Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Zápisy a zážitky z vašich her, pomoc s přípravou, společné hraní.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Markus »

Jelikož chci taky patřit do klubu cool děcek, rozhodl jsem si taky rozjet kampaň s nějakou tvůrčí vizí a taky jsem o téhle vizi a svých velkolepých plánech napsal článek. Tady je!
Barrowmaze je na oldschoolové scéně dnes už legendární megadungeon, existující jak ve verzi pro Labyrinth Lord / ADnD, tak ve verzi pro DnD 5e. Modul na nějakých 150 stranách představuje zhruba 500 místností uspořádaných do spletité podzemní nekropole. Očekávejte nemrtvé a jiné příšery, spoustu pokladů, pasti, hlavolamy, znepřátelené frakce. Jelikož jsem shledal, že se nemůžu považovat za příznivce old schoolu, dokud si nezahraju megadungeon, vyrazíme po obnovení naší kampaně právě do Barrowmazu (v mém podání překřtěného na Barumaz).
:arrow? BM00: Barumaz – Sandboxová kampaň okolo megadungeonu
:arrow? BM01: A je to tady, první výprava do Barumazu!
:arrow? BM02: První sestup do města mrtvých
:arrow? BM03: Hovory s pokřivenci
:arrow? BM04: Druhá část druhé výpravy aneb „Co jsou tihle zvířecí lidé zač?“
:arrow? BM05: Závěr druhé výpravy do Barumazu aneb „Kdo je tady monstrum?“
:arrow? BM06: Týden v lihu
:arrow? BM07: Barumazký akvapark
:arrow? BM08: Barumaz as usual: nemrtví, nemrtví, nemrtví a pavouci!
:arrow? BM09: Odhalení démonického knížete Ažiho Dáhaky
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Jerson »

Markusi, co ti přišlo na kotvičce na laně tak zaříznutívhodného? Protože to se reálně na lodích dělalo (tuším že je to k vidění i v Přepadení v pacifiku nebo tak nějak), že když je někdo nebo něco ve vodě, prostě hodíš kotvičku na laně a taháš to ven. Do nemrtvých by se mohla zaseknout ještě lépe než do živých a dříve či později je vytáhnou.
Proti tomu u oštěpu záleží, z čeho je vyrobený, protože dostat dřevěný oštěp pět metrů pod vodu mi přijde hodně obtížné, a ještě aby se do něčeho zabodl a aby na něm drželo lano.

To že si Zahra nemůže věnovat průzkumu, protože by reálně nehrála je fakt nešikovné. Mohl bys jí to alespoň nechat za kratší čas obkreslit, aby nad tím mohla bádat za pochodu. Nebo je z nějakého důvodu chceš držet čtyři hodiny na jednom místě?

Pavouky asi rozeberu v chování nestvůr, to by mohlo být na delší čas.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Markus »

Já to v tom zápisu zjednodušil. Nezakázal jsem to, hráči to zkoušeli, jen jsem nastavil celkem těžkou obtížnost ale s tím, že jsem neomezil množství pokusů. Řekl jsem prostě, že 1 hod je 10 minut a pak to byla jen otázka toho, jak dlouho budou ochotní rybařit. Oni pak sami přešli k jiným pokusům. Retrospektivně ti dávám za pravdu - přijde mi kotva smysluplnější než oštěpová harpuna, takže jsem ty obtížnost měl asi nastavit obráceně.

Ono je to ale v zásadě jedno - že je dřív nebo později vyloví, bylo celkem jasné. To důležité bylo, jak dlouho jim to potrvá (čas je důležitý), konkrétní metoda lovu zas tak podstatná není.

Zahra to stejně vyřešila jinak. :)

Obkreslení - přesněji obtažení na přiložený papyrus (je to do zdi vyryté) - jsem Zahře výslovně zmínil jako možnost (nedělám často, že bych dával rady, ale tady mi přišlo, že by to bez toho nemuselo být jasné). Potíž je v tom, že to by musela do tábora nakoupit strašnou spoustu papyrů. Rozhodla se, že to radši bude luštit na místě.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od York »

Markus píše: 29. 9. 2020, 12:16Obkreslení - přesněji obtažení na přiložený papyrus (je to do zdi vyryté) - jsem Zahře výslovně zmínil jako možnost (nedělám často, že bych dával rady).
Když jde o to, jak něco konkrétně technicky provést s dostupnejma prostředkama, tak imho klidně můžeš uvažovat nahlas s hráčema a možná bys dokonce měl. Postava tam stojí, má všechno před očima, může si věci změřit, položit vedle sebe a tak, zatímco hráč si tohle všechno musí vzít z tvýho popisu. Tj. určitě můžeš říkat věci jako "Svojí holí tam nedosáhneš, ale vedle v místnosti je dlouhá tyč, ta určitě stačit bude", nebo "tvůj pergamen je dost velkej, takže to klidně můžeš celý překrýt a obtáhnout, to bude mnohem rychlejší".

Ve výsledku jde o to, aby hráč byl se svým řešením spokojenej, aby mu přišlo smysluplný a uvěřitelný. Taky to pomáhá budovat dojem, že postavy jsou kompetentní.

edit: Samozřejmě to nesmíš přehnat, aby hráči neměli pocit, že hraješ za ně.

edit: Vlastně by se to dalo shrnout takhle: Nevymýšlej za hráče řešení, ale klidně jim jejich nápady pomáhej vylepšovat a dotahovat.
Jezus
Příspěvky: 2601
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Jezus »

York: +1

ad oštěp - 5 m pod vodou ti moc neublíží ani vytřelená kulka (testováno bořiči mýtů) na "harpunu" by to tak chtělo alespoň vrhač, ne-li rovnou nějaké pneumatické dělo :-)

Někdy je ale třeba rozhodnout rychle, takže chyby se stávat mohou.

K té Zaře. Nevím, co po těch 4 hodinách všechno rozluští. IMHo by bylo fajn nastavit, že třeba cca po hodině (možno ověřit hodem) nejvýš po dvou bude tušit, o čem ten text je, a pak se může rozhodnout, zda stojí za další zkoumání a přepisování... Připadá mi to takové "realističtější".
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Markus »

Jezus: Uvažuju stejně jako ty! Mám to rozdělené do 4 dílčích informací, které se dozví vždy po hodině.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Jerson »

Jezus - u střel z pistolí nebo pušek jde o to, že jsou pro střelbu do vody moc rychlé a lehké, takže paradoxně ztrácí svůj účinek mnohem dříve než jiné předměty.

Čistě pro budoucí použití - pružinová harpuna se dá na lov ryb použít nanejvýš na tři metry, na čtyři až pět metrů jsou cíle v pohodě, takže s vrháním do vody to těžko bude lepší i v případě kovových oštěpů. Nicméně pokud šlo o to dostat lano k nemrtvému, který se ho stejně sám chytí, tak je to úplně jedno :-)
Uživatelský avatar
Vaarsuvis
Příspěvky: 689
Registrován: 15. 2. 2008, 10:42

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Vaarsuvis »

Markus píše:Jednou z nevýhodou Barrowmazu totiž je, že je to opravdu modul staré staré školy, a tak používá spoustu katalogových magických předmětů. Konkrétně tohle jsou plátová zbroj +1 a dlouhý meč +1. Nuda! Chci katalogové předměty nahrazovat něčím zajímavějším.
Zrovna tohle na mě vypadlo při surfování redditu. Podle mě hezká egyptská náhrada za hůl +1. Mohl by tam být nějaký kočičí bůžek á la Bastet... :D
Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Markus »

Tak tohle je skoro nostalgický výlet do minulosti. Už dva měsíce jsem se nedokázal dokopat z sepsání zápisu z posledního sezení. Až teď!

:arrow? BM09: Odhalení démonického knížete Ažiho Dáhaky

Obrázek
Hádejte, co jsem našel! Ztracený zápis z dávno uplynulého hraní Barumazu.

Třetí sezení po sobě budeme objevovat vedlejší větev podzemí, do které se dobrodruzi dostali přes bronzové dveře jedné z bočních mohyl. V předminulé hře hráči málem zemřeli v boji s obřími pijavicemi a při ústupu před skupinou nemrtvých museli zanechat svou výbavu ve vodním „sifonu“. V minulé hře získali výbavu zpátky, vyrazili na průzkum téhle části podzemí a našli nějaké cennosti a magické předměty. V téhle hře… v téhle hře budou zkoumat mystické texty.

Možná si totiž vzpomenete, že v jedné z místností našli zašlou fresku jakéhosi pouštního démona omotaného hady a do protější stěny vyrytou změť mystických znaků. V tomhle sezení se tedy družina pokusí vydržet čtyři hodiny v jedné místnosti a chránit kouzelnici Zahru, dokud záhadný nápis nerozluští.
Moje aktuální úvahy o hraní se momentálně stáčejí tím směrem, že sandbox megadungeon je sice fajn, ale jde o pomalé hraní vyžadující značnou časovou investici. Spousta věcí je dimenzovaná tak, že se projeví až po několika sezeních, možná i desítky sezení v budoucnu! Až k tomu dojde, bude to určitě super… ale dojde k tomu vůbec?

V čase uvolněném výpadkem kampaně jsem začal uvažovat o epizodickém sword & sorcery, což jsme si i vyzkoušeli při online hraní DCC Lahkhmar. Kratší, uzavřené dějové úseky mají něco do sebe a dávají okamžitější uspokojení. V tuhle chvíli nevím, jestli se to nějak promítne i na moji kampaň v „reálném světě“, ale je to určitě věc, co se mi honí hlavou.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Jerson »

Už třináct let tu vykřikuju "epizodicky hraná multikampaň je řešení na mnoho problémů", a pořád jsou lidé, kteří chodí okolo se zamyšleným pohledem, mnou si bradu a říkají "jak bych mohl vyřešit své problémy s rozsáhlými kampaněmi, hráči s omezeným volným časem a dlouhými příběhovými oblouky?" :-)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Markus »

Já neříkám, že je to nutně problém, jen že to je jiné. Dlouhá souvislá kampaň má nějaké výhody a zážitky, které ti epizodická nepřinese. Vážně se těším, až v Barumazu vykvasí následky těch minulých sezení, které shrnuju v závěru tohohle zápisu. Jen říkám, že tohle kvašení chce čas a nepřináší to okamžité uspokojení.

Samozřejmě je to náchylné k tomu, že se ti kampaň vnějším zásahem na několik měsíců přeruší a pak se blbě navazuje.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Jerson »

Však to trochu dramatizuju. Epizodická kampaň nijak nevylučuje dlouhou kampaň - to je její podmnožina.
Spíše jde o to, že s mentálním nastavením na multikampaňovitý styl hry by tě nutnost čekat na pomalé kvašení nepřekvapila, a mohl bys rozvíjet postupy, jak přitom čekání získávat dílčí uspokojení v menších časových rozestupech. Takhle prostě musíš čekat, a nevíš, kdy se dočkáš.
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 737
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Vandalicus »

Ono kdyz si to tak vezmeme, tak poradne Appendix N kampani mnohem vic slusi "epizodicnost". Conan je epizodicky - a Howard se s kontinuitou moc nesral - Fafhrd s Mysilovem jsou epizodicti, Elric ma silnou vnitrni kontinuitu, ale ani on nema primou navaznost jedne knihy na druhou.

Nasledovala delsi uvaha nad "kontinualnim sandboxem" vs epizodickou kampani, kterou ale spis pak napisu do jineho tematu nebo dame nekdy u piva.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Markus »

Ano, když se budeš vracet k původní literatuře a sword & sorcery, tak zjistíš, že (a) to přirozeně tíhne k epizodickým povídkám (ale Tolkien...) a (b) to přirozeně tíhne k větší pestrosti a ujetosti než D&D.

Soustavný "crawl" (ať už dungeon-, nebo hex-) s důrazem na logistiku a kontinuitu času vlastně nemá v literatuře moc oporu. To už je spíš dědictví wargamingu a raného D&D. My sice hrajeme DCC, ale hrajeme megadungeon, což je žánrově prostě D&Dčko. Baví mě zkoumat obojí, ale jsou to odlišné žánry.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od Jerson »

Markusi, když čtu tvé zápisy z her, tak by mě zajímalo, jak dlouho hrajete jedno popsané sezení. Protože mi přijde, že na zápis je to sice docela dlouhé, ale faktického děje moc není, zejména když uvážím, že jde o činnosti řízené hráči.

A asi by bylo zajímavé, když bys na jedné mapě ukázal všechny prozkoumané části jeskyně.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Barumaz - oldschoolová kampaň a megadungeon

Příspěvek od York »

Jerson píše: 9. 12. 2020, 14:11Protože mi přijde, že na zápis je to sice docela dlouhé, ale faktického děje moc není, zejména když uvážím, že jde o činnosti řízené hráči.
Dungeoncrawl a sandbox nejsou moc dějový styly hry v literárním smyslu.
Odpovědět

Zpět na „Vaše hraní - příprava, rady, zápisy a PbP“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 hostů