Fantasy vs. Science Fiction
Moderátor: Faskal
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: Fantasy vs. Science Fiction
Ne, ale tak Jerson nemusí synovi explicitně říkat, na co má koukat, stačí...Pracující logaritmus píše: ↑23. 1. 2019, 12:30EDIT: Jerson: Možná tím nechtějí ani tak říct, že svému synovi určuješ, co se mu má líbit, ale že je prostě "šťoura po tátovi".
...jo, Sadako to řekla přesně.
Já jsem byl na Lego úplný šílenec. Moje nejoblíbenější hračka a měl jsem poměrně dost druhů, od lodi pirátů a ostrova domorodců, přes Spyrius roboty, Ice planet kluzák a Space Police letadýlka, po policii s vrtulníkem a člunem, povoz s drakem, úkryt kouzelníka, Aquazone ponorku a co já vím ještě, ale nikdy jsem nestavěl slátaniny. Kosmonauti nepoužívali meče, nenosili kouzelnické klobouky nebo přilby a halapartny, protože... proč? Rytíři jezdili na koních a ne v autech. Když jsem stavěl dům Addamsonovy rodiny, tak jsem tam nedal draka, když jsem stavěl Batmana, tak jsem tam nedal piráty. Čoveče já vlastně stavěl samé ultimátně konzistentní věci.OnGe píše: ↑23. 1. 2019, 13:02Jinak ještě k těm Nexo Knights bych řekl, že udělali stavebnici na základě toho, co děti z lega stavějí. Třeba mě se objevovali rytíři v autech a kosmonauti s mečema docela často. Holt když más stavebnice s rytířema a kosmonautama, tak se to prostě organicky propojí. Hrady jsou super, ale když máš takovou velkou půlkulatou průhlednou kostku s holografickou nálepkou, tak jí prostě musíš použít. Stejně tak nemůžeš vynechat to dělo co střílí. A strašidlo co svítí ve tmě. Tu super raketu nebo robota taky nerozebereš jenom proto, že sis zrovna postavil hrad.
Re: Fantasy vs. Science Fiction
Kdybych měl být žánrově konzistentní, musel bych se omezovat ve stavění, protože by mi chyběli lidi, kostky a vůbec. To nejde.
EDIT: když o tom tak přemýšlím, tak jsem si stavebnice vybíral hlavně s ohledem na to, jestli jsou tam nějaké nové kostky, co bych potřeboval
EDIT: když o tom tak přemýšlím, tak jsem si stavebnice vybíral hlavně s ohledem na to, jestli jsou tam nějaké nové kostky, co bych potřeboval
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: Fantasy vs. Science Fiction
The Epic Failure of Bravestarr: How Can Hubris & Research Be Wrong?
Kdyby měl někdo problém s tím, že spojit jen dva žánry je málo...
Jo a prý podle průzkumů se hračky prodávaly na základě úspěšnosti seriálu a ne naopak. Děcka musel prvně bavit seriál a až pak si šla koupit hračku.
Prostě když prvně uděláš hračku Luka Skywalkera, tak si ji nikdo nekoupí. Když dáš do kin Star Wars a pak vydáš tu hračku, tak si jich každý koupí tucet.
Kdyby měl někdo problém s tím, že spojit jen dva žánry je málo...
Jo a prý podle průzkumů se hračky prodávaly na základě úspěšnosti seriálu a ne naopak. Děcka musel prvně bavit seriál a až pak si šla koupit hračku.
Prostě když prvně uděláš hračku Luka Skywalkera, tak si ji nikdo nekoupí. Když dáš do kin Star Wars a pak vydáš tu hračku, tak si jich každý koupí tucet.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22590
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fantasy vs. Science Fiction
Myslíš třeba jako ... Transformers? Nebo LEGO Příběh?
hraju: Ω Projekt Omega
- boubaque
- bubák; Moderátor
- Příspěvky: 6644
- Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
- Bydliště: Brno/Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fantasy vs. Science Fiction
No já jsem asi nenapsal to podstatné Chtěl jsem říct, že těmi reálnými příjemci nemusely být děti, ale diváci o něco starší – teenageři a dvacátníci? Ti už mohli být "zpracovaní" komiksem (většina těch superschopností jsou vlastně magické věci, nevysvětlované nebo vysvětlované pomocí nějakého mumbo-jumbo jako mutace apod.).eerieBaatezu píše: ↑23. 1. 2019, 10:42 No jo, ale pokud se to míchání fantasy a sci-fi dětem nemá líbit a Jerson má empirický důkaz jednoho Jersoňátka a špatných prodejů Nexo Knights , tak proč to děcka nepřepla jinam? Prostě mi v tom hapruje ta logika a snažím se přijít na důvod.
Zároveň se ta doba, kdy se to objevuje v DnD, docela kryje s rozšířením postmoderny mezi obyčejné lidi a všechna díla určená "pro děti" byla vždycky (nebo aspoň ve 20. stol.) útočištěm lidí, kteří chtěli nějak rozvíjet fantastiku a prozkoumávat ne-realistická témata.
IMHO je v tom pokračování komiksové a vůbec pulpové tvorby meziválečné a poválečné, možná i starší (ostatně díla planetary romance jako "sci-fi výmluva pro fantasy" už tady někdo zmiňoval) a zároveň přijetí postmoderního eklekticismu, i když třeba v ne moc promyšlené podobě. V té době to mohlo mít ten wow efekt a zároveň se to dokázalo schovávat v žánru animáků pro děti.
Ale to už mluvíš o českém prostředí a 90. letech, navíc DrD je žánrově mnohem kompaktnější než DnD, a to i když budu brát v úvahu jen verze DnD před rokem 1990. Eeerie, pokud ho chápu, když píše, že to bylo oblíbené, myslí tím v Americe nebo celosvětově, ne u nás. EDIT: já dračák zmínil proto, že to i do něj z předlohy prosáklo, i když to právě skoro nikdo nehrál.Jerson píše: ↑23. 1. 2019, 12:25 Byl to hasící přístroj, a pokud si pamatuju, tak hodně hráčů, kteří brali RPG trochu vážně tuhle radu považovalo na naprostou pitomost. V jednom dobrodružství se objevila v podobě barvou zacákaných malířských štaflí, což do settingu jakž takž sedělo, ale celkově se ten nápad moc neujal. Rozhodně bych ho nepoužíval jako argument pro oblíbenost mixů.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: Fantasy vs. Science Fiction
Jj, moderní věci jsem v Dračáku nikdy neviděl a přestože jsme tu pasáž v příručce pro PJ četli asi všichni, tak to nikdo nikdy co já vím nepoužil.
Jinak co koukám, tak superhero komiksy existovaly dlouho před těmi seriály, a tam se to eklekticismem taky jen hemží. Nevím, zda byly ty seriály cílené na starší publikum, nebo skrze ně autoři kompenzovali nějaký nedostatek jiných možností, jak tyhle mixy žánrů publikovat, nebo co, ale asi to byla v podstatě nevyhnutelná epizoda ve vývoji těhle věcí.
Srovnávat to s Legem mi nepřijde jako dobrá paralela. Když je hračka zavedená a existuje víc jak půl století před filmem.
Transformers hračky a seriál startovaly souběžně.
Jinak co koukám, tak superhero komiksy existovaly dlouho před těmi seriály, a tam se to eklekticismem taky jen hemží. Nevím, zda byly ty seriály cílené na starší publikum, nebo skrze ně autoři kompenzovali nějaký nedostatek jiných možností, jak tyhle mixy žánrů publikovat, nebo co, ale asi to byla v podstatě nevyhnutelná epizoda ve vývoji těhle věcí.
Nevím, koukni na to video, tam se o tom mluví.
Srovnávat to s Legem mi nepřijde jako dobrá paralela. Když je hračka zavedená a existuje víc jak půl století před filmem.
Transformers hračky a seriál startovaly souběžně.
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: Fantasy vs. Science Fiction
Zrovna když o tom tolik mluvíme...
Netflix, Sandra Bullock & ‘It’ Producer Vertigo Team On Millarworld Sci-Fi-Fantasy ‘Reborn’, Chris McKay To Direct
- MarkyParky
- Příspěvky: 16381
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Fantasy vs. Science Fiction
Už jsem tu psal, že jsem na tom měl založenou "postapo na Zemi" kampaň.eerieBaatezu píše:... tak to nikdo nikdy co já vím nepoužil.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22590
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fantasy vs. Science Fiction
A víš, že ses dostal sám se sebou do rozporu? Batman, Superman a Kapitán Amerika jsou produktem konce 30. let či začátkem let 40., přičemž se žádné jejich hračky nevyráběly, a přitom byli oblíbení.eerieBaatezu píše: ↑23. 1. 2019, 23:32 Jinak co koukám, tak superhero komiksy existovaly dlouho před těmi seriály, a tam se to eklekticismem taky jen hemží. Nevím, zda byly ty seriály cílené na starší publikum, nebo skrze ně autoři kompenzovali nějaký nedostatek jiných možností, jak tyhle mixy žánrů publikovat, nebo co, ale asi to byla v podstatě nevyhnutelná epizoda ve vývoji těhle věcí.
...
Transformers hračky a seriál startovaly souběžně.
Vysvětlení na videu si nechci pouštět, protože to jednak nemám rád, a pak vůbec není jasné, o čem ten člověk mluví a jak to souvisí s naším tématem. Použij pro diskusi vlastní převyprávění
Špatně jsem to pochopil, myslel jsem že je řeč o DrD.boubaque píše: ↑23. 1. 2019, 21:57 Ale to už mluvíš o českém prostředí a 90. letech, navíc DrD je žánrově mnohem kompaktnější než DnD, a to i když budu brát v úvahu jen verze DnD před rokem 1990. Eeerie, pokud ho chápu, když píše, že to bylo oblíbené, myslí tím v Americe nebo celosvětově, ne u nás. EDIT: já dračák zmínil proto, že to i do něj z předlohy prosáklo, i když to právě skoro nikdo nehrál.
Btw. jedna důležitá věc - rozhodně netvrdím, že se míchání fantasy a sci-fi nemá dětem líbit, nebo že se jim nelíbí. To je nesmysl. V prvé řadě nejde o sci-fi a fantasy jako oddělené kategorie. Hlavně ale tvrdím, že oblíbené světy musí dávat smysl, být logicky konzistentní a soudržné, alespoň a zejména v těch oblastech, ve kterých je děti (nebo i starší) používají ke svým hrám. Nejde o to, zda má nějaká schopnost nebo prvek skutečné vědecké vysvětlení, ale jak tohle vysvětlení zapadá mezi všechna ostatní vysvětlení.
Například - hrajeme si, Eerie má velkého maníka v powerarmoru s mečem, já mám týpka ve vojenském oblečení s blasterem. Chceme se navzájem zabít, eerie se svou figurku snaží dostat ke mě, aby mě přetáhl mečem, a já pořád utíkám a střílím po něm z blasteru, a po desátém výstřelu říkám "padni, už jsi mrtvej". Eeriemu se to nelíbí, protože jeho borec v oblíbeném seriálu vždycky vyhrál, každého domlátil mečem a jednu či dvě rány z blasteru ustál, tak jak, to, že by najednou měl být poražen, navíc nějakým chcípáčkem o hlavu menším a s poloviční mohutností, když v jeho seriálu platí, že čím je kdo větší, tím je nebezpečnější.
Jenže to v mém seriálu neplatí, můj hrdina je rychlý a obratný, se silnými nepřáteli bojuje na dálku a zejména tyhle těžce pancéřované týpky si dává k večeři, protože jsou pomalí a neohrabaní. Kdyby ho dostali do ruky, tak ho rozdrtí, ale smyslem právě je nenechat se chytit nebo zatáhnout do boje na pěsti. Tyhle dvě postavy z různých seriálů (a settingů) nemůžou být obě srovnatelně silné, moje vyhrává.
Nicméně o pár dílů později se Errieho týpek setká právě s takovým rychlým záškodníkem, který mu dává pořádně zabrat, a tak jeho podpůrný tým dá dohromady tryskový batoh, který mu umožní dostat se k záškodníkovi nablízko, zatlačit ho do omezených prostor a tam ho porazit. Rychlý záškodník je poražen (i když nikoliv zabit) a uniká z posledních sil poté, co Eerieho hrdinu zadrží kouřovým granátem. V naší příští společné hře už bude Eerieho figurka skákat nablízko a snažit se mě natlačit do uzavřených prostor, rovnováha sil byla obnovena. (Pomiňme, že z důvodu seriálu jsou postavy na obou stranách obvykle tak perfektně vyváženy, že i když se střetávají opakovaně a jedna strana konstatně prohrává, vždycky se můžou střetnout i příště, a že oba hrajeme za ty "dobré", takže ani jeden v naší hře nechceme prohrát - to snad časem dojdeme ke střídání vítězství a proher.)
Na této úrovni nebudeme řešit sílu mého blasteru proti Eerieho pancíři ani nebudeme řešit sílu jeho trysek a délku skoku proti mé schopnosti měnit pozici, to nás zhatím nezajímá (hrajeme si s figurkami, nehrajeme RPG), takže náš společný herní svět musí splňovat jen základní podmínky, totiž že se jeho hrdina se schopností boje nablízko má jak postavit mému hrdinovi se schopností boje na dálku.
V reálném světě takové disproporcionality fungují normálně a dlouhodobě, technicky lépe vybavení protivníci mívají pravidelně problémy proti nepřátelům vybaveným základními zbraněmi s výhodou boje na domácí půdě. V seriálech se to moc neřeší, protože do něj diváci nemůžou zasáhnout, na každou zbraň najdou odpovídající protiopatření a záporáci obvykle nezkouší svou superzbraň vylepšit a použít jinak. V RPG se používají pravidla, která mají ošetřit vyvážení obvyklých situací a navíc jde o nesymetrickou hru, ve které se počítá, že jedna strana bude konstantně vyhrávat a hromadit.
A až ve chvíli, kdy se v takovém světě hrají otevřené příběhy a postavy hráčů v něm fakticky žijí, začnou se dostávat do situací, která pravidla nepokrývají a které nebyly testovány a vyvažovány, a pak se začne projevovat, jak konzistentně je udělaný celý svět. Některé světy to zvládnou v pohodě, jiné se rozsypou a jejich tvůrci budou chtít hráče navrátit do vymezených a fungujících mantinelů.
hraju: Ω Projekt Omega
-
- .
- Příspěvky: 18102
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: Fantasy vs. Science Fiction
přesně tak.boubaque píše: ↑23. 1. 2019, 21:57 Zároveň se ta doba, kdy se to objevuje v DnD, docela kryje s rozšířením postmoderny mezi obyčejné lidi a všechna díla určená "pro děti" byla vždycky (nebo aspoň ve 20. stol.) útočištěm lidí, kteří chtěli nějak rozvíjet fantastiku a prozkoumávat ne-realistická témata.
Posun do famtastična je součástí změny slohů a podstatné změny myšlení veřejnosti během asi tak posledních 60 let. Bradburyho válka, která skončila zcela překvapivě úplným vítězstvím Bradburyho na všech liniích. Stačí se podívat do boxofficemojo a dělat si čárky za každou fantastickou věc, která tam visí někde nahoře. Spíš je problém najít něco realistického. Ještě v devadesátých letech to bylo obráceně a nikdo by nevěřil, že je možno jinak.
My jsme rostli na detektivkách a na scifi. Ti pod námi na vlně fantazy, tom DrD a podobně. Dnes je to ještě dál, lidi co hrají nebo alespoň někdy hráli nějaké hry jsou na hraně penzijního věku. Mýtická Věra Pohlová je dnes ještě daleko mýtičtější - už je skoro těžké ji objevit. ) Nedí kultura vlastně už není nerdí, ale mainstream. Stačí se podívat, kolik lidí sleduje Big Bang Theory, údajně o nerdech, která tiše vystřídala Friends.
To mne právě naprosto mate na poslední smyčce - lítají tu názvy seriálů pár let staré a u toho se tlachá cosi o osmdesátých letech. V osmdesátých letech sice postmoderna už běžela, ale byla to hodně americká a nerdí záležitost, mnoho dospělých si nemuselo uvědomovat, že se něco děje. Natožpak u nás, kde byly takové věci totálním zjevením.Ale to už mluvíš o českém prostředí a 90. letech, navíc DrD je žánrově mnohem kompaktnější než DnD, a to i když budu brát v úvahu jen verze DnD před rokem 1990. Eeerie, pokud ho chápu, když píše, že to bylo oblíbené, myslí tím v Americe nebo celosvětově, ne u nás.
Jinak ten "běžný předmět" v DrD jsem zmiňoval víckrát taky, mám dojem, že to byl v jedné verzi telefon.
Re: Fantasy vs. Science Fiction
Jersone, s tebou je to těžké. Nenajdeš z mobilu správnou diskusi, ani když ti na ní dá někdo odkaz, nekoukáš na videa, bazíruješ na blbostech...
Nějak mi to tu začíná připadat dětinské.
Nějak mi to tu začíná připadat dětinské.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22590
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fantasy vs. Science Fiction
Na videa koukám, ale nemám rád, když mi někdo řekne "odpověď najdeš v tom videu", a já ani nevím, o čem to video má být a jakou odpověď v něm mám najít. (Na rozdíl třeba od videa od Annihilation ve filmové sekci, o kterém jsem dostal informaci, co v něm bude za vysvětlení.)
hraju: Ω Projekt Omega
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: Fantasy vs. Science Fiction
Článek s dost podnětnými postřehy: https://www.jsmorin.com/2015/06/why-sci ... asy-works/
Třeba hned Fallacy #1: Fantasy takes place in the past. Tywe, dyť je to tak banální, ale vůbec mě nenapadlo, proč pořád spojuji fantasy se středověkem? A stejně tak sci-fi s budoucností? Proč by fantasy nemohlo být z jakéhokoliv doby a stejně tak sci-fi? To jsme tak kovaní v tom myšlení všemi těmi knihami a seriály, že fantasy = středověk, sci-fi = přítomnost/budoucnost? Tam fakt není žádné pojítko krom toho, že jsme na to zvyklí.
Další dobrý potřeh: Fallacy #2: “Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.”/“Any sufficiently advanced magic is indistinguishable from technology.”
Třeba teď jsem koukal na Silverhawks, jde je kybersokol, kterého posílají do vesmíru a já si ještě nevšiml, že by měl nějaký pohon kromě křídel, stejně tak se běžně stává, že tam vesmírem létají kabriolety, v nichž sedí savci a nemají ani skafandr, ani helmu, ani nic, a prostě pohoda. Tam už se fakticky musí úplně obrátit paradigma sledování toho pořadu, jinak je to prostě o nervy.
Třeba ta WW2 a okultní nácci. Tam je magie úplně v poho, ale znamená to, že je v poho házet firebally, nebo spíš nějaký jiný typ nadpřirozena?
S odpovědmi na tohle veskrze souhlasím.
Někdy ty systémy mají prostředky, jak dané věci řešit, jenom to není nějak explicitně popsáno, že to má PJ udělat. Dračák má všechny ty démony vysávače magů a proti teleportaci, apod. Vsadím se, že bohatší a vládnoucí vrstva by měla hrady a hradby proti normálním hrozbám a theurgy očarované věci proti těm magickým. Systém to umí (neříkám, že tam nejsou i jiné problémy), jen se nikde nepíše, "Hej, Pane Jeskyně, dej do hradu tohle a tohle, abys omezil moc kouzel v jeho prostorách."
Třeba hned Fallacy #1: Fantasy takes place in the past. Tywe, dyť je to tak banální, ale vůbec mě nenapadlo, proč pořád spojuji fantasy se středověkem? A stejně tak sci-fi s budoucností? Proč by fantasy nemohlo být z jakéhokoliv doby a stejně tak sci-fi? To jsme tak kovaní v tom myšlení všemi těmi knihami a seriály, že fantasy = středověk, sci-fi = přítomnost/budoucnost? Tam fakt není žádné pojítko krom toho, že jsme na to zvyklí.
Další dobrý potřeh: Fallacy #2: “Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.”/“Any sufficiently advanced magic is indistinguishable from technology.”
Ale to byla pointa, že komiks nebo seriál byl před hračkou.
Jo, tohle beru. Ať je to slepenec jaký chce, ale ať to proboha dává nějaký smysl. I kdyby to mělo být něco jako "Síla", která je tak vágní, že se pod to dá schovat ledasco, ale v žití ve světě Star Wars to tak přesně stačí.Jerson píše: ↑24. 1. 2019, 07:53Btw. jedna důležitá věc - rozhodně netvrdím, že se míchání fantasy a sci-fi nemá dětem líbit, nebo že se jim nelíbí. To je nesmysl. V prvé řadě nejde o sci-fi a fantasy jako oddělené kategorie. Hlavně ale tvrdím, že oblíbené světy musí dávat smysl, být logicky konzistentní a soudržné, alespoň a zejména v těch oblastech, ve kterých je děti (nebo i starší) používají ke svým hrám. Nejde o to, zda má nějaká schopnost nebo prvek skutečné vědecké vysvětlení, ale jak tohle vysvětlení zapadá mezi všechna ostatní vysvětlení.
Třeba teď jsem koukal na Silverhawks, jde je kybersokol, kterého posílají do vesmíru a já si ještě nevšiml, že by měl nějaký pohon kromě křídel, stejně tak se běžně stává, že tam vesmírem létají kabriolety, v nichž sedí savci a nemají ani skafandr, ani helmu, ani nic, a prostě pohoda. Tam už se fakticky musí úplně obrátit paradigma sledování toho pořadu, jinak je to prostě o nervy.
Dobrá, jsi první. Já referoval o všech těch lidech z doby před cca 20 až 10 lety, co DrD v mém okolí hráli a já je znal.MarkyParky píše: ↑23. 1. 2019, 23:48Už jsem tu psal, že jsem na tom měl založenou "postapo na Zemi" kampaň.
Batman v Superman
Nedávno mě PI taky napadly, v jakém letopočtu tak ještě magie funguje a kdy už je WTF. To jsme opět u té Fallacy #1. Viktoriánská doba je ok. Star Trek budoucnost je to WTF, pokud to nezaonačíš do "teleportér, betazoid co telepatický cítí emoce jiných", apod.
Třeba ta WW2 a okultní nácci. Tam je magie úplně v poho, ale znamená to, že je v poho házet firebally, nebo spíš nějaký jiný typ nadpřirozena?
Na to je místo vždycky.MarkyParky píše: ↑20. 1. 2019, 18:58 Je-li ještě po těch X stranách zájem o osobní odpovědi na otázku proč?, tady jsou mé centy do debaty:
Zase ta Fallacy #1. Hodně jsem o tom přemýšlel ještě předtím, než jsem to viděl zformulované jako F#1. On je, z nějakého důvodu, naprosto ohromný rozdíl mezi tím, když je sci-fi a v tom psionika, a sci-fi a v tom natvrdo magie, přestože třeba dělají stejné věci.MarkyParky píše: ↑20. 1. 2019, 18:58 Takže vlastně u mě ani nejde o otázku, zda to je sci-fantasy, nebo ne, jako spíš o otázku, zda to je sci-fantasy, která fantastiku/magii maskuje za pokročilou vědu/jiné přírodní zákony, nebo zda ji prezentuje jako otevřeně fantastickou.
Zajímavé. Je fakt, že fireball nikdy v mytologii nebyl.Argonantus píše: ↑20. 1. 2019, 19:30 Ona je v tom jistá zapeklitost, že "fantasy magie" s těmi firebally nese strašně silné genetické stopy scifi, ze které to vzniklo.
Epocha studené války byla totálně posedlá energií a tak se jim představa magie jevila zejména jako hromada energie zadarmo.
Mytologická magie byla někde úplně jinde.
MarkyParky píše: ↑21. 1. 2019, 09:02Připomenu, jak jsme se k tomu dostali:
Moje původní tvrzení bylo (zkusím to jinými slovy a shrnout do jediného postu, protože mezi tím uběhlo v debatě hodně vody):
* Sci-fi v širokém a klasickém pojmu tohoto slova (vyjma hard-sci-fi) se od sci-fantasy zde diskutované liší v zásadě jen tím, že svoje firebally a teleporty maskuje jako paprskomety a tranportéry, případně mírou toho, jak moc to dělá. Jinými slovy, uvěřitelnosti a konzistence žánru dosahuje tím, že pojmenovává fantastické prvky pseudovědeckými názvy.
* V té archeoastronautické odbočce se objevila zajímavá myšlenka, která má obdobný motiv, ale míří opačným směrem. V legendách a mýtech je akceptovatelné, pokud se (z důvodů nedostatku jazyka a s velkým mrk-mrk-možná) létající talíře a atomové bomby pojmenovávají jako znamení příchodu bohů, nebo boží hněv.
Z tohoto si dovoluji odvozovat dvě věci:
- Že za nízkou mírou přijatelnosti sci-fantasy mixů do značné míry nestojí nekompatibilita prvků samotných, nýbrž nekompatibilita výrazových prostředků, kterými jsou čtenáři/hráči ony prvky představovány.
- A že tolik diskutovaná nekompatibilita prvků samotných se zdrojem rušení stane teprve ve chvíli, kdy se spolu potkají v mixu jen nějaké úžeji vymezené subžánrů, které nepřipouští tu druhou skupinu ze své definice. Tedy, jak píšeš, když vykročíme z vod fireballové fantastiky někam do tvé mystické magie. Dodávám k tomu ale, že je třeba si uvědomit, že toto není jednosměrné a bude to platit i pro magické prvky v hard-sci-fi, kde čtenáři/hráči nestačí je odmávnout nějakým "to je mumbo-jumbo věda".
Z čehož už se dají vytáhnout nějaké užitečné rady pro hru - jako třeba že "Pokud už jste akceptovali do hry paprskomety a teleporty, moc neztrácejte čas přemyšlením nad tím, jestli je magie moc silná a raději její existenci jen zdůvodněte žánrovým mumbo-jumbo."
Nebo naopak "pokud chcete hráčům naznačit, že se dostali do řídící stanice kosmické lodi, na jejíž palubě provádějí mocné bytosti sociologické experimenty, možná pro lepší přijatelnost bude stačit, když přinejmenším při prvním představení ty nalezené počítače budou vlastně oltáře a emzáčtí vědátoři provádějící ony experimenty jsou bohové hrající si s lidskými životy."
S odpovědmi na tohle veskrze souhlasím.
Protože každá diskuze je v posledku boj o definice, ať kdo chce nebo nechce.Argonantus píše: ↑21. 1. 2019, 15:06abych se vyhnul dalšímu flame o definice, který tu kdovíproč hrozí.
Já mám teda hráče a ti vyloženě ani jiný typ hraní nechtějí. Baví je přesně to objevování, dělání věcí v tom světě a interakce s ním, ne, že si ho vymyslí, když hrají za postavy. (Samozřejmě i tak ten svět spoluutváří, stačí aby se hráč zeptal "a není tady věc XY?" a PJ řekne, že jo, protože to dává smysl, když nemá každou místnost úplně exaktně vymyšlenou do každého detailu.)
Mně to in-topic přijde, přestože je řeč o konkrétní hře, což by si asi teda zasloužilo rozebrat v příslušném tématu.
Někdy ty systémy mají prostředky, jak dané věci řešit, jenom to není nějak explicitně popsáno, že to má PJ udělat. Dračák má všechny ty démony vysávače magů a proti teleportaci, apod. Vsadím se, že bohatší a vládnoucí vrstva by měla hrady a hradby proti normálním hrozbám a theurgy očarované věci proti těm magickým. Systém to umí (neříkám, že tam nejsou i jiné problémy), jen se nikde nepíše, "Hej, Pane Jeskyně, dej do hradu tohle a tohle, abys omezil moc kouzel v jeho prostorách."
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9334
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fantasy vs. Science Fiction
Magie, i dnd magie, je cool vždycky.EB píše:Nedávno mě PI taky napadly, v jakém letopočtu tak ještě magie funguje a kdy už je WTF. To jsme opět u té Fallacy #1. Viktoriánská doba je ok. Star Trek budoucnost je to WTF, pokud to nezaonačíš do "teleportér, betazoid co telepatický cítí emoce jiných", apod.
Třeba ta WW2 a okultní nácci. Tam je magie úplně v poho, ale znamená to, že je v poho házet firebally, nebo spíš nějaký jiný typ nadpřirozena?
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů