[MLwM] Můj život s pastorem Williamem
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21022
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Pampadadá!!!!!
Zápis je hotov. Nové texty začínají 3. příspěvkem tohoto tématu.
Teda... ke konci jsem trošku rezignoval a vykašlal jsem se na sáhodlouhé popisy, protože - jak mi Quasit řekl zezačátku - to bych to nedopsal nikdy. Doufám tedy, že se nějak prokoušete tím textem, který se ke konci hodně blíží kryptickým poznámkám.
Přesto si myslím, že je to zajímavé čtení, takže si to užijte. Snažil jsem se do zápisu cpát hodně vlastních postřehů ze hry, takže si myslím, že pokud někdy budete vést vlastní hru MLwM, můžete v tomhle zápisu najít hodně důležitých postřehů a komentářů ke hře samotné.
Jsem připraven odpovídat na libovolné dotazy.
Zápis je hotov. Nové texty začínají 3. příspěvkem tohoto tématu.
Teda... ke konci jsem trošku rezignoval a vykašlal jsem se na sáhodlouhé popisy, protože - jak mi Quasit řekl zezačátku - to bych to nedopsal nikdy. Doufám tedy, že se nějak prokoušete tím textem, který se ke konci hodně blíží kryptickým poznámkám.
Přesto si myslím, že je to zajímavé čtení, takže si to užijte. Snažil jsem se do zápisu cpát hodně vlastních postřehů ze hry, takže si myslím, že pokud někdy budete vést vlastní hru MLwM, můžete v tomhle zápisu najít hodně důležitých postřehů a komentářů ke hře samotné.
Jsem připraven odpovídat na libovolné dotazy.
- Fingalen
- Příspěvky: 1198
- Registrován: 25. 1. 2007, 13:39
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Nevesaj hlavu, chlape, je tu uchvatne citanie, velmi podnetne a zaujimave. Par veci mi nebolo jasnych a par ma tiez popri citani napadlo, akurat teraz poriadne neviem, kde mi kvoli diplomke hlava stoji, ale urobim, co bude v mojich silach, aby som sa vyjadril ucelenejsie a netrvalo mi to tolko, co tebe..Markus píše:Tak nic, no
Kazdopadne chut zahrat si to vo mne velmi intenzivne silnie..
Hrajeme si a víme, že si hrajeme, tedy jsme něčím víc než jen rozumnými bytostmi, neboť hra je nerozumná..
I've joined the resistance.
I've joined the resistance.
To je moje hláška!Markus píše:Tak nic, no
Super zápis. Doplním:
Ve finále se Mwango rozhodl pro pomoc otrokům, a vrhnul se do vřavy. Napřed chtěl jen bránit průchod, ale pak se nedokázal ovládnout, a začal zabíjet.
Jinak Mwango jako jedinej skočil dobře (relativně dobře), ostatní se buďto zabili sami, nebo je zabil někdo jiný. (to bylo kvůli těm všem šíleným remízám, měl málo sebenenávisti. kdyby se mu jeho úkoly víc dařily, tak na té lodi zůstal).
Potom co se loď potopila, a vlny si milosrdně vzaly těch pár lobotomů, co přežilo tu řež s otroky a pár námořníky na palubě, se Mwango i se zbytkem svého kmene doplavili na pevninu, která byla v době kdy začala loď hořet (když ji tukan zapálil ) už na dohled.
Tam si založili vlastní společnost, z Mwanga udělali vyjednavače, protože rozuměl jazyku bílých, a aby všechny návštěvníky zvali na kus jídla, a by s nimi mohl mluvit. Z toho se potom stal zvyk, a měli pověst velmi pohostinné vesnice.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
― William Gibson, Count Zero
Přečteno, mám pár poznámek.
Mwangova scéna 8
Je asi celkem těžké řešit scénu "teď a nebo nikdy" když padne remíza. Napadá mě jediné řešení a to že se scéna "odloží" na další scénu, třeba tak, že Mwango běží s klukem, zakopne o lano, praští se do hlavy, má mžitky před očima a kluka lehce drží, a to co se stane dál se uvidí v další scéně...
Problém je jeden, a to v třetím (domácím) pravidle o povinnosti střídat scény, kdy hráč nemůže mít dvě stejné scény po sobě, protože hráč teďka nemá prakticky možnost ovlivnit co se stane s klukem (z kajuty může pořád někdo vyjít a může hledat kluka)
Takže celkem se mi zdá řešení jaké jste zahráli v poho.
Garryho scéna 2 a 3
Tady opět narážím na pravidlo 3, kdy by hráč neměl odehrávat dvě stejné scény po sobě. Tady je Garry odehrál. To podle mě mělo za důsledek události v dalších scénách, ale k tomu se vrátím později. Spíš se pozastavím nad tím pravidlem vs pomáhání - k čemuž tady došlo-Garry šel v jedné ze scén pomoci Jamesovi.
Protože když uvážím kdy je možné hráče požádat o pomoc vychází mi jediný možný okamžik a to je v situaci, kdy mám splněný příkaz od pána a moje minulá scéna byla sblížení. Pak mám čas na to, abych někomu pomohl svojí zlotřilostí/násilím. Nebo je ještě jedna možnost, kdy mám příkaz od pána a zahraju zlostřilost(pomoc) - sblížení - zlostřilost(příkaz).
Tady je trošku problém s tím, že mě to krapet omezuje ve rytmu mých scén. Potíž (podle mě) je v tom, že řešení událostí-úkolů je celkem prioritní záležitost vzhledem k tomu, že příběh je mnohdy provázán navzájem a jedna událost závisí na druhé, takže zlotřilost(pomoc) se musí zahrát co nejdříve. Nedá se ale ani říct že zlotřilost(plnění příkazu) by se dala nějak odložit, respektive ovlivňuje to můj příběh vzhledem k tomu, že dvě zlotřilosti musím proložit (pokud mám příkaz) ještě sblížením.
Řešení vidím v tom, že stačí aby si tohle hráči uvědomili a žádali se o pomoc ve vhodnou chvíli, a nebo aby pomáhající hráč počítal se zdržením ne o jednu ale o dvě scény - respektive chronologicky si upraví sekvenci svého příběhu a jakoby přehodí pořadí sblížení-vykonání úkolu.
Garryho scéna 6
(přivedení Stephena)
Tady si myslím že se projevilo to porušení domácího pravidla o střídáni scén (scény 2 a 3). Abych vysvětlil, malá odbočka.
Stává se mi to taky při hrách. GM má myšlenku, prostředí a má představu o cílové scéně kdy je vyhodnocován konflikt. Mezitím je ale volný prosotor a hráči si můžou utvářet příběh jak chtějí. Podmínka aby se to GM nerozklížilo a aby dovedl příběh tam kam chce-a hlavně aby ta poslední scéna byla odehrána tak jak chce on (například bylo pro mě důležité aby na začátku scény měly npc nad postavama "vrch") je to, že scény se budou odehrávat podle nějakých zásad/rytmu, kdy GM bude střídat klima jednotlivých scén. Pokud ale tohle nedodrží, tak sice příjde příběh k finální scéně, ale výsledek nebude takový jaký GM chtěl (v mém případě jsem se někdy uprostřed nechal k něčemu ukecat (ke změně rytmu-dovolil jsem hráčům určit typ scény a celé se to pak obrátilo) a i když příběh došel až k finále, PC tam přišly a měly v nástupu do scény nad npc vrch a zamýšlený efekt strachu (immersion pro hráče) jsem nemohl použít).
Něco podobného se podle mě stalo tady, protože Garry je v své scéně ve špatné situaci, kdy musí(chce) a zároveň nesmí zachraňovat Stephena.
Pokud jde čistě o scénu jediná šance pro hráče je doufat v neúspěch, ale Stephena musí pokusit odvést. Ve scéně s pánem neuspěl proti vzdoru a to znamená, že strach z pána je/by měla být větší než touha pomoci příteli.
Další možnost vyřešení scény vidím tak, že Garry si dojde pro někoho jiného a zakamufluje to tak, jakoby přivedl Stephena (např jej obleče do jeho šatů-za pomocí násilí např) Pak ale může nastat dilema v tom, že pastor tohle prokoukne a v tom případě (nabo každopádně) Garry udělal něco co neměl (svobodně, bez ohledu na výsledek hodu vzdoroval příkazu pána)
Zkoumal jsem se na ještě jednou hlouběji příčiny scény 6 a buď je důvodem ono přeskočení rytmu scénami 2 a 3 (např scéna 3 mohla být jiná, kdyby mezitím byla scéna sblížení se Stephenem..) nebo je to už ve scéně jedna, kdy si Garry (Vlasák) sám určuje úkol. Jak psal v poznámkách Markus, Pán by měl být hrozivý a ten vztah je na začátek moc familiární. GM by možná měl být víc tvrdší a i když nápad se slaninou je dobrý neměl by hráčům hned v první scéně dát pocit, že mohou o něčem rozhodovat. Na tohle příjde čas později, kdy Pán slábne a příběh graduje. Pak scéna se slaninou pro spokojeného nicnetušícího pána je fajn. Taky hned na počátku konfrontovat postavu se ztrátou známosti asi není dobrý nápad, protože postava ještě nemá moc možností jak by mohla pánu účinně vzdorovat, druhak to vede k vyvrcholení příběhu pro danou postavu a na to je podle mě čas.
toliko k poznámkám
. . .
Každopádně prima počtení Hru přímo z pravidel jsem si hůř dokázal představit, ale teďka mi to je jasnější.
Po přečtení musím souhlasit s tou kvalitní přípravou GM, přesně jsem se viděl jak se u toho bez přípravy jako GM topím
Mwangova scéna 8
Je asi celkem těžké řešit scénu "teď a nebo nikdy" když padne remíza. Napadá mě jediné řešení a to že se scéna "odloží" na další scénu, třeba tak, že Mwango běží s klukem, zakopne o lano, praští se do hlavy, má mžitky před očima a kluka lehce drží, a to co se stane dál se uvidí v další scéně...
Problém je jeden, a to v třetím (domácím) pravidle o povinnosti střídat scény, kdy hráč nemůže mít dvě stejné scény po sobě, protože hráč teďka nemá prakticky možnost ovlivnit co se stane s klukem (z kajuty může pořád někdo vyjít a může hledat kluka)
Takže celkem se mi zdá řešení jaké jste zahráli v poho.
Garryho scéna 2 a 3
Tady opět narážím na pravidlo 3, kdy by hráč neměl odehrávat dvě stejné scény po sobě. Tady je Garry odehrál. To podle mě mělo za důsledek události v dalších scénách, ale k tomu se vrátím později. Spíš se pozastavím nad tím pravidlem vs pomáhání - k čemuž tady došlo-Garry šel v jedné ze scén pomoci Jamesovi.
Protože když uvážím kdy je možné hráče požádat o pomoc vychází mi jediný možný okamžik a to je v situaci, kdy mám splněný příkaz od pána a moje minulá scéna byla sblížení. Pak mám čas na to, abych někomu pomohl svojí zlotřilostí/násilím. Nebo je ještě jedna možnost, kdy mám příkaz od pána a zahraju zlostřilost(pomoc) - sblížení - zlostřilost(příkaz).
Tady je trošku problém s tím, že mě to krapet omezuje ve rytmu mých scén. Potíž (podle mě) je v tom, že řešení událostí-úkolů je celkem prioritní záležitost vzhledem k tomu, že příběh je mnohdy provázán navzájem a jedna událost závisí na druhé, takže zlotřilost(pomoc) se musí zahrát co nejdříve. Nedá se ale ani říct že zlotřilost(plnění příkazu) by se dala nějak odložit, respektive ovlivňuje to můj příběh vzhledem k tomu, že dvě zlotřilosti musím proložit (pokud mám příkaz) ještě sblížením.
Řešení vidím v tom, že stačí aby si tohle hráči uvědomili a žádali se o pomoc ve vhodnou chvíli, a nebo aby pomáhající hráč počítal se zdržením ne o jednu ale o dvě scény - respektive chronologicky si upraví sekvenci svého příběhu a jakoby přehodí pořadí sblížení-vykonání úkolu.
Garryho scéna 6
(přivedení Stephena)
Tady si myslím že se projevilo to porušení domácího pravidla o střídáni scén (scény 2 a 3). Abych vysvětlil, malá odbočka.
Stává se mi to taky při hrách. GM má myšlenku, prostředí a má představu o cílové scéně kdy je vyhodnocován konflikt. Mezitím je ale volný prosotor a hráči si můžou utvářet příběh jak chtějí. Podmínka aby se to GM nerozklížilo a aby dovedl příběh tam kam chce-a hlavně aby ta poslední scéna byla odehrána tak jak chce on (například bylo pro mě důležité aby na začátku scény měly npc nad postavama "vrch") je to, že scény se budou odehrávat podle nějakých zásad/rytmu, kdy GM bude střídat klima jednotlivých scén. Pokud ale tohle nedodrží, tak sice příjde příběh k finální scéně, ale výsledek nebude takový jaký GM chtěl (v mém případě jsem se někdy uprostřed nechal k něčemu ukecat (ke změně rytmu-dovolil jsem hráčům určit typ scény a celé se to pak obrátilo) a i když příběh došel až k finále, PC tam přišly a měly v nástupu do scény nad npc vrch a zamýšlený efekt strachu (immersion pro hráče) jsem nemohl použít).
Něco podobného se podle mě stalo tady, protože Garry je v své scéně ve špatné situaci, kdy musí(chce) a zároveň nesmí zachraňovat Stephena.
Pokud jde čistě o scénu jediná šance pro hráče je doufat v neúspěch, ale Stephena musí pokusit odvést. Ve scéně s pánem neuspěl proti vzdoru a to znamená, že strach z pána je/by měla být větší než touha pomoci příteli.
Další možnost vyřešení scény vidím tak, že Garry si dojde pro někoho jiného a zakamufluje to tak, jakoby přivedl Stephena (např jej obleče do jeho šatů-za pomocí násilí např) Pak ale může nastat dilema v tom, že pastor tohle prokoukne a v tom případě (nabo každopádně) Garry udělal něco co neměl (svobodně, bez ohledu na výsledek hodu vzdoroval příkazu pána)
Zkoumal jsem se na ještě jednou hlouběji příčiny scény 6 a buď je důvodem ono přeskočení rytmu scénami 2 a 3 (např scéna 3 mohla být jiná, kdyby mezitím byla scéna sblížení se Stephenem..) nebo je to už ve scéně jedna, kdy si Garry (Vlasák) sám určuje úkol. Jak psal v poznámkách Markus, Pán by měl být hrozivý a ten vztah je na začátek moc familiární. GM by možná měl být víc tvrdší a i když nápad se slaninou je dobrý neměl by hráčům hned v první scéně dát pocit, že mohou o něčem rozhodovat. Na tohle příjde čas později, kdy Pán slábne a příběh graduje. Pak scéna se slaninou pro spokojeného nicnetušícího pána je fajn. Taky hned na počátku konfrontovat postavu se ztrátou známosti asi není dobrý nápad, protože postava ještě nemá moc možností jak by mohla pánu účinně vzdorovat, druhak to vede k vyvrcholení příběhu pro danou postavu a na to je podle mě čas.
toliko k poznámkám
. . .
Každopádně prima počtení Hru přímo z pravidel jsem si hůř dokázal představit, ale teďka mi to je jasnější.
Po přečtení musím souhlasit s tou kvalitní přípravou GM, přesně jsem se viděl jak se u toho bez přípravy jako GM topím
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21022
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Ono pravidlo, že nesmí být dvě stejné scény po sobě, jsem nakonec změnil na "nesmí být dvě Sblížení po sobě". S neomezenými sblíženími by totiž hráči mohli hru "vyhrát", aniž by dělali cokoliv jiného. Jinak omezení násilí a zlotřilostí mi při zpětném ohlédnutí přijde jako zbytečné.
Mimochodem, Jonko, ty už jsi MLwM taky hrál?
Na zbytek budu reagovat později. Ale díky za postřehy.
Mimochodem, Jonko, ty už jsi MLwM taky hrál?
Na zbytek budu reagovat později. Ale díky za postřehy.
Lidi MLwM se mi libi cim dal tim vic (a to jsem se k ni jeste nedostal - planuje nekdo hru v Brne??).
Nicmene chtel jsem se zeptat - napadla mne trochu zajimava modifikovace - misto zleho pana naivniho dobraka, ktery dava stupidni rozkazy svym vernym, kteri se ho snazi chranit, ale nechteji mu ublizit tim ze ho neposlechnou, proti zlotrilemu okoli - cilem hry je ziskat u pana tak velkou lasku, ze s vami opusti proklete misto - sel by do toho nekdo v Brne
Bobby
EDIT - uf postnul jsem to do spatneho fora - pls Admini presunte to do MLwM
dik
Nicmene chtel jsem se zeptat - napadla mne trochu zajimava modifikovace - misto zleho pana naivniho dobraka, ktery dava stupidni rozkazy svym vernym, kteri se ho snazi chranit, ale nechteji mu ublizit tim ze ho neposlechnou, proti zlotrilemu okoli - cilem hry je ziskat u pana tak velkou lasku, ze s vami opusti proklete misto - sel by do toho nekdo v Brne
Bobby
EDIT - uf postnul jsem to do spatneho fora - pls Admini presunte to do MLwM
dik
Dubito ergo cogito. Cogito ergo discepto.
Real man can live in real world. Drugs are for losers.
Real man can live in real world. Drugs are for losers.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21022
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
To přesunout nejde každopádně jestli chceš hrát, rád tě uvítám. Už jsem MLwM slíbil tolika lidem, že jeden další mě nevytrhne Plánuji nějaké Brňenské sezení pro lidi mimo naši běžnou herní skupinu - pro Jezevce, Errica, atd., takže se klidně můžeš přidat. Zatím ale nevím, kdy to bude. Teď mám dost nabytý program. Sleduj prosím organizování soukromých her, ono se tam dřív nebo později něco objeví.
(a pak ještě musím jet do Bratislavy a jedno sezení udělat tam :>;o) )
(a pak ještě musím jet do Bratislavy a jedno sezení udělat tam :>;o) )
pravidlo: aha.. tak to si asi projdu zapis jeste jednou, co se tyce hodnoceni nekterych veci dival jsem se na to skrz to pravidlo...
hm.. obecne by mozna mohlo existvat neco co by nutne nezakazovalo dve sceny sblizeni po sobe. mam na mysli neco ve smyslu, ze kdyz je unava vetsi nez rozum prijde pád do zajeti, nebo kdyz je sebenenavist vetsi nez laska plus unava prijde projev hruzy. laska v tomhle smyslu se hodnoti jen kdyz dojde k uspesnemu vzdoru, ale kdyby se hodnotila behem hry, napriklad laska > rozum+unava dojde k silnejsi scene sblizeni, na jejimz zaklade se strach pana zvysi o jedna.. nebo neco v tom smyslu..
imo ten "zakaz" mit dve sceny sblizeni po sobe plni funkci stejne dobre, jen mi prijde ze pravidla maji na to, aby podobne pripady resily, ale jaksi to nedelaji.. : ) (coz samozrejme neni ucelem hry, jen mi to tak trosku prijde..,) )
MLwM jsem jeste nehral. Pri prvnim cteni jsem si taky myslel ze to hrat/gamemasterovat ani nikdy nebudu, pac mi prislo ze uloha GM v MLwM je jedna z nejtezsich uloh GM z her co znam.. Ale casem prisla chut zahrat si fakt nejakeho odporneho odporáka, tak uvidime ... ,)
hm.. obecne by mozna mohlo existvat neco co by nutne nezakazovalo dve sceny sblizeni po sobe. mam na mysli neco ve smyslu, ze kdyz je unava vetsi nez rozum prijde pád do zajeti, nebo kdyz je sebenenavist vetsi nez laska plus unava prijde projev hruzy. laska v tomhle smyslu se hodnoti jen kdyz dojde k uspesnemu vzdoru, ale kdyby se hodnotila behem hry, napriklad laska > rozum+unava dojde k silnejsi scene sblizeni, na jejimz zaklade se strach pana zvysi o jedna.. nebo neco v tom smyslu..
imo ten "zakaz" mit dve sceny sblizeni po sobe plni funkci stejne dobre, jen mi prijde ze pravidla maji na to, aby podobne pripady resily, ale jaksi to nedelaji.. : ) (coz samozrejme neni ucelem hry, jen mi to tak trosku prijde..,) )
MLwM jsem jeste nehral. Pri prvnim cteni jsem si taky myslel ze to hrat/gamemasterovat ani nikdy nebudu, pac mi prislo ze uloha GM v MLwM je jedna z nejtezsich uloh GM z her co znam.. Ale casem prisla chut zahrat si fakt nejakeho odporneho odporáka, tak uvidime ... ,)
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21022
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Upřesňuji - pastor William byl hrán s homerule "scény se musí střídat". Teprve v ostatních hrách jsem toto pravidlo změnil na "nesmí být dvě sblížení po sobě". A bylo to tak lepší.
Furt si nejsem jist, co udělat s tím pomáháním - jestli se to odehrává v mezičase, nebo jestli to stojí scénu. A pokud ano, koho to tu scénu stojí? Budu hlásit další experimenty.
Furt si nejsem jist, co udělat s tím pomáháním - jestli se to odehrává v mezičase, nebo jestli to stojí scénu. A pokud ano, koho to tu scénu stojí? Budu hlásit další experimenty.
Markus, mám nápad, ktorý tvoje problémy vyrieši raz a navždy:
Priprav si nasledovnú hru:
Markus -> Sauron
účastníci (4 - 250000) -> skřeti, goblini, južania a všetka ostatná zberba
A máš megaakciu My Life With Sauron In Middle-earth!!! :>;o)
Joe
Priprav si nasledovnú hru:
Markus -> Sauron
účastníci (4 - 250000) -> skřeti, goblini, južania a všetka ostatná zberba
A máš megaakciu My Life With Sauron In Middle-earth!!! :>;o)
Joe
|-- RPGforum moderátor-editor
|-- Hrám: ...
|-- Mám rád: Amber Diceless, FATE, Primetime Adventures, Starport
|-- mail - joeyeti (at) gmail (dot) com
|-- Hrám: ...
|-- Mám rád: Amber Diceless, FATE, Primetime Adventures, Starport
|-- mail - joeyeti (at) gmail (dot) com
šílenému M definitivně hráblo... 40 normostran
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů