[Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

Oficiální diskuze věnované Dračímu doupěti, nejstarší české hře na hrdiny.

Moderátor: Bouchi

Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

Příspěvek od RPG Fórum »

Obrázek
:arrow? Anotace v databázi

Ke stažení na odkazu na konci příspěvku.
Večer v hostinci U supího pařátu utíkal rychle. Mnoha pohárům vína jste se podívali na dno, mnoho písní o dávných bitvách a hrdinských činech jste přezpívali. Už dřív jste na svých cestách zaslechli pověsti o nesmírných pokladech, které se v podzemí Bílého hradu skrývají, a každý z vás v hloubi duše zatoužil se tam podívat. Teď najednou se vám to připomnělo. Zřícenina Bílého hradu je pouhých několik mil od tohoto města.

Legendární dobrodružství, „kterým to všechno začalo“. Bílý hrad je historicky první dobrodružství pro Dračí doupě a dlouhá léta taky jediný příklad dobrodružství v jeho pravidlech. Pro mnohé hráče tedy představoval první setkání se světem RPG. Postavy se v něm ze zvědavosti vydávají prozkoumat podzemí nedaleké zříceniny. Ve spletitých chodbách naleznou mnohá nebezpečenství a podivné tvory.

Dobrodružství bylo součástí pravidel Dračího doupěte od samého počátku až do verze 1.5. U příležitosti vydání Dračího doupěte 2 bylo zveřejněno zdarma ve formátu PDF.
Přílohy
DrD - Bily hrad.pdf
(610.79 KiB) Staženo 378 x
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

Příspěvek od Markus »

Jerson píše: 30. 1. 2021, 15:59 Hrát to je strašný voser, dvě minuty pročítám popis místnosti, abych následně řekl, že v ní nic není.
A proto říkám, že slova jsou zlo! Bílý hrad od pohledu trpí klasickými neduhy: dlouhá stěna textu, žádné odrážky, zvýraznění ani nic, co by pomohlo rychlé orientaci. Spousta okeců okolo ničeho...

Ne že bych se tomu u prvního českého dobrodružství ever divil, spíš mi přijde jako dobrý studijní materiál. A to přitom není zdaleka nejhorší! V porovnání s některou "moderní" českou tvorbou jsou ty texty v Bílém hradě ještě stručné. :)

EDIT: Abychom byli fér, obecně se u všeho asi předpokládá, že si to s předstihem přečteš a případně si uděláš nějaké poznámky/zvýraznění. Tys to asi hrát z fleku bez přípravy, že? To bude problém asi u každého dobrodružství kromě Quentinových jednostránkových minimalismů.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16377
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

Příspěvek od MarkyParky »

Jerson: Přepracování Bílého hradu jsem tu odehrával jako PlayByPost - překvapivě těch změn není mnoho, aby z toho byl... ucházející dungeon.

Žádný zázrak, ale...hratelná věc, která není WTF.

V podstatě stačilo:
- doplnit důvody, proč jsou kde které překážky
- z trojice Poletucha, Angry a Ahura udělat rodinu (dcera, matka, otčím) a hlavní příběh dungu
- z medvědodlaka a kostlivců udělat menší debily
- asi na dvou místech udělat průchod, kde není (jeden u Huňáčů, druhý si nepamatuji)
- a ještě je třeba nějak vyřešit hinty na Ahuru.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

Příspěvek od Jerson »

Já si to jakž takž pamatoval, ale v textu k místnostem jsou naprosto zbytečné a nesouvisející věci, nebo odkazy, které si musím přečíst ještě předtím - třeba to před čím vším může varovat poletucha (se kterou syn ani nechtěl mluvit) s uvedením jednotlivých místností.

Kromě toho že je to pitomý příběh, je to taky dost blbě strukturované, tajné chodby od začátku, které nejdou najít (i když na to jsme si neházeli, stejně je nehledal), blbě pospojované a lomené chodby ... no prostě děs. Jak jsem to nikdy nevedl, tak jsem neměl představu, jak špatné to je, jak špatné je to pro začátečníky a jak strašné je to pro dětské začátečníky.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

Příspěvek od Vitus »

Dovolím si přidat taky jeden ne sice aktuální, ale v podstatě podobný postřeh, jako Jersonův. Vyklízeli jsme nějaké skříně a našli jsme asi deset či více let staré poznámky, kdy jsme se dětmi pokusili odehrát právě Bílý hrad - něčí spolužák o tom na základní škole mluvil (obě děti tehdy byly na prvním stupni), takže mne přemluvili to zkusit. Už si nepamatuji průběh, jenom vím, že jsme nad tvorbou postav podle DrD1.6 strávili s dětmi asi hodinku a pak jsme za další tuším snad tři či tak něco hodin (než to všechny přestalo byvit a rozutekly se) prošli celkem 5 místností. :D

Takže pro dětské začátečníky bych to asi taky za sebe nedoporučil. $D

BTW - děti o tom básnili, protože to naopak někdo u nich na škole hrál (a jak jsem to pochopil, tak snad hráli několikrát dokola :doh: ).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

Příspěvek od Markus »

Rovanovo nové hodnocení:
Dobrodružství mi přišlo už ve 13 tak mimo, že jsem ho jako začínající PJ zavrhl a když teď listuji rozpadající se příručkou pána jeskyně (1.5) vím proč.

Jsem sice fanouškem dungeon crawlů, ale...
-Layout, a jeho ekologie (soužití jeho obyvatel) působí absolutně dadaisticky
-Postrádá zábavné prvky dungeonu - kreativní překážky nebo kreativní prostředí evokující život místa nebo podněcující příběh (všimněte si kolikrát se v dobrodružství opakuje popis významově totožný s "obyčejná místnost" nebo copy-paste kamenné stěny a hliněná podlaha)
-nekonzistentní s wtf prvky- někde je popsán strop místnosti, jinde se čeká že postavy musí říct, že se podívají na strop, jinak jim spadne příšera na hlavu.

Traduje se, že jde otočit 90 stupňů a hrát stále dokola. Zná ho snad každý.
Není to dobrodružství, je to meme.
Představa Bílého hradu jako memu se mi líbí, asi o tom taky začnu tak uvažovat. :)
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

Příspěvek od Vitus »

Markus píše: 3. 2. 2021, 13:54 Představa Bílého hradu jako memu se mi líbí, asi o tom taky začnu tak uvažovat. :)
+1 naprostou souhlasím, je to meme, akorát nevím, jak by to mohlo vypadat graficky / vizuálně. Možná ty dvě první (kulaté) místnosti na každém patře nad sebou ručně zakreslené na čtverečkovaném papíře ? $D
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

Příspěvek od Markus »

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

Příspěvek od Jerson »

Krásně se to poslouchá :-)
Uživatelský avatar
PardGalen
Příspěvky: 2104
Registrován: 26. 2. 2006, 21:28

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

Příspěvek od PardGalen »

Mám za sebou zhruba první čtvrhodinu a je to super. :D Konverzační témata pro netopýry :D
Always bring a gun to a puppet fight
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16377
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [podcast] Dinosaurium obskurních světů

Příspěvek od MarkyParky »

Já se s tím asi opakuji, ale IMHO Bílý hrad začne dávat smysl jako ekosystém, když
* úplně odignorujete rady, jak tu hru vést a skripty a pojmete to čistě jako nelineární sandbox
* přestanete přemýšlet o tom, jak tam ty potvory vedle sebe mohou žít a místo toho začnete přemýšlet, co v modulu nepopsaného se tam má doplnit, aby to začalo dávat smysl (příklad za všechny - huňáči na druhém patře žijí hned přes zeď od Angryho laboratoře. Proč? Nedávalo by smysl, že je tam nějaká puklina, kterou k nim leakuje jeho magenergie? A - pokud tahle větev nemá být jen vata - není náhodou ok nechat hráče takovou puklinu využít, kdyby se třeba chtěli Angrymu dostat do zad? )
* Přístupte při tom na to, že to je fun-house dungeon s nízkým Jerson score
* A samozřejmě, protože těch hotfixů a vysvětlení je potřeba dodat tuny, buďte otevření k hráčský nápadům a vkladům, protože víc hlav víc ví.

Hrál jsem takhle ten dungeon několikrát v různých systémech, pokaždé nám z toho vylezlo něco trochu jiného, ale pokaždé to byl zábavný mix nostalgie, stylizovaného dračákismu for fun a kreativity.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

Příspěvek od Markus »

Přesunul jsem předchozí příspěvek z diskuze o Dinosauriu, kde smutně zapadl.

Marky: Takže říkáš, že stačí to celé předělat a Bílý hrad je hratelný? :) Nevím. Četl jsem to teď po letech s čistou hlavou a byl jsem rozhodnutý najít na tom něco dobré, co jsem třeba tehdy neviděl... no a nepodařilo se. Dneska už chápu nesmyslné funhouse dungeony, jenže ty stojí na zajímavých puzzlech, interaktivitě a totální napěchovanosti, kdy kamkoli jdeš, všude je něco zajímavého. Tady je interaktivního co? Úslužní kostlivci, senilní kniha, pusa na stěně? Ty jsou fajn, ale až na tu pusu žádnou interaktivitu moc nenabízejí, jsou to tak vtípky na pokrčení rameny: Nevím, dál. Možná poletucha, skřítkové a Grizzland, když jim vymyslíš nějakou motivaci? Ale budeš se muset fakt snažit. Je to prázdné.

A pak samozřejmě problém toho, že polovina rozsahu a obsahu je věnována brutálnímu railroadu.

Nicméně chápu, že šikovný tvůrce by to dokázal přepracovat tak, aby "inspirován Bílým hradem" udělal něco zábavného. A obdivuju tvoje nasazení, s jakým rehabilituješ stará a odsouzená dobrodružství. :) Náhodou výstup své práce nemáš, co? Asi to byla okamžitá improvizace?
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

Příspěvek od Vitus »

Nevím, kam přesně to napsat, tak to dám sem - přemýšlel jsem nad tím, co Markus s Vandalem řekli v Dinosauriu, že to dobrodružství je napsáno jako počítačová hra, ale když nad tím přemýšlím retrospektivně, tak musím zkonstatovat, že i když by to tak na první pohled vypadalo, tak to nemá moc logiku - DrDo vyšlo v roce 1990, podle vzpomínek některých autorů to vlastně hráli už v roce 1989 (původně to snad chtěli vydat v rámci nějaké "přidružené výroby", ale než vykutili jak, tak jim do toho vlítla revoluce) a trh počítačových her s RPG v rámci východního bloku se tehdy limitně blížil nule (i když existují RPG hry, vydané před rokem 1990, jednak vycházeli pro modely stolních počítačů, jež u nás nebyly dostupné přes Tuzex a jednak často používali systém konzolových příkazů, což při běžné znalosti angličtiny rovněž silně omezovalo jejich rozšíření - hry se kopírovaly na kazetových páskách, kterých (kvalitních) byl taky nedostatek, takže člověk si prostě nezajímavé hry nekopíroval :)).

Zajímavé jsou ta "mluvící ústa", jež se musí naplnit kovem - naprosto stejý puzzle ve stejném duchu je použit v PC RPG Eye of the Beholder II z roku 1991 (nepamatuji si, že by byly použity v prvním dílu, ale i ten byl z roku 1991) a protože není pravděpodobné, že by Westwood / SSI v rámci adaptace AD&D opisovali od Altaru a DrDo, musíme hledat asi společnou inspiraci jinde.

Za mne si myslím, že ta společná inspirace asi bude nějaký starší gamebook - neumím to sice dohledat, ale v rámci nějaké "přidružené výroby" u nás nějaký gamebook vyšel určitě ještě před rokem 1984 (na jednom z letních pionýrských táborů mezi lety 1981 až 1984 mi někdo z oddílu půjčil na hraní český gamebook, jenž byl určitě fantasy a co si matně pamatuji, tak silně připomínal Jarikovo dobrodružství ze začátku PPZ). Pokud se na to tedy podíváme (alespoň za mne) prizmatem gamebooku, tak v podstatě všechny nešvary Bílého hradu dostanou svým způsobem smysl, protože všechno spíše odpovídá logice stavby gamebooku - v podstatě skoro linérní sekvence událostí (alias railroad), jenž sice umožňuje dočasné větvení, ta se ale musí v nějakých bodech vždy zase sejít, aby uzavřely "kapipolu"; neřešení ekologie celého podzemí a nejbližšího okolí (i když pravda, tenhle nešvar mají mnohá dobrodružství od prvních modulů dodnes); některé podivně zvolené popisy a detaily (nebo naopak chybějící detaily), jež odpovídají spíše tomu, aby si to někdo četl, než aby to někomu bylo sděleno atd...

Jediné, co se asi nedá svést na "stavbu jako gamebook" je pak na konci onen princip "deus ex machina", ale na druhou stranu to je tak oblíbený historický prvek v příbězích, že nemít ho v nejstarším RPG modulu u nás by asi byl hřích :).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

Příspěvek od Markus »

Vitusi, velmi zajímavé a trefné postřehy, díky! Mě (ostudně) ani nenapadlo ověřit si, k jakým hrám autoři tehdy (ne)mohli mít skutečně přístup. Působilo to na mě třeba jako PC hra Dungeon Master (1987), ale nedošlo mi, že se k ní možná neměli jak dostat.

Tím víc jsi mě ale navnadil a teď bych teda fakt chtěl vědět, co všechno bylo inspirativní vzory, ze kterých Klíma a spol. vycházeli. (Neví třeba Bouchi?) Že měli k dispozici „Red box“ Basic D&D, to už dneska všichni víme. Teď koukám, že je v něm i nějaké ukázkové dobrodružství, možná jeli podle něj. Zatím jsem ho nezkoumal, tak nedokážu posoudit – ale je možné, že to je právě ten předobraz jeskyně.

Byť v D&D to byl zrovna hrad, včetně nadzemní části a nějakých kobek v podzemí. A dal bych ruku do ohně za to, že neměl žádnou "příběhovou linii", co asi byla dračákovská inovace.

Že existovaly nějaké předrevoluční gamebooky... tak to je pro mě překvapivá novinka. Díky za ni!
Uživatelský avatar
Bouchi
Příspěvky: 3619
Registrován: 10. 12. 2004, 16:36
Bydliště: Havířov

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

Příspěvek od Bouchi »

Markus píše: 3. 4. 2021, 17:34 Tím víc jsi mě ale navnadil a teď bych teda fakt chtěl vědět, co všechno bylo inspirativní vzory, ze kterých Klíma a spol. vycházeli. (Neví třeba Bouchi?)
Martin se minimálně na jedné besedě zmiňoval o Das Schwarze Auge.
Obrázek
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

Příspěvek od ShadoWWW »

První gamebook u nás byl Na rozkaz krále od Ljuby Štíplové (také spoluautorky Čtyřlístku) z roku 1989. V SWF fomátu zde.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 hostů