Ať žije český film...?

Literatura, film, hudba, divadlo, opereta a jiné výdobytky civilizace.

Moderátor: Faskal

Odpovědět
jjelen
Příspěvky: 2503
Registrován: 27. 7. 2010, 16:23

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od jjelen »

Nu přinejmenším musím Sodě nechat, že se u ní leckdy chechtám i dneska, ač jsem tehdejší dobu vlastně ani nezažil/zažil jako malé dítě... to ale nemusí být samozřejmě její nadčasovostí a genialitou ale třeba tím že jsem divný nebo se tu toho vlastně za 20-30 let tak moc nezměnilo... a taky to vlastně možná dokazuje, že Fila má pravdu když tvrdí že Soda tak moc satira ani nebyla...
Jo a mezi dneškem a devadesátkami bych vypíchl ještě jeden rozdíl - sociální sítě, to mi přijde taky dost podstatné.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od Argonantus »

Ženy v běhu
Na konci svého sáhodlouhého pojednání o komediích
https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 51#p529651
https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 25#p529725
https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 87#p529787
https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 59#p529859

jsem vyslovil dohad, že by se mohly u nás točit nějaké komedie s obecnějšími tématy, a snad by to nebylo tak těžké.
Člověk by ovšem neměl vyslovovat přání, protože se mu mohou vyplnit. Přesně to, co jsem věštil, se totiž stavá stále častěji, a nový porevoluční filmový hit, který zdolal bájnou hranici milionu diváků – ba dokonce předjel řadu svých dost známých konkurentů – je na světě.
Má název jako od Vejdělka, vypadá to jako od Vejdělka, ale ve skutečnosti je to Martin Horský, one man show, protože režisér i scénárista v jedné osobě.

Pokud si právě lámete hlavu, kdo je sakra Martin Horský, pak dva jeho scénáře s důmyslnými názvy Život je život a Láska je láska tiše zmizely v propadlišti dějin, lidu se celkem líbil až hodně prostoduchý cajdák Bezva ženská na krku o rázovitém hrobníkovi, leč se srdcem na pravém místě, co sbalí okolojdoucí učitelku. Kdo viděl, vlastně nemusí číst dál, protože už tuší, co přesně ho v novém mistrově hitu čeká.

Docela vysoké hodnocení Žen v běhu 72%, lavina čtyřhvězd a hlavně ta kolosální návštěvnost, o které si nějaké artové hity mohou nechat akorát zdát, jsou něčím, co by zřejmě zasluhovalo vysvětlení. Zkušení vlci jako Ninandel nebo Testuo totiž zrovna moc nejásají, ba dokonce lze u nich nalézt nemálo sarkasmu a zlé vůle.

Příčetný komentář toho, oč přesně jde, jsem nalezl zde:
Kingik csfd***
Běh na dlouhou trať v ženském po(ví)dání. Měl tatínek tři dcery, které za života nestačil vyvdat, ovšem po smrti mohly jeho kosti v klidu spočinout, neb jeho manželka Zlata Adamovská s dcerami na jeho výslovné přání poběží maraton jen pro něj. A on u toho bude, sice jen v urně, ale zažije, tedy vlastně nezažije, ten blažený pocit z krásného uběhnutí kilometrů a finiš v cílové pásce bude naprostým vrcholem. Mám takový neodbytný pocit, že právě neotřelý nápad s maratonem je v podstatě hlavním vrcholem filmu, ač ve finále vypadá celý závod více než skromně a působí až nadbytečně.

Ovšem zbývající peripetie kolem ženského potomstva ničím neuchvátily. Když už máme na scéně tři dcery, je třeba je i vyprofilovat. Prostřední Veronika Khek Kubařová slyší tikot biologických hodin, jenže načapá svého přítele s jinou, následuje rozchod a odchod do mama hotelu, kde po večerech komunikuje s holčičkou z protilehlého okna, kde se pilně věnuje odkazu loutkáře Kopeckého, a následně ji nemůže minout štěstí v podobě nového vztahu s hodným tatínkem Martinem Hofmannem od policejních složek. Nejmladší Jenovéfa Boková pro změnu se svým ženatým šéfem Petrem Vondráčkem spí, příliš logiky tahle linie ale nemá, neb milenec má doma mnohem atraktivnější polovičku, tahle dcera ovšem nepřijde ani po rozchodu s ním zkrátka, neb kondiční trenér Vladimír Polívka je šíleně hodný a má pochopení pro debilní scénář. A zbývá nám nejstarší dcera Tereza Kostková, která už sice rodinu má, přímo čtyři chlapáky v chalupě, jen se Ondřej Vetchý ještě nerozhoupal, aby si ji vzal. Ze všech linek byl pobyt v jejich rodině relativně tím nejzábavnějším, co film skýtal.
Vezmu to postupně:
1) Neotřelý nápad s marathonem je vrcholem filmu.
Nemohu se zbavit dojmu, že nápad, kdy starší ženská uvrhne svoji rodinu do šíleného podniku, do kterého se vlastně nikomu nechce, a odhalí se tam různé záhyby lidských duší, tu už jako párkrát byl. Výlet by Alice Nelis, nebo Chata na prodej by Tomáš Pavlíček, třeba. Schéma je to naopak urecyklované k smrti, a hodně připomíná opět ta šedesátá léta. O nějaké originalitě nebo vrcholu lze těžko mluvit. Ostatně, vlastní běh se nakonec odbude pár velmi televizními levnými záběry, a nedojde k vůbec žádnému překvapení, vše podstatné víte dopředu a víte taky, jak to dopadne.
2) Manželka Zlata Adamovská
Jo, taky nevím, jak se která postava jmenuje, a všem je to asi jedno. Ze všech umanutý žen v tomto tématu – třeba ve srovnání s Ivou Janžurovou z Výletu nebo s Chýlkovou z té Chaty – je Adamovská suverénně nejméně zajímavá, co dělá, to netušíme. Jen permanentně lká nad mrtvým manželem a ctí jeho památku, asi jako svíčkové báby z 19. století. Možná to taky souvisí s tím, že Adamovská nikdy nic zajímavého nezahrála, a pokud nemá co hrát, tak se to nezlepší. Kdyby tam tato rámovací postava chyběla, asi by se nic nestalo.
3) Prostřední dcera Khek Kubařová
Víc komentátorů se přiznalo ke slabosti pro tuto osobu, dodám, že kdo ji zahlédl ve Star Dance, zjistí, že je to skrytá potenciální hvězda, v našich podmínkách zřejmě bez konkurence. Něco jako bývala Libuška Šafránková. Pro romantickou komedii ideální casting. Nicméně opět netušíme, co ta osoba dělá v reálném životě, co je její sklenicí vody.
Jenže její „romantický příběh“ působí velmi drsně a surově; nemáme sebemenší náznak toho, že se jí ten drsný policajt se srdcem na pravém místě (ano, je to ten hrobník z předchozího scénáře) opravdu líbí, spíš ji k němu táhnou ty biologické hodiny a otřesné roztomilé dětičko, které chrlí příšerné nedětské slátaniny. Rozmilý policajt je normální hulvát a kretén, což se podle obecné zkušenosti málokdy zlepší. Skončí to mezi nimi zjevně špatně.
4) Nejmladší dcera Jenovéfa Boková
Zde komentátor praví, že linie moc nemá logiku. No, nemá. Náhodný známý kondiční trenér Jenovéfu vyzve, aby se se svým nehodným protějškem konečně rozešla, takže ona tak obratem učiní telefonem, a je obratem vyhozena i z práce a z bytu.
Coby divák zdvihám obočí nad tím, že by ještě ve 21. století mohly být milenky kompletně vlastněny podobným způsobem. Zdvihám ho podruhé, že si hrdinka tuto šílenou situaci zřejmě až do té chvíle neuvědomila a něco proti tomu neudělala. Potřetí, že v této situaci ani nemrkne okem, nepouvažuje, „co já budu sakra dělat“, ale nechá se pasivně vléct pro změnu novým přítelem. No, a konečně mi vzalo dech, že tento mladý rytířský jedinec, který vyvolal snadno a rychle takovou pohromu, neřekne „ježišmarjá, to jsem vůl, já se moc omlouvám, ale udělal jsem to, ježto jste se mi líbila,“ nýbrž, bez nějakého vysvětlení, ji nechá přespat u sebe doma – zjevně nouzově – a nakonec... odcestuje do Dánska za kšeftem. Fakt romantika. A pak, opět bez nějaké návaznosti, se zase sebere a přijede na finále. Náznak citů jsem opět přehlédl. Opět se lze obávat, že tento vztah neskončí dobře; jednou se trenér sebere a odběhne zase jinam.
5) Nejstarší dcera Tereza Kostková
Ach. Pokud je policajt Hoffman misogynní kretén, pak Ondřej Vetchý to samé. Pubertální kluk, který má ženskou jako obsluhu a sexuální servis, jinak jí očividně pohrdá a zotročuje. Tato dáma očividně nedělá vůbec nic a jejím jediným cílem je být dále otrokyní. Nejvíc WTF je nabídka „když poběžím rychleji než ty, požádáš mne o ruku“. Ženy, které by se podobně doprošovaly sňatku žijí zřejmě v jiném vesmíru než já. Tento vztah skončí přesně tak, jak už trvá – Kostková bude otročit dál. Romantika jak noha. V čem vězí zábavnost této linky jsem neodhalil, Vetchý je úplně stejně trapný, jako v té bezva ženské na krku a jako ostatně kdekoli jinde.

6) Kingikův komentář pokračuje:
Producent Tomáš Hoffman (brr i ach jo) tradičně vůbec ničím nepřekvapil, i (vulgárního) humoru bylo pomálu a celé to má neskutečně předvídatelný a levný syžet tv inscenace. Martin Horský horko těžko zvládá film rozpohybovat a může děkovat kvalitnímu hereckému osazenstvu, že tenhle maraton režijně uběhl a s průměrným výsledkem v nevýrazném středu pole proběhl cíl. Absolutně nechápu, čím je tento film tak adorován. 5/10
Vulgárního a debilního humoru bylo naopak překvapivě mnoho, jak si všimli další komentátoři, za pozornost stojí vpravdě otřesné rozmluvy, které docela vystihuje to „zvládá film horko těžko rozpohybovat“. Takže třeba Adamovská, co chce provdávat dcery jak postava z Jane Austenové, vypálí na trenéra hned, zda je ženatý. Jakože humor a jakože charakterizace postavy. Trenér kupodivu po té poznámce neuteče, jak by udělal normální chlap, a dokonce na to nereaguje (neví co s tím, neb vtip skončil).

Jiná věc jsou klišé. Postavy se chovají úplně všechny stejně, bez ohledu na to, že se mají lišit. Dětičky jsou děsně roztomilé, pejsci jsou děsně roztomilí, chlapi ženské patriarchálně přehlížejí a furt pracují, ženské nedělají vůbec nic a nic neplánují, takže štěstí, že jim scénárista naordinoval alespoň ten běh, to by se film jinak úplně rozsypal jak výtvory mistra Trošky.

Po docela zdrcujícím komentáři dává Kingik tři hvězdy, fakt nechápu, za co. V amerických popcornech to alespoň barevně blýská a vybuchuje, když už to nedává smysl, a v romantických komediích se trochu přiblížíme hrdinovi a hrdince a snad nám o ně i jde. Ideální je, když máte chuť skočit do plátna a zachránit hlavní hrdinku. To tady fakt nehrozí. Všichni jsou střídavě debilní nebo otravní, občas stihnou i obojí. Zjevně si nad nimi nedal nikdo práci než asi dvě hodiny, když psal scénář. Víc to být nemohlo.

Fenoménem novodobé české komedie je skrytý studený cynismus.

A moje hodnocení – jedna hvězda za scénu se svobodnou krávou. To byla asi necelá minuta, kdy jsem se cítil příjemně.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od Vallun »

Argo, jak s Tebou v drtivé většině hodnocení filmů dost souhlasím, nebo je bez problémů akceptuji tam, kde nemám dost nakoukáno, tak tady jsi se značně minul. Zřejmě Ti vůbec nesedl záměr a vzdálil ses i realitě mezilidských vztahů...
Má název jako od Vejdělka, vypadá to jako od Vejdělka,
Ano, to je pravda, člověk instiktivně očekává tandem Vějdělek, Viewegh...a naštěstí se mu dalšího takového mločince nedostane. U6 za to je u mne +*
ve skutečnosti je to Martin Horský, one man show, protože režisér i scénárista v jedné osobě
a to je katastrofa, chyběla mu zpětná vazba, která by mu pomohla odlišit dobré nápady od špatných... Zkrátka není to takový frajer aby obě roviny zvládnul sám...
sou něčím, co by zřejmě zasluhovalo vysvětlení.
Které není těžké, herecké all stars mluví samo za sebe.

Neotřelý nápad s maratonem možná není neotřelý, ale je nedotažený, dobrý nápad, který by mohl skvěle konvenovat s hyterií RunCzech a dalšími podobnými programy...žel nic. Je jen v pozadí.
nedojde k vůbec žádnému překvapení, vše podstatné víte dopředu a víte taky, jak to dopadne
Je to promarněný nápad, ale tomu, o čem má být tento film, neubližuje, že není o něčem jiném...

Ohledně hodnocení herců nelze souhlasit nejvíce.
Adamovská - Chýlkovou ani Janžurovou nemám rád, ale bez oheldu na to, říct, že je Adamovská nejméně zajímavá je mimo - je nejméně kontroverzní, to ano, ale řemeslně v současnosti jednoznačně nejlepší, nejpoctivější. Ve své věkové kategorii je to naše herečka č. 1.
co dělá, to netušíme. Jen permanentně lká nad mrtvým manželem
co dělá vědět nepotřebujeme, o tom ten film není, má to být umění, ne medailonek ...a nelká, plní jeden jeho odkaz...a když se to ukázalo jako dobrý nápad, tak si otevřela dveře k dalšímu dílu...
Nevím, co na tom seznamu bylo, ale klidně se toho ujmu a napíšu námět pro dovolenou na jachtě ;)
Víc komentátorů se přiznalo ke slabosti pro tuto osobu, dodám, že kdo ji zahlédl ve Star Dance, zjistí, že je to skrytá potenciální hvězda, v našich podmínkách zřejmě bez konkurence.
Tadys dokonce přesně vystihl dvě z hereček, obojí platí jak pro Kubařovou, tak pro Kostkovou a obě jsou ve své věkové kategorii naše herečky č. 1. A ty tři jedničky toho vysvětlují dost.
Rozmilý policajt je normální hulvát a kretén, což se podle obecné zkušenosti málokdy zlepší.
Ne, není. Ta linka je, jako většina ostantích, příliš zkrácená na úkor vlastně ničeho, to je ale vada scénáře, ne herce nebo postavy. Mne přijde dokonale srozumitelný a uvěřitelný - žena mu ublížila, on se z toho ještě nevzpoamatoval a bojuje s tím, nakonec úspěšně. On je to hrdina, téměř princ, ale nemá moc prostoru to dát na jevo, protože, když chci vystavět tři oblouky, byť částečně paralelní, tak na to prostě je třeba místa...
Coby divák zdvihám obočí nad tím, že by ještě ve 21. století mohly být milenky kompletně vlastněny podobným způsobem.
A tady je kámen úrazu...právě že mohly. Obecně se máme (měli jsme se do covidu) lépe než kdy předtím a věř mi, že se zase tyhle případy začaly oběvovat ve velkém... Ostatně, dokonce dvě z těch pospaných situacích se mi objevily (v pozměněných mutacích) "na stole" v rámci pomoci kolegům s právními problémy... Takže to, co je pro Tebe neuvěřitlené, je podle mne dost přesně ze života.
ez nějakého vysvětlení, ji nechá přespat u sebe doma – zjevně nouzově – a nakonec... odcestuje do Dánska za kšeftem. Fakt romantika.
Ne, tvrdá realita. Život nejde podle pohádkové předlohy. Často musíš do nějakého toho Dánska odjet, protože se to řeší měsíce dopředu...
Zdvihám ho podruhé, že si hrdinka tuto šílenou situaci zřejmě až do té chvíle neuvědomila a něco proti tomu neudělala. Potřetí, že v této situaci ani nemrkne okem, nepouvažuje, „co já budu sakra dělat“, ale nechá se pasivně vléct pro změnu novým přítelem.
Je to holka, co sotva vyšla školu, dosud jí životem provázeli milující rodiče a schopné starší sestry. Mne to přijde dost uvěřitelné... Méně už uvěřitelné je to rozpětí mezi dcerami...tam uvěřitelnost dost hapruje... A jinak neodběhne, protože žádná není jako Jenoféva, zakoulí na něj očima a je ztracený - nemá magnitudu Kek Kubařové, ale jendou může být sakra dobrá, je to u nás ne zcela běžný vizuální typus...

Ondřej Vetchý - další herecká superstar, problém je, že scénář s ním musí počítat, potřebuje role psané na něj, protože on je prostě z části vždycky Vetchým... A upřímně, Horský zatím nemá na to, aby psal pro Vetchého...
Pubertální kluk, který má ženskou jako obsluhu a sexuální servis, jinak jí očividně pohrdá a zotročuje.
Právě že vůbec ne pubertální kluk, ale prací vyčerpávaný, co se snaží být dobrým tátou a alespoň jendou týdně i manželem. Jak reálné...
Ženy, které by se podobně doprošovaly sňatku žijí zřejmě v jiném vesmíru než já.
Ale ona se ho právě nedoprošuje! Jinak by si jí vzal mnohem dříve, v tom je to výstižná dobová freska.
ento vztah skončí přesně tak, jak už trvá – Kostková bude otročit dál.
Má tři děti, to je sakra práce...a na výchově se podílí i otec, nevím, kde tam vidíš nějaké otročení... Ne všechny vztahy fungují idáelně na všech úrovních současně. Ne všichni jsou na tom tak dobře jako jiní a není úplně přínosné podle ideálu soudit druhé, i když je rozhodně uznáníhodné jeho dosažení.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od Argonantus »

No, k tomu sociálnu Kamil Fila aka Tetsuo na csfd:
Ženy v běhu jsou oslavou středostavovského způsobu života, jehož naplnění v současnosti uniká stále více lidem. Stylové byty, žádná traumatizující práce, rodinná pospolitost u bohatě prostřeného stolu na venkovské chalupě, pravidelný pohlavní styk ve středu, všechny pěkné chvíle natočené na videokazetách.
_________ Svět, kde neexistují sousedé, chudoba, politika, internet a kdokoli, kdo by nechtěl patřit ke střední třídě. Být na tom opravdu špatně je nemožné, být bohatší je fuj, jak ukazuje příklad Kaččina šéfa, být jenom trochu alternativní taky, viz promiskuitní malíř. Jenom poctivý střed, nic jiného a nikdy jinak. Zaopatřit se, vdát se, rodit děti, zhebnout, nechat se zpopelnit a vláčet v batůžku na maratónu; žádné další horizonty.
________________________ Možná je to na záměrně neprovokativní a schválně uměřený film příliš příkré hodnocení. Co je špatného na tom, odpočinout si večer u něčeho, co tak nějak vzdáleně připomíná reálný život? Není v tom filmu aspoň trochu vzpoury, že ty ženy přece jenom někam vyběhly?
_________Ve skutečnosti se tu ženám nedopřeje ani trošička rozletu. Umožní se jim vedle domácích prací jen další dřina a pocení při běhu, který přinese pouze sňatek s chlápkem, na nějž budou dřít doma. Jistěže nejde poznat, kam přesně se budou ubírat vztahy všech dcer, ale rodinné předpoklady a vzory už tu jsou.
_______________ Doba a společnost se dnes vyvinuly natolik, že západní romantická komedie zamezuje obojí ztrátě – jak v soukromém, tak v profesním životě. Česko roku 2019 se ovšem pořád nachází mezi zaostalými společnostmi, kde tvůrci filmovým postavám zabraňují v dilematu a rovnou je zbavují traumatu, že by mohli přijít o práci a osobní realizaci. Jsi žena, žádnou nepotřebuješ. Stačí ti snubák, dítě a pes.
_____________ Námitka, že muži jsou v těchto komediích zobrazováni tak, že ani oni se bez žen neobejdou, neobstojí. Žádný z nich se tu necítí neúplný, nikdo na ně nevyvíjí nátlak to změnit a nakonec i to, co žena považuje za krizi, je pro ně zábava a pohodový stav. Když já dělám doma bordel, o nic nejde, když ho máš doma ty, ženo, je to tvoje ostuda.
______________ Tak takhle my si tady žijeme. Respektive, takhle o nás smýšlejí filmoví tvůrci, kteří tu chtějí být nejúspěšnější.
Za mne je Kamil možná až moc zlý; film nemá žádné světovládné politické cíle a fakt mu šlo jen o to, kdo bude s kým chodit a že to bude bezva.

Ale jiným způsobem se prolámal k tomu, co překvapuje i mne; muži se chovají bez vysvětlení jako hovada (konkrétně Hoffman a Vetchý) a ženské jim to nejenže tolerují, ale usilují o jejich přízeň. A ženské všeobecně nic nedělají, respektive moc nevíme, co dělají; rozhodně to nezajímá je samotné.

Součást osobnosti člověka bývá, že něco dělá a o něco se zajímá. Velmi často je v tom i skrytá charakteristika. Třeba o Bridget Jonesovou se uchází jeden nezodpovědný pařič novinář, a jeden strašně kožený a nudný právník. Je snadné takto nastřelenou postavu rozkreslovat dál.
Tady to scénář tak nedělá, jsou ty tři vpodstatě nulově popsané postavy dcer z pohádky, co sedí doma jak slepice na hřadě a čekají, až je někdo požádá o ruku. A je jedno, kdo to je, ani to, zda ji chce, důležité je, aby si ji vzal. Model Jane Austenová.

Já mám z podobné romantiky po česku vždycky bolení hlavy. Připadá mi to strašně utilitární.

EDIT: ještě jsem neřekl dobrou zprávu, že tam není Vica Kerekeš, ani jiná vilná Slovenka. To je jasné plus.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od Vallun »

A ženské všeobecně nic nedělají, respektive moc nevíme, co dělají; rozhodně to nezajímá je samotné.
Ehm, ne. U jediné, u které je to relevantní se dozvíme, že se začala profesionálně zabývat výcvikem asistenčních psů. Za mne super práce, pomáhá společnosti, naplňuje Tě a překvapivě se docela slušně uživíš:)

Uměolecké dílo není kádrový dotazník.

Problém je, jak už jsem zmínil, že film nemá prostor na to, aby něco skutečně řekl...včetně třeba charakteru postav a nějakého logičtějšího vývoje romantických vztzahů. Člověk vnímá, že to tam je, ale ...

Tomu filmu by se dalo vytknout,že se příběh o amratonu vypráví sprintem.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Sosacek
Příspěvky: 25732
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od Sosacek »

Kluci dik za skvely emocionalni zazitek, napred jsem mel z Argova (a Filova) popisu filmu pocit hnusu, ted mi beha mraz po zadech z toho jak Vallun rika, ze to je vlastne realisticky popis ceskeho zivota.

Brrrr.
But nobody came.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od Vallun »

Sos - v prvé řadě je to přílišná zkratka. Ale ano, je smutné, že ta zkratka je založená na reálných příbězích.

Viděls to?:)

EDIT: Pohrávám si s myšlenkou, zda bych raději natočil tenhle díl znovu a lépe, nebo natočil druhý díl o dovolené na jachtě. Režírovat Kek Kubařovou v plavkách by nebylo špatné.... :D
Adamovskou byhc dal dohromady se stárnoucím instruktorem jachtingu, jehož by hrál Štěpánek... Eben by hrál otce s nevyvedenou dcerou Barborou Mudrovou (hlavní oběť komediálních scének).
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od Argonantus »

Opravdu nejdrtivější kritiky padly od A., které to doporučily holky v práci, že jako dobré.
No, jak ten Roubíček; když se to upřesní, není to moc dobré.

Jinak televize ve snaze obhájit, že Češi umí romantickou komedii, případně, že se to už po mojí výzvě naučili, mázla tohle
https://www.csfd.cz/film/543403-dve-nev ... a/prehled/

publikum to dost převálcovalo, jo, je to strašná bejkovina, ale za mne nejméně o hvězdu lepší. Náznak příběhu, dramatická scéna, herecký výkon hlavní hrdinky, co na tom, že je to celé zase místy podepřené nějakou větví, aby to nespadlo.
Dvě hvězdy.
Kdyby si to někdo příčetný po sobě ještě přečetl a trochu projel, mohl z toho být standardní trojhvězdový popcorn. Ale to chci asi už moc.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od Vallun »

No, Polívková taky umí, jenže s Holubovou a Kleplem to prostě už fungovat nebude, potřebují překročit svůj stín a to se jim dlouhodobě nedaří...tady se na hdonocení shodneme - 2 hvězdy, ale Adamovská a spol. mají 3.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Vaarsuvis
Příspěvky: 689
Registrován: 15. 2. 2008, 10:42

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od Vaarsuvis »

Viděl jsem Šarlatána v kině a mohu říct, že to byl po dlouhé době český film, který se mi líbil. Krásná práce s kamerou, kdy konečně to působilo jako normální film a ne další díl Ulice.
Viděl to taky někdo, co na to říkáte?
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od Argonantus »

Myslel jsem, že o Šarlatánovi jsem už někde psal, ale asi ne na rpgf.

Jo, v kině je to naprosto skvělá záležitost, skoro jasných pět hvězd, Hollandová, Trojan, skoro jako kombinace Ve stínu a Hořícího keře, což jsou oba mimořádné skvosty na moc a moc let dozadu.
Za poznámku stojí Josef Trojan, o nic méně skvělý než tatínek (a dříve dědeček).
I tomu Epsteinovi, co ho před lety vyháněl Fila od profese, lze zatleskat - konečně fakt dobrý scénář.

Všechno je bezva, dokud... se nerozhodnete googlit, jak to přesně bylo. Pak nastane jisté rozčarování a mně se v hlavě jedna hvězda ubrala a nedokázal jsem tomu zabránit.
Jsme v říši Clinta Eastwooda, který svoje "true story" vždycky tak nějak vychcaně zatočí, aby to bylo o něco dojemnější.

V říši literatury faktu je IMHO mnohem méně prostoru na ohýbání reality, a zejména podezřelé je to, když to má zjevný politický směr. Vlastně jsme to tu už měli pod názvem Balada o pilotovi.
I když tady je základ nesrovnatelně lepší a s méně chybami.

Druhou výhradu, kterou si neodpustím poznamenat, a která s tou předchozí souvisí, je to, že ten Epstein komunisty nezažil, bylo to zoufale vidět na Osmách, a je to vidět - i když méně evidentně - i na tomhle. Už zase někdo říká komunistické policii "znám svoje práva." A je toho tam podstatně víc. Ale kdyby nebyla vada předchozí, mávnu nad tím rukou.

Takže zpětně, Ve stínu daleko lepší, neb zcela vymyšlené a tudíž netřeba řešit realitu. A Hořící keř daleko lepší, pokud mohu zdálky posoudit, tak naopak dokonale reálný a poctivý.

Pokud ale nic nechcete vědět, zůstanete nadšeni.
Naposledy upravil(a) Argonantus dne 7. 9. 2020, 21:31, celkem upraveno 1 x.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od Argonantus »

Tak ještě čistě ve stylu dávných časů RPGF TL,DR odpověď pro Valluna, jak to vidíme jinak
- úplně zbytečná, není třeba číst -
Které není těžké, herecké all stars mluví samo za sebe.
Možná jsem něco prošvihl, a možná dělají divy opravdu ty Star Dance, ale kolem mne je plno lidí, co by se zmateně ptalo, kdože je Boková (to jako ta od Lišky?) a kdo se může jmenovat Khek?

Já vidím narozdíl od tebe problém, že ty osoby krásně vypadají, případně umí skvěle tančit, ale zatím nic velkého ve světě filmu neuhrály. Možná to jednou přijde, ale zatím se s tím míjím. Lva má jen ta Boková, co je náhodou nejmladší, a za nějaký artový film, co zřejmě neviděl nikdo v dohledu (Chvilky? Cože to?). Vypadají sympaticky, možná z nich budou jednou superstar (něco jako parta Bohdalová, Schöberová, Brejchová, viděno okem roku 1970), ale zatím nejsou, a tenhle film to fakt nerozsvítil.
Jiný případ a jiná generace jsou Hofman, Vetchý a Adamovská. Viz dále.
tomu, o čem má být tento film, neubližuje, že není o něčem jiném...
To jistě ne. Nechci to po něm a asi bych se ozval jako první.
Hodnotím čistě řemeslně, jak vypráví ten film o tom, o čem vyprávět chce. A to je dost děsné, Ordinace v růžové zahradě meets Rodinná pouta. Drží to pohromadě rozmilí pejskové a děti na vyplnění času, kdy jsme nebyli schopni vyplodit repliku.
Adamovská - Chýlkovou ani Janžurovou nemám rád, ale bez ohledu na to, říct, že je Adamovská nejméně zajímavá je mimo - je nejméně kontroverzní, to ano, ale řemeslně v současnosti jednoznačně nejlepší, nejpoctivější. Ve své věkové kategorii je to naše herečka č. 1.
Je to samozřejmě subjektivní. Ale vážně mám problém najít jedinou roli, kde by Adamovská něco skvělého zahrála. Limituje ji, že hraje v hromadě kravin, ale za to nemůže, to dělá u nás asi každý. Ale vedle mi chybí ten hvězdný superfilm, kde by měla prostor a něco předvedla.
Chýlkovou nechám, ta mne taky nějak nedostala. I když špatná zdaleka není.

Ale Janžurová, to bývala number 1 českého filmu, bez rozdílu stylů a čehokoli, neuvěřitelně tvárná osoba, hrající od bizarních šíleností typu Čtyři vraždy stačí a Pane vy jste vdova, až po bombové charakterní role Morgiana nebo Petrolejové lampy. Cate Blanchett našeho filmu; pokaždé přišla úplně jiná osoba, jinak mluvila a jinak vypadala; uměla zahrát, že je ošklivá a uměla zahrát, že je krásná. Dnes je neokecatelně stará, takže už neuhraje skoro nic, ale za mne absolutní respekt. Její dcery si budou muset ještě hodně plivnout pod nohy, aby ji dohnaly (a spíš už ne, jak se zdá). Za mne ji tak úplně nedohnal vůbec nikdo. Medřická? Hlaváčová? Adamová? Zázvorková? Snad, možná, dejme tomu.

Jinak v tomhle filmu je to úplně obsolentní problém, neb tady není co zahrát; kdyby matku hrála plastová židle, nikdo to nepozná.
co dělá vědět nepotřebujeme, o tom ten film není,

viz výše a viz Fila. Vpodstatě v sebepitomější hollywoodské komedii víme hned mezi dveřmi, co hlavní hrdinka dělá.
Bridget Jonesová je novinářka. Meg Ryanová má jednou knihkupectví a bojuje s konkurentem Hanksem, jindy zas dělá reklamu a hraje v ní milenec. Sandra Bullock je autobusačka. Hathaway je jednou zlodějka, podruhé zase princezna. A tak dále. Vyhnout se tomu, co člověk dělá, je skoro neřešitelné, když to dělá velkou část svého času.
Nedělat nic je dnes buď samo o sobě problém (nemám práci!), nebo je to naopak oběť úspěchu (je miliardářka a nudí se), nebo se ukáže, že je vskutečnosti prostitutka nebo tajná agentka nebo tak něco.

Tady nedělají nic čtyři ze čtyř hlavních žen. Zvláštní svět, všímá si Fila (pravidelně v českých komediích). Tedy, Boková něco dělala, ale vyhodili ji.
a obě jsou ve své věkové kategorii naše herečky č. 1. A ty tři jedničky toho vysvětlují dost.
To je na mne moc jedniček najednou. Zrovna ta Bára Polívková toho zahrála podstatně víc, v té své komedii. A není to první hlavní role. Rýsuje se, že bude jednou nejméně stejně dobrá.
A schopných holek tohoto věku bych vymyslel víc. Wagnerová - Expozitura! Role, která utáhla celý prvotřídní seriál Netflixových parametrů. Respekt maximální. Pauhoffová - kupa blbostí, ale Hořící keř. Nemám co dodat.
Ne, není. Ta linka je, jako většina ostantích, příliš zkrácená na úkor vlastně ničeho, to je ale vada scénáře, ne herce nebo postavy.
To ses do toho zapletl.
Nelze mít dobrý scénář a blbou postavu, neb scénář nic jiného není, nežli suma dějových linií a postav.
Za mne je vada samozřejmě ten scénář a ta postava, a herec Hofman mne dokonale přesvědčil svojí exhibicí v Mostu, že je naprosto skvělý. Ten za to nemůže, a za mne je to nejbezpečnější jistota ze všech herců na scéně.

Postava, naopak, je načisto šílená. Chlap, který doma najde cizí krásnou Kubařovou, jak si hezky hraje s jeho dcerou, musí být mimořádný kretén, aby se k ní choval tak, jak bylo předvedeno. Ona musí být mimořádná husa, že jí to nevadí a že má tendenci se ještě někdy vracet. Nebo ji dokonale zotročily ty biologické hodiny. Scénář je dementní, takže nám není schopen odpovědět. Vysvětlující scéna chybí.
žena mu ublížila, on se z toho ještě nevzpoamatoval a bojuje s tím
jasně, takže je to misogyn, jak tvrdím já, a odsere to první Kubařová, co mu přijde do cesty. Fakt jako romantika.
On je to hrdina, téměř princ, ale nemá moc prostoru to dát najevo
Oukej, takže se chová jako debil. Chápu.
Právě tohle je podstata toho charakterního herectví; Harisson Ford aka Deckard pohrdá roboty a z profese je loví, ale ta Rachael, ta ho šíleně přitahuje a mate zároveň. A představ si, on to všechno dokázal zahrát, aniž cokoli jasného řekl.
A tady je kámen úrazu...právě že mohly.

Věřím ti.
Přesto to vnímám jako strašné a ne moc romantické. Spíš mi to připadá jako téma na drama. Kdyby to vydrželo víc než půl věty.
Zase je to spíš české vztahové peklo, než film, který pro mne nepochopitelně kdekdo vnímá jako příjemný.
Ne, tvrdá realita. Život nejde podle pohádkové předlohy. Často musíš do nějakého toho Dánska odjet
Zde si nerozumíme. Nejde o to, že on třeba fakt musí dočasně do Dánska, ale že tam chybí celá ta skvělá dramatická scéna, kdy on ji ujišťuje, jak ji miluje, ale přesto musí odjet (to právě je dramatická situace, totiž). Nebo celé beze slov, charakterně, kde se líbají a současně vrhají zoufalé pohledy. Tohle je zrovna dost klasika.

Tady krásný princ zmizí jako smrad, neřekne půl slova, nechá ji bejt. Bez ohledu na to, zda je Jenovéfa krásná nebo ne, nestojí mu za půl věty.
A jinak neodběhne, protože žádná není jako Jenoféva, zakoulí na něj očima a je ztracený

To sis tam snaživě domyslel. Z jeho hereckého výkonu není žádný cit patrný, neb mizí jako smrad.
Ondřej Vetchý - další herecká superstar
je tak mnohými brán, já jen, že pro mne patří do té kategorie herců, co je sice obsazuje kdekdo a na hlavní role, ale výsledek mne nějak nedostal. Snad ten Tmavomodrý svět bych mu uznal.
Ale jinak probíhá za mne proces Donutilizace, ten člověk je furt čím dál tím stejnější, bez ohledu na to, co má hrát. Ten Rašín mne zrovna vysloveně otrávil (viz výše, na přání najdu). Něco jako Geislerová a Wilhelmová; hrají samy sebe, hrají to furt, a mne už to fakt neba.
Hofman za mne o patro lepší, právě, jak ještě není tak okoukaný a zkostnatělý. Ale je možné, že ho milion dalších blbých rolí taky rozválcuje.
prací vyčerpávaný, co se snaží být dobrým tátou a alespoň jednou týdně i manželem. Jak reálné...
Nechávám bez komentáře, zatrhuji; to je romantika jak noha. Vladimír Páral - světy, kde nechci žít, a ani se na ně pro zábavu dívat.
Ale ona se ho právě nedoprošuje!

Opět no comment; za mne je to šílená akce, pro ženy které mám rád (zpatra mne napadá asi deset exemplářů) zhola nemyslitelná, neb absurdně ponižující.
Ženy v mém světě prostě odejdou, když je nepožádáš o ruku. Tvůj problém; zřejmě je zas až tak moc nechceš.
Kdybys bez vysvětlení odejel do Dánska na neurčito, už je doma nenajdeš.
Ne všechny vztahy fungují ideálně na všech úrovních současně.

Ale probůh, to má být romantická komedie! První okamžiky nejryzejšího štěstí, ještě nepočůraného od plínek!
Pokud někdo není schopen snít ani v okamžiku svatby, co mu potom zbyde dál, až to třeba někdy bude opravdu těžké?
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10160
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od ilgir »

No, tak to holt asi není romantická komedie, ale cynická komedie. Ale dívat se na to ani tak nebudu.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od Vallun »

Jenoféva zrovna mezi ty hvězdy nepatří, i když pro mne osobně má nemalé kouzlo.
Já vidím narozdíl od tebe problém, že ty osoby krásně vypadají, případně umí skvěle tančit, ale zatím nic velkého ve světě filmu neuhrály.
Khek a Adamovská září hlavně na divadle. Kostková třeba v původních Vinařích, ale ono i Adamovská jako MUDr. Valšíková v Ružové ulici dost válí...je přirozená a přesvědčivá, i když je fakt, že tam vyniknout není úplně těžké:/
ad Khek Kubařová - tancovat taky umí, ale Star Dance vyhrála díky tomu, jak skvěle hraje.
Hodnotím čistě řemeslně, jak vypráví ten film o tom, o čem vyprávět chce.
No...a to právě je podle mne složitější, protože ten film má imho docela dobrý námět (příběh), ale souhlasím v tom, že technicky tam jsou chyby, leč je vidím možná trochu jinde - základní problém je, že nejméně trojobloukový príběh má prostě potřebu nějaké délky...
A to je dost děsné, Ordinace v růžové zahradě meets Rodinná pouta.
No, právě že to tak trochu vypadá, tím,ž e je to v selankovém tónu...ale není to tak, té vaty a výplně je tam hodně málo...a i ta tam vadí, protože není prostor na příběh:(
Ale vážně mám problém najít jedinou roli, kde by Adamovská něco skvělého zahrála.
No, zajdi na Vinohrady do divadla:) Ona si údajně i vybírá role, které nebudou překážet tomu, co chce hrát v divadle...
Ale Janžurová, to bývala number 1 českého filmu, bez rozdílu stylů a čehokoli,
Ano, souhlas, ale dneska to už není ono, nemlůže za to, ale je to tak trochu utrpení jí vidět.
Vpodstatě v sebepitomější hollywoodské komedii víme hned mezi dveřmi, co hlavní hrdinka dělá.
Ano...ale je to potřeba?? S ohledem na to, že není dost prostoru na samotný příběh, tak bych se na zbytek vybodl úplně.
Tedy, Boková něco dělala, ale vyhodili ji.
ano, a našla s pomocí toho přítele jinou, lepší práci, která jí uspokojovala. Když to mělo smyls, bylo to zmíněno.
Zrovna ta Bára Polívková toho zahrála podstatně víc, v té své komedii.
Jo, Polívková taky umí. Jenže pokud dál kritizuješ Vetchého, tak si zkus pustit tři filmy s Polívkovou v jendom týdnu a je to lautr totéž...ona je Pořád Polívková, u ní to dost dělá hlas a nos, ale musí mít roli, která sedne, pak je úžasná. Když hraje cokoliv mimo tuto zónu, tak je pořád ještě trochu Jolana, Maruška je totéž, Jolana, co se vrátila z Chorvatska a dělá v TV...
Pauhoffová - kupa blbostí, ale Hořící keř.
Táňa Pauhofová - já myslel, že slovenské nymfy nemáš rád:) Ona je typickou představitelkou...
Wagnerová - Expozitura! Role, která utáhla celý prvotřídní seriál Netflixových parametrů. Respekt maximální.
Hana Vágnerová - jako jo, a od té doby?
Nelze mít dobrý scénář a blbou postavu,
Podle mne lze...ale to je detail. Ano, máš pravdu, že jsem se do toho zamotal, protože ten film není podle mne tak špatný, jak říkáš Ty (už proto, že udělal radost ženě...), ale je fakt, že zdaleka není bezchybný.
Navíc když se nad tím zamyslím, tak ta myšlenka, námět je vlastně dobrá, ale scénáš a režie vlastně dost slabá...a film nám ukazuje jen málo z toho, co by bylo možné, co by mne k tomu témetu napadlo...
herec Hofman mne dokonale přesvědčil svojí exhibicí v Mostu, že je naprosto skvělý. Ten za to nemůže, a za mne je to nejbezpečnější jistota ze všech herců na scéně.
a jsou jiné seriály, kde tolik nezáří (Specialisté bo jak se to jmenuje...).
musí být mimořádný kretén, aby se k ní choval tak, jak bylo předvedeno.
Souhlasím,že se zachoval jako mimořádný kretén, ale ...je to strašně reálné. Chlap, když přijde o ženu, kterou miluje a matku svých dětí, tak mnohdy reaguje - z bolesti, ze snahy chránit dítě (kor dceru) před dalším podobným šokem...je to totálně iracionální, ale hodně lidské.
Ona musí být mimořádná husa, že jí to nevadí
a nebo je tak skvělá, že to chápe...:)
Scénář je dementní, takže nám není schopen odpovědět. Vysvětlující scéna chybí.
Ano, chybí, nevešla se. Pokud si Horský myslí,že ani nebyla potřeba, tak bych souhlasil i s tím prvním hodnocením, ale zejména vůči němu osobně.
Fakt jako romantika.
No, ona to romantika moc není, romantická komedie má říct, že to není ztřeštěně bláznivé..., a ona to vlastně není ani úplně komedie...:/
Právě tohle je podstata toho charakterního herectví; Harisson Ford aka Deckard pohrdá roboty a z profese je loví, ale ta Rachael, ta ho šíleně přitahuje a mate zároveň. A představ si, on to všechno dokázal zahrát, aniž cokoli jasného řekl.
Jo, ale měl tam prostor, tady jsou nahňahnané 4 linie do prostoru pro jednu malou:/
Spíš mi to připadá jako téma na drama. Kdyby to vydrželo víc než půl věty.
Zase je to spíš české vztahové peklo, než film, který pro mne nepochopitelně kdekdo vnímá jako příjemný.
Zpětně viděno, zcela souhlasím, jako drama by to dost možná fungovalo mnohme lépe... Ale přesto všechno tne film příjemně působí, tak jako klidně, humánně, dokázat to s těmito tématy je vlastně taky umění, byť asi špatně užité...
Tohle je zrovna dost klasika.
Klišé...kýč...nevadí mi, že to tam nedal, problém je, že to ničím nenahradil...
To sis tam snaživě domyslel. Z jeho hereckého výkonu není žádný cit patrný, neb mizí jako smrad.
No...kdo ví, já to tam v některých reakcích trochu možná vidím...že by to mělo být méně subtilní je fakt.
Ale probůh, to má být romantická komedie!
To není, říká se tomu tak proto, že nemáme (bojíme se) jinýhc názvů...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Ať žije český film...?

Příspěvek od Argonantus »

Jak televize slavila listopad
Není to český svátek, když se do něho konstruktivně nezapojí česká televize s kvalitními uměleckými díly našich předních umělců.
Takže vyslali nejprve Osmy, o kterých už řeč byla zde https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 22#p563522 a u konkurence možná ještě lépe zde https://magazin.aktualne.cz/televize/re ... 590604f2e/

Už jsem tu divnou věc viděl, netřeba mi znovu, ale řekl jsem si, že shlédnu kvalitní dílo následující, neb to ještě neznám, nějak jsem ho vynechal.

Zemský ráj to napohled.
Asi by šlo lakonicky odkázat na Kamila Filu, neb leccos řekl za mne a jeho filipiky jsou tu dost populární https://magazin.aktualne.cz/kultura/fil ... le:653226/
Nebo to docela pěkně nasolila i Jana Ryšánek Schmiedtová http://www.nekultura.cz/film-recenze/by ... ohled.html

Ale přece jen, nedá mi to.
Především mi nelze než smutně pozdvihnout obočí nad postavou režisérky Pavláskové, od první vteřiny obalené jakousi nadšenou aurou odvážné disidentské umělkyně a masivní reklamou, načež hora porodila myš, dvakrát, a vznikl Čas sluhů a Čas dluhů, filmy, které pro jejich úmornost zkouší zapomenout i sama Česká televize.

Jenže po dvaceti letech od listopadu najednou impérium vrací úder a vzniká onen Zemský ráj to napohled. A zřejmě vám to nestačilo, milí diváci, tak vám to máznem ještě po třiceti letech jako reprízu.

Nepochopil jsem, co je na Pavláskové disidentského a odvážného, tak to snad nahradí Tereza Boučková, dítě samotného arcinepřítele režimu Pavla Kohouta, proti kterému se sám Havel jevil původně jako nedůležitá vedlejší postava. Všechny hlavní disidenty znala, může o nich vyprávět kvalifikovaněji než kdo jiný.

A ono datel.
Především tu narážíme na velepodivnou zvyklost, že hlavní historické postavy přejmenujeme, ale pak vyvineme přímo maniakální snahu, aby je každý okamžitě poznal. Dělá to Viewegh v Mafii v Praze, dělá to Stránský v Baladě o pilotovi, dělá to Expozitura, dělá to prostě každý; když je někdo hrdina, nesmíme ho jmenovat, když je padouch, tak taky ne. A při tom jde o postavy natolik výrazné, osobité a slavné, že je nemůžete nepoznat. Ve stylu „byl přítomen nejmenovaný český premiér“.

Proč potřebuje Tereza Boučková přejmenovat svého otce Pavla Kohouta na Petra Hánu a svoji matku Alenu Kohoutovou na Martu Hánovou, aby o nich mohla vyprávět, to nepochopím. Možná si tím řeší dilema, že jim dává ve vyprávění děsnou sodovku; otec je příšerný pozér, matka neskonale nadržená děvka. Když to tedy řeknu otevřeně, jak to ve filmu je předvedeno, a přestanu tancovat kolem nějakých politicky korektních opisů jako jiné recenze.

Takže třeba – otec ve finále prchá do Rakouska, neb vlastně nemá jinou možnost. A loučí se s dcerami i s bývalou manželkou, a tím může říci svoji závěrečnou moudrost, zprávu budoucím generacím, géniův odkaz. Člověk čeká něco jako „pravda zvítězí“, „ať mír zůstává s touto krajinou“, nebo alespoň prostoduše americké „mám vás rád.“ Ale přijde tento skvost:
„Pamatujte si, že vaši situaci jsem nezavinil!“

Nebo matka, chystající se na souložení s milencem, prohodí: „Kdo je to Derrida?“
„S tím jsi taky spala?“ ptá se milenec pobaveně.
„Co si to o mně myslíš? Co si to dovoluješ?“
Milenec to ignoruje a pokračuje v sexuálním útoku, kterému se ona podvolí, stejně jako jakémukoli jinému od kohokoli v tomto díle.
Ušlechtilá statečná žena, to je jasné.

Za pozornost stojí postava, označená děsně rafinovaně „Jan Pavel“, ale my samozřejmě víme, kdo to je. Fila odstřelil Vetchého, že je špatný už tím, že je špatně vybraný; osvalený chlapík se těžko může vydávat za křehkého intelektuála.

Řekl bych, že to nevystihuje podstatu problému. Vetchý, narozdíl od jiných herců zde, špatných nejrůznějším způsobem, je strašný; doslova hrůzný; propadá se do nejnižších pater Miroslava Donutila, když dává najevo, že ho to nebaví a dělá to jen pro prachy a snaží se dílo sabotovat (Doktor Martin). Vetchého Jan Pavel je na hranicích imbecility; nepřetržitě blekotá, jak tu cizí ženskou miluje a jak je krásná; není schopen jiné myšlenky než na sex, nejpozději ihned. O nějakém intelektuálství nemůže být řeči. Je na první pohled jasné, že tenhle tragéd nemohl napsat žádnou divadelní hru, žádné prohlášení a vůbec nic, co by bylo společensky oceněno; také je naprosto nepochopitelné, v čem může někdo podobný režimu překážet a proč dostává ze všech nejdelší trest ve vězení.

Celé to vypadá, jako když se Tereza Boučková rozhodla po letech vypomoci Rudému právu, a mezi řádky pečlivě potvrzuje úplně všechna obvinění, která na adresu disidentů padla.

Ano, jsou nadržení jak králíci; pokud nechlastají, tak souloží. S kýmkoli a kdekoli.

Ano, nic jiného vlastně nedělají. Především nepracují. Vůbec nikdo z nich a nijak. Ten Petr Hána byl původně herec, ale na začátku děje ho vyhodili, jak nám náležitě pateticky oznámil; a z čeho žije, to je otázka.

Jo, dostal nějaký grant ze západu. Od koho a na co přesně, to se nám nikdo neobtěžuje vysvětlit – ale tím je ovšem tvrzení Rudého práva, že jsou placení ze západu, čistá pravda. O žádném jiném příjmu tu není řeč.

Neustále si stěžují, že je režim utiskuje. Ti policajti, co obvykle zdvořile stojí přede dveřmi a ode všech vybírají legitimace; ale ježto nevidíme, že by to mělo nějaké jasné následky pro ty legitimované, tak je otázka, v čem to utrpení vlastně spočívá. Na konci dojde při zatýkání k tahanici s policií, ale moc není jasné, zda to opravdu nezpůsobily ty bojovné disidentky. Nic moc se vlastně nestane a nestojí to za řeč.

Co vlastně proti tomu režimu dělají a proč jsou disidenti, to také nepochopíte, pokud to neznáte odjinud. Ano, mluví se o nějakých prohlášeních, o nějaké Chartě – ale ve filmu z toho zaslechneme maximálně jednu patetickou větu, mimo kontext dost nesmyslnou. Proč to režimu vadí a co to znamená pro lidi okolo, čert ví. Nejspíš to vůbec nikoho nezajímá. A Derrida se ztratil na letišti.

Ženy disidentky – neb zde je to ten ženský pohled, jak je nám mláceno do hlavy silou – spočívá v tom zvýšeném sexuálním třeštění. Žena Jana Pavla není nijak vyvedena z míry novou manželovou avantýrou přímo před jejíma očima, je to zřejmě zotročené stvoření, které nemá žádné názory na nic. Nová žena, jejíž jméno jsem okamžitě zapomněl, ale má to být Jelena Mašínová a hraje ji Bára Seidlová, je ovšem nevhodně pohoršena tím, že její Petr Hána má nějaké city ke své bývalé ženě a jejím dcerám, takže jim bezohledně vrací přinesený štrůdl. Jak necitlivé!

Hustá je vlastně i postava mladší dcery, což je vskutečnosti sama Tereza Boučková a hraje ji Tereza Voříšková, nyní známa pod jménem Ramba. V jakémsi rozhovoru jsem se přímo od Terezy Voříškové dozvěděl, co její postava údajně má představovat, tedy holku napřed příliš mladou a zmatenou, co dospěje během děje v postavu rozhodnou a statečnou, ale sorry, Terezo, bez tvého výkladu bych neměl šanci to poznat. Nebo je snad statečnost v té striptýzové scéně, kde dcera podpoří matku v jejím odvážném záměru?

Uf. Sečteno a podtrženo – zlatý Epstein a Osmy. Tam byli alespoň disidenti disidenty a zbabělost byla zbabělost; tady se relativizuje úplně všechno, a ještě to vyvolává dojem, že je to nedopatření a že to mělo znamenat něco jiného, než jak to dopadlo.

Zdá se, že dno filmového odpadu, kterého se v politickém dramatu dotkla Milada, je to opět zkoumáno z jiné strany.
Dvě hvězdy, které dali někteří recenzenti, dát nemohu, neb nevím za co.
Nechce se mi dát ani jednu za ten striptýz, protože ani ten tam vlastně není vidět.
Takže...
Odpovědět

Zpět na „Kultura“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 hostů