Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
Moderátor: Bouchi
- MarkyParky
- Příspěvky: 16381
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
<bara voice>Je to tak.</bara voice>
(a DnD je jako dieselova oktavka.)
EDIT: neni nejaka lite verze drd2? Po markyho revizi by to melo byt neco jako "fate ale min divne meta".
EDIT2: Marky dik, ted mam flashbacky na diskuse typu "co kdyz vezmes dvojcata, ale jedno z nich ma level 1 a jedno z nich ma level 10, a svazane je hodis ze schodu, jaktoze jedno prezije a druhe ne?"
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
― William Gibson, Count Zero
- MarkyParky
- Příspěvky: 16381
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
DrDII má asi tyhle stupně složitosti:Sosacek píše:neni nejaka lite verze drd2? Po markyho revizi by to melo byt neco jako "fate ale min divne meta".
* Pirátská verze - jen pár základních mechanik, jen "přirozené" dovednosti.
* Rychlá hra - základní příručka od strany 90 do strany 123 - komplet základní mechaniky v jednoduchých situacích a "přirozené" dovednosti
* a pak jednotlivé podkapitoly základní příručky mezi stranami 124 až 231, kde se každá věnuje nějakému typu situací detailně.
Ale nejsem si jist, že to je to, co hledáš.
Naopak ti napíšu za chvíli PMku, kvůli něčemu jinému.
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
Vítej na fóru. Pokud se ukáže, že jsi rozpoutal monstrózní flame (ukáže), tak to neber nějak špatně, většina lidí tu má na staré DrD mnoho vzpomínek, někteří víc pozitivních, někteří víc negativních, takže je to tady trochu citlivé téma.
Dračí doupě není mrtvé, protože ho lidi hrají. Ale v jistém smyslu mají problém v tom, že jsou dost zastaralá. Což nebrání nikomu ho hrát a skvěle se u toho pobavit, ale spíš ti budou hráči přecházet od něj jinam, než k němu a z dlouhodobého hlediskajich tedy bude nejspíše ubývat.
Intuitivnost je hodně ošidná deviza. Každému hráči, který má v nějakých pravidlech hodně nahráno, připadají naprosto intuitivní, a pravidla odlišná mu tak připadají divná. Ale to nic neříká o tom, jak intuitivní připadají nováčkovi.
Zrovna DrD II je postavené na jiném stylu hry a přístupu k ní, než DrD. Spousta toho, co ti vadí, je u jiných žádoucí, nebo to ani nenastává, jen se na to nevhodně díváš. Jestli je dobře, že dle názvu pokračování je úplně jiná hra pro úplně jiné hráče, je jiná písnička, ale to s pravidly až tak nesouvisí.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
Je pravda, že na DrD nepřešel snad nikdo, o kom jsem kdy slyšel, že hraje RPG. Nicméně dokud počet nově hrajících hráčů DrD bude srovnatelný s počtem hráčů přecházejících na jiné systémy, nebo ho dokonce bude převyšovat, tak Dračák přetrvá.
Tedy DrD mele z posledního, ale podle mě má hodně velkou "poslední" zásobu lidí, takže bude mlít hodně, hodně dlouho. Odhadem minimálně ještě jednu generaci, než se stane nějakým obskurním systémem, který hraje jen hrstka hráčů.
hraju: Ω Projekt Omega
- Bajo
- Malý princ; Moderátor
- Příspěvky: 7757
- Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
Nebo vznikne Old school renissance pro Dračí Doupě, které vyprodukuje "opravené" klony a reinterpretuje, jak správně to hrát
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
...a pak si na čelo připlácneme chleba s marmeládou, za zpěvu lidových písní se vydáme k radnici, kde vylezeme na věž, zamáváme ušima a odletíme do západu slunce...
Co je? Všichni máme nárok na sny
Co je? Všichni máme nárok na sny
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
Old school renesance Dračího doupěte se jmenuje Dračí hlídka a vychází tuším příští měsíc!
(Jen je to teda prostě jen očištěné DrD.)
(Jen je to teda prostě jen očištěné DrD.)
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
Dračí hlídka vychází příští měsíc tuším už druhým rokem. Ale něco jako renesance DrD to asi bude, to zas jo.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
Prolistoval jsem historii vlákna a asi bylo řečeno vše důležité o hře jako takové. K termínu "zombie král" není co dodat.
Využiju ale příležitosti a zkusím vytáhnout jinou otázku, která mi leží v hlavě:
- Ví někdo, proč se Altar rozhodl DrD 1 úplně stáhnout z trhu?
Našel jsem jen znímku o ukončení vývoje, hodně stručnou. To chápu. S daným herním mechanismem už se o moc víc dělat nedá, byl doladěný do své nejlepší formy. Taky se mohla rozpadnout tvůrčí skupina (ale pokud vidím doteď na foru Bouchiho, tak se mi to nezdá).
Ale ukončit dotisk pravidel? U hotového produktu, který sloužil dvacet let, je dostatečně jednoduchý a tvárný pro různé domácí kutily? U produktu, který měl tak širokou hráčskou základnu? Jen ode mně se už DrD 1 naučilo 6 dětí, takže se asi ani nedá moc předpokládat, že by hráčská základna nějak rychle klesala. Tohle mi fakt hlava nebere. Marketingový tah, jak přivést komunitu ke Dvojkám? Ani to ne. Stačilo přeci dát k Jedničkám komentář typu "přes čísla - snadné, rychlé, jednoduché" a ke Dvojkám "přes příběh - pro pokročilé, přizpůsobivější". Většina hráčů by nakonec vyzkoušela obojí a vydavatel by byl spokojen.
A nakonec, jen pro jistotu, se zeptám na pravidla pro mistry. Pochopil jsem, že padly na smetiště historie. Existovala alespoň někdy nějaká skica, nástřel, co by tam tak mohlo být, nebo prostě tvůrci při psaní Expertů zjistili, že téma pokryjí až do konce?
Využiju ale příležitosti a zkusím vytáhnout jinou otázku, která mi leží v hlavě:
- Ví někdo, proč se Altar rozhodl DrD 1 úplně stáhnout z trhu?
Našel jsem jen znímku o ukončení vývoje, hodně stručnou. To chápu. S daným herním mechanismem už se o moc víc dělat nedá, byl doladěný do své nejlepší formy. Taky se mohla rozpadnout tvůrčí skupina (ale pokud vidím doteď na foru Bouchiho, tak se mi to nezdá).
Ale ukončit dotisk pravidel? U hotového produktu, který sloužil dvacet let, je dostatečně jednoduchý a tvárný pro různé domácí kutily? U produktu, který měl tak širokou hráčskou základnu? Jen ode mně se už DrD 1 naučilo 6 dětí, takže se asi ani nedá moc předpokládat, že by hráčská základna nějak rychle klesala. Tohle mi fakt hlava nebere. Marketingový tah, jak přivést komunitu ke Dvojkám? Ani to ne. Stačilo přeci dát k Jedničkám komentář typu "přes čísla - snadné, rychlé, jednoduché" a ke Dvojkám "přes příběh - pro pokročilé, přizpůsobivější". Většina hráčů by nakonec vyzkoušela obojí a vydavatel by byl spokojen.
A nakonec, jen pro jistotu, se zeptám na pravidla pro mistry. Pochopil jsem, že padly na smetiště historie. Existovala alespoň někdy nějaká skica, nástřel, co by tam tak mohlo být, nebo prostě tvůrci při psaní Expertů zjistili, že téma pokryjí až do konce?
-
- Příspěvky: 791
- Registrován: 10. 5. 2018, 07:17
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
Myslím, že nemáš v jedné věci pravdu, DrD rozhodně nebylo doladěné do nejlepší formy. Teď to nemyslím ve stylu XYZ je lepší, ale mělo ještě hodně, opravdu hodně prostoru pro vlastní evoluci. Která ostatně v dlouhodobě hrajících skupinách probíhala prostřednictvím domácích pravidel. Což je z pohledu hráčské skupiny OK, ale komunita se tím rozdrobila, někteří už spolu de facto nejsou schopní hrát způsobem, jakým jsou zvyklí.
Ostatně ty sám si chválíš, jak snadno se ten systém upravuje, takže se "tvé" dračí doupě od toho, co je v příručce, dost liší (to v příručce minimálně není snadné, rychlé ani jednoduché).
Což ale není odpověď na tvou otázku. Ta není uspokojivě zodpovězena. Altar se tak prostě rozhodl, a zůstalo to tak. I když nikdo moc nepochybuje, že by se dotisk prodával. I spousta těch, co na něj spíše nadávají, by si ho ve skutečnosti koupila do sbírky a z nostalgie.
Ostatně ty sám si chválíš, jak snadno se ten systém upravuje, takže se "tvé" dračí doupě od toho, co je v příručce, dost liší (to v příručce minimálně není snadné, rychlé ani jednoduché).
Což ale není odpověď na tvou otázku. Ta není uspokojivě zodpovězena. Altar se tak prostě rozhodl, a zůstalo to tak. I když nikdo moc nepochybuje, že by se dotisk prodával. I spousta těch, co na něj spíše nadávají, by si ho ve skutečnosti koupila do sbírky a z nostalgie.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
Zastaralý, neopravitelný design, který není kam rozvíjet, existence DrD+ a DrD2, které mělo přebrat otěže (ale v této úloze bohužel selhalo).
Navíc pořád je to systém, od kterého lidé přechází jinam, místo aby přecházeli na něj z jiných RPG, což o jeho kvalitách taky vypovídá.
Navíc reálně DrD snadné není. Není ani rychlé, zejména tvorba dobrodružství vyžaduje enormní množství času.
Pravidla pro Mistry ztratila opodstatnění. Většina úrovní 16 - 36 byla i tak prázdná, proč je natahovat ještě dál, když chybí náplň? Nebo jinak - co ti v současných pravidlech chybí, aby to podle mohlo být obsahem potenciálních Mistrů? (Když odhlédnu od toho, že už při vydání Expetrů bylo výslovně napsáno, že žádná pravidla pro Mistry nikdy nebudou.)
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
Hmm, když už mají betaverzi, snad už to dotáhnou do tisku.
Pokud to bude skutečně DrD 1 - konvertibilní, tož to bychom asi zakoupili a konvertovali
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
Zastaralost designu nemusí být pro obchodníka relevantní argument, pokud se to pořád prodává. Třebas bych řekl, že dnes už existují i barvitější příběhy, než Pán prstenů, a stejně se pořád prodává. Stal se legendou a legendy se neopravují, jenom leští.Jerson píše: ↑28. 5. 2020, 12:33
Zastaralý, neopravitelný design, který není kam rozvíjet, existence DrD+ a DrD2, které mělo přebrat otěže (ale v této úloze bohužel selhalo).
Navíc pořád je to systém, od kterého lidé přechází jinam, místo aby přecházeli na něj z jiných RPG, což o jeho kvalitách taky vypovídá.
Navíc reálně DrD snadné není. Není ani rychlé, zejména tvorba dobrodružství vyžaduje enormní množství času.
Asi se shodneme na tom, že kdo chce co nejpropracovanější herní mechaniku, DrD1 není to pravé a jednoho dne půjde dál. Souhlas. Ale poměr počtu stránek, které je potřeba nastudovat, aby člověk mohl začít hrát, ku relativně detailní mechanice, je pro mě výborný. Moji hráči museli projít pouze cca 15 stránek textu z pravidel, navíc mají svých pár listů podle povolání vytištěných před sebou a tak si ani nemusejí všechno přesně pamatovat. Už jsem se dostal do půlky DnD 5e, jak mi tu někdo doporučoval, a tuším, v čem bude rozdíl. Bude to realističtější, ale za cenu mnohem většího rozsahu pravidel.
Zaujala mě zmínka o délce přípravy. Když to vezmu u sebe, cca 25 % času zabírá příprava map krajiny, cca 50 % příprava dobrodružství (vymyslet příběh, zasadit do "reality" světa i pravidel, nakreslit mapky prostředí - jeskyně jsou to jen cca v 1/3), cca 15 % tvorba reálií (např. kolik lidí bude bydlet v daném vévodství a jak budou rozeskupení) a cca 10 % dotváření pravidel pro účely světa (např. magie kněží, zřídla magenergie a podobně). Zatím jsem DrD2 (ani žádný jiný systém) nehrál, ale které z těchto činností by mi odpadly? Předpokládám, že u kvalitního systému těch posledních 10 %, zbytek by se dal redukovat pouze použitím krabicového světa.
Asi mi nechybí nic, ale co kdyby ještě někde zbývala nějaká inspirace? Hloupý, kdo se nezeptá.Pravidla pro Mistry ztratila opodstatnění. Většina úrovní 16 - 36 byla i tak prázdná, proč je natahovat ještě dál, když chybí náplň? Nebo jinak - co ti v současných pravidlech chybí, aby to podle mohlo být obsahem potenciálních Mistrů? (Když odhlédnu od toho, že už při vydání Expetrů bylo výslovně napsáno, že žádná pravidla pro Mistry nikdy nebudou.)
-
- Příspěvky: 791
- Registrován: 10. 5. 2018, 07:17
Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?
Eh, ne, absolutně vůbec, rozdíl je úplně jinde, a to co píšeš ani není pravda. Můžeš prosím rozvinout, jakou úvahou jsi k tomu došel?
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 hostů