[Teorie] Kostky, kostky, kostičky, to jsou naše věcičky
-
- Moderátor
- Příspěvky: 12367
- Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
- Bydliště: Brno/Rezno
Re: [Teorie] Kostky, kostky, kostičky, to jsou naše věcičky
Vezmeš dvě kostky, hodíš, od výsledku na modré odečteš výsledek na červené. Its not a rocket science.
V nouzi jsme Fate hráli i se dvěma kostkama. Výsledkem byly větší rozsahy hodů, ale na obou stranách, takže nějak zásadně to nevadilo (bylo to prostě víc ustřelené od průměru)... a ten mechanismus hodu byl zvláštní napoprvé, napodruhé jsi ale barevné rozlišení kostek bral automaticky. Nedělalo to opravdu žádné problémy.
V nouzi jsme Fate hráli i se dvěma kostkama. Výsledkem byly větší rozsahy hodů, ale na obou stranách, takže nějak zásadně to nevadilo (bylo to prostě víc ustřelené od průměru)... a ten mechanismus hodu byl zvláštní napoprvé, napodruhé jsi ale barevné rozlišení kostek bral automaticky. Nedělalo to opravdu žádné problémy.
-
- Příspěvky: 17485
- Registrován: 24. 2. 2012, 17:31
Re: [Teorie] Kostky, kostky, kostičky, to jsou naše věcičky
Napadá vás, jak pomocí šestistěnných kostek nasimulovat libovolnou kostku (k4, k7...) tak, aby bylo rozložení pravděpodobnosti lineární (jako u kX) a byl to stejnej postup pro libovolnej rozsah (tj. ne stylem "u k2 počítej sudá/lichá, u k3 počítej 1-2 jako jedna atd.)?
Pro inspiraci - používám hod Xkz, kde "kz" je hod 1k6, při kterém se 1-3 počítá jako 0 a 4-6 jako 1. Tj. třeba 5kz generuje číslo v rozsahu 0-5, ovšem s tím, že rozložení pravděpodobnosti není lineární (výsledek 3 je mnohem častější než 0). Tj. otázka je, jak udělat něco podobnýho s lineárním rozdělením.
edit: A ptám se na to kvůli tomu, abych mohl dělat náhodný tabulky s libovolným počtem řádků a hráčům stačily šestistěnky.
edit2: Napadá mě generovat to jako binární číslo, tj. první hod by určil nejnižší řád (0 nebo 1), druhej další řád (+0 nebo +2), pak (+0 nebo +4), ale to je poměrně komplikovaná matematika a navíc by to umělo jen k1, k2, k4, k8, k16 atd. (což by teda ale asi stačilo).
Pro inspiraci - používám hod Xkz, kde "kz" je hod 1k6, při kterém se 1-3 počítá jako 0 a 4-6 jako 1. Tj. třeba 5kz generuje číslo v rozsahu 0-5, ovšem s tím, že rozložení pravděpodobnosti není lineární (výsledek 3 je mnohem častější než 0). Tj. otázka je, jak udělat něco podobnýho s lineárním rozdělením.
edit: A ptám se na to kvůli tomu, abych mohl dělat náhodný tabulky s libovolným počtem řádků a hráčům stačily šestistěnky.
edit2: Napadá mě generovat to jako binární číslo, tj. první hod by určil nejnižší řád (0 nebo 1), druhej další řád (+0 nebo +2), pak (+0 nebo +4), ale to je poměrně komplikovaná matematika a navíc by to umělo jen k1, k2, k4, k8, k16 atd. (což by teda ale asi stačilo).
-
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
Re: [Teorie] Kostky, kostky, kostičky, to jsou naše věcičky
Jako technik musím říct, že se pokoušíš naučit ponorku létat a napadají mě jen postupy, které jsou buď složité, nebo nefungují pro všechny rozsahy, nebo spíše obojí.
Pokud bys ovšem chtěl jednoduchý a funkční způsob výběru jedné možnosti z libovolného počtu dalších (s maximem cca 200) se stejnou pravděpodobností výběru, tak řešení existuje a jmenuje se karty nebo žetony v neprůhledném sáčku.
Při vhodném zpracování můžeš dělat náhodné výběry s libovolným počtem možností a hráčům budou stačit nůžky.
Pokud bys ovšem chtěl jednoduchý a funkční způsob výběru jedné možnosti z libovolného počtu dalších (s maximem cca 200) se stejnou pravděpodobností výběru, tak řešení existuje a jmenuje se karty nebo žetony v neprůhledném sáčku.
Při vhodném zpracování můžeš dělat náhodné výběry s libovolným počtem možností a hráčům budou stačit nůžky.
hraju: Ω Projekt Omega
-
- Příspěvky: 4594
- Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
- Bydliště: Kostka
Re: [Teorie] Kostky, kostky, kostičky, to jsou naše věcičky
York: Souhlasím s Jersonem. Tebou navržené řešení je něco jako: "Když nemáte kostky, použijte logaritmické pravítko. Když nemáte logaritmické pravítko, logaritmujte z hlavy na tři desetinná místa."
Vyhodnocovací systém musí být rychlý a elegantní. Proto se v RPG tak rozšířily kostky. Vývojáři nových her/herních sérií se dnes snaží přicházet s vlastním, neotřelým systémem použití kostek, který pak definuje jejich herní sérii.
Ať už je to Fate (šestistěnky rozdělené na +, - a 0), DCC (14 prapodivných různostěnných kostek), Conan a spol. (2d20 system), The One Ring (pool kostek s vlastními symboly), Mutant Year Zero - nebo u nás známější Zapovězené země (pool šestistěnek, kde trochu jinak počítáš úspěchy a neúspěchy s rerollem). Všechny tyto (a další) hry používají tradiční, většinou hlavně šestistěnné, kostky, ale vymýšlí nad ním nový, vlastní systém, který je neotřelý a současně elegantní, rychlý na vyhodnocení.
Vyhodnocovací systém musí být rychlý a elegantní. Proto se v RPG tak rozšířily kostky. Vývojáři nových her/herních sérií se dnes snaží přicházet s vlastním, neotřelým systémem použití kostek, který pak definuje jejich herní sérii.
Ať už je to Fate (šestistěnky rozdělené na +, - a 0), DCC (14 prapodivných různostěnných kostek), Conan a spol. (2d20 system), The One Ring (pool kostek s vlastními symboly), Mutant Year Zero - nebo u nás známější Zapovězené země (pool šestistěnek, kde trochu jinak počítáš úspěchy a neúspěchy s rerollem). Všechny tyto (a další) hry používají tradiční, většinou hlavně šestistěnné, kostky, ale vymýšlí nad ním nový, vlastní systém, který je neotřelý a současně elegantní, rychlý na vyhodnocení.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
-
- Příspěvky: 496
- Registrován: 5. 7. 2009, 23:08
Re: [Teorie] Kostky, kostky, kostičky, to jsou naše věcičky
Nevenoval som tomu veľa času, ale toto vyzerá byť ako (ne)použiteľné uniformné riešenie:York píše: ↑18. 3. 2021, 01:46 Napadá vás, jak pomocí šestistěnných kostek nasimulovat libovolnou kostku (k4, k7...) tak, aby bylo rozložení pravděpodobnosti lineární (jako u kX) a byl to stejnej postup pro libovolnej rozsah (tj. ne stylem "u k2 počítej sudá/lichá, u k3 počítej 1-2 jako jedna atd.)?
https://medium.com/swlh/simulating-a-se ... f73afc1702
TL;DR
Ak potrebuješ menšiu kocku a máš k6, prehadzuješ pri neexistujúcich výsledkoch.
Ak potrebuješ väčšiu kocku a máš k6, simuluješ väčšiu kocku cez sekvencie, ako keď hádžeš k100 s dvomi desaťstenkami.
Ale ak som dobre pochopil, to je presne to, čomu si sa chcel vyhnúť, takže sa prikláňam k tej lietajúcej ponorke. To už máš jednoduchšie nakresliť vedľa tabuľky kruh rozdelený na "n" dielikov, pustíš kocku doprostred a kam sa odkotúľa, také číslo padlo. Jeden hod, jeden výsledok.
-
- bubák; Moderátor
- Příspěvky: 6652
- Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
- Bydliště: Brno/Ostrava
Re: [Teorie] Kostky, kostky, kostičky, to jsou naše věcičky
Já bych dal k6 nebo k66 a rozsahy. Nebude to vždycky úplně rovnoměrné (zvládneš k2, k3, k4, k6, k9, k12, k18, k36), ale bude to dost blízko (některé řádky budou mít o jeden možný hod víc: k5, k7 jeden, k11 tři řádky, k8 čtyři řádky). A náhodné tabulky stejně musíš prohledat podle hodnoty, takže není nutné převádět hody na kostkách na hodnoty 1–X v malých celých číslech.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
-
- Moderátor
- Příspěvky: 3832
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
Re: [Teorie] Kostky, kostky, kostičky, to jsou naše věcičky
To je božíJocho píše: ↑18. 3. 2021, 09:36
Nevenoval som tomu veľa času, ale toto vyzerá byť ako (ne)použiteľné uniformné riešenie:
https://medium.com/swlh/simulating-a-se ... f73afc1702
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
-
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
Re: [Teorie] Kostky, kostky, kostičky, to jsou naše věcičky
To sice je, jen to
1) je složité
a
2) neplní zadání
To by se mohlo ujmout.
1) je složité
a
2) neplní zadání
To by se mohlo ujmout.
hraju: Ω Projekt Omega
-
- Příspěvky: 3233
- Registrován: 25. 5. 2013, 15:00
Re: [Teorie] Kostky, kostky, kostičky, to jsou naše věcičky
Jocho: Moc díky za odkaz na tento článek. Skvělé
York: Jak vidíš, tak řešení existuje, ale je takovým způsobem "convoluted", že se to v praxi asi nevyplatí...
Jerson: Zadání to plní.
York: Jak vidíš, tak řešení existuje, ale je takovým způsobem "convoluted", že se to v praxi asi nevyplatí...
Jerson: Zadání to plní.
-
- bubák; Moderátor
- Příspěvky: 6652
- Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
- Bydliště: Brno/Ostrava
Re: [Teorie] Kostky, kostky, kostičky, to jsou naše věcičky
(Mimochodem, to, co píšu, je vlastně stejné, jako se popisuje v odkazovaém článku, jen já radím nepřevádět to na malá čísla, ale nechat rozsahy.)
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
-
- Příspěvky: 3233
- Registrován: 25. 5. 2013, 15:00
Re: [Teorie] Kostky, kostky, kostičky, to jsou naše věcičky
Boubaque: Byl jsi prostě nepochopen Protože v okamžiku, kdy jsi napsal tohle
Ale po přečtení článku už asi chápu, jak jsi to myslel, takže kredit patří i Boubaqueovi
... jsem tě také už "četl trochu míň" ...boubaque píše:Nebude to vždycky úplně rovnoměrné...
Ale po přečtení článku už asi chápu, jak jsi to myslel, takže kredit patří i Boubaqueovi
-
- Příspěvky: 17485
- Registrován: 24. 2. 2012, 17:31
Re: [Teorie] Kostky, kostky, kostičky, to jsou naše věcičky
Nestíhám teď odpovědi přečíst poctivě, ale jen poznamenám, že out-of-the box řešení taky vítám - cílem je, nějak elegantně vybírat z náhodných tabulek, aniž by hráč musel kupovat kostky s různým počtem stran. Pokud bude řešení jednoduchý a elegantní, ale nebude používat šestistěnný kostky, tak je to super a zadání rozhodně splňuje.
Nejsem si moc jistej kartama a žetonama*, ale tabulky budou někde vytištěný, takže na tom papíře určitě může bejt nějaká doplňující informace čistě pro účely výběru možností - třeba nějakej binární strom nebo tak něco.
edit: A řešení samozřejmě musí bejt jednoduchý na pochopení a elegentní. Může vyžadovat složitou matematiku na vymyšlení, ale ne na používání.
* Tak beru zpět. Po krarším zamyšlení mi zatím žetony přijdou jako nejlepší možnost: "PJ si do ruky vezme žetony s čísly 1 - N, zamíchá jimi a poslepu jeden vytáhne".
Tímhle by vlastně pěkně šly řešit i "díry" (tj. už použitý možnosti), prostě tam vylosovanej žeton nebudu vracet. Vyžadovalo by to ale další fyzickou pomůcku ke hře (žetony).
Nejsem si moc jistej kartama a žetonama*, ale tabulky budou někde vytištěný, takže na tom papíře určitě může bejt nějaká doplňující informace čistě pro účely výběru možností - třeba nějakej binární strom nebo tak něco.
edit: A řešení samozřejmě musí bejt jednoduchý na pochopení a elegentní. Může vyžadovat složitou matematiku na vymyšlení, ale ne na používání.
* Tak beru zpět. Po krarším zamyšlení mi zatím žetony přijdou jako nejlepší možnost: "PJ si do ruky vezme žetony s čísly 1 - N, zamíchá jimi a poslepu jeden vytáhne".
Tímhle by vlastně pěkně šly řešit i "díry" (tj. už použitý možnosti), prostě tam vylosovanej žeton nebudu vracet. Vyžadovalo by to ale další fyzickou pomůcku ke hře (žetony).
-
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
Re: [Teorie] Kostky, kostky, kostičky, to jsou naše věcičky
Lze psát možnosti, očíslovat je a s každou možností přidat žeton s daným číslem. Jen to nefunguje, když máš víc tabulek s různým počtem položek.
Nebo můžeš používat výše uvedené přepočty kostek, ale opět u různě dlouhých tabulek budeš potřebovat různé postupy, jak z nich vybrat správnou hodnotu.
Nebo vezmeš přímo ty položky v podobě karet, a fyzicky je zamícháš. Nevýhoda je, že nevidíš jasně a na jeden pohled, jaké všechny možnosti v nich jsou. A že musíš ty karty vyrobit. Výhoda je, že nic nepočítáš a nic nepřevádíš, a máš ty karty fyzicky v ruce, a můžeš na ně dát motivační obrázky.
Ještě úplně jiná možnost je použít hod elektronickou kostkou, protože mobil s netem má dneska každá skupina. Není třeba nic kupovat, ani nic přepočítávat. A určitě jsou aplikace, které umí hodit několika různostěnnými kostkami najednou.
To poslední je asi úplně nejjednodušší.
Nebo můžeš používat výše uvedené přepočty kostek, ale opět u různě dlouhých tabulek budeš potřebovat různé postupy, jak z nich vybrat správnou hodnotu.
Nebo vezmeš přímo ty položky v podobě karet, a fyzicky je zamícháš. Nevýhoda je, že nevidíš jasně a na jeden pohled, jaké všechny možnosti v nich jsou. A že musíš ty karty vyrobit. Výhoda je, že nic nepočítáš a nic nepřevádíš, a máš ty karty fyzicky v ruce, a můžeš na ně dát motivační obrázky.
Ještě úplně jiná možnost je použít hod elektronickou kostkou, protože mobil s netem má dneska každá skupina. Není třeba nic kupovat, ani nic přepočítávat. A určitě jsou aplikace, které umí hodit několika různostěnnými kostkami najednou.
To poslední je asi úplně nejjednodušší.
hraju: Ω Projekt Omega
-
- Příspěvky: 17485
- Registrován: 24. 2. 2012, 17:31
Re: [Teorie] Kostky, kostky, kostičky, to jsou naše věcičky
Pokud budu mít v modulech karty s předmětama a potovrama, tak tam asi můžu mít i karty na generování náhodných událostí. A s kartama se možná i šikovnějš pracuje než se žetonama (vytvořím balíček, zamíchám, otočím rubem nahoru, sejmu vrchní kartu)
Ještě mě napadly různobarevný kostky jako žetony (tj. losovala by se barva), ale ty zas asi každej nemá doma.
Elektronické řešení jde určitě udělat přesně na míru a dostatečně elegantní, ale to by měla bejt alternativa, ne jediná možnost.
Ještě mě napadly různobarevný kostky jako žetony (tj. losovala by se barva), ale ty zas asi každej nemá doma.
Elektronické řešení jde určitě udělat přesně na míru a dostatečně elegantní, ale to by měla bejt alternativa, ne jediná možnost.
Naposledy upravil(a) York dne 18. 3. 2021, 13:34, celkem upraveno 1 x.
-
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
Re: [Teorie] Kostky, kostky, kostičky, to jsou naše věcičky
Barevné přelepky, ale i tak ti barvy dají jen omezený počet možností.
hraju: Ω Projekt Omega