Hraní podle modulů

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Obrázek

Tohle je téma věnované hraní fantasy RPG podle modulů/dobrodružství/jeskyní. V modulech se otevírá fascinující svět nápadů jiných autorů. Dobře psané moduly ve vás vzbuzují touhu si je zahrát, inspirují vás k dalšímu rozvíjení jejich myšlenek, využívání jejich prvků v dalších hrách. Dobré moduly vám dají zážitek, který pak navíc můžete sdílet s ostatními lidmi, kteří je hráli - "A jak jste tuhle příšeru vyřešili vy?" A především: moduly vám dají něco, co můžete s trochou přípravy vzít a hrát a máte garantovanou zábavu, aniž byste museli doma dlouhé hodiny všechno vymýšlet sami. Proto se dělají, proto se tisknou, proto dnes existuje kvetoucí scéna webových modulů s tisíci a tisíci PDF ke koupení a stažení.

Pojďme si o nich povídat. Uvítám vše od vašich obecných zkušeností s dobrodružstvími (Prokletí Karaku? muhehe), přes zážitky, recenze, doporučení a varování. Nebo snad sháníte nějaký modul s konkrétními parametry a chcete doporučit? Nebo máte nějaký obecný názor na hraní s moduly, o které se chcete podělit? Sem s tím.

Odkazy:
:arrow? Všechna dobrodružství v databázi.
:arrow? Diskuze s doporučeními konkrétních skvělých modulů
:arrow? Separátní diskuze k dobrodružstvím pro 5e (je jich hodně, zaslouží si zvláštní diskuzi)
:arrow? Recenze dobrodružství na Markusově blogu
:arrow? A něco podobného ve zvukové podobě jako podcast Dinosaurium obskurních světů
:arrow? Markusův dloooooooooouhý seznam doporučených modulů pro D&D a podobné hry - anglické moduly, výběr na základě recenzí, většinu osobně neznám
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od MarkyParky »

Jerson: Plusíček
Nordoslav: Díky za komentář, taky plusíček :)

Jinak já tohle (spustit random tabulku při komplikacích/neúspěchu/naplnění hodin, místo s časem) při hraní OSR věcí v rozumnějších systémech dělám občas taky a funguje to dobře.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Jestli si myslíte, že někdo někdy přesně odpočítává 10 minut, tak se pletete. Mimochodem, o 10minutových blocích začal mluvit Marky, ne já.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od MarkyParky »

Ale notak.... těch deset minut bylo ode mne naznačení, odkud vane vítr tvého biasu.

Ty máš na blogu celkem jasné otázky:
Markus píše: To už mi neřeknete? Jak dlouho jejich trhání potrvá? Mám na náhodnou tabulku hodit jednou? Dvakrát? Jednou za každou dávku, tj. celkem desetkrát?
které vedou na nějaké simulační/objektivní počítání času.

Nordoslavovo "dlouho" je pro tebe jednotka plynutí času v herním světě. Když sbírám víc kytek, uplyne víc jednotek "dlouho" a musím víckrát hodit.

Moje (a zjevně i Nordoslavova) námitka jest - toto není to jednotka času v herním světě, je to jednotka plynutí dramatických událostí v příběhu. Sbírám kytky. To je aktivita, co trvá amorfně dlouho, tak se hodí. Tečka.

Chceme-li třeba Nordovi pomoct, mužeme vést debatu, jestli je to nastřelené dobře (např. mě na první pohled chybí nějaký háček, který by hráče postavil před dilema "chci tady zůstat a udělat ještě něco dalšího, dlouhého, i když za rohem bzučí včely"), ale tu debatu bychom měli vést v paradigmatu té mechaniky, jak je.
EDIT2: A asi je dobré napsat, že Nord zjevně už vidí cestu ven, přes hodiny/missy/komplikace, takže tahle debata by byla s křížkem po funuse.

Ne ji vytýkat, že špatně dělá něco úplně jiného, pro co tam chybí data (která přitom nepotřebuje, protože to dělat nemá).

EDIT: Nějaká zpřesnění.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Bifi »

Jerson píše: 23. 9. 2021, 07:20 Úplně si předstsavuju, jak po nějakém drsném boji se hrdinové podívají na oblohu, nastaví přesýpací hodiny na nějakou dobu a jeden prohlásí "Rychle, za deset minut se spustí další setkání a to už tady nechceme být."

Osobně bych rozhodně jako hráč i jako Vypravěč nechtěl, aby hráči přišli na to, jakým způsobem se měří metaherní čas, a už vůbec ne, aby toho dokázali využít. Nechci hrát v Hollywoodských filmech, kde každá událost musí mít jasně daný coutndown, ke kterému se hrdinové aktivně snaží nedostat.
Toto je s prominutím z Tvojej strany nekonštruktívna jízlivost alebo hlúposť. Plynutie času, jeho meranie a z neho vyplývajúce encountery sú predsa nejaká forma abstrakcie.

Navyše hromada ľudí nepoužíva fixné 10-minútové ťahy napriek tomu, že hrajú OSR - na encountery hádžu trebárs raz za miestnosť, ak sa postavy zdržujú alebo robia hluk alebo podľa citu pre drámu.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Jerson »

York celkem jasně napsal, že by hráči měli mít možnost přijít na to, jak se pracuje s metačasem se hře, aby toho mohli využívat.
Což mi připomnělo tenhle díl z OOTS.

Abstrakce to je, ale rozhodně nechci, aby se ji hráči naučili využívat, a speciálně stylem "udělali jsme hluk a přilákali nepřátele, které jsme museli zabít, ale další přilákání se bude určovat až v následující scéně / za delší časový úsek / za 10 (20, 48.8) minut, takže se tu v rámci téhle scény / krátkého časového úseku / 5 (17, 48.7) minut porozhlédneme, protože nám další setkání nehrozí."

Nebo "dokud nevlezeme do další místnosti, nepřátelé na nás nepřijdou, protože na náhodné setkání se háže při vstupu do místnosti nebo jednou za šest hodin. A my za čtyři hodiny půjdeme pryč."

Neříkám, že nějaká pravidla pro náhodná setkání (včetně dějově důležitých) nemají existovat nebo že jsou špatná. Naopak taková pravidla uvítám. Ale pokud se jimi hráči, nebo dokonce postavy budou řídit, tak to naprosto zboří (mé) ponoření do hry. A považuju to za "cheatování" na úrovni mechanik, tedy za "špatný" metagaming.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od York »

Jerson píše: 23. 9. 2021, 07:20 Úplně si předstsavuju, jak po nějakém drsném boji se hrdinové podívají na oblohu, nastaví přesýpací hodiny na nějakou dobu a jeden prohlásí "Rychle, za deset minut se spustí další setkání a to už tady nechceme být."
Taková mechanika samozřejmě z principu bude disociovaná. Běžně se ale takový používaj, třeba dramatický hodiny zmíněný v dalších příspěvcích. Pointa je, že minihra, o který ví jenom PJ a přidává mu práci, je dost naprd, nikoliv že stavět dramatickou minihru kolem oldschoolový simulace času je dobrej nápad.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od MarkyParky »

Vona mu ale práci ubírá, ne přidává. Když se s tim umí...
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Quentin »

Jerson píše: 23. 9. 2021, 11:59Abstrakce to je, ale rozhodně nechci, aby se ji hráči naučili využívat, a speciálně stylem "udělali jsme hluk a přilákali nepřátele, které jsme museli zabít, ale další přilákání se bude určovat až v následující scéně / za delší časový úsek / za 10 (20, 48.8) minut, takže se tu v rámci téhle scény / krátkého časového úseku / 5 (17, 48.7) minut porozhlédneme, protože nám další setkání nehrozí."
Klasika je tohle:
Je 1z6ti* šance, že dojde k náhodnému setkání, kdykoli
  • a) postavy udělají hluk
  • b) se postavy někde zdrží (prohledávání místnosti, vyjednávání...)
  • **c) vstoupí do nové místnosti
*velikost kostky se mění podle zabydlenosti dungeonu
**volitelné podle typu dungeonu, hodí se k velkému počtu prázdných místností

Tenhle setup IMHO immersion neboří. Jediný metagame, co z toho hráči mají, je "je to tu nebezpečné, moc se nezdržujte" a nic víc. A to je přesně to, co se touhle mechanikou snažíme vyvolat a navíc je to shodné s tím, co cítí postavy, takže success.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od ShadoWWW »

Descent into Avernus is the worst written 5e adventure - tak s tím se ztotožňuji i ve své recenzi tady na RPG F. A přitom to dobrodružství svým tématem mělo obrovský potenciál.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6887
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Antharon »

Je zaujimave ako sa do hry dostala dogma ze zmena je presne 10 minut.

V rpg je pocitanie casu nepresne, niektore zmeny su dlhsie, niektore kratsie, niekedy hodiny nemusia vychadzat uplne presne, dolezite je, ze sa to do toho dna nejak vysklada. Ak viem za jednu zmenu maju prist nepriatelia, nemusim si na to vypocitat, ze su presne 800m daleko. Proste mi staci vediet, ze ak postavy nezareaguju, tak za chvilu su tu.
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Antharon: To není dogma, to je abstrakce. Nikdo nepočítá 10 minut přesně, nikdo nepoužívá stopky - je to prostě jen lepší představa, než říct "chvíle", protože chvíli si někdo představí jako minutu a někdo jako čtvrt hodiny.

Pochází to z původního D&D, které pracuje s "tahy", kde sice tah je definován jako 10 minut času, ale ten čas se reálně neměří – místo toho se měří počet činností, které za směnu stihneš (tuším dvě akce, třeba jeden pohyb a jedno naslouchání). S reálným počítáním času se ta hra nemoří.

EDIT: Novější hry dokonce explicitně vyhazují údaj 10 minut a prostě pracují s "tahem" nebo "směnou" bez časového určení. Za jeden tah prozkoumáš jednu místnost. Třeba.
Uživatelský avatar
Pan Bača
Příspěvky: 296
Registrován: 7. 12. 2005, 14:45
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Pan Bača »

Markusi, v Ghosts of Saltmarsh není přítomen Chris Perkins, na to by ses mohl podívat (někde sis postěžoval, že ten chlap je prakticky všude kolem 5e) :-)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

To jsou nějaké remaky starých dobrodružství, ne? Zaujalo mě to. Ale potřebuju, aby to někdo přeložil. :D Snažím se recenzovat hlavně věci dostupné česky.
Uživatelský avatar
Pan Bača
Příspěvky: 296
Registrován: 7. 12. 2005, 14:45
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Pan Bača »

Zrovna se do toho chrochta pustil, tak se časem dočkáš.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Long time no recenze!

Obrázek
Zapadlé části Zapovězených zemí skrývají spoustu zapomenutelných vesnic. V jedné z nich, v mírumilovné osadě Žlutý Vrch, začíná dobrodružství několika odvážných duší, toužících poznat okolní svět. (…) Civilizace dávných ještěranů uctívala boha, ohnivého ptáka, který se zdola jeví jako slunce. Po smrti se nechávali pokládat na vyvýšené konstrukce, aby je mohli supi, poslové boha, postupně pozřít a tak je odnést k jejich bohu…

Občas si říkám, jestli jako hráči – a konzumenti RPG – nejsme příliš posedí „produkčními hodnotami“. Vyhledáváme vyfintěné hry a produkty s nádhernými obrázky, pevnými obálkami, profesionální sazbou, plníme si jimi knihovničky… často abychom zjistili, že korporátní produkty sice pěkně vypadají a příjemně se čtou před spaním, ale jinak vlastně nevíme, co si s nimi počít u herního stolu. Dokonce i na „nezávislé“ nadšenecké scéně, která produkuje často velmi hratelné věci, se poslední dobou dbá na autisticky vypiplanou sazbu a učesaný text, který se čte skoro sám…
:arrow? Recenze: Okolí Kamence

Diskuzi poprosím vést přímo v tématu k Okolí Kamence. Sem posílám odkaz duplicitně, protože ne každý možná sleduje podsekci Zapovězené země.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
radunamlejn
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: MaMaHaJ a 11 hostů