dílny a ukryl jej zde v podzemí. Asi mu to připadalo velice vtipné. Bohužel, než stihl alchymista svůj astron najít, byl vyslán na dlouhou cestu, z níž se již nikdy nevrátil. Učedník přikládal vinu za alchymistův osud sobě, proto se již astronu nikdy nechtěl ani dotknout, opustil tvrz a dal se do učení ke kováři v jedné vzdálené vesnici. O astronu sice někomu pověděl, ale dotyčná osoba tuto informaci (z neznalosti) zapomněla."

EDIT: Neříkám, že tohle je asi ten nejlepší způsob, jak to pojmout, ale podobné informace u her, kde hráčské postavy mají možnost zjistit prakticky cokoliv o čemkoliv, (asi) měly vypravěči ulehčit "úkol Děda Vševěda".
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Když tak čtu Vituse, ono to možná odkazuje k takovému tradičnímu způsobu hraní DrD, kdy se vlastně nehraje nic dobrodružného, ale postavy jen chodí, povídají si a sbírají informace, ideálně o tom, co se stalo v minulosti, než sem vůbec přišly... a když mají posbíráno, je hotovo! Žádná akce, vlastně jen takové "luštění" ("detektivka").

EDIT: Tohle je jízlivý, nevážný příspěvek. :>;o)
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6890
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Antharon »

Mne osobne uzasne vadia tieto hromady nepouzitelnych textov. chcem aby dobrodruzstvo bolo kratke a prehladne, fluff uz si do toho rad doplnim sam, to je to co robi tu hru mojou vlastnou.

Na druhu stranu chapem aj pristup, ktory preferuju mnohi game mastri. Ked si uz kupim knihu s nejakym scenarom, ktory mam odohrat, chcem z toho ziskat pridanu hodnotu a jednou z nich su tieto minipribehy, ktore su tu viacmenej iba pre game mastra, ktory z nich postupne sklada nejaky pribeh na pozadi a vlastne okrem samotneho dungeonu ma ten game master z tej pripravy nejaky dalsi zazitok.
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Sirotčinec pro nehrané moduly - diskuze

Příspěvek od MarkyParky »

EDIT Markus: Přesunuto z reakcí na Frost Fang Expedition v Sirotčinci.
Markus píše:Pro hráče není zábavné vědět, co mají dělat.
Do kamene tesati.
Byť bych to tesání mírně korigoval na "Pro hráče není zábavné hned vědět, co mají dělat.", protože někdy to řešení zábavné/užitečné pro zábavu, být může, viz níže.
Markus píše:Není zábavné, když existuje správné řešení, já ho mám odhalit a pak udělat.
Tady už bych byl opatrnější a korigoval více.

Ono totiž řešit hádanky a řešit předpřipravené záhady může být docela zábavné. Má to ale nějaké podmínky.

1) Je naprosto v pohodě, když sice existuje správné řešení, ale není to jediné správné řešení. Například ToA má v závěrečném dungu fakt dobrý koncept, kdy:
- odhalení správného řešení hráče odmění rychlým postupem
- chyba nebo alternativní postup také umožní pokračovat, ale zaplatí za to nějakou cenu (typicky spustí bojový encounter)
Druhou alternativou je předložit jim past či překážku, mít představu o "autorském řešení" (aby ta past vůbec dávala smysl), ale akceptovat i jakákoliv jiná, smysluplná řešení s otevřenou myslí.

2) Četnost takových prvků je fakt zásadní faktor. Ony mají totiž jednu žádoucí vlastnost - a to, že kontrolují průchod hrou a jsou tedy prvkem level-designu. Například pokud mají hrdinové nasbírat 4 magické klíče, aby otevřeli magické dveře do finálové místnosti, autor dobrodružství si tím zajistí, že hrdinové musí navštívit 4 připravené lokace - a tedy si zahrají připravený obsah. Dovolit v takovéhle situaci alternativní řešení (picklock finálové místnosti) zábavu ubírá, nikoliv přidává.

Zároveň ale je třeba s tímhle zacházet opravdu opatrně a šetřit si to na klíčová místa. Pokud na konci dobrodružství existují takovéhle dveře a mají nějakou dramatickou funkci vzhledem k přípravě, ale není předurčeno jak se klíče mají získat, je to v pohodě a hráči mají dost prostoru se realizovat.

Pokud by ale i každý klíč měl předepsaný konkrétní způsob, jak se dá získat, pak už by došlo k tomu, že se nebudou odehrávat rozhodnutí hráčů, nýbrž se budou hrát rozhodnutí autora. A tam jde zábavnost do kopru...*

*S jedinou výjimkou - když jdete hrát Řešičské dobrodružství, aka crossover mezi šifrovačkou a RPG. Tam dává smysl, aby celou dobu hry zábava pramenila z řešení předkládaných hádanek. Ale to je fakt výjimka a rozhodně to není případ FrostFang Expedition.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Vitus »

Markus píše: 21. 8. 2021, 21:14 Když tak čtu Vituse, ono to možná odkazuje k takovému tradičnímu způsobu hraní DrD, kdy se vlastně nehraje nic dobrodružného, ale postavy jen chodí, povídají si a sbírají informace, ideálně o tom, co se stalo v minulosti, než sem vůbec přišly... a když mají posbíráno, je hotovo! Žádná akce, vlastně jen takové "luštění" ("detektivka").

EDIT: Tohle je jízlivý, nevážný příspěvek. :>;o)
Ono to ale za mne má v sobě určité pravdivé jádro - detektivka (jako dobrodružný žánr) je taky jeden ze způsobů, jak stavět moduly/dobrodružství. Ovšem pokud by v modulu/dobrodružství nesmělo být moc fluffu (tedy dejme tomu, že random fluff, jenž nemá se zápletkou modulu/dobrodružství nic společného by asi neměl být v popisech, jak nahoře vytáhnul Karel, ale pokud vypravěči začnou docházet nápady, tak by mu pomocnou ruku měla podat nějaká random tabulka fluffu, jež může být třeba přílohou modulu/dobrodružství, nebo může být zcela samostatným doplňkem hry jako takové, jako to tuším mají například i ZZ), pak by pro účely detektivního modulu/dobrodružství takto měly být vytažené pouze informace přímo se zápletkou spojené.

Tedy u výše uvedeného příkladu:
- pokud pátráme, kdo a proč ten astron ukradl (je to součást zápletky modulu/dobrodružství), pak třeba "Kdysi dávno, když tato tvrz byla ještě v provozu, mladý a nezkušený učedník místního alchymisty vzal astron z dílny a ukryl jej zde v podzemí. Asi mu to připadalo velice vtipné." (případně "O astronu sice někomu pověděl, ale dotyčná osoba tuto informaci (z neznalosti) zapomněla.") by v nějaké více kondenzované podobě v popisu být mohlo / mělo
- pokud ale je ten astron jen fluff (není to součást zápletky modulu/dobrodružství), pak by měla nastoupit buď fantazie vypravěče a/nebo nějaká random fluff tabulka
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů