Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Oficiální diskuze věnované Dračímu doupěti, nejstarší české hře na hrdiny.

Moderátor: Bouchi

Odpovědět

Jak to vypadá s DrD

Dračí doupě je v pohodě
4
12%
Dračí doupě mele z posledního
29
88%
 
Celkem hlasů: 33

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od York »

Burša: Není to sice úplně přesně to, na co se ptáš, ale pokud tě zajímá nová hra určená pro hraní v DrD světech, mrkni na Dračák podle staré školy. Je ještě ve vývoji, ale obsahově už je skoro kompletní. Jakýkoliv komentáře a připomínky, ať už na základě přečtení nebo hraní, by byly fajn.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od MarkyParky »

Cor: A nedodělané...
Uživatelský avatar
Cor
Příspěvky: 1190
Registrován: 26. 3. 2013, 10:10

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Cor »

Dodělanější a vychytanější než oDrD ;-)
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od MarkyParky »

Já vím, ale vzít to teď předpokládá, že zná AW nebo DW.

Od nuly to nenaučí (obzvláště ne PJ část).
Burša
Příspěvky: 13
Registrován: 27. 5. 2020, 11:57

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Burša »

Cor píše: 28. 5. 2020, 21:42 "DrD svět" a zároveň ve formě alá Apocalypse World najdeš tady - http://svetdracaku.markyparky.cz
Hrajeme ho i tady na fóru jako play by post. Jednoduché, česky a "dračákovaté".
Ok, díky, mrknu na to.

Loading.....
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od ShadoWWW »

- Ví někdo, proč se Altar rozhodl DrD 1 úplně stáhnout z trhu?
Dle Bouchiho slov: „Aby nepoškozovalo značku ALTAR.“ Považoval ho za funčkně překonané. Budoucnost viděl v DrD II a příběhových hrách a old-school považoval za mrtvý a překonaný.
S daným herním mechanismem už se o moc víc dělat nedá, byl doladěný do své nejlepší formy. Taky se mohla rozpadnout tvůrčí skupina (ale pokud vidím doteď na foru Bouchiho, tak se mi to nezdá).
Dračí doupě 1.0 sepsal za pár měsíců Martin Klíma poté, co mu TSR nepovolilo vydat českou verzi D&D, respektive konkrétně Mentzerův Basic Set. To bylo na svou dobu docela epické. Následujících 20 let se už ale Dračí doupě vyvíjelo jen „drobnými krůčky v mezích zákona“. Za těch 20 třeba DnD prošlo hektickými změnami. Když vezmu ty největší: 1) Sjednocená mechanika d20 a sjednocená pravidla, 2) OGL a SRD, 3) Celobarevný tisk v tvrdé vazbě, 4) PDFka a digitální pomůcka (D&D Insider, předchůdce dnešního DnD Beyond).

Bouchi bohužel ve své době odmítl Alnagovu nabídku na DrD 2 podle OGL a SRD. To mohlo ve své době rozproudit komunitu.

Bohužel, Bouchi chytl slinu na příběhové hry zrovna v době, kdy ve světě nastupovala vlna retrohraní v podobě OSR (old-school renesance). Všichni produkovali retroklony starých DnD edic jak o život a prodávalo se to jak horké párky. Dokonce i Wizardi otevřeli obchod s PDFky všech (!) starých produktů. Když jsem Bouchimu vysvětloval, že vydat DrD 2 jako retroklon nebo aspoň nechat DrD 1 v nabídce jako PDF, moc mi nevěřil. Nakonec přistoupil aspoň na to, že spolu uděláme pořádnou PDF verzi. Ta verze vznikla, ale bohužel se nikdy nezačala prodávat. Asi někde u Bouchiho zapadla prachem.

Vtipný (ne, smutný, bohužel!) bylo, že Bouchi fundamentálně nevěřil v úspěch old-schoolu, ani že by se dalo staré DrD předělat do moderní podobny s feelingem starého DrD. Nakonec mu až D&D ukázalo, jak hluboce se mýlí. Ať už v prvním (úspěch OSR), nebo druhém (úspěch DnD 5. edice).
A nakonec, jen pro jistotu, se zeptám na pravidla pro mistry.
Ne, nakonec to narvali do Pravidel do pokročilé a Pravidel pro Experty, které měli jen rozšiřující příručku o vlastních panstvích, hradech a bitvách (zajímavé teoretické čtení, ale prakticky nehratelné).
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od York »

ShadoWWW píše: 5. 6. 2020, 15:36Následujících 20 let se už ale Dračí doupě vyvíjelo jen „drobnými krůčky v mezích zákona“.
To určitě není pravda. Od první (nečíslovaný) verze DrD k verzi 1.6 je to zhruba stejná revoluce jako od oDnD k DnD 3. Přibyly dovednosti, rozšířený soubojový systém, specializace povolání, PPE: Svět.

ShadoWWW píše: 5. 6. 2020, 15:36Nakonec přistoupil aspoň na to, že spolu uděláme pořádnou PDF verzi. Ta verze vznikla, ale bohužel se nikdy nezačala prodávat. Asi někde u Bouchiho zapadla prachem.
Na loňském Gameconu Bouchi říkal, že zápasí s rozhozenou sazbou při konverzi mezi různými verzemi InDesignu. Ale teda od tý doby už je to zase skoro rok.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od ShadoWWW »

To určitě není pravda. Od první verze DrD k verzi 1.6 je to zhruba stejná revoluce jako od oDnD k DnD 3.
Dovolím si nesouhlasit. Už AD&D 2e toho ve své šíři nabízí víc. DnD 3e už je úplně někde jinde než DrD 1.6. Ale můžeš to brát jako čistě můj názor.
Na loňském Gameconu Bouchi říkal, že zápasí s rozhozenou sazbou při konverzi mezi různými verzemi InDesignu.
Schválně jsem si to dohledal. Toto mi psal už hned po odevzdání v červnu 2013. Poradil jsem mu tehdy rychlý způsob, jak to vyřešit hned, ale řekl, že si to vyřeší po svém...
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6644
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od boubaque »

ShadoWWW píše: 5. 6. 2020, 15:36
- Ví někdo, proč se Altar rozhodl DrD 1 úplně stáhnout z trhu?
Dle Bouchiho slov: „Aby nepoškozovalo značku ALTAR.“ Považoval ho za funčkně překonané. Budoucnost viděl v DrD II a příběhových hrách a old-school považoval za mrtvý a překonaný.
Takhle napsané je to trochu matoucí. Mohlo by z toho vyplývat, že se Bouchi za DrDo styděl a chtěl ho nějak vymazat, což není úplně pravda. Jak to vždycky prezentoval a co si pamatuju z rozhovorů, je, že nechtěl, aby kontinuální prodej DrD 1.6 poškozoval značku DrD(2). Protože měl v tu chvíli dva "začátečnické" produkty (v kontrastu k "pokročilému" DrD+) a nechtěl, aby se pletly. Šlo o to, že když si někdo půjde koupit Dračí doupě, aby měl prostě jeden produkt. Z tohohle pohledu by další prodej původní verze poškozoval prodeje nové verze, přičemž zmatení by mohlo způsobit i to, že potenciální zákazník nakonec nekoupí nic. Proto s vydáním DrD2 přestal dál prodávat DrDo a všechny staré příručky stáhl z obchodů. Určitě měl v plánu minimálně několik prvních let DrDo vůbec neprodávat a možná ho opravdu odepsal úplně, než se nechal později přesvědčit na tu "sběratelskou verzi".
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od ShadoWWW »

Od toho je ale ve speciálkách prodejce, aby to vysvětlil. :) Do běžných knihkupectví mohl Altar posílat jen DrD II.

Takhle mi přijde (z rohovorů s nejrůznějšími lidmi), že poškodil DrD ještě víc, protože spousta lidí si DrD II koupilo, ale nedostali, co chtěli. Knihu odložili do knihovny, pomluvili u svého okolí, a nikdy nehráli (raději si stáhli stará pravidla z Uložto).

Vyloženě win-win situace pro Altar. :-/
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 737
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Vandalicus »

Nemluve o tom, ze imho by lidi za znovuvydany DrD Altaru utrhali ruce, protoze verim ze krom realnych hracu by si to spousta lidi chtelo poridit sberatelsko-nostalgicky do policky (jako ja)
Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2384
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Fafrin »

Já bych původní DrD1 přirovnal k Monopolům.
Je to stará hra, všichni se teoretikové se shodnou, že je to špatná hra, dokáže to zničit rodiny a přátelství, spousta lidí při hře vyhodí pravidla a hraje podle sebe, většina hráčů ignoruje zásadní původní pravidla, která dávala hře smysl, jsou lidí, kteří na Monopoly nedají dopustit a hrají je pořád.

Jinak co se "vymazlenosti starého DrD" týče, já jsem s ním končil někde v Edici 1.6B a to tam ještě pořád byly aspoň tři separátní mechaniky pro hledání(obecně, zloděj, magenergie a mám pocit že ještě něco) a asi tak 6 nebo víc pro zastrašování(bojovník, třu různé submechaniky kouzel, kouzlo na nemrtvé a na neviděné). To není hotový systém.

Co se týče "hrůzy lesa", tak tu v DrD II vytvořím tak, že řeknu, že chci jako Druid pomocí Magie Dřeva přes vzdálený dotek zahnat rozhýbat les a a vyděsit tak ten oddíl, zaplatím jeden Zdroj za rozsáhlost (nebo mám ZS Hněv lesa a nemusím platit nic). Oddíl řekne jestli se bude bránit nebo ne a jak (např. velitel bude na vojáky křičet, aby drželi formaci a nerozpojovali se) a hodíme kostkami a dál to závisí na vyhodnocování.

Nemusím na to mít sepsané kouzlo, jsem v kouzlech limitován jen tím co si dovedu představit. (Což nemusí být pro všechny jednoduché, protože jak známo, daleko lépe se improvizuje kolem daných pravidel/nápověd, než nad volným plátnem.)

Co se přípravy dobrodružství týče, u DrD 2 oproti jedničce odpadá tak prvních 50 %, protože nemusím počítat X věcí a nahazovat životy u každého skřeta. A odpadá spousta účetničiny pro hráče a PJ ohledně sledování zkušeností, životů, naložení, manévrovacích schopností a podobně. Uvolněnou pozornost lze vložit do příběhu a hry charakterů,například.
Naposledy upravil(a) Fafrin dne 13. 6. 2020, 12:42, celkem upraveno 1 x.
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od ShadoWWW »

Monopoly se stále prodávají (dokonce v mnoha různých verzích, i licencovaných). Staré DrD ne. To je dost podstatný rozdíl. Ale slyšel jsem, že Hasbro chce udělat z DnD 5e takové "RPGčkové Monopoly". Stále vydávaný systém, který se bude měnit jen minimálně a mají v plánu dělat i různá licencovaná vydání (tak jak byla třeba Stranger Things verze).
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Jerson »

Ač DnD moc nemusím, tak doufám, že z něj Hasbro nic podobného Monopolům neudělá. Leda by chtěli z něj mít hru, které se hráči znalí jiných her nedotknou ani pětistopou tyčí :-)
Aegnor
Příspěvky: 527
Registrován: 31. 7. 2018, 15:13

Re: Je klasické Dračí doupě mrtvá hra?

Příspěvek od Aegnor »

.
Naposledy upravil(a) Aegnor dne 2. 11. 2021, 16:32, celkem upraveno 1 x.
Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů