Pohádkové dobrodružství (pro děti)

Zápisy a zážitky z vašich her, pomoc s přípravou, společné hraní.
Odpovědět
Uživatelský avatar
radunamlejn
Příspěvky: 172
Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
Bydliště: z Kobylis

Pohádkové dobrodružství (pro děti)

Příspěvek od radunamlejn »

Ahoj všem,

vedu pionýrský oddíl a zkoušíme s dětmi různé věci. (Věkem jsou řekněme 2. - 4. třída.) Jak jedeme už půl roku on-line, tak je to takové útrpné a tak jsem si řekl, že připravím dobrodružství, které si budou moci odehrát "jako RPG". Máme teď hodinové schůzky a tak všechny přípravy deníků a různých statů padly. Rozhodl jsem se, že celou situaci motivuji pohádkami tak, jak jsou běžně k mání (a možní tak trochu uhlazenější a trochu vtipnější). Hráči představují takové Honzy, co se potkali na křižovatce a mají společnou cestu, tak se po vzoru pohádky "Jak šlo šídlo na vandr" přidají k sobě navzájem.

Mapu jsem dětem sdílel po dílkách do společného videohovoru. (Takže vždy viděli jen ten jeden dílek, kde zrovna stojí.) Obecně moje oddílové děti s mapami pracovat umí, takže s tím neměli problém.

Základní problém příběhu je "Vešli jste do kouzelného lesa a musíte projít na druhou stranu, pokud možno bez úhony." (Jak jsem psal výše, nemají staty a nepočítalo se že se s někým budou prát, všechny případy, kdy může být nějak ovlivněna náhoda jsem nechal řešit prostým hodem běžnou kostkou (k6), nebo prostě: "zahráli jste to tak, že se vám to povedlo" - řešeno dialogem nebo podobně.) Uprostřed lesa teče zakletá řeka (kdo se dotkne její vody změní se v prase) a na konci blokuje východ ohnivý muž. (Který je ohnivý protože je naštvaný, je třeba ho uklidnit, pak zhasne). Všechny potřebné věci se můžou hráči dozvědět od různých dalších kouzelných bytostí, které se v lese vyskytují.

To je tak v základu vše. Sem to dávám, protože se to třeba může někomu hodit. Odkaz na složku s dokumentem popisujícím jednotlivá pole (a s trochu nahozeným úvodem pro případné jiné vedoucí) a s mapou (i s již připravenými dílky) zde: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

(Má to teď dva problémy, není dořešená ježibaba - naštěstí šli děti jinudy a na mapě není zakreslený kouzelný dědeček - prostě když jsem kreslil mapu tak jsem na něj zapomněl...)

A přidám ještě moje zkušenosti ze sehrávky (aktivně hrajících dětí cca 5 věk viz výše). Musím s radostí říci, že je hra bavila. Všichni měli zapnuté mikrofony a čile komunikovali (a z vlastní iniciativy hlasovali třeba o tom, kterou cestou se pustit). Musím ocenit jejich nápad uspat trolla zpěvem ukolébavky, operativně jsem jim určil pravděpodobnost (4 z 6 - přišlo mi to jako fakt dobrý nápad) a zvládli to. Celá hra trvala asi hodinu. využili cca polovinu mapy a cca 1/4 možných setkání a zápletek. Nikdo neměl tendenci se trhat ze skupiny nebo ostatním škodit. Nikdo se neproměnil v prase. Za mě fajn.
Občas hraju Grimoár, s těmihle doplňky.
Náhodné záznamy mých neuspořádaných myšlenek a výtvorů.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Pohádkové dobrodružství (pro děti)

Příspěvek od York »

Díky, že ses podělil o zkušenost.

radunamlejn píše: 16. 2. 2021, 20:39Musím ocenit jejich nápad uspat trolla zpěvem ukolébavky, operativně jsem jim určil pravděpodobnost (4 z 6 - přišlo mi to jako fakt dobrý nápad) a zvládli to.
Tohle mi přijde zbytečný. Jak to popisuješ, zbytek hry máš čistě deskriptivní: Kdo se dotkne vody z řeky, promění se v prase - na nic se nehází. Proč jsi teda házel tady? Pokud by to hráčům nepadlo, nezafungoval by pěknej nápad a nic zajímavýho by to nepřineslo. To mi přijde škoda.
Uživatelský avatar
radunamlejn
Příspěvky: 172
Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
Bydliště: z Kobylis

Re: Pohádkové dobrodružství (pro děti)

Příspěvek od radunamlejn »

Tak zrovna řeka je jasná (jako hlavní překážka), ale u některých situací a postav jsem měl už dopředu naplánované využití náhody. Podle Rogera Cailloise je alea (tedy náhoda) jeden ze základních typů her, tudíž jsem se rozhodl ho promítnout. I v běžném životě pěkné nápady občas nevyjdou, to se stává. (A navíc měli dost jiných možností, jak stále hru dokončit úspěšně.) A musím říci, že samotný výraz napětí, když jsem jim popsal jakou mají šanci (tedy co jim musí padnout, aby uspěli) stál zato.
Občas hraju Grimoár, s těmihle doplňky.
Náhodné záznamy mých neuspořádaných myšlenek a výtvorů.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Pohádkové dobrodružství (pro děti)

Příspěvek od York »

Byl to jen návrh, nemusíš to obhajovat. Pokud ti nepřijde užitečnej, směle ho ignoruj ;-)

radunamlejn píše: 16. 2. 2021, 21:15A musím říci, že samotný výraz napětí, když jsem jim popsal jakou mají šanci (tedy co jim musí padnout, aby uspěli) stál zato.
Tohle by podle mě fungovalo ještě líp, kdyby všechny možnosti, co na kostce padnou, byly něčím zajímavý. Třeba kdybys u řeky házel, do čeho se dotyčnej promění (a nebyla tam teda možnost "tvůj nápad nezafungoval a nic zajímavýho se nestalo").
Uživatelský avatar
radunamlejn
Příspěvky: 172
Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
Bydliště: z Kobylis

Re: Pohádkové dobrodružství (pro děti)

Příspěvek od radunamlejn »

Tyjo, moc to neovládám, doufám, že se moje odpovědi zobrazí správně s těmi citacemi...
York píše: 16. 2. 2021, 21:23 Třeba kdybys u řeky házel, do čeho se dotyčnej promění.
To je pěkný nápad. Kdybych to příště hrál, tak to zařadím.
York píše: 16. 2. 2021, 21:23 (a nebyla tam teda možnost "tvůj nápad nezafungoval a nic zajímavýho se nestalo").
Asi mě jako vychovatele (moje povolání) možnost "tvůj nápad nezafungoval" příjde jako legitimní věc. Dokud to není každý nápad nebo převaha nápadů, které nezafungují, tak mi příjde, že výchovné je reálně vnímat, že ne všechny nápady vždy k něčemu vedou (a třeba nezafungují i náhodou, ne kvůli tomu, že by nápad byl vyloženě špatný) a je třeba zkoušet různé cesty. Ale je pravda, že z pohledu gamedesignu to může být jiné. (A jasně že samotné "nápad nezafungoval" nemusí nutně vést k "nic zajímavého se nestalo" každé konání má nějaké následky a ty můžou být i pro nefunkční nápad zajímavé - jinak než si hráč přál, ale zajímavé.)
Občas hraju Grimoár, s těmihle doplňky.
Náhodné záznamy mých neuspořádaných myšlenek a výtvorů.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Pohádkové dobrodružství (pro děti)

Příspěvek od York »

radunamlejn píše: 16. 2. 2021, 22:46 Tyjo, moc to neovládám, doufám, že se moje odpovědi zobrazí správně s těmi citacemi...
Na výbornou :clap:

Jestli budeš v hraní pokračovat, budu rád za další postřehy.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Pohádkové dobrodružství (pro děti)

Příspěvek od Vitus »

radunamlejn píše: 16. 2. 2021, 22:46 Asi mě jako vychovatele (moje povolání) možnost "tvůj nápad nezafungoval" příjde jako legitimní věc. Dokud to není každý nápad nebo převaha nápadů, které nezafungují, tak mi příjde, že výchovné je reálně vnímat, že ne všechny nápady vždy k něčemu vedou (a třeba nezafungují i náhodou, ne kvůli tomu, že by nápad byl vyloženě špatný) a je třeba zkoušet různé cesty.
Tady si do toho dovolím trochu vstoupit - souhlasím s tím, že ne všechny nápady musí někam nutně vést či ne všechny varianty musí mít nějaký efekt, ono určitě jde o to, co tím sleduješ.

Pokud to ale pojímáš výchovně, pak samozřejmě zařadit i určité poučení pro život má svoje místo. Nejsem pedagog, takže to neumím posoudit tak úplně z tohohle hlediska, ale v reálném životě často potkávám lidi, co si neuvědomují, že potvrzení, že něco nějak nejde (alias vyvrácení nějaké teorie, že by něco nějak jít třeba mohlo) je stejně validní a stejně cenná informace, jako potvrzení, že něco nějak jde. :think:
Odpovědět

Zpět na „Vaše hraní - příprava, rady, zápisy a PbP“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů