Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Zápisy a zážitky z vašich her, pomoc s přípravou, společné hraní.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Markus »

Jelikož chci taky patřit do klubu cool děcek, rozhodl jsem si taky rozjet kampaň s nějakou tvůrčí vizí a taky jsem o téhle vizi a svých velkolepých plánech napsal článek. Tady je!
Barrowmaze je na oldschoolové scéně dnes už legendární megadungeon, existující jak ve verzi pro Labyrinth Lord / ADnD, tak ve verzi pro DnD 5e. Modul na nějakých 150 stranách představuje zhruba 500 místností uspořádaných do spletité podzemní nekropole. Očekávejte nemrtvé a jiné příšery, spoustu pokladů, pasti, hlavolamy, znepřátelené frakce. Jelikož jsem shledal, že se nemůžu považovat za příznivce old schoolu, dokud si nezahraju megadungeon, vyrazíme po obnovení naší kampaně právě do Barrowmazu (v mém podání překřtěného na Barumaz).
:arrow? BM00: Barumaz – Sandboxová kampaň okolo megadungeonu
:arrow? BM01: A je to tady, první výprava do Barumazu!
:arrow? BM02: První sestup do města mrtvých
:arrow? BM03: Hovory s pokřivenci
:arrow? BM04: Druhá část druhé výpravy aneb „Co jsou tihle zvířecí lidé zač?“
:arrow? BM05: Závěr druhé výpravy do Barumazu aneb „Kdo je tady monstrum?“
:arrow? BM06: Týden v lihu
:arrow? BM07: Barumazký akvapark
:arrow? BM08: Barumaz as usual: nemrtví, nemrtví, nemrtví a pavouci!
:arrow? BM09: Odhalení démonického knížete Ažiho Dáhaky
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Markus »

No protože to by byl úplně jiný režim hry. Hráčka se rozhodla vychovat si hypnožábu a tak nějak se čeká, že se chce nechat překvapit, jak to dopadne. Klasický herní režim: hráči rozhodují, co dělají, Sudí rozhoduje, jaké to bude mít následky. Takže jsem to já, kdo musí rozhodnout například jak dlouho se žába bude vyvíjet a jestli je nebude nutné třeba něčím speciálním živit. :wink:

Kdybychom to hráli stylem: "OK, máš žábu, tak teď si vymysli, jak dlouho se bude vyvíjet a co jí musíš přinést za žrádlo", tak to tu hru posouvá do roviny, která je mi nekomfortní. A byla by mi nekomfortní i v pozici hráče, mimochodem, protože jako hráč chci hrát za postavu, ne rozhodovat za svět okolo sebe.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Jerson »

"Víš jak se žába chová? Ne? Tak ti chcípla."
Ale teď vážně - když hráč něco chce, tak by taky mohl věnovat nějaké úsilí na zjištění alespoň základních detailů. Když si představím, že by mi jeden hráč řekl, ať si nastuduju Tai-či, protože chce hrát učitele tohoto umění, a druhý mi řekl, ať mu řeknu, co všechno musí umět a co dělá chemik, a další čtyři hráči by chtěli další čtyři věci, které jim mám zprostředkovat já,, tak fakt nevím, co bych dělal. A když by se k tomu přidaly u každé postavy ještě takovéto záliby, i kdyby u každé jen jedna... Ne že by nebylo užitečné a zajímavé tohle vědět, ale že by to musel všechno studovat GM...
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od York »

Jerson píše: 3. 9. 2020, 17:12že by to musel všechno studovat GM...
Však nemusí. Ale může, když se mu chce.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Jerson »

No může. Mě docela zajímá, zda a případně kdy to Markusovi začne přerůstat přes hlavu.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Markus »

"Studovat" = 10 minut v pauze mezi prací jsem se podíval na rozmnožovací cyklus žab a vytěžil jsem z toho nějaké nápady do hry. Tohle mi asi přes hlavu nepřeroste, a dokonce mě to - světe div se - baví. :>;o)
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Jerson »

Jo ták, já myslel, že to fakt studuješ, tedy věnuješ tomu několik hodin víc :-)
Lyncz
Příspěvky: 379
Registrován: 29. 5. 2020, 11:23

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Lyncz »

Markusova diplomová práce na téma "Rozmnožovací cyklus žab v tabletop RPG."

K tématu: v tom co píše Jerson a Markus vidím obrovský rozdíl. Zatímco rozmnožování žab je prostředí (GM), tak taiči, chemik a koníčky jsou věci hráče. Neberu v potaz, že jsou to věci, o kterých bych imho já chtěl vědět, když už mi o nich má hráč povídat.
We dreamed only the greatest dreams, Malachai and I.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Jerson »

Markus psal, zda bude nebo nebude třeba žábu živit něčím speciálním. To je stejně věc, kterou se nějak musí dozvědět postava, a pokud se má objevit ve hře, tak to podle mě klidně může najít hráč, aniž by to něčemu vadilo.
Lyncz
Příspěvky: 379
Registrován: 29. 5. 2020, 11:23

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Lyncz »

Může, ale už nebude vědět, jak dlouho bude žába hypnopulcem
We dreamed only the greatest dreams, Malachai and I.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Markus »

Je libo pokračování?

:arrow? BM07: Barumazký akvapark
Po týdnu stráveném v lihu jsou dobrodruzi i hráči natěšení vyrazit zpátky do horského údolí ležícího za pískovcovou soutěskou – tam, kde z mlhy tyčí obrysy desítek mohyl a v hlubinách pod nimi se rozpíná spletitá nekropole Barumaz. Hrdinové jsou odpočatí, náležitě vyzbrojení a připravení prozkoumat její tajemství. Jako například… odemkne pentagramový klíč, který nedávno vykšeftovali s pokřivenci, bronzové dveře podivné mohyly ležící stranou od vyšlapané cesty? A co za nimi najdou?

Ale ještě než vyrazíme na výpravu, máme tu pár restů z minula. Dvě postavy se po týdnu hýření probudily s následovníky, které jsem si připravil mezi hrami. Sezení začínáme jejich představením, společně s hráči vymyslíme, jak se následovníci zapojí do jejich každodenního života, a plynule přejdeme k odehrání několika rozhovorů a situací…
Lyncz
Příspěvky: 379
Registrován: 29. 5. 2020, 11:23

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Lyncz »

Moc hezké náhodné setkání. Barowmaze jsem nečetl, ale měl bych dva dotazy. Jsou náhodné setkání určené dotyčným modulem, tebou, nebo kombinace?

A jsou hráči jen tak opatrní, nebo jsou souboje spíše náročnější, že se po prvním raději stahují?
We dreamed only the greatest dreams, Malachai and I.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Markus »

Náhodná setkání dělám přesně podle modulu. Ten dungeon je rozdělený na různé sekce, každá má jinou tabulku setkání (drsnější, čím hloubš jsi). Má se každých 20 minut házet 1k6, přičemž 1 je náhodné setkání. Já házím každých 10 minut 1k12, což mi poradil Quentin :D Vychází to víceméně stejně a je to lepší na orientaci. Když postavy dělají randál, házím dvakrát.

Ta setkání padají celkem vzácně, v průměru by to mělo být jednou za dvě hodiny, což je tak jedno až dvě za sezení. Ale často mají potenciál vykolejit hru, což se mi na nich líbí.

Co se týče obtížnosti nepřátel, ten modul není moc vyvážený. :) Navíc je psaný jako echt dungeon crawl, kam vstupují náhodní nýmandi a neustále umírají a hráči si vytvářejí nové. Já jsem ho v tomhle ohledu trochu zjemnil, například jsem eliminoval náhodné pasti typu propadlo v chodbě, a oslabil jsem taky všechny efekty typu "uspěj v hodu, nebo jsi mrtvej". Mé hráče by to asi spíš frustrovalo. Takhle umřít můžou, ale je to spíš postupným zraňováním, než jedním blbým hodem.

Hrajeme DCC, ve kterém jsou postavy trochu drsnější než ve starém DnD. Ostatně i to, že zatím nikdo neumřel, je toho důkazem. :) Ale ty souboje prostě nejsou vyvážené, některé jsou snadné, jiné drsné. Navíc ten modul počítá s tím, že to bude procházet skupina tak 6-8 postav, navíc s najatými pomocníky. Mí hráči si navzdory mým častým nabídkám odmítají najmout ozbrojence a všechno řeší sami. Nemají tak možnost používat "meatshieldy" a snadno se stane, že nějaké překvapení odnesou sami.

Ono je potřeba k těm bojům přistupovat trochu takticky. V minulých hrách bylo vidět, že když hráči postupovali obezřetně a nepřítele rozdělili nebo ho vylákali tam, kde ho chtěli mít (obří mouchy), porazili ho bez problému. Když měli pomocníky (pokřivence), dokázali v pohodě umlátit skupinu nemrtvých, a dokonce i 8 lidských vykradačů! Na tom je vidět, že taktizování se vyplácí. Mí hráči jsou ale pořád dost hrr, často se prostě jen tak vrhnou do nebezpečí, aniž by cokoli plánovali, a pak se holt stává, že zdrhají. :)

Minulé sezení byl dvojí problém v tom, že (a) vlezli do hlubší, drsnější části jeskyně; (b) šli jenom ve třech, což je málo i na úvodní část jeskyně. A pomocníky nechtěli (třeba Vaako se nabízel několikrát, i zadarmo).

Ta hra je i o postupném zlepšování hráčů, takže mě samotného zajímá, jak se jejich taktika bude měnit. Rychle musí přijít na to, že nechat se rozsekat v jednom souboji a pak se muset vrátit do města, je strašně neefektivní.
Lyncz
Příspěvky: 379
Registrován: 29. 5. 2020, 11:23

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Lyncz »

Je vtipné, že tvoji netaktizují a moji souboje hrají jako šachy :D
Někde jsem četl, že součástí oldschool RPG byla potřeba zlepšování hráčů, ale nebije se tenhle systém pak s metagamingem? Napadá mě to zejména, protože jedna moje hráčka metagamuje kdykoliv může (ne úplně vědomě) a druhá vždycky, když není fikčně v situaci, odchází dobrovolně z místnosti, protože pak má bordel v tom, co ví ona a co její postava

A v čem je Quentinův systém lepší na orientaci? =D
We dreamed only the greatest dreams, Malachai and I.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Markus »

V mé hře, a vlastně v oldschoolových hrách obecně, není možné taktizovat pravidlově, protože na to nejsou mechaniky. Prostě neexistují schopnosti, bonusy a čísílka, co by se daly vytaktizovat, a vlastně tak není možné hrát to jako šachy. Taktizovat se musí ve fikční rovině, například tím, jestli si seženeš spojence, příšery někam vylákáš, jak k souboji celkově přistoupíš... Jakmile souboj začne, už moc prostoru na taktizování není, to už se to prostě jenom rube. I když i během souboje se dá fikčně něco vymýšlet (někoho někam shodit, zatlačit, odříznout mu cestu, probít se ke kouzelníkům...).

Další rovina taktiky je práce se zdroji, třeba jaké si s sebou vezmeš vybavení. Svěcené vody, zápalné bomby, střelné a dlouhé zbraně... Tady u těch pijavic mě napadá, že by šlo vzít si s sebou třeba nějaký velký štít, odrážet jím skákající pijavice a snažit se je prostě obejít. To by asi fungovalo líp než zkoušet to projít s obouruční sekerou v ruce - tj. bez čehokoli, čím se dají odrazit. :)

V zásadě je to ale všechno navázané na fikci, takže konflikt s metaherním uvažováním ani moc nemůže vzniknout.
Lyncz píše: 10. 9. 2020, 11:02 A v čem je Quentinův systém lepší na orientaci? =D
No protože čas počítám po 10minutových úsecích (škrtání světla atd.), tak dává smysl si po každém takovém úseku rovnou hodit, místo abych házel jen každý druhý - to se pak snadno zapomíná.
Lyncz
Příspěvky: 379
Registrován: 29. 5. 2020, 11:23

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Lyncz »

Chápu, já jsem v zásadě nový v těchhle termínech, takže ne všechno co chci říct zní tak, jak chci aby to vyznělo. Šlo mi v zásadě o to, že když já jako hráč vím, že na pijavice bude super štít, ale moje postava je nikdy nepotkala, nemělo by být košér z ničeho nic se snažit si sehnat štít... a tím hraním jako šachy jsem myslel, že vždycky možná až přehnaně přemýšlí, co udělat, aby dostali alespoň krapet výhody, ať už fikčně nebo mechanicky, i ve chvílích, kdy jim to zabere víc času než samotný souboj =o)

Každopádně rád čtu Barumaz a možná ho do budoucna taky nabídnu, ale strašně mě děsí číst něco o stovkách stran, kór když mám paměť akvarijní rybičky a musel bych ti stále a stále číst :D v tom je pro mě lehčí něco 2 hodiny vymýšlet, než hodinu memorovat
We dreamed only the greatest dreams, Malachai and I.
Odpovědět

Zpět na „Vaše hraní - příprava, rady, zápisy a PbP“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů