Hraní podle modulů

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Obrázek

Tohle je téma věnované hraní fantasy RPG podle modulů/dobrodružství/jeskyní. V modulech se otevírá fascinující svět nápadů jiných autorů. Dobře psané moduly ve vás vzbuzují touhu si je zahrát, inspirují vás k dalšímu rozvíjení jejich myšlenek, využívání jejich prvků v dalších hrách. Dobré moduly vám dají zážitek, který pak navíc můžete sdílet s ostatními lidmi, kteří je hráli - "A jak jste tuhle příšeru vyřešili vy?" A především: moduly vám dají něco, co můžete s trochou přípravy vzít a hrát a máte garantovanou zábavu, aniž byste museli doma dlouhé hodiny všechno vymýšlet sami. Proto se dělají, proto se tisknou, proto dnes existuje kvetoucí scéna webových modulů s tisíci a tisíci PDF ke koupení a stažení.

Pojďme si o nich povídat. Uvítám vše od vašich obecných zkušeností s dobrodružstvími (Prokletí Karaku? muhehe), přes zážitky, recenze, doporučení a varování. Nebo snad sháníte nějaký modul s konkrétními parametry a chcete doporučit? Nebo máte nějaký obecný názor na hraní s moduly, o které se chcete podělit? Sem s tím.

Odkazy:
:arrow? Všechna dobrodružství v databázi.
:arrow? Diskuze s doporučeními konkrétních skvělých modulů
:arrow? Separátní diskuze k dobrodružstvím pro 5e (je jich hodně, zaslouží si zvláštní diskuzi)
:arrow? Recenze dobrodružství na Markusově blogu
:arrow? A něco podobného ve zvukové podobě jako podcast Dinosaurium obskurních světů
:arrow? Markusův dloooooooooouhý seznam doporučených modulů pro D&D a podobné hry - anglické moduly, výběr na základě recenzí, většinu osobně neznám
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

York píše: 28. 9. 2020, 22:18 Říkal jsem, že tvoje hodnocení má smysl pouze pro hráče, kteří hrají stejně jako ty a tudíž hodnotí dobrodružství na základě stejnejch kritérií.
Ano. V zásadě tak je to myšlené. S tím, že si nemyslím, že moje recenze jsou nějak zvlášť oldschoolové a fakt si myslím, že hledám objektivní hodnoty (player agency, použitelnost), byť to je asi otazné. Klidně tomu řekněme, že píšu pro lidi, kteří mají stejná kritéria jako já. S tím jsem v pohodě.
Tím se obloukem se vracím ke svýmu předchozímu příspěvku: Smysl pro mě bude mít, když zrecenzuješ dobrodružství, který ti fungujou ve tvym herním stylu a doporučuješ je ostatním hráčům oldschoolu. Tvoje ostatní recenze mě sice zajímaj jako designéra (a to jen díky tomu, že se taky hlásím k některym myšlenkám oldschoolu), ale jako PJovi mi nijak nepomůžou.
Tohle by se mi moc líbilo, ale realita je taková, že jsem si dal omezení, že budu recenzovat jenom česky dostupná dobrodružství. A v tu chvíli není dost dobře možné recenzovat jenom to, co se mi líbí, protože:

:arrow? Napsal bych asi pět recenzí a tím bych skončil.
:arrow? (Tohle by mělo být evidentní) Já předem nevím, co se mi líbí, to zjistím, až když to přečtu a zamyslím se nad tím. A když už věnuju čas přečtení a zamyšlení, tak to to rovnou zrecenzuju, aby se ten čas nějak využil.
:arrow? Realita je taková, že nabídka v českém jazyce je tak malá, že nemůžeš hrát jen dobrodružství psaná pro "tvůj styl". Ale musíš vykrádat i ta pro jiné styly - a v tom případě jsou pro tebe hodnotné i recenze dobrodružství z jiných stylů (ale viz moje zpochybnění stylů a názor, že existují i objektivní kritéria).

Navíc i negativní recenze mají smysl:
:arrow? Čtenář se stejnými kritérii jako já pak ví, že dané dobrodružství nemusí sám zkoumat. Je rozdíl mezi "Markus to ještě nerecenzoval" a "Markusovi se to nelíbilo".
:arrow? I negativní recenze je feedback pro autora, který dost možná žádný jiný feedback zatím nedostal, kromě vágního "super, díky" nebo – pravděpodobněji – naprostého mlčení. Dokážu si představit, že budou autoři, kteří napíšou dobrodružství, které pak nikdo nehraje, a oni nevědí, čím to je, a celkem by ocenili i negativní zpětnou vazbu.
:arrow? Negativní recenze můžou podnítit obecnější diskuzi o designu.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Jerson »

Markusi, i když se v názorech na jednotlivá dobrodružství lišíme (já bych je zhodnotil hůř), v tomto s tebou souhlasím.
Dobrodružství by mělo být v první řadě přehledně a srozumitelně napsané.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4137
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Sparkle »

Tak jsem si přečetla tu vesnici ze Zkázy divošských králů (text modulu až po stranu 8 včetně). No, jestli tohle má být příklad dobrého designu, tak potěš koště.
Přijde mi to výrazně horší než Dva týdny do vinobraní.

Konkrétněji:

Na radu Jarlova proradného věštce Sylleho Ru se obyvatelé uchýlili k tomu, že každé tři dny obětují jednoho ze svých řad. V pochmurném rituálu celá osada přihlíží losování a ten, jehož jméno je taženo, je odvlečen vstříc záhubě k prastarým menhirům za městem. Tato krvavá šaráda sice zpomalila netvorovo běsnění, ale je jenom otázkou času, kdy Hirot dospěje k zániku – ať už v chřtánu pekelného vlka, nebo skrze neschopnost svých vůdců.

Okamžitě mě napadne, proč proboha ti obyvatelé v tomhle dobrovolně zůstávají? Nemají pud sebezáchovy? Jsou omámeni nějakým kouzlem? Příčetní lidé by se ihned zpakovali a z takového města zdrhli! To tam určitě bude nějak rozumně vysvětlené...

Klíčem k vykreslení Hirotu je jeho odlehlost. Povědomí většiny obyvatel o okolním světě nesahá dál než dvacet mil za bránu osady. Že by někdo před kletbou utekl jinam, je nemyslitelné. Kam by asi tak šel? Příležitostní kupci jsou tu vzácným jevem a postavy – které se vynoří odkudsi z divočiny, oděné jako do bitvy – působí jako hrdinové z legend.

a

Oproti tomu domy zámožných kupců mají dvě nebo dokonce tři patra. Přičemž obchod se odehrává v přízemí, rodina žije
v prvním patře a služebnictvo s učedníky spí v podkroví.


Uf, cože? Městečko natolik sofistikované, že jsou v něm zámožní kupci a třípatrové baráky, a ti obyvatelé mají povědomí jen 20 mil za bránu osady? Mají domácnost čítající celou rodinu a služebnictvo, a přitom nejsou schopni najít zdroje na to, aby aspoň své blízké a kamarády spakovali a vyslali hledat jinou osadu?

Příležitostní kupci jsou tu vzácným jevem a postavy – které se vynoří odkudsi z divočiny, oděné jako do bitvy – působí jako hrdinové z legend.

Když pomineme celou nesmyslnost třípatrových baráků zámožných obchodníků versus rarita příležitostných kupců, tak pokud hráčské postavy budou působit jako hrdinové z legend, pak bych očekávala, že se k nim vesničané okamžitě vrhnou a budou vyzvídat, odkud přišli, nechají si popsat cestu, vzápětí se ihned zpakují a vypadnou z města, kde je KAŽDÉ TŘI DNY jeden z nich obětován.

Jarl se nehodlá snížit k tomu, aby se cizinců doprošoval o pomoc. Bojí se, že by v očích svých poddaných ztratil úctu, a k postavám se tak chová pohrdlivě jako k vetřelcům. Budou-li postavy trvat na tom, že chtějí pomoct, navrhne jim Jarl, že jestli opravdu chtějí obyvatelům Hirotu být k užitku, měly by se místo nich postavit pod menhiry a samy se nabídnout démonovi.

Wow, tohle je fakt motivující, aby družina chtěla pomoct /*sarcasm off.

Bestii lze zabít jedině tak, že ji znehybníte a potom ji ubijete na 0 životů.

Tady někdo kritizoval Dva týdny do vinobraní za to, že tam je jeden způsob, jak se dá odkletbit vinice?

Kdysi byla osada domovem zhruba tří stovek duší, ale kvůli řádění bestie se počet obyvatel snížil na přibližně dvě stovky

Jeden obětovaný za tři dny, to znamená, že i tomu vesničanovi, který bude mít štěstí a půjde na konec, zbývá 20 měsíců života. Jelikož na straně 3 se píše, že Početné rodiny často žijí pohromadě, a jeden dům tak obývá třeba i deset rodinných příslušníků, tak za jak dlouho čistě statisticky kterémukoli z vesničanů zabijí někoho z rodiny?
Ufff jako. Ne, tady opravdu nenacházím jediný aspoň nepatrně rozumný důvod, proč by v tomto ti lidé chtěli setrvávat.

Vesničani vlečou jednu ze svých, Morgan Broegansdóttir, k obřadním kamenům (oblast B), kde ji chtějí zanechat jako oběť hirotskému vlku. ... Jestli se postavy pokusí vesničany zastavit, Jarl se do toho rázně vloží a bude žádat, aby byla dívka obětována pro bezpečí všech. ... Jde o ústřední setkání celého dobrodružství, které může rozhodnout, jestli postavy budou v Hirotu za hrdiny, nebo padouchy. Krvežízniví „hrdinové“ mají příležitost celé dobrodružství vykolejit, ještě než začne. Zabití Jarla nebo kohokoli
z poddaných je zaručený způsob, jak si zprotivit celou osadu.


Tohle mi celé přijde jako totální wtf od začátku do konce ať už tím, jak to je napsané, tak tím, jaké to reálně bude mít následky a vliv na motivaci postav. Postavy, které budou chtít zachránit holku před obětováním, jsou "krvežíznivé"? Z jakého titulu si autor modulu myslí, že když družina uvidí tento výjev jako první věc při příchodu ke vsi, bude chtít ještě s těmi vesničany nějak přátelsky interagovat, získávat si jejich důvěru atd.? Zatímco u Vinobraní se pozastavujeme nad tím, že je napsané tak, že postavy možná nebudou chtít dělat hotaře a tím bude modul nepoužitelný, tak tady se nepozastavujeme nad tím, že postavy po shlédnutí tohoto výjevu nejspíš budou vyhýbat vesnici obloukem (a nebo Jarla a spol hned zabijí, aby zachránili holku), a proto bude modul nepoužitelný?

Truhlička je zabezpečená jen jednoduchým zámkem (hod na odemknutí s obtížností 10), ale jakmile kdokoli z obyvatel spatří, že se kolem ní někdo ochomýtá, spustí povyk. Po otevření je zřejmé, že celé slosování je faleš: v truhličce je další truhlička. Noc před losováním se Jarl a Sylle Ru rozhodnou, kdo bude obětován, a do menší truhličky umístí lístek, který má být vytažen.

Super, konečně nosná sociální zápletka. Tak jo, kde se o ní dozvím víc, ať můžu dát postavám nějaké hinty na to, že se tohle děje, aby mohly být motivovány to prozkoumat, a tak podobně? Kde je bližší info o Sylle Ru?

Info o postavě Sylle Ru a této zápletce, je, mno.... rozstrkané po stranách:

strana 3
Hřmotného vousáče za všech okolností doprovází jeho důvěrník a věštec Sylle Ru. Je to vyzáblý, bídný patolízal a často
ho lze spatřit, jak cosi potutelně šeptá Jarlovi do ouška. Jakkoli se Jarl přede všemi kasá, neodváží se o ničem rozhodnout,
aniž by se napřed poradil s věštcem.


strana 6
Když lístečky prozkoumá mazaný zloděj (hod na padělání, obtížnost 10), pojme – podle nesrovnalostí v použitém inkoustu a pergamenu – podezření, že jméno na lísteček napsal někdo jiný než městský písař. Inkoust a pergameny odpovídající padělanému lístku se dají najít u Sylleho Ru


strana 8
Sylle Ru, věštec: inic. +0; útok dýka –1 zblízka (1d4–1) nebo zraňující kouzlo (2k4, dostřel 50’, bez záchrany, až 3× denně); zbroj 10; kostky životů 3k4; životů 6; pohyb 30’; akce 1k20; spec. kejkle (záchrana Vůle proti 12, jinak cíl na 1d6+1 kol vidí, že mu zmizela zbraň), zraňující kouzlo 3× denně, záchrany Výdrž +1, Reflexy +1, Vůle +4, přesv. chaos.

Vážně tady někdo kritizuje dračákové dobrodružství za to, že info o NPC je rozstrkané na více stránek, a že je to kvůli tomu nehratelné?

Další fail vidím v tom, že na straně 3 je tabulka zvěstí a povídaček o 24 prvcích, ale ani jedna z nich není o tom, že ti dva lídři fejkují to hlasování. Hlavně že tam je 12 zvěstí lživých (50 %), to dodá družině motivaci brát ty drby v potaz /*sarcasm off. Takže jediný způsob, jak se postavy můžou dozvědět, že je hlasování fejkové, je inspektnout to mazaným zlodějem (kterého musejí nejdřív ti vesničani pustit blízko té krabice, k čemuž nemají důvod, a postavy taky nemají důvod to prozkoumávat, když nemají žádný hint, že je to nafejkované).

Další problém vidím v tom, že jsem se reálně o tom Sylle Ru nedozvěděla nic pořádného, co bych mohla použít při vrtání se v politice městečka nebo v těch hlasovacích lístcích. Nějaká jeho slabá stránka, na kterou můžu hrát? Tohle si všechno musím dodělat, aby ta zápletka byla použitelná... asi jako u těch kritizovaných DrH dobrodružství, kde je nedodělanost zápletek a NPC strašlivý problém...

Každé tři dny se obyvatelé Hirotu sejdou na návsi, aby losováním určili, kdo z nich bude vlkovi obětován
. ... Jestli zůstanou postavy v Hirotu víc než dva dny, očekává se, že se zařadí do losování.


Whaaat?
Na tohle mají jako hráčské postavy šanci přijít dopředu nebo ne?
Pokud jako postava zjistím, že pokud se ve vesnici zdržím 2 dny, tak budu zařazena do slosování na obětování, proč bych proboha živého měl z jakéhokoli důvodu chtít tam zůstávat?
A nebo to má být jako "překvápko pro hráče", že se tam budou dva dny socializovat, a pak najednou zjistí, že byli přidáni do slosování? Well, jebání hráčů do ucha dostalo magnificentní rozměry.

Vlk sice technicky vzato není postava, ale jeho hrozba by měla zastiňovat každou interakci v nebohém Hirotu, kde každá noc může znamenat smrt. Tísnivá přítomnost vlka se může projevovat různými způsoby, ...
Když se postavy s někým z osady spřátelí, nechej na něj příští noci vlka zaútočit.


Ufffffff.
Tady někdo kritizoval nějaké dračákové dobrodružství za railroad, naskriptovanost a tlačení družiny do řešení určité zápletky?
Začínají mi docházet slova.

I když to otec Beacom jen nerad přiznává, kaple skrývá tajemství, které postavám dokáže pomoct v boji s hirotským vlkem. Vitrážová rozeta, která se vyjímá nad jedinou lodí kaple, vyobrazuje Justicii, kterak s mohutným válečným kladivem bojuje proti démonickému vlkovi. Hlavice tohoto kladiva leží na oltáři přikrytá sametovou plachetkou. Otec Beacom nedovolí, aby relikvie opustila svatou půdu kaple, a na hlavici válečného kladiva dovoluje pohlédnout jen věřícím.

Takže ve vesnici je někdo, kdo ví, co by proti vlkovi mohlo pomoct, ale nechce dovolit to použít. Wow. Moje sympatie vůči tomu městečku a tužba interagovat s těmito NPC právě vzrostla /*sarcasm off

Když budou postavy vyzvídat o vlku, odhalí vdova své tajemství: stovky tenkých nití vetkaných do vepřovicových stěn chýše. Čarovné nitě, upletené z vlasů mrtvých, tvoří bariéru, která je pro vlka neprostupná. Pomocí stejných nití, prozradí Ymae, lze vlka spoutat, aby se dal zabít. Vdova je ochotná postavám pomoct, ale jen pod podmínkou, že po zabití vlka se s ní některá z postav ožení.

Takže ve vesnici je další osoba, která ví, co by proti vlkovi mohlo pomoct, ale neřekla to vedení vesnice a nechce to dovolit použít bez silné protihodnoty. Wow. Moje sympatie vůči tomu městečku a tužba interagovat s těmito NPC ještě víc vzrostla /*sarcasm off

Vdova je ochotná postavám pomoct, ale jen pod podmínkou, že po zabití vlka se s ní některá z postav ožení. ... Pokud postavy svůj slib čarodějnici poruší, přislíbeného manžela skolí černá smrt. Po celém těle mu naskáčou hnisající vředy, které každý den sníží sílu, Odolnost a Obratnost o 1. Jakmile kterákoli vlastnost klesne na 0, postava umírá. Kletbu je možné sejmout jen za pomoci božské moci – dokonce ani sama čarodějka ji neumí vyléčit.

Wow, tak tohle je solidní výjeb s hráči. V předchozím textu není žádná možnost, jak můžou hráči zjistit, že se jim může přihodit něco až takového. Pouze obecný drb "Všeobecně se ví, že vdova Ymae je čarodějnice a že prokleje každého, kdo se jí opováží zkřížit cestu." , což je ale natolik vágní drb, navíc v pověrčivé vesnici, kde se už půlka drbů z randomtabulky na začátku ukázala jako lichá, a navíc to nic nevypovídá o závažnosti té kletby a celkově je to celé totálně přepálené jako pěst na oko (v odlehlé vesnici žije čarodějka, je tak mocná, že dokáže na někoho dávat tak silné prokletí, a zatím to ještě na nikoho nepoužila tak okatě a nezvratně, aby ji za to vesničani vyobcovali, a poprvé to použije právě na hráčské postavy a bude tím riskovat, že ji ty postavy za to sejmou nebo budou mučit, a ona neví, jak tu kletbu zrušit, takž to mučení bude hodně bolestivé)?


Když to shrnu celkově:
- totálně nesympatické hnusné městečko plné hnusných lidí s nesmyslnými motivacemi, kde bych musela jako GM dělat hodně velké úpravy, abych hráče nějak namotivovala, proč by vůbec měli chtít tam něco podnikat
- nedodělané zápletky, kde musím domýšlet, jak se družina vůbec může o tom dozvědět, a jaké má páky na to, to řešit (tedy v zásadě všechno)
- nepoužitelná tabulka drbů, kde chybí drby, které reálně potřebuju (fejkování hlasování; co skutečně umí čarodějná vdova za kletby, pokud bych se jí zprotivil; jaké slabiny má kněz, který mi nechce dovolit použít kladivo; to, že nově příchozí dobrodruzi budou zařazeni do slosování po dvou dnech) a zato tam je spousta matoucích lživých drbů (pochopím jich pár, ale polovina tabulky? To pak celou tabulku degraduje)
- informace o NPC rozstrkané po více stránkách (Jarl je na tom podobně jako Sylle Ru)

Pomóoc. Já chci tento modul zmuchlat a vrátit se do vinobraní, kde budeme zarážat horu.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Sparkle: Tohle dobrodružství jsem odehrál se dvěma různými družinami a pokaždé to bylo výborné. Tak si upeču popcorn a pak tě rozeberu. O-)

(EDIT: Vtip. Máš samozřejmě právo, aby se ti to nelíbilo. Já jsem o tom napsal tolik článků, že popravdě nemám chuť se v tom dál vrtat. Všechno, co jsem mohl říct, už jsem řekl.)
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4137
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Sparkle »

Markus píše: 28. 9. 2020, 23:43 Sparkle: Tohle dobrodružství jsem odehrál se dvěma různými družinami a pokaždé to bylo výborné.
Takž najednou argumentuješ tím, že to při hraní bylo výborné? Když předtím píšeš, že hodnotíš dobrodružství na základě přečtení a ne zahrání?
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Přečti si začátek tohohle clanku. Klidně se o Zkáze budu bavit podrobněji, jen bych potřeboval odstup aspoň týden. Teď je toho moc, navíc bych si to musel znova přečíst. Asi bych to pak oddělil do jiné diskuze, teď bych dořešil vinobraní
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4137
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Sparkle »

Markus píše: 29. 9. 2020, 00:16 Přečti si začátek tohohle clanku. Klidně se o Zkáze budu bavit podrobněji, jen bych potřeboval odstup aspoň týden. Teď je toho moc, navíc bych si to musel znova přečíst. Asi bych to pak oddělil do jiné diskuze, teď bych dořešil vinobraní
Já nemám nějak potřebu se pitvat ve Zkáze samé o sobě, jen ji řeším kvůli srovnání s Vinobraním. Protože mi přijde, že má úplně ty samé problémy, možná ještě větší ("Když se postavy s někým z osady spřátelí, nechej na něj příští noci vlka zaútočit" je dost hardcore naskriptování) a to podle tvých vlastních kritérií. Akorát z nějakého důvodu to, co na jednom z těch dobrodružství zdrbáváš, u toho druhého je vlastně cajk.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Vitus »

Ty brďo, tohle byla (je ?) docela horká diskuse, upřímně si myslím, že každý z vás (Markus, Sparkle, York) máte v hodně věcech pravdu. Nechci se pouštět zpět do věcí, co jste už rozebrali, jenom bych si dovolil doplnit pár věcí, ke kterým podle mého názoru musí u každé recenze dojít (bohužel) a tím vlastně nikdy nebude dokonalá:
- nelze (přinejmenším v jednom člověku) napsat recenzi, aby byla objektivní (tj. aby nebyla zatížena osobním názorem pisatele), tohle je dáno tím, že jsme lidé (tedy je naprosto z mého pohledu legitimní, že nějaký modul bude ohodnocen lépe než jiný Markusem, protože se mu víc líbil, než kdyby to měla hodnotit třeba Sparkle)
- je velmi těžké (přinejmenším v jednom člověku) napsat jakýkoliv text tak, aby mu porozuměli všichni tak, jak jsem to přesně myslel (něco si myslím to musím v hlavě dát do slov ty slova musím nějak naformulovat, to pak musím nějak přenést na papír, to pak někdo bude muset umět přečíst, bude tomu muset umět porozumět a převést si ta slova do myšlenek = to je minimálně sedm procesů se šesti rozhraními, kdy jak v těch procesech, tak i na těch rozhraních může dojít k chybě)
- je nemožné (pro jednoho člověka) zakomponovat do svého pohledu něco, s čím nemá zkušenost (ať již přímou nebo zprostředkovanou), jinými zohlednit tam něco, co neví (například hraní podle RPG hry, o které ani v životě neslyšel, nebo třeba i slyšel, ale neví, o čem je)

Pokud zohledním výše uvedené, pak například já bych se do recenzí nepouštěl, protože bych neměl ty nervy přenést přes ty nedostatky a s klidným srdcem to dát někam na veřejnost, tedy mi chybí ta odvaha, kterou například Markus. Ovšem on to rovnou udělá i s tím disclaimerem, že je to jeho názor a navíc i dá někam na svoje stránky kritéria, podle kterých se ty recenze snaží dělat (jenom na okraj dodám, že jsem si nedělal rešerši nakolik se mu to daří a v podstatě si myslím, že to není důležité - důležité je, že to udělal a tím daný modul vlastně zpropagoval).

Samozřejmě ideální je, pokud se recenze dělají ve větší skupině lidí (třeba akademickou cestou podle modelu recenzent - garant - oponent, doplněné ještě třeba o redaktora), ale myslím, že v rámci RPG komunity nejsme na úrovni předních univerzit, abychom to dali :D .

Pro širší inspiraci vkládám odkaz na recenze produktů pro Star Trek Adventures (https://continuingmissionsta.com/2018/0 ... ng-system/), kde počet Triblíků je ovlivněn následujícími 5ti kritérii (jež se vlastně silně liší od toho, jak k tomu přistupuje Markus, i když se v něčem překrývají):
1. Canonicity = nakolik je to slučitelné s kánonem Star Treku (pro obecné recenze nevyužitelné)
2. Relatability = nakolik se s tím dá ztotožnit (velice individuální a opět to souvisí s kánonem, ovšem z obecného hlediska by se to dalo dát jako uvěřitelnost například zápletky, tedy retrospektivně v diskusi výše každý uvěřitelnost pro svoji hru bral jinak)
3. Likability = nakolik je to zábavné (opět velice individuální, pro každého představa toho, co je zábavné je jiná a nemusí nutně souviset jen se stylem hry, ale i s preferencí typu zápletek, preferencí prostředí a podobně)
4. Accessibility = nakolik je to dostupné (tohle už by šlo stanovit objektivně - je to na netu zadarmo ? Jedna hvězdička zaručena!"
5. Quality = nakolik je to kvalitní (tohle by asi také nějak šlo stanovit více méně objektivně - uspořádání textu, čitelnost a přehlednost příloh a podobně)

Jako člověka, co se jednou v životě pokusil napsat modul (někde se tady na Foru stále kolem válí) je každopádně takhle diskuse velice přínosná v tom duchu, aby se o něco podobně bláhové už asi v životě nepokusil (no promises) :D :D :D
Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 667
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Korhul »

Tak konečně mám chvilku reagovat podrobněji. Je toho tolik k napsání...

Pro mě osobně je zajímavé vrátit se k dílu, které vzniklo před osmi lety (ergo přečíst si to znovu). Musím říct, že jsem tohle dobrodružství už nikdy znovu nehrál. Ani ne tak proto, že by se mi nelíbilo, ale z důvodu, že jsem celou dobu hrál se stejnými hráči, takže nebyl důvod opakovat už jednou zahranou věc.

Osobně to vnímám tak, že text je v podstatě ve fázi publikované betaverze. Proběhlo jedno odehrání na základě mé domácí přípravy, pak jsem to hodil nějak uceleně na papír, před publikací v Drakkaru proběhlo nějaké peer review tuším od dvou lidí. To na vytvoření dotaženého modulu podle mého určitě nestačí. Možná pokud bych byl jako autor vypsanější a měl za sebou takových modulů víc. Což jsem před osmi lety nebyl a dnes tomu asi není jinak. Jestli do dostalo v této podobě 2 hvězdy, tak jsem v podstatě spokojen :-D

K tomu bych ještě dodal, že za celou dobu, kdy dobrodružství visí na netu, mi nikdo nenapsal, zda ho hrál a jak mu to šlo. Možná otázka i na další autory, jakou se jim daří shánět zpětnou vazbu z hraní jejich produktů?

Jestli jsem měl nějaké designové záměry? Když jsem hru chystal pro mé hráče, bylo to úvodní dobrodružství kampaně. V podstatě k pobavení a na rozehrání po delší pauze. Prostředí, v němž se odehrává, je mým hráčům dobře známé. Při sepisování k publikaci jsem to chtěl vytvořit tak, aby na hráče mohla dýchnout atmosféra "mého kraje" :-) Takže jako jo, většina textu dobrodružství i úvodní část je opravdu hlavně vykreslení koloritu. Na druhou stranu je asi pravda, že pro někoho neználého prostředí tam můžou chybět nějaké podstatné detaily, například jak vypadá vinohrad a že pohyb v něm je nějak omezený (navíc historické vinohrady vypadaly dost jinak než dnes). To že je to celé příběh, který si mají hráči pod vedením PJ prožít, taky klidně přiznám.

Kdybych to měl přepracovat, což nevylučuju, že někdy udělám, chtělo by to:
1. Úpravy textu a vytunění zápletky - ta morální šeď, co je zmíněná v recenzi je určitě věc, co by tam šla zvýraznit a mohla přispět k větší šťavnatosti. Taky by se mohlo hodit dát postavám i nějakou jinou motivaci, proč se hotaři stát, i když moje zkušenost je taková, že většině hráčů chudých postav na první úrovni prostě stačí nabídnuté peníze O-) Otázka je, zda by nebylo dobrodružství akčnější, kdyby se postavy ocitly v ději "před rokem", tedy těsně po té, co byli původní hotaři pobiti a hledá se za ně náhrada?
2. Délka dějové linie - Ani není problém, že postavy stráví ve vesnici 14 dní, ale je potřeba tam pro PJ dát jasné metodické poznámky jak ten děj hráčům naservírovat, aby to odsýpalo a nebylo to ve stylu "Čekáte sedmý den a nic se nestalo..." To samé ten úvod. Podle mě není třeba tím trávit mnoho hodin u stolu. Když se to dobře podá a zestruční, může mít ta úvodní část, než se postavy stanou hotaři spláchnutá za hodinu(?). Ale určitě by to chtělo úpravy textu a metodické poznámky pro PJ, aby se v tom neutopil, pokud se do toho hráči nebudou chtít ponořit.
3. Víc dopracovat tu linku s vdovou a knězem - tu jsem snad ani v původní hře neměl a dodělal jsem ji až k publikaci, proto je ještě rychlokvašenější, než zbytek.
4. Pro hráče vypracovat listinu s horenským právem, aby se jim to nemuselo předávat ústně (i když reálně by to tak asi probíhalo, protože vesničeni neuměli určitě číst). Ale tak to je časté zjednodušení, které se v RPG běžně využívá.

Obecně ke svojí tvorbě můžu říct, že vesnické low fantasy věci prostě tvořím rád. Asi je to tím, že sám žiju na venkově a mám to tu rád :-) Momentálně nemám čas na samotné hraní, ale mám rozepsaný minisetting (sandbox?) - malou državu na okraji civilizovaných zemí, která byla napřed sužována skřetími nájezdy a po té dobyta jako kořist ve válce, když byla oslabená země napadena mocnějším sousedem. Chtěl bych tam mít konflikt mezi starousedlíky a novými kolonisty, pozůstaky magie skřetích šamanů, dědice původního vojvody, který chce svrhnout uzurpátora, divoké tvory v lesích, kteří jsou stále hrozbou pro obyvatele. Je to dost pracné a člověk musí být hodně disciplinovaný, aby se nezasekl na detailech. Chtěl bych, aby to bylo hodně play to find out... Až to bude v nějaké alfa fázi, tak to se m určitě postnu...
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Obrázek Obrázek Baltazar Paprika, trpaslík, knihvazač
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4137
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Sparkle »

Korhul píše: 29. 9. 2020, 09:45 Proběhlo jedno odehrání na základě mé domácí přípravy, pak jsem to hodil nějak uceleně na papír, před publikací v Drakkaru proběhlo nějaké peer review tuším od dvou lidí.
Jestli se to testovalo jen takhle malinko, tak ten modul je vzhledem k vynaloženému effortu hodně vydařený a použitelný. Máme tady profi moduly, které jsou výrazně horší.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od York »

Vitus píše: 29. 9. 2020, 08:28Jako člověka, co se jednou v životě pokusil napsat modul je každopádně takhle diskuse velice přínosná v tom duchu, aby se o něco podobně bláhové už asi v životě nepokusil
Jo, toho se právě bojim. Autory bych prosil pokud možno motivovat, ne odrazovat.
Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 667
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Korhul »

Do záznamu dávám, že Markusova recenze mě nijak nedemotivovala. Naopak shledávám jeho články pro svoji tvorbu přínosné, aniž bych měl současně pocit, že musím vyhovět jeho vkusu kvůli tomu, abych měl od něj pět hvězdiček, protože jinak to nikdo nebude hrát. Já ty věci většinou napřed vytvořím pro svoji hru a publikuju to nekomerčně, takže jestli to někdo bude nebo nebude číst a hrát pro mě není životně důležité. Na druhou stranu bych ocenil, kdyby se hráči, co si moje dobrodružství zahráli, alespoň ozvali, že to hráli, nedej bože že by sepsali nějakou zpětnou vazbu o tom, jak jim to fungovalo. Ale to už jsem vlastně psal.
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Obrázek Obrázek Baltazar Paprika, trpaslík, knihvazač
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Vitus »

Korhul píše: 29. 9. 2020, 11:50 Do záznamu dávám, že Markusova recenze mě nijak nedemotivovala. Naopak shledávám jeho články pro svoji tvorbu přínosné, ...
Fair point, doplním i za sebe, že zatím většinu recenzí na moduly, co jsem od Markuse četl, jsem shledal přínosnými.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Jerson »

Pokud jde o zpětnou vazbu na tvorbu, tak bych řekl, že ji dostávám tak od 1 - 5% uživatelů, kteří se nepohybují v mém přímém dosahu a nemůžu je otravovat osobně. Často je ta zpětná vazba vyloženě nahodilá, třeba když na akci potkám kluka, který se mnou před dvaceti lety hrál a pochválí mi mou (tehdejší) verzi pravidel, že podle ní stále hrajou.
Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 667
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Korhul »

Jerson: no mohl jsem i dopsat, že mě nízká míra zpětné vazby nepřekvapuje. S tímhle je problém v jakékoli sféře lidské činnosti a pokud o to lidi aktivně neuháníš, tak ji nikdy mít nebudeš... Takže si vlastně nemůžu stěžovat, protože pro získání zpětné vazby jsem vlastně nic aktivně neudělal :-)
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Obrázek Obrázek Baltazar Paprika, trpaslík, knihvazač
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 hostů