Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Oficiální diskuze věnované Dračímu doupěti, nejstarší české hře na hrdiny.

Moderátor: Bouchi

Odpovědět

Jak to vypadá s DrD

Dračí doupě je v pohodě
4
12%
Dračí doupě mele z posledního
29
88%
 
Celkem hlasů: 33

Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 667
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Korhul »

Burša: Moje zkušenost je taková, že přípravu dobrodružství pro DrD 1.X výrazně otravuje nutnost připravovat mechanickou stránku věci - nestvůry, pasti atd. Hlavně pokud to člověk chce dělat podle pravidel, což zase většinou hráči vyžadují. Tahle část přípravy mě k smrti nebaví. Pak zjistíš, že příprava dobrodružství pro DrD 1.X ti kvůli tomu zabere třeba o polovinu delší čas než pro DrD II (už dlouho jsem ale nic pro DrD 1.X nepřipravoval, ale mám z toho ten dojem). A ten čas by člověk mohl využít třeba k pilování zápletek nebo i něčemu úplně jinému ve svém životě. Stejně tak je pro mě ztracený drahocený čas u stolu, který si pro sebe bere mechanické vyhodnocování akcí postav. Tady na tom DrD II pravda není teda o moc líp, zvláště, pokud s ním člověk začíná. Jako PJ si připadám při hraní DrD 1.X přetížený, u Drd II je to o něco lepší, ale rozhodně ne takové, jak bych si představoval. Zvlášť kdžy člověk začíná s novými hráči.
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Obrázek Obrázek Baltazar Paprika, trpaslík, knihvazač
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Jerson »

Burša píše: 28. 5. 2020, 13:55Zastaralost designu nemusí být pro obchodníka relevantní argument, pokud se to pořád prodává.
Pro obchodníka ne, pro vydavatele, který dvacet let dostává otázky, jak řešit tohle pravidlo a kolizi s tímhle pravidlem, a kdy t oasi tak opraví to může být dost únavné.
Asi se shodneme na tom, že kdo chce co nejpropracovanější herní mechaniku, DrD1 není to pravé a jednoho dne půjde dál. Souhlas. Ale poměr počtu stránek, které je potřeba nastudovat, aby člověk mohl začít hrát, ku relativně detailní mechanice, je pro mě výborný. Moji hráči museli projít pouze cca 15 stránek textu z pravidel, navíc mají svých pár listů podle povolání vytištěných před sebou a tak si ani nemusejí všechno přesně pamatovat. Už jsem se dostal do půlky DnD 5e, jak mi tu někdo doporučoval, a tuším, v čem bude rozdíl. Bude to realističtější, ale za cenu mnohem většího rozsahu pravidel.
Mno, a pak tu máme Apocalypse World, kde hráč dostane dvě strany A4, kde má napsané vše, co k tvorbě a použití postavy potřebuje. A dalších šest stran zbylých pravidel mu může vysvětlit Vypravěč. A to je spíše takový středně náročný systém, jsou i jednodušší.
Předpokládám, že u kvalitního systému těch posledních 10 %, zbytek by se dal redukovat pouze použitím krabicového světa.
U jiného systému bys třeba mohl úplně škrtnou kreslení mapek, vytváření parametrů NPC. Nemusíš vůbec vymýšlet příběh, reálie vytvoříš během hry společně s hráči. Takže na konci ti zůstane udělat asi tak 10% toho, co musíš udělat v DrD (nikoliv 90%). A nic z toho nemusíš dělat před hrou.
To už je sakra rozdíl.
Tedy, ne že by to umělo DrD2, ale jiné systémy ano. Jen dokud si to nezkusíš, tak nezjistíš, jak obrovský rozdíl to může být. Mě kdyby někdo řekl, že si mám hru na jedno odpoledne připravovat třeba jen dvě hodiny, tak ho pošlu do háje. Tolik času tomu věnovat nechci.
Asi mi nechybí nic, ale co kdyby ještě někde zbývala nějaká inspirace? Hloupý, kdo se nezeptá.
Problém DrD zcela určitě nebyl v malém množství úrovní. Ostatně hodně hráčů přiznalo, že hraje obvykle tak na 6. - 12. úrovni, sem tam to někdo dotáhl na 18. ale výš? Asi jen menšina. Takže to ani nebylo třeba řešit.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Markus »

Jerson píše: 28. 5. 2020, 14:31 U jiného systému bys třeba mohl úplně škrtnou kreslení mapek, vytváření parametrů NPC. Nemusíš vůbec vymýšlet příběh, reálie vytvoříš během hry společně s hráči. Takže na konci ti zůstane udělat asi tak 10% toho, co musíš udělat v DrD (nikoliv 90%). A nic z toho nemusíš dělat před hrou.
Tady mám potřebu do toho skočit a říct, že jsou lidi (jako třeba já), které tohle baví, vyhledávají to a fakt tak chtějí hrát. A radit takovým lidem, aby hráli něco jiného, bez kreslení mapek a bez přípravy NPC, se trochu míjí účinkem. Což ti ale nebrání to pořád dělat. :)
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Jerson »

Markusi, Burša se výslovně ptal, které z vyjmenovaných činností při přípravě hry by mu odpadly. O tom co jeho nebo kohokoliv jiného baví nebo nebaví dělat nebyla řeč.
A jsem ten poslední, který by někomu říkal, ať nekreslí mapky, když ho to baví. Říkám "nemusíš", nikoliv "nebudeš". :-)
Burša
Příspěvky: 13
Registrován: 27. 5. 2020, 11:57

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Burša »

Jerson píše: 28. 5. 2020, 14:31
U jiného systému bys třeba mohl úplně škrtnou kreslení mapek, vytváření parametrů NPC. Nemusíš vůbec vymýšlet příběh, reálie vytvoříš během hry společně s hráči. Takže na konci ti zůstane udělat asi tak 10% toho, co musíš udělat v DrD (nikoliv 90%). A nic z toho nemusíš dělat před hrou.
To už je sakra rozdíl.
Tedy, ne že by to umělo DrD2, ale jiné systémy ano. Jen dokud si to nezkusíš, tak nezjistíš, jak obrovský rozdíl to může být. Mě kdyby někdo řekl, že si mám hru na jedno odpoledne připravovat třeba jen dvě hodiny, tak ho pošlu do háje. Tolik času tomu věnovat nechci.
Hmm, až to někdy vyjde, budu si muset zajet do nějakého herního klubu a zkusit, jak dobré umí být dobrodružství bez přípravy.

Připomíná mi to hru, kterou hraju s dětmi na pěších výletech. Prostě RPG bez ničeho, úplně bez pravidel, všechno úsudkem a odhadem. Nepotřebuju ani minutu přípravy, žádné kostky, papír. A baví je to.

Jenže příště hrajeme něco úplně jiného. Těžko tam nastane ten okamžik, kdy po čtvrté seakci při dokončení dobrodružství zapadnou všechny dílky puzzle, které do té doby nedávaly smysl, do sebe, a nastane ten okamžik "Ó! Tak takhle to tedy bylo! Proto jsme předminule v téhle místnosti našli to a to."

Znovu bych zopakoval, že to nejlepší na RPG není mechanika, ale příběh. Moji družinu taky nebaví pobít dvacet skřetů. Baví je to, že po pobití těch dvaceti skřetů se dozvědí, proč dosavadní záhada dává najednou smysl, a vynoří se dvě záhady nové, daleko tajemnejší. Pokud někdo umí na fleku vymyslet detektivku na pokračování, je to frajer. Já to neumím a proto si ji musím chystat dopředu a důkladně promýšlet všechny souvislosti, to mi žádný jiný systém neodpáře. Dlužno podoknout, že mě to baví a vymýšlení dobrodružství je mnohdy protiváha k nezáživné práci. Ale to už jsme jinde.
Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 667
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Korhul »

To máš pravdu. Hlavní rozdíl je tak v tom, kolik času zabere v jednotlivých systémech příprava a odehrání setkání družiny s 20 skřety. A tady pro mě DrD prohrává.
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Obrázek Obrázek Baltazar Paprika, trpaslík, knihvazač
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Burša
Příspěvky: 13
Registrován: 27. 5. 2020, 11:57

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Burša »

Pracující logaritmus píše: 28. 5. 2020, 14:10
Burša píše: 28. 5. 2020, 13:55 Už jsem se dostal do půlky DnD 5e, jak mi tu někdo doporučoval, a tuším, v čem bude rozdíl. Bude to realističtější, ale za cenu mnohem většího rozsahu pravidel.
Eh, ne, absolutně vůbec, rozdíl je úplně jinde, a to co píšeš ani není pravda. Můžeš prosím rozvinout, jakou úvahou jsi k tomu došel?
Hmm, po pročtení půlky pravidel se asi do téhle diskuze nebudu pouštět, nechám si ji na později, minimálně až je dočtu celá.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od MarkyParky »

Burša píše: Těžko tam nastane ten okamžik, kdy po čtvrté seakci při dokončení dobrodružství zapadnou všechny dílky puzzle, které do té doby nedávaly smysl, do sebe, a nastane ten okamžik "Ó! Tak takhle to tedy bylo! Proto jsme předminule v téhle místnosti našli to a to."
Jerson mluví o systémech jako je ApocalypseWorld.

Kde to funguje třeba tak, že:
* na začátku prvního sezení hra klade různé otázky, hráči na ně kolaborativně odopovídají a nageneruje se ti herní obsah hraním (tzn. nemusíš, resp. nesmíš si ho připravovat dopředu)
* hra dává GMovi nástroje, jak ten herní obsah trackovat, vracet ho do hry, pomáhá ti uvěřitelně reagovat na akce hráčů (tzn. plní za tebe spoustu věcí, které si musíš v DrD vymýšlet odnuly sám)
* pravidla po celou dobu zasahují, pomáhají ten příběh směřovat, vnáší zvraty, generují problémy k vyřešní (takže je opět nemusí vymýšlet od nuly GM).
* a okamžik "Ó! Tak takhle to tedy bylo! Proto jsme předminule v téhle místnosti našli to a to." v ní nastává taky každou chvíli - jen není výsledkem toho, že hráči odhalili předem připraveného řešení, nýbrž hraním najednou zjistili, že přesně takováhle interpretace událostí dává perfektní smysl. (a občas to dokáže překvapit i toho GMa, ale ta radost z toho, že taková věc vznikla, je většinou násobně víc odměňující, než radost, že hráči konečně prošli to, co jsem pro ně měl připravené už dávno).
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 737
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Vandalicus »

Zrovna vcera jsme se v hospode bavili nad tou "intuitivnosti a jednoduchosti DrD"... a hned treba nahazovani vlastnosti:
Draci Doupe píše:Podívej se do Tabulky vlastností podle rasy a najdi si řádek odpovídající rase tvé postavy. Každé vlastnosti odpovídá nějaký rozsah. Z něho určíš, kolikrát budeš házet šestistěnu kostkou a jaké číslo přičteš k výsledku hodu. Postupuj takto:
1. Od horní meze rozsahu odečti dolní mez. Pokud dostaneš 5, házíš jednou, když 10, tak dvakrát, a když 15, tak třikrát.
2. Takto určený počet hodů odečti od dolní meze. Obdržíš číslo, které musíš k hodu příčíst.
DnD píše:Hoď čtyřmi šestistěnnými kostkami a napiš si na papír součet nejvyšších tří hodů.
Jako chapu, ze se na to divas skrz ruzovy bryle dlouholetyho fanouska, nikdo ti tu hru nebere a mas plne pravo ji povazovat za nejlepsi hru sveho zivota, ale asi tady necekej prilisny pochopeni od lidi, kdyz je budes presvedcovat o tom, ze "ma mechaniky doladěný do své nejlepší formy" :D
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Jerson »

Burša píše: 28. 5. 2020, 15:02 Pokud někdo umí na fleku vymyslet detektivku na pokračování, je to frajer. Já to neumím a proto si ji musím chystat dopředu a důkladně promýšlet všechny souvislosti, to mi žádný jiný systém neodpáře. Dlužno podoknout, že mě to baví a vymýšlení dobrodružství je mnohdy protiváha k nezáživné práci. Ale to už jsme jinde.
Detektivku ne, ale záhadu ano. Vymyslím jen záhadu, ale už ne původce, a nechám hráče, aby nebo vymysleli z toho, po čem pátrají a co najdou. A příště už budu stavět na jejich nápadech.

V tím ti může pomoct systém, který hráčům brání položit otázku "co moje postava ví o téhle věci?", ale navádí je k otázkám "mohl by tento efekt nastat třeba působením jedu? A spíše v krvi, nebo ve vzduchu?" Prostě když hráče přinutí klást konkrétní otázky, takže si už musí vytvářet nějakou teorii, a nemůžou poizit přístup "tak nám vybli, co jsme o tom zjistili." Nebo který ti umožňuje říct "nic jste nezjistili, protože jste hodili moc málo".
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15030
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Pieta »

Vandalicus píše: 28. 5. 2020, 16:03
Draci Doupe píše:Podívej se do Tabulky vlastností podle rasy a najdi si řádek odpovídající rase tvé postavy. Každé vlastnosti odpovídá nějaký rozsah. Z něho určíš, kolikrát budeš házet šestistěnu kostkou a jaké číslo přičteš k výsledku hodu. Postupuj takto:
1. Od horní meze rozsahu odečti dolní mez. Pokud dostaneš 5, házíš jednou, když 10, tak dvakrát, a když 15, tak třikrát.
2. Takto určený počet hodů odečti od dolní meze. Obdržíš číslo, které musíš k hodu příčíst.
Au.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Burša
Příspěvky: 13
Registrován: 27. 5. 2020, 11:57

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Burša »

OK, prima, díky za postřehy!
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Sosacek »

Vandalicus píše: 28. 5. 2020, 16:03Podívej se do Tabulky vlastností podle rasy a najdi si řádek odpovídající rase tvé postavy. Každé vlastnosti odpovídá nějaký rozsah. Z něho určíš, kolikrát budeš házet šestistěnu kostkou a jaké číslo přičteš k výsledku hodu. Postupuj takto:
1. Od horní meze rozsahu odečti dolní mez. Pokud dostaneš 5, házíš jednou, když 10, tak dvakrát, a když 15, tak třikrát.
2. Takto určený počet hodů odečti od dolní meze. Obdržíš číslo, které musíš k hodu příčíst.
3. Zintegruj per partes.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Burša
Příspěvky: 13
Registrován: 27. 5. 2020, 11:57

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Burša »

Pánové,

zkusím si rozšířit obzory a některou z těch her s minimální přípravou si zkusit.

Poradili byste mi něco, co je zasazené do DrD světa a označili byste to za vydařené? Tím pádem ne Apocalypse World, ale podobný by měl být Dungeon World - hrál ho někdo?
Uživatelský avatar
Cor
Příspěvky: 1190
Registrován: 26. 3. 2013, 10:10

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Cor »

"DrD svět" a zároveň ve formě alá Apocalypse World najdeš tady - http://svetdracaku.markyparky.cz
Hrajeme ho i tady na fóru jako play by post. Jednoduché, česky a "dračákovaté".
Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů