Víno

Literatura, film, hudba, divadlo, opereta a jiné výdobytky civilizace.

Moderátor: Faskal

Odpovědět
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun »

K tomu se raději vůbec nebudu vyjadřovat...prostě nevyhrajou, nesmí.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun »

19. malá páteční degustace "Barevná vína"
- ideou bylo využít toho, že velká část vín má v názvu odrůdy nějakou tu barvu a zdaleka ne jen bílou a červenou...:)

1. Žlutá - 79 b./komise 80,29 b.

2. Bílá - 81 b./komise 82 b.

3. Modrá - 83 b./komise 82,29 b.

4. Zelená - 84+4 b./komise 83,57 b.

5. Oranžová - 84 b./komise 85,14 b.

6. Šedá - 89 b./komise 83,86 b.

7. Červená - 85 b./komise 83,57 b.

Komise - 7 hlasujících.

Celkem velmi úspěšná degustace, snad značící návrat k normálnímu režimu a frekvenci vinného sebevzdělávání. Jsem rád, že se mi podařilo vína seřadit použitelným způsobem, protože vzhledem k pestrosti ročníků (1995, 2011, 2015, 2017, 2018, 2019) a zbytkového cukru (0,1 g/l až 65 g/l) žádné přirozené pořadí nebylo...

Vítězem se stala Oranžáda od Svobody - určitě ne špatné víno, ale podle mne udělané příliš na přístupnost, od oranžád očekávám trošku větší sílu možná až divokost. Naproti tomu mne, jak je patrné již z bodů, nadchl Pinot gris v bariqu od Glosů - sladký! Mimořádně zajímavé víno, které každý neocení, protože přes cukr nemusí být snadné vidět více...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun »

46. MDK – Ryzlink Rýnský II

Po době těžké, po chřipce čínské,
přišel zase čas vzít víno mezi nás.
Které jiné víno, než v pravdě královské,
Ryzlink z marky rýnské ukáže svých krás
.

O Ryzlinku Rýnském všechno víme již z prvního setkání – a četných dalších příležitostí.

Nesyt (zvaný také Sedlecký rybník nebo Kamenohrázský; něm. Steindamm Teich – mezi vinaři Moravské Sauterness) je největší rybník v Jihomoravském kraji a na Moravě vůbec a osmý největší v Česku. Nachází se na území obcí Sedlec a Hlohovec, mezi Valticemi a Mikulovem. Byl postaven pravděpodobně v letech 1414–1418 na potoku Včelínek.
Nesyt je spolu s rybníky Hlohoveckým, Prostředním, Mlýnským a Zámeckým součástí národní přírodní rezervace Lednické rybníky. Vodní plocha má rozlohu 296 ha. Hladina leží standardně v nadmořské výšce 175 metrů. Maximální hloubka rybníka dosahuje 5,5 m, celkový objem činí 4,7 mil. m³.




Vicanovi, kteří osázeli část viniční trati Kotel německými klony Sylvánského zeleného, o ní píší toto: Půda je zde hlinitopísčitá s velkým podílem spraší. Blízkost největšího moravského rybníku Nesyt a jeho zrcadlový efekt skvěle dokreslují jedinečnost této trati. Mimochodem, mne tím dokázali nepotěšit hned třikrát: a) vykoupili pozemky od drobných vlastníků, čímž narušili dosavadní monopol ZD Sedlec (sorry, Ctirada Králíka mám prostě raději, už kvůli VF…a dělá prostě lepší vína), b) osázeli tam Sylvánské
Zelené (na výsostně ryzlinkové trati… c) navíc německé klony Sylvaneru – ve Valtické oblasti, odkud se moravský Sylván vozil do Vídně na císařský dvůr, což je okamžik, kdy se tuzemské vinařství nejvíce přiblížilo světovosti, o níž nyní horko těžko usilujeme.

Po více než 18 měsících od posledního zasedání MDK jsme se opět mohli sejít! Někteří výletníci se setkání účastnili dokonce po 21 měsících… Jen malou útěchou byla skutečnost, že se v zásadě vyčerpala témata prvního běhu, takže po této pauze začíná tematická řada opět hezky od začátku.

Tentokrát jsme se ještě z opatrnosti sešli pod širým nebem v prostorech Botanica Coffee Trucku ve Vršovicích. Ale již k vínům:

1. Familie Bäuerl, 2018 Federspiel, Wachau – 84 b./komise 83,8 b./0 hlasů
K zařazení tohoto ryzlinku na první místo se vyskytly připomínky ohledně toho, že jde o možná nejlepší víno degustace a že ostatní seřazená za ním, odrovná. Nepochybně se jedná o velmi pěkné víno, poctivě udělané, s plným silným tělem, přesto přívětivě harmonické, výborně pitelné. Naopak lze zmínit kratší projev a méně výraznou osobnost.

2. Školní statek Mělník, PS 2015, Mělník - Liběchovská – 87 b./komise 86,3 b./6 hlasů – vítěz degustace
https://mojelahve.cz/vino/ryzlink-rynsk ... -bile-9245
Hned následující víno ukázalo, že dílo páně Krušiny může směle konkurovat i produktům slovutného Wachau a porazit je.
První tři slova, která Vám toto víno přinese na jazyk, jsou krása, síla a potenciál. Přestože je už šestileté, pořád se nachází teprve na počátku lahvové dospělosti. Přesto se jedná o víno harmonické, neotravující suchostí ani cukry, s plným dlouhým a elegantním tělem. Svou kvalitou se hodí pro slavnostní gastronomii nebo ještě lépe k samostatnému vychutnávání. Pecka, jež s časem ještě poroste – ne nadarmo vyhrál mladší (a slabší) bratříček Národní soutěž vín oblasti Čechy 2021.

3. Znovín Znojmo, MZV 2013, Strachotice - Dívčí vrch – 84+2 b./komise 83,8 b./0 hlasů
https://mojelahve.cz/vino/ryzlink-rynsk ... bile-22093
Velmi pěkné víno, elegantní a harmonické, s nevtíravou ovocitostí, decentní citrusovou svěžestí a patrnou lahvovou zralostí. Příjemné na popíjení, nabízí toho mnoho ke zkoumání.
Víno podobné kvalitativní úrovně jako Bäuerl, i když jinak posazené - osobitější a díky zralosti prostě zajímavější.

4. ZD Sedlec, VzH 2017, Sedlec – Kotel – 87 b./komise 84,7 b./2 hlasy
https://mojelahve.cz/vino/ryzlink-rynsk ... bile-31167
Ve vůni hrozinky s lipovým květem, v chuti se přidávají náznaky kouřma až tabáku, celkově medově lahodné a přesto svěže pitelné víno, v dochuti obohacené o tóny třešňového kompotu. Hravější, mladé, velmi fajn.

5. ZD Sedlec, VzH 2015, Sedlec – Kotel – 87 b./komise 86,4/4 hlasy, druhé místo degustace.
https://mojelahve.cz/vino/ryzlink-rynsk ... bile-16814
Velmi komplexní, komplikovanější víno, méně dospělé než o dva roky mladší bratr, protože toho má tolik, že se to ani za šest let nestihlo urovnat a uhladit. Ve vůni se mísí květinové a bylinkové tóny. V chuti je patrná jará kyselinka.

6. Marcus PS 2012, Strachotín – Šusfeldy – 85 b./komise 84,7 b./1 hlas
https://mojelahve.cz/vino/ryzlink-rynsk ... -bile-6034
Ovocně květinové víno s příjemnou vůní, v chuti pak převládá citrusová svěžest.

7. Marcus PS 2008, Strachotín – Šusfeldy – 86 b./komise 85,4 b./2 hlasy
https://mojelahve.cz/vino/ryzlink-rynsk ... -bile-2421
Krásné zralé víno, již patrně tenčí s kratší až středně dlouhou perzistencí.
Připomínka 1. MDK konaného v listopadu 2016.

8. ZD Sedlec, PS 1998, Sedlec – Kotel – 84+2 b./komise 83,8 b./1 hlas
https://mojelahve.cz/vino/ryzlink-rynsk ... bile-31168
Specialita, která jistě není pro všechny, krásně zralé víno s převahou terciálních tónů.

9. ZD Sedlec, PS 1994, Sedlec – Kotel – 84+2 b./komise 83,8 b./1 hlas
https://mojelahve.cz/vino/ryzlink-rynsk ... bile-31169
Specialita, která jistě není pro všechny, krásně zralé víno s převahou terciálních tónů – tenčí, ale o trochu elegantnější než verze z ročníku 1998.

10. Kloster Eberbach, PS 1979, 85+3 b./komise 86,4 b./3 hlasy
A na závěr krásná tečka, perla z Porýní. Velmi zralé, ale o nic méně krásné víno s tóny mléčného karamelu a lipového medu. Věkem oslabená vůně je více než kompenzováno sytou, zlatooranžovou barvou.

Celkově mimořádně kvalitně obsazená degustace, snad předznamenávající úspěchy druhého běhu MDK.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun »

Den otevřených sklepů Čejkovice 2021

- tentokráte poněkud jiný formát, protože Mojelahve.cz zkouší novou publikační politiku, takže reportáž je určena jen pro facebook (instagram nepočítám, neb neznám...)

Obrázek
Co je zač Den otevřených sklepů v Čejkovicích lze dobře seznat z předcházejících reportáží (konkrétně z let 2016 - https://mojelahve.cz/clanek/otevrene-sk ... o-roku-400 , 2018 https://mojelahve.cz/clanek/fotoreport- ... h-2018-737 a 2020 https://mojelahve.cz/clanek/den-otevren ... aminu-1142 ), proto se tentokrát více zaměřím na rozdíly oproti minulým rokům a hlavně na samotná vína.

Na první z fotografií jsou pak jasně patrné dvě největší odlišnosti oproti minulým ročníkům – zamračené až deštivé počasí a přesunutí se Vinařství Veverka z pravého břehu Prušánky na levý. Jako by se toto vinařství chtělo postavit dlouhodobě nejúspěšnějšímu účastníkovi tváří v tvář. Už v minulých letech Veverkovi „od Mlýna“ ukázali, že vzrůstající kvalita vín je k pozici vyzyvatele opravňuje, ne-li dokonce předurčuje.

Obrázek
Na rozdíl od loňska nechyběly úvodní projevy zástupce pořádajících Čtvrtečníků, komtura Templářského řádu a jak je vidět na fotce ani pana starosty Novotného. Žel ani roční pauza nepomohla ke korekci úvodní scénky, kde použití latinismů působí spíše zmateně, než historicky.

Obrázek
Předpověď slibující nemálo srážek redukovala počet návštěvníků na odhadem necelé dvě tisícovky. To redukovalo fronty u jednotlivých vinařů, jež byly zejména v začátku předchozích Dní nepříjemné a hlavně zdržující.

Obrázek
Vinařství Hřiba, tradiční zahajovací sklípek pro nemalou část návštěvníků, nabídlo letos 12 vín v katalogu a navíc oblíbený Modrý Portugal (https://mojelahve.cz/vino/modry-portuga ... vene-19375 ) a různé zbytkové cukry např. u Ryzlinku (oba po 83 b.) a Tramínu (oba po 85 b,) celkem tedy 17 vín. Nejzajímavějším vínem byl polosladký Tramín červený ve výběru z hroznů ( https://mojelahve.cz/vino/tramin-cerven ... bile-32016 ), jehož největší předností je veliký potenciál. Celkově jsou velkou předností tohoto vinařství velmi přátelské ceny, z nichž navíc jsou na akci poskytovány drobné slevy, takže se všechna nabízená vína vejdou do rozpětí od 100 do 150 Kč. Vzhledem k získanému průměrnému hodnocení přes 83 b. téměř neuvěřitelné.

Obrázek
Vedlejší stánek Hřiby & Robka má naštěstí viditelně odlišné lahve, nicméně podobnou, ba dokonce bodově ještě vyšší kvalitu nabídky, byť omezenou jen na 7 vzorků. Z nich nejvíce zaujal mohutně voňavý Pinot gris 2019 (https://mojelahve.cz/vino/rulandske-sed ... bile-26354 ), jež si proti loňské zkušenosti o 2 body polepšil na skvělých 86 b, stejně jako Tramín červený z ročníku 2018 (https://mojelahve.cz/vino/tramin-2018-v ... bile-26355 ), jež skončil na celkových 85 b. Jeho starší barikový bratříček (2017) je sice formálně jen zemským vínem, ale díky sudu a alespoň nějaké lahvové dospělosti se zařadil mezi nejzajímavější vína celého dne.

Obrázek
Soustředěni na víno u Hřiby a Robka

Obrázek
I další vinařství s dvojitým (a pro nás dislektiky složitým) názvem vsadilo na mohutnější vína konkrétně Ryzlink Vlašský v provedení orange (85 b.) a barikový Hibernal (86 b.), které vytáhly spolu s bobulovou Pálavou průměr tohoto vinařství na velmi solidních 83,5 b. Návštěvníky však velmi lákal i neobvyklý Cabernet Cortis.

Obrázek
Vinařství Veverka jsem zmínil hned v úvodu, protože se přesunulo ze své vyvýšené pozice v ulici Na Větráku (kde nadále probíhá nedělní prodej) na ulici Příhon, přímo proti základně Vína Škrobák. Absence přístupného sklípku s nabídkou mimokatalogových archivů mne sice zamrzela, ale je třeba uznat, že pro velkou většinu návštěvníků to byla vítaná změna šetřící pěkné stovky metrů pochodu. Dobré nálady, usměvavého přístupu ani sušenek ve tvaru veverek se přemístění nedotklo.

Obrázek
Z nabídky tohoto vinařství těžko vybrat jen pár vín, protože jejich kolekce celkem získala úctyhodných 84,34 b. Nezmínit nejde mohutný a při tom elegantní, navíc stále ještě dospívající oranžový Tramín z ročníku 2018 – 86 b., či líbivě hebkou Pálavu PS 2020 (85 b.). Veverkovi ale umí skvěle pracovat i s modrými odrůdami, Sevar 2020 získal solidních 84 b. (https://mojelahve.cz/vino/sevar-2020-po ... vene-32019
), Rulandské modré v podobě rezervy z ročníku 2017 ještě o bod více (https://mojelahve.cz/vino/rulandske-mod ... vene-26167
) – nejlepší klasické červené celého dne. Stejného bodového zisku (85 b.) pak Pinot dosáhl i v provedení petnat, u něhož jsem na vážkách, zda body ještě nenavýšit, neb se jednalo svou čistotou a elegancí o jeden z nejpodařenějších moravských petnatů (spolu s produkcí pana Kopečka https://mojelahve.cz/eshop/vinarstvi-in ... kopecek-93 ). Naopak frizzanté z téže odrůdy získalo (na poměry tohoto vinařství) jen 82 b., rulandské modré v sobě nemá tolik tvrdosti či spíše hranatosti, aby vyniklo i v tomto italském stylu. Navíc vzhledem k výbornému dojmu z klasického i naturálně perlivého provedení mi to přijde snad i škoda.

Obrázek
Návštěvu Vína Škrobák si většina vínomilců šetřila na deštivé pasáže dne, takže těm, kteří jako já chtěli stihnout většinu sklípků, se naskytl velmi neobvyklý pohled na nikoliv přeplněnou recepci tohoto slovutného vinařství. Kolekce vín byla jako každý rok bezvadná, a to přesto, že nebyl zařazen žádný poklad v podobě Scarabea. Bodově nejúspěšnějšími se stali Alibernet rossé frizzante 2020 (https://mojelahve.cz/vino/zweigeltrebe- ... ?_fid=7504 ) a Chardonnay PS 2019, která svým jemně klasickým provedením překonala (o bod) i o rok dospělejší Tramín červený. Červená vína klasického provedení zastupoval Dornfelder (https://mojelahve.cz/vino/dornfelder-20 ... vene-27546 ), i nejméně bodově úspěšné víno kolekce – Sauvignon PS 2020 (https://mojelahve.cz/vino/sauvignon-202 ... bile-27912 ) získalo nadprůměrných 83 b.

Obrázek
Obě vinařství soutěžila v půvabu nejen vín:)

Obrázek
Víno Sýkora bylo nejúspěšnější s Frankovkou rosé 2020 – 81 b.

Obrázek
Víno Domanský nahradilo Vinařství Jindřicha Opluštila (důvody se zjistit nepodařilo ani dotazem na toto vinařství) a přesunulo stánek č. 7 z pravého břehu Prušánky na levý – do zatáčky u zámku. Vinařství nabídlo celkem 11 vín (dvě nad rámec katalogu) z toho 3 cuvée. Vztah k Vinařství Domanská, které by mělo sídlit na stejné adrese, nebyl vyjasněn. Z hlediska bodového se nejedná o významnou změnu (Domanský dosáhl při své premiéře průměru 80,44 b.), ovšem posuzováno podle senzorického vnímání vín, se jedná o změnu podstatnou, neboť Opluštilova vína byla osobitější, Domanského jsou řemeslně lépe provedená.

Obrázek
Zemědělská a.s. Čejkovice představila typickou, chcete-li standartní, nabídku, jak z hlediska kvality tak složení a množství nabízených vín – z 9 vín bylo 6 bílých, jedno rosé a dvě červená. Bodový zisk kolekce dosáhl na rovných 82 b. Nejlepší byl Tramín – 83 b., stejných bodů však dosáhla i Pálava, které se letos dařilo lépe než v předcházejících letech u více vinařů.

Obrázek
I tentokráte Vinařství J. Šamšuly bodovalo se svou oblíbenou Chardonnay, byť ta z ročníku 2019 byla stále ještě na počátku lahvové dospělosti a nějaký ten rok ležení jí ještě významně pomůže. Zřejmě i proto stejné body (84 b.) dostalo Rulandské šedé, Pálava, oranžový Tramín červený a Rulandské modré z ročníku 2016.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Zastávka u Vlastimila Konečného patří vždy k těm nejpříjemnějším, nejen vzhledem ke kvalitě kolekce, ale též pro možnost popovídat si s panem Konečným osobně a vyslechnout některý z jeho příběhů nejen o víně, a to i nad pohárkem vín již zralých a proto krásných. Za ně si pravda připlatíte 25 Kč za vzorek, ale jde o peníze zcela úměrné mimořádné kvalitě vín – průměrné body této části kolekce převyšují 86 b. Z běžnější nabídky lze zmínit maršovný Ryzlink rýnský (PS 2018) či elegantní Rulandské šedé (VzH 2019), obě vína spíše ještě mladá, ale přesto dosáhla na 85 b.

Obrázek

Obrázek
Vinařství Konečný představující svá vína z druhé strany čejkovického zámku se Vlastimilu K. blíží kvalitou, leč stylem se zaměřuje na líbivější vína, mnohdy vyšší zbytkový cukr a celkově trochu přímočařejší přístup (a skvělé česnekové okurky, samozřejmě). Stánek zaujme nejen velmi širokou nabídkou, jež tradičně patří k největším vůbec, a kvalitou vín, ale i šikovnou polohou uprostřed dění, takže se není co divit, že je neustále v obležení vínachtivých. Letos nejvíce bodů získal Hibernal VzB 2020, obchodním názvem Hibule (na počest v minulosti mimořádně úspěšných bobulových výběrů z Pálavy zvaných Bobule), který přes hendikep mládí dosáhl na 85 b ( https://mojelahve.cz/vino/hibernal-2020 ... bile-28172 ).

Obrázek
Alespoň krátká zastávka u Templářů nemůže chybět, letos pomyslnou vlajku od sektu Sankt Croix převzalo frizzanté z Frankovky (81 b.).

Obrázek
Sklep na Bařině vyjma jako vždy usměvavého personálu nabídl vyrovnanou kolekci vín (průměr 82,5 b.), z níž nejvíce zaujal Tramín červený z ročníku 2019 s výraznými pomerančovými tóny (83 b.).

Obrázek

Obrázek
Téměř ukázková mračná okluze a v pozadí vpravo čejkovický zámek - hrozba srážek nepřekazila tradiční turnaj v malé kopané, počet návštěvníků otevřených sklepů však zredukovat dokázala.

Obrázek
Radocha tentokráte zpřístupnil i svůj sklep, v němž se ukrývala krása nejen enologická (až taková,že se mi samotná vína na láhev skoro nevešla). Z vín nejvíce zaujal barikový Tramín 2017 ( https://mojelahve.cz/vino/tramin-cerven ... bile-28827 ).

Obrázek
Víno u Libora, stejně jako loni nejvíce zaujalo barikovou Chardonnay 2018 – 84 b.

Obrázek
I Libor Veverka nejvíce zaujal svým Tramínem VzH 2019, v němž byly patrné překvapivé kvasnicové tóny (84 b.), celkově kolekce získala 82,75.

Obrázek
Ani Pastorek nepřekvapil – i z jeho nabídky byl nejlepší Tramín PS 2019, tentokráte zcela konvenční, jež získal 83 b., ovšem průměrné hodnocení kolekce dosáhlo jen na 81 b.

Obrázek
U Bízů měli vzhledem k pozdější hodině už jen omezenou nabídku, z níž všechny tři vzorky (Pálava - https://mojelahve.cz/vino/palava-2020-v ... bile-29132 ; Ryzlink rýnský https://mojelahve.cz/vino/ryzlink-rynsk ... bile-25923 a Rulandské šedé https://mojelahve.cz/vino/rulandske-sed ... bile-20631 ) získali velmi slušných 84 b.

Obrázek
Ani Vinařství Mezi sklepy nevybočilo z řady a nejvýše skórovalo Tramínem červeným PS 2020 – 83 b.

Obrázek
Víno Hradil má v katalogu č. 1, nicméně vzhledem k poloze bylo posledním z navštívených vinařství. Laskavý pan vinař i notnou chvíli po konečné v 19 hodin nabízel, co měl – Ryzlink Rýnský PS 2019 a Rulandské Šedé PS 2020, obé za 84 b. Tím byl počet degustovaných vín završen na 152 vzorků.

Vzhledem k rekordnímu počtu degustovaných vzorků nelze odolat troše statistického srovnání, u nějž, stejně jako loni, předem upozorňuji, že jde o mé vlastní a zcela původní hodnocení:

Vinařství: Průměrné hodnocení kolekce:
Škrobák 84,700
Veverka (Mlýn) 84,333
Podzámecký Konečný 84,250
Hřiba Robek 84,000
Bíza 84,000
Hradil 84,000
Konečný 83,667
Hajduch 83,600
Vydařelý Holomáč 83,500
Michna 83,500
Hřiba 83,375
Šamšula 83,111
Novotný-Bílek 83,000
Lib. Veverka 82,750
Na Bařině 82,500
Radocha 82,200
Zemědělská a.s. 82,000
Herzán 81,833
U Libora 81,667
Mezi Sklepy 81,500
Pastorek 81,000
Hlinecký 81,000
Domanský 80,444
Templáři 79,333
Sýkora 79,333


Odrůda Počet vzorků Průměr bodů
Ryzlink Vlašský 3 84,667
Pálava 13 84,077
Rulandské Modré 6 83,667
Tramín 21 83,571
Chardonnay 8 83,375
Rulandské Šedé 15 83,267
Ryzlink Rýnský 18 82,833
Hibernal 16 82,625
Sauvignon 5 82,600
Aurelius 3 82,334
Cuvée 7 82,286
Rulandské Bílé 5 82,200
Jedináčci 22 82,182
Solaris 4 82,000
Müller-Thurgau 3 81,667
Frankovka 3 80,667

Celkem 152 82,914
Pod heslem jedináčci se skrývají odrůdy, které měly jen jednoho nebo dva zástupce (např. Cabernet Moravia, Modrý Portugal, Sylvánské Zelené, Kerner…).


Obrázek
Západ slunce za viniční tratí Odměry a Stará hora
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun »

47. MDK aneb Rulandské modré čili Pinot noir II

Dřívější verze téhož tématu

Obrázek

Pro doplnění slovníčku:
Pet–nat (z fr. Pétillant-naturel, přírodně šumivé) vycházející ze starobylé metody rurale. Pet – nat je netiché víno, vyrobené částečným primárním kvašením moštu v tanku (nebo sudu) a částečným kvašením v láhvi pod korunkovým uzávěrem. Na rozdíl od šampaňského (a jiných vín šampaňského typu) je vynechané tzv. druhotné kvašení s přídavkem expedičního likéru. Tlak CO2 v láhvi při výrobě Pet – nat je prakticky nepředvídatelný a otevírání takové láhve může být někdy dobrodružstvím. Lehce šumivé víno typu Pet – nat je mnohem lehčí než tradičně vyrobená šumivá vína, alkohol je kolem 10%, nepřidávají se žádné kvasinky, cukr, alkohol atd.. Víno má velmi primární hroznový projev jak ve vůni, tak v chuti a je vyhledávané v gastronomii. Podobný typ vín se vyráběl pravděpodobně již v antickém Římě, v té době i na území dnešní Francie (v Limoux, odkud vína někdy šumivá chválil již římský historik Titus Livius), zde se prokazatelně vyrábělo od r. 1530 jako známé Blanquette de Limoux. (autor M. Sedláček)

1. Pet-Nat 2019 Vinařství Veverka, Čejkovice - 86 b., komise 84 b., 0 hlasů, čestné uznání

2. Vinofol VzH 2019, Novosedly - 83 b., komise 83,33 b., 0 hlasů

3. VSV Karlštejn, jak. 2018 - 82 b., komise 84,66 b., 3 hlasy
- jako, chápu, proč toto víno dostalo hlasy a tolik bodů, nebylo vůbec špatné, ale mne dosti chyběla věrnost odrůdě.

4. Vitis Strážnice, VzH 2017 barrique - 82 b., komise 83,83 b., 0 hlasů

5. LZV Roudnice, VzH 2016 - 84 b., komise 84,66 b., 3 hlasy

6. Springer, Best of Roučí, MZV 2016 - 88 b., komise 88,33 b., - 10 hlasů, nekompromisní vítěz

7. Habánské sklepy, PS 2015 - 83 b., komise 84,16 b., 0 hlasů

8. Johann W., Red, jak. zn. 2014 - 84 b., komise 84,16 b., 0 hlasů

9. Bourgnogne rouge 2011, Domaine Gros Frere et Soeur, Vosne Romanée - 88 b., komise 87,25 b. - 3 hlasy...
Víno jsem vybíral aby bylo zralé a když byl k dispozici můj oblíbený ročník 2011, tak jsem zkusil i prosté Bourgogne Rouge, ač za cenu cca 720 Kč se mi zdálo přeci jen docela drahé... Volba lahve nebyla špatná, co nebylo ideální bylo datum otevření, ještě by to chtělo nějakých 10, ale klidně i 15 let - důvod se skrýval v detailu - hrozny pocházely z vesnice Vosnée Romane...:) Jen pro encyklopedické účely - vinařství vlastní parcely mj. v Richebourghu nebo Grand Echezeaux...
Víno bylo především mladé, ale přesto elegantní, mocné dlouhé, samozřejmě silné. Dominují tóny rybízovo-jahodové marmelády a možná ještě tvrdých třešní...

10. Znovín Znojmo, klaret PS 2019 - 83 b., komise 84,16 b., 0 hlasů

11. Znovín Znojmo, MZV 2018 - 85 b., komise 84,4 b., 0 hlasů, čestné uznání perla zábavnosti

Degustace dopadla bodově zdaleka nejlépe v celé téměř padesátidílné historii MDK. Je otázkou, zda to bylo kvalitou vín nebo naší žízní po nich...:) Nicméně na rovinu, z 11 vín bych si jich nějakých 7 rád otevřel znovu a strávil u nich klidně celý večer...akorát to burgundské opravdu až za těch 10 let:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun »

V reakci na minulé příspěvky ohledně ideálního portfolia vín u nás (v celé ČR), mám překvapivě jasněji u červených

Pinot noir - hlavní, GC kategorie...

Frankovka - dříve jsem prosazoval na roséčka Zweigel, ale nakonec se ukázalo,ž e původní Frnakovka je prostě lepší, zejména v čase.
Cabernet Moravia - bohatá plejáda propdukce od pana Glose osobně mne přesvědčila, tohle víno má u nás smysla, má něco navíc oproti ostatním, rozhodně stojí za pozornost - a to jak v Čechách, tak na Moravě:)

Váhám trochu u Vavřince...k nám patří, najdou se skvostné kousky, ale opravdu zajímavý je jeden z 30 ...:/

Bílá:

GC kategorie - Tramín, Ryzlink, to je jasné:)
Jinak Pálava, Vlašák...a asi dost už...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun »

https://www.novinky.cz/muzi/clanek/nejl ... iHRnPgrWXo
Jilík píše:To je zase "masírka"... To je už na úrovni volební kampaně SPD. Kdo znáte nového prezidenta Svazu vinařů pana Chlada, můžete mu někdo říct, ať neblbnou, trochu to korigují a nevytváří u běžných spotřebitelů vína zcela demagogickiu představu toho, že máme na Moravě nejlepší chardonnay a teď už i pinot na světě? A nejšílenější je, že reálným výsledkem těhle "kampaní" je to, že tomu pak věří i ti samotní vinaři, viz růžové víno (už nevím vinaře), které po dvojité zlaté medaili z Vídně prodával vinař ze sklepa téměř za 700 CZK.
Někdo by jim to měl už konečně říct. Jinak skvělý úspěch, všem vinařství to přeju a jsem rád, že v konkurenci desítek tisíc supermarketových vín jsme kvalitativně na špici. I tahle kategorie se počítá a je důležitá.
Má v zásadě pravdu...

Nicméně Znovín na ta vína poskytl slevu, takže je nadegustuju:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun »

Obrázek
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun »

Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun »

Rozhovor s Markem Špalkem
- https://www.idnes.cz/hobby/domov/marek- ... 3957E63488

Jako, obecně dost zajímavé, akorát to kazí obvyklé sacharofobické kecy...

Další článek o vítězném Tramínu...
https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/t ... omika_mato?
- diskuse je skoro přínosnější...a rozhodně vtipnější:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun »

Tak ta velká láhev z přechodí fotografie už není:)

Znovín
sekt 2007


V zásadě to je přesně to, co očekávám od bublinek, ač 14 let staré díky objemu lahve ještě převážně mladistvé, ale zároveň již disponuje elegancí zralých vín.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Kostěj Nesmrtelný

Re: Víno

Příspěvek od Kostěj Nesmrtelný »

Tohle je krásné téma.

Jásání nad pinotem noir v rámci 47. MDK je něco, co naprosto chápu, a je nás na světě hodně takových. Jiným červeným se netřeba moc zabývat, snad jedině, když jim tam pinot neroste, nebo vás chtějí uctít místní vychytávkou.

Odvrácená strana problému je, že pinot je proradná a mimořádně obtížná mrcha, co vyzkouší vinaře, zda opravdu nešvindluje. Takže pokud na to vinař nemá, chápu, že sklouzne k nějakým jednodušším variantám (frankovka, vavřinec, v Burgundsku gamay a tak podobně). Nicméně nelze doufat, že i když se bude vinař šíleně snažit, že z vavřince vyleze grad cru nad 90 bodů. Věda takový případ ještě nezaznamenala.

K tomu výběru na MDK lze dodat, že
- Veverka je z Čejkovic, to už je velmi slibný náskok ohledně terroiru
- celkově moravsko - české pinoty v souboru oscilují mezi 82 a 84 body, což je dost zanedbatelný rozptyl, daný spíše subjektivním vkusem (a je to přesto dost solidní výsledek, běžně se v hypermarketu propadnete pod 80).

Naprostá výjimka je Jara Springer, a ano, je to přesně tak, jak tvrdí váš výsledek; dvacet let poctivého pronásledování přízraku „uděláme místní grand cru“ už nese jasné ovoce a často se děje, že vyhraje nad vším místním o parník. Není v tom jenom to, že mu ty vinice trochu zestárly, ale on sám přiznává, že dnes toho umí daleko víc než v nultých letech.
Už existuje záznam o ochutnávce, kde Jara Springer porazil Pommard (pravda, obě láhve nakonec stály skoro stejně, pokud Pommard nebyl dokonce levnější, nevím přesně)

Je skvělé dát do souboje pravé burgundské. Peter Lipový i učená společnost zkoušeli AOC z velkých apelací, což bývá obvykle hodnoceno okolo 90 bodů, plus minus obvyklý subjektivní rozptyl (to je ten Pommard, třeba). Je strašně důležité vidět, jak nám to „dohánění světa“ jde - a závěr jsem už prozradil; Jarovi Springerovi a pár dalším velmi slušně, ostatním dost neurčitě - furt 85-, většinou nejasný vývoj ve sklenici, nebo ta nešťastná zatáčka do zeleniny, typická pro Moravu, která značí, že za pět let může být moc zle. Zkrátka, ta kontrolní Burgunda vyleze obvykle o těch 5 bodů výš. Pokud ne, lze teprve dumat, zda se nepovedla Burgunda nebo naopak je geniální místní exemplář.

Bourgogne regionální je deklarováno coby nejobyčejnější no name Burgundské, ale Gros Freres et Soeur je zrovna ukázka, jak je tahle megaapelace příšerně složitá, vlastně nejsložitější ze všech, pro opravdové znalce. Rozptyl 10 bodů je naprosto normální. Gros Freres et Soeur jsou jednak z Vosne Romanée, jak tu správně padlo, takže to bývá „za plotem“ od pravého Vosne Romanée, což asi úplně nejslavnější apelace, kde při pohledu na cenové šílenství zjistíte, že Bourgogne „za plotem“ je velmi dobrý cenový obchvat (na AOC Vosne za 720 fakt zapomeňte, budete rádi, když 1440). A kromě toho jsou Grosovi bratři součást rozvětvené veleslavné vinařské famílie, zahrnující nejméně 4 vinařství, neklesající pod dvě hvězdy u Cliva Coatese, takže je třeba je brát naprosto vážně a lze věřit, že z vína vytěžili, co v něm bylo.
Takže tohle víno údajně „Bourgogne“ je spíš vychytávka než etalon, nesnadno předvídatelné.

Co že mají Grosovi Richebourg a Grands Echezeaux, ale sluší se jmenovat i úplně geniální Clos de Vougeot se záhadným dodatkem Musigni, ježto je úplně a naprosto nejvíc ze severozápadního rohu, jak jen je možné. Jeden z nejimpresivnějších pinotů vůbec, a rozhodně nejjemnějších a nejsametovějších. Jo, a tady je těch 10 let fakt minimum.

Jinak Jilík má v tom komentáři skutečně pravdu. Už bychom asi mohli připustit, že soutěže ve víně nefungují jako olympiáda, kde pravidelně nastupují ti nejlepší z nejlepších a kdo vyhraje medajli, je fakt borec, ale spíš je to jako filmový festival, kde je třeba poukázat na mladé talenty a různé objevy. Kde občas projde kolem starý machr, třeba Spielberg, který už nikomu nic dokazovat nemusí a proto nesoutěží. Že by nejspíš dostal medajli, to víme. A mladým nadějným talentům by zůstaly oči pro pláč.

Právě ta porovnávání se světovou špičkou pinotu noir to objasní rychle. Pokud se výjimečně stane, že místní borec chutná lépe, než etalonové „AOC Burgundsko“, třeba právě Vosne Romanée, furt není mistr světa ani náhodou, protože pak lze trochu přidat vychytanějšími parcelami 1 Cru, a hned se zase rozdíl objeví. A to se nebavíme o totálních šílenostech jako Vougeot Musigni, což je i 95+.
Zkrátka, i nejnamachrovanější škodovka furt nejede jako Veyron, a nemá cenu si nalhávat opak.

Když byl zmíněn Osička, tak jeho Chardonnay (rezerva 2013) v podobném drsném testu také už obstálo. Drželo krok s Chassagne Montrachet 1 Cru Morgeot, respektive byl Osička tak o to subjektivní dechnutí bodu až dvou slabší, takže je to zcela hájitelná místní devadesátka (sláva nazdar). Stran Chardonnay i Tramínu je Osička stejný fenomén, jako Springer stran pinotu. Jen se blbě shání.

Mimochodem, pinot noir pěstuje taky, ale prý jsou keře ještě moc mladé, tak to moc nebere vážně. Ptejte se tak alespoň za 10 let.

V Čechách vlastních… spíš špatné zprávy. Padají Žernoseky i Pod Sedlem, je tam v obou případech nový vinař, takže všechno bude jinak (směr k turistickým vínům kolem 80 bodů za dvě stovky). V Žernosekách mají stále cenu fenomenální tramíny, pinot začínají míchat s Roudnicí (?), výsledek 2019 je někde v té neurčité oblasti kolem 83, ne víc. A ročník 2018 je totální vražda - vše, co jste nechtěli v pinotu (zelenina). Tak 75, a kdoví jestli.
Takže korunu krále českých pinotů drží v tuto chvíli nejspíš Radobýl, 2017.

Velmi nadějně se vyvíjí Sadská, soukromá vinice nadšencova, burgundské klony (tohle zrovna dovezeno z Meursaultu), zpracovávaná Kutnou Horou, letos poprvé k sehnání chardonnay (2019), rozhodně stojí zato a zatím zatraceně dobré, na Čechy. Dokazuje, že by to i v Čechách šlo, ale muselo by se umět (což se kdovíproč vůbec neumí). Pinot bude, ptejte se za pár let (Pommardové klony…)

V tom seznamu zásadních odrůd bych neodepisoval pinot šedý a bílý. Ono je to geneticky skoro to samé (jak tu zaznělo), a dá se z toho leccos, 90 bodů není žádné scifi, pokud znáte zrovna Radobýl (staré keře po komunistech, jako jediná jejich vinice), nebo dost nepochopitelný Filiberk Kobylí. A taky tu někdo chválil Škrobáka barrique. Jasná věc.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun »

Kostěj Nesmrtelný píše: 25. 10. 2021, 21:53- Veverka je z Čejkovic, to už je velmi slibný náskok ohledně terroiru
Veverkum se více věnuji v reportáži z letošních Čejkovic - otevřených sklepů - hned nad tím, jen koukám,že trochu haprují obrázky...:(
Výhoda je, že výkonný vinař už je druhá generace, mladší než já..., takže by mohl vydržet...:) A z delšího sledování - jdou nahoru...

Kdyby nehrozil covid, tak se plánuje speciálka na Springera, protože jeden ze členů má přístup a Rosťa Kuneš nabízí v rámci charitativní aukce 2009 a 2011, asi na ně zkusím přihodit.

Jinak jsem potkal další boží kousek - Staňa Mádl, Pinot noir 2015 - tohle víno mne vede k potřebě naučit se změřit cukr ve víně - dle tvrzení (nikoliv etiketovaného) má to víno 0 až 1 g cukru...podle mne nějakých 8 až 10...:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun »

Pracovně oslavná domácí degustace

1. Petříček Rulandské šedé 2020 - 78 b.

2. Petříček Pálava 2020 - 80 b.

3. Petříček Modrý Portugal 2020 - 76 b.

4. Petříček Dornfelder 2020 - 72 b.
- nové vinařství se na MojeLahve.cz objevilo jako kometa s řadou vín s hodnocením nad 95 bodů od 2 až pěti hodnotitelů. To by bylo velmi mocné....kdyby neexistovalo podezření, že si je hodnotí sám. Proto jsme vína nakoupili a otestovali. Nicméně víc než 4 najednou jsme neriskovali a jak se ukázalo oprávněně.
Jak píšu u jednoho z vín, vinař asi nebude nejhorší při práci ve sklepě, ale z vinic mu nepřichází materiál, na němž by mohl něco víc ukázat. Tak se to alespoň laicky jeví mne...

A za těžkou práci odměna:

5. Kalamář 2015 - 89 b.
- druhý den je ještě lepší, pecka, radost, tohle chci z tuzemských vín pít! To nejlepší z Mělníka, echt Weltriesling! Měl jsem nedávno díky laskavým kolegům Trimbach ze stejného roku a upřímně, pan Kupsa je lepší!

6. Ryzlink vlašský 2000 ZD Sedlec - 86 b.

7. Chateau la Rauly, Monbazillac 1995 - 90+2 b.
Superpecka z menší verze Sauternes, získaná díky R. Kunešovi (společný nákup větší partie). Těžko vyzdvihnout nějakou konkrétní vlastnost - tohle víno je přesně takové jako čekáte - precizní, plné medu, hrozinek, elegance, síly. Mírně nazrálé a tím lepší. Solidně šťavnaté, plné tónů zralého ovoce s náznaky marmelád. Prostě zážitek.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun »

20. Malá páteční degustace na téma "PiWi odrůdy"

PiWi, aneb malé opáčko
z německého „pilzwiderstandsfähige Rebsorten“ je zkratka pro označení skupiny odrůd révy vinné odolných proti houbovým chorobám, které jsou vhodné pro ekologickou výrobu vína. Jde o interspecifické, hybridní odrůdy vzniklé mezidruhovým křížením (tedy réva vinná se kříží s jinými typy révy – např. Vitis labrusca /r. americká/ či Vitis rupestris /r. skalní/). Aby bylo možno takovou odrůdu zaspat, musí mít z genetického hlediska převahu znaků vitis vinisfera, proto jsou obvykle ze tří čtvrtin kříženci běžných odrůd a jen jeden z prarodičů nebyl révou vinnou (obvykle se využívá již zavedených kříženců jako např. Villard blanc). Nejvýznamnějším představitel těchto odrůd je Hibernal, dále např. Rubinet, Solaris, Johanniter či Cabernet Cortis.

Hibernal (zkratka Hi) je středně pozdní až pozdní, interspecifická moštová odrůda révy, určená k výrobě bílých vín, která byla vyšlechtěna roku 1944 v Německu, kříženec odrůd Seibel 7053 (Chancellor) a Ryzlink rýnský. Seibel 7053 (Chancellor) je interspecifická odrůda z dílny známého francouzského šlechtitele-hybridisty, Alberta Seibela, z počátku 19. století. Odrůda byla do roku 1950 vysazena ve Francii až na 40.000 hektarech vinic, ale po zákazu pěstování hybridních odrůd pro výrobu jakostních vín byly osazené plochy drasticky zredukovány. Odrůda je nyní populární na východním pobřeží USA, ve státech New York, Severní Karolína a Nová Anglie, kde jsou z ní vyráběna zajímavá, příjemná a pitelná rosé a též temně červená vína v úpravě barrique, která jsou typická poměrně značnou hořčinkou.

Solaris je interspecifická odrůda révy, určená k výrobě bílých vín, která nese geny Vitis vinifera (73,4 %), Vitis rupestris (7 %), Vitis berlandieri (3,1 %), Vitis riparia (3,1 %), Vitis lincecumii (0,8 %) a Vitis amurensis (12,5 %). Vytvořil ji Prof. Dr. Norbert Becker ve Freiburgu, tedy v Německu, roku 1975 křížením odrůd Merzling [Seyval blanc x (Ryzlink rýnský x Rulandské šedé)] x Gm 6493 (Severnyj x Muškát Ottonel). Otcovská odrůda pochází ze semenáčků, které roku 1964 vyšlechtil Prof. Vilém Kraus ještě v bývalém Československu křížením odrůd Severnyi x Muškát Ottonel. Prof. Kraus nabídl semenáče Prof. Dr. Helmutu Beckerovi (1927–1990), tehdy činnému v Geisenheimu, k dalšímu využití, ten rozpoznal kvalitu materiálu a selekcí vyšlechtil křížence označeného Gm 6493. Odrůda Solaris se pěstuje ponejvíce v Německu, v regionech Bádensko, Sasko a Falc, roku 2007 zde byla vysazena na 54 hektarech. Dále ji najdeme na malých plochách například ve švýcarském kantonu Zürich, v okolí Winterthuru (roku 2007 na 11,4 ha), ale též například v Anglii, v Dánsku a Nizozemsku. Odrůdu Solaris použil Norbert Becker ve Freiburgu jako rodičovskou odrůdu při šlechtění odrůd Muscaris, Cabernet Cantor a Galanth.

Rulenka pochází z křížení (Rulandské šedé x Leánka) x Ryzlink rýnský. Vyšlechtil ji prof. Ing. Viélm Kraus, CSc. na Šlechtitelské stanici vinařské Velké Žernoseky. Od roku 2018 je zapsaná ve Státní odrůdové knize České republiky.

Souvignier gris je bílá PIWI odrůda révy vinné. Původ má ve šlechtitelské stanici Freiburg v Německu (Staatliches Weinbauinstitut Freiburg), v Německu je registrovaná od r. 2013 a smí se z ní tedy vyrábět víno ve všech zemích EU. Souvignier gris vyšlechtil Dr. Norbert Becker v r. 1983 křížením Cabernet Sauvignon x Bronner. Bronner vyšlechtil Dr. Becker v r. 1975 křížením Merzling x GM 6494, (odrůda Bronner je podobná Pinot blanc).

Nejprve ale dvě pracovní záležitosti z půlky mimo téma, pokračování z domova

1. Chardonnay MZV 2020 Petříček - 81 b.
Tohle ještě s přivřenýma očima šlo, taková ta klasická, či snad už retro moravská Chardonnay, nasládlá líbivka...

2. Solaris MZV 2020, Petříček - 68 b.
Naopak tohle nešlo vůbec, jeden z nejhorších vinných zážitků.

a teď už k tématu:

3. Solaris, VzH 2020, Vinařství Na Špičáku - 82 b.

4. Solaris, VzH 2019, Vinařství rodu Pazderků - 82 b.

5. Rulenka 2017, ÚKZÚZ - 84 b.
Zase se podařilo sehnat tzv. zatříďovací vzorek vína od Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského:)

6. Rulenka MZV 2017, Glosovi - 84 b.

7. Hibernal PS 2019, Schwarz - 81 b.

8. Hibernal, PS 2016, Štěpánek - 88 b. - Vítěz degustace, byť komise dala jen 83,5 b.
Mutěnický Štěpánek opět nezklamal, i ve slabším ročníku dokázal dostát svému.

9. Souvignier gris, VzH 2020, Kosík - 82 b.

10. Souvignier gris, VzH 2019, Červinka - 84 b.
Tzv. tornádové víno - nakoupeno v rámci kartonu určeného na pomoc vsím postiženým tornádem z konce června 2021.

Čekal jsem, že dvě výrazně slabší vína na začátek nasadí laťku tak, že ostatní vína budou snáze získávat pěkná hodnocení, opak byl pravdou.

Celkově mám z piwi odrůd obecně rozpačitý dojem - na jednu stranu cokoliv co pomlže přírodě, aby se do ní cpalo méně chemie je pozitivní. Ale klasika je prostě klasika - Hibernal ani Rulenka Ryzlink nenahradí...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Odpovědět

Zpět na „Kultura“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů