Star Wars

Literatura, film, hudba, divadlo, opereta a jiné výdobytky civilizace.

Moderátor: Faskal

SW jsou...

Legendarni a uzasna space opera!
45
64%
Celkem hezka hollywoodska podivana
15
21%
Nic moc film pro deti
3
4%
Plastikový vánoční stromeček s prskavkami!
7
10%
 
Celkem hlasů: 70

Uživatelský avatar
Eleshar_Vermillion
černá eminence
Příspěvky: 18505
Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
Bydliště: Praha

Re: Star Wars

Příspěvek od Eleshar_Vermillion »

Argonantus píše: 10. 9. 2021, 22:47 Eleshar:
tady se asi nehneme. Středověké železo prostě moc nezáří, dělá asociaci váhy, chladu a krve, potažmo špíny. Tedy úplně přesně opačně než nějaká zářivka, která je lehká a teplá.
Neny pravda, viz výše ty legendární meče.
Navíc i v reálu, pokud se o meč správně staráš, tak se rozhodně leskne. Meč, který je nezničitelný, jako třeba Durandal nebo Tyrfing, nemá důvod se nelesknout. Leda by byl obalený zaschlou krví.

Zářivka lehká a teplá nevím... modrý světelný meč moc teple nepůsobí, rudý naopak zase vyvolává dojem pekla či krve a podtrhuje temnotu. Za mě legendární jak sviň.
Mně ty světlíška nějak nenadchly ani u Tolkiena.
Tolkien ta světlíška měl zjevně načtená ze všeho možného (přiznám se, že jsem čekal totéž od tebe), naopak je spíš ještě trochu zcivilisoval. Třeba Michael má prostě plamenný meč, stejně tak nejspíš Angantýr. Lightsabery jak noha.
A to, že se šermuje laserovým paprskem a dělá to vrrum, to už jsi asi slyšel
Mno taky vesmírem lítají bitevní plavidla z druhé světové a strašně na sebe řvou... SW do toho úplně nějaký fysikální model nerve, ale zase na druhou stranu ničemu z toho neříkají lasery. V hlavě to mám jako nějaký oblak plasmatu zapouzdřený v magnetickém poli (stejně jako ty věci, kterými po sobě střílejí), což zajišťuje, že to sebou neprochází a že se to odráží... Plamenný meč, který krájí kámen jako plátno, je úplně totéž. Pokud tě nebere toto, nejspíš tě nebere ani hrdinská epika.

Dvojitý světelný meč se jeví skutečně jako megašílenost, ale právě to představuje jedno z mála výrazových užití mečů a šermu v prequelové trilogii. Proto jsou mimochodem ty meče tak strašlivě cool a vděčné, protože duel představuje další potenciální výrazovou a komunikační rovinu, někdy navíc ne úplně overtní (třeba ten náznak, že Rey je vlastně Palpatinová, a nikoliv Skywalker). Navíc, jak známo, při šermířském duelu patří k bontonu vést sofistikovanou konversaci. Původní SW trilogie s tímto velmi povedeně pracovala. Přestřelka automatickými zbraněmi takové možnosti tak snadno neskýtá.

Kylův meč má taky nějaký význam... overtní v tom, že Kylo nejspíš dědovo konstruktérské umění moc nepodědil a že jeho výcvik navzdory dovednostem ještě zdaleka není u konce, ale i skrytý, a to v tom, že odráží jeho nitro (ta emo rozervanost a neovladatelnost, jakožto i neschopnost správně kanalisovat svou moc). Šermovat bych s tím teda ale taky nechtěl, nevím, zda bych se bát víc, že přijdu o prsty, celou ruku, nebo že to vybouchne.
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Star Wars

Příspěvek od Vallun »

Eleshar_Vermillion píše: 10. 9. 2021, 21:17Kdo jsi a co jsi udělal s Argonantem? Nablýskaný meč bez jediného kazu = meč legendárně nezničitelný, který protne kámen jako plátno!
To je přirozený vývoj fantastických kulis k historickým a epickosti k tomu skutečně důležitému, to tu Argo předvádí konzistentně, jen zepoměl na jednu sovu vlastní důležitou zásadu - že se autorovi nemá říkat, aby psal něco jiného, než psát chce:/

Pro StarWars je coolness faktor víc, než co jiného a jejich celkové ladění tomu odpovídá - takže chtít tam závažné, temné železo (ačkoliv obecně souhlasím s tím,že v soudobé produkci chybí) není úplně na místě. Byť třeba Rogue One něco toho železa přinesl a proto je leckým hodnocen jako nejlepší SW film...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Cor
Příspěvky: 1190
Registrován: 26. 3. 2013, 10:10

Re: Star Wars

Příspěvek od Cor »

Rogue One je super, protože je to hodně military, je tam ta VÁLKA. Proto mám asi tak rád i Clone Wars animovanou sérii, hodně prokresluje ten konflikt i osudy jednotlivců v něm a...řekněme, že pomáhá líp vyznít i prequelům. Jo, pořád je to pohádka/fantasy ve sci-fi kulisách, ale místy i vážnější a temnější (zvlášť, když víte, co přijde nebo sledujete ty náznaky a cestu, kterou se to ubírá...).
Ale ty DisneyWars (nová trilogie) jsou prostě...meeeh...příliš málo másla namazaného na tlustý krajíc a ještě to namazali kečupem.
Ani Rebels mi nechutí.
Ještě, že je Mandalorian, to jsou zase ty staré dobré "westernovité" Star Wars bokem od "hlavního konfliktu" (alá části Original Trilogy) na zapadlých planetách plných divných existencí, pašeráků, neexistujícího práva a tak.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Star Wars

Příspěvek od Argonantus »

Star Wars VIII, Poslední Jedi
Ještě jednou a důkladněji, neb péčí české televize mi byla věc předestřena znovu.

1) Pokud někdo spěchá, dám zrychlený závěr na začátek - Bubák má celkem pravdu ve všem, je to ambicióznější dílo než je u Star Wars obvyklé, pokouší se budovat charaktery a nějaké ty sklenice vody, a zkouší postupovat nějakými nevyšlapanými cestami. Což se povedlo tak zčásti.

2) Takže začneme - Poe a střílečka; jsme rovnýma nohama v klasickém Star Wars, druhá světová, hrdina moc neposlouchá rozkazy, ale dosáhne úžasné věci. Sláva nazdar. Utvrzení diváka v tom, že věci jsou na obvyklých místech a chovají se podobně.
A chybí tu zvolání - diváku, bacha, je to past! Neb vskutečnosti odteď bude všechno jinak, než jsi zvyklý. Rian Johnson podle mne zcela správně věří, že je zcela k ničemu vyprávět divákovi to samé, co v předchozích epizodách a je třeba to udělat nějak jinak. A leckterý divák to prostě nedal. Žádá svoji pravidelnou dávku klukovské střílečky.

3) Překvapení první je Luke. Hned v prvním setkání na ostrově Skellig Michael Luke bez zájmu odhazuje meč, čímž je konflikt Johnsona s divákem zahájen. Luke nám zestárl, už mu nejvíc super nepřipadá všechny zmlátit. Moje diagnóza se pletla, problém není v síle, problém je v řádu Jedi. Neb ti nemají patent na sílu a zejména nemají patent na rozum. Vlastně Impérium tak nějak nechtěně stvořili. Kdyby nebylo Jediů, nebylo by zřejmě ani Sithů; asi jako kdyby nebyli andělé, neměli by ďáblové od čeho odpadnout.

4) Problematičnost namachrovaně aristokratických Jediů ve 20. a 21. století si vnější divák nefanda asi už za ta léta všiml, ale insider fanda tohle nechápe ani teď. A vinu na tom nese trochu i Johnson, neb je coby filosof dost kryptický a nepřehledný. K pochopení Luka je nutno ho sledovat celou dobu, všechny jeho akce. Uzavřel se před sílou, protože ho celý ten ideologický Jedi tlach otrávil. Zvlášť patrné to je třeba v té scéně se stéblem, kde si dělá ze své žačky srandu a ukazuje, jak snadné je uvěřit nějakým esoterickým plkům, když si člověk nezachová vnější kontrolu. A takto dezinformován může nadělat i docela škodu. Jako třeba nebožtík Anakin, dodávám. Ono to mezi řádky ve starých Star Wars bylo.

5) Ta klíčová scéna, kde Luke napadne Bena. K té se detektivkově propracováváme. Při opakovaném pohledu to funguje dobře, dává to smysl, je to dokonce moc dobré. Ale docela chápu, že fanda Star Wars, odkojený jednoduchou střílečkou (vzorně třeba epizoda VI) to nedává; zvrat, jak došlo k tomu, že Mirek Dušín Luke najednou napadne člena Bratrstva Kočičí pracky ve spánku, je na něho moc ostrý, scénka sama moc vysvětlení nedává, pokud jste zasklili to dlouhé povídání předtím. A klíčové je opravdu to, že Luke zjevně do poslední chvíle váhal a nakonec to vlastně neudělal; následná nepodstatná šermovačka začala tím, že se Ben začal bránit.

6) No, ale to je všechno expozice a první dějství; to „zjevení mistra Yody,“ kterému se leckdo posmíval, je ve skutečnosti klíčový breakpoint děje; Yoda řekne pár naprosto zásadních hlášek. že „selhání je učitelem nejlepším“, nebo jak to bylo, a taky „učedníci nás přerostou, toť úděl mistra každého“, což by se oboje dalo do mramoru tesat, má pravdu, předsedo. A taky ukazuje, že Jedi není nějaká hromada ctihodného papíru a učených tlachů, ale jsou to činy, ryzí nadšené hrdinství. Ty knihy totiž zapálil Yoda, ne Luke; Johnson je velmistr nejasných scének, občas nějaký klíčový detail načasuje divně, takže to leckdo přehlédne. A odtud se Luke najednou teprve vrací do hry, i když ve zcela nové modifikované a zvláštně defenzivní poloze.

Jinak komu připadá Yoda hodně ex machina, připomínám, že se takový Ben Kenobi zjevoval v původní trilogii každou chvíli, a to i s nekonečně banálnějšími sděleními. To první zjevení, kterým vlastně příběh v Epizodě IV začal, tam R2D2 připomíná nikoli náhodou - je to stejně důležité, jako ten Yoda. A tady Luka vlastně žádá jak mladá učednice Rey, tak zřejmě zdálky i stará ségra Leia. Klasická damsell in distress, to se prostě nedá odmítnout. Luke sice říká, že „to bylo laciné“, ale přesto to v něm zjevně zasáhlo cíl; je to sice jednoduché, ale proklatě účinné; jsme v úplném jádru stroje Star Wars ságy.

7) Luke coby starý zklamaný Jedi, který se ale přesto nechá ukecat k poslednímu hrdinskému činu - vskutečnosti Wolverine/Logan - funguje perfektně, připadá mi poprvé v životě trochu zajímavý a hraje. A dokazuje, že by to uměl, kdyby to od něho někdo předtím chtěl.

8) Johnson má prostě mají nápad na scénu, a má jasný cíl, ale už méně promýšlí, jak divák scénu pobere, když ještě neví to, co se odehraje později. A má zoufalý problém s časováním dějů.

Tím se dostávám k té mnou dříve nepochopené finální sekvenci Luka; ano, ona je to projekce, ano, měl jsem to vědět, když to Ben a Rey předváděli celý film. Ano, je tam někde na začátku utopená důležitá věta, že se z nadmíry projekce dá i umřít.

Nicméně Johnson vyvinul kolosální energii k tomu, aby diváka zmátl a přesvědčil ho, že to NENÍ projekce. Takže ty kostky, které Leia dostane, a objímá Luka, který tam není, a ona to musí nepochybně vědět, ale ani nemrkne. Dejme tomu. Dejme tomu, že i Kylo a jeho vojáci jsou tak zaslepení vztekem, že jim nepřipadá divné, že sice vlažili do Luka ze všech kanónů, ale nic se nestalo. Zřejmě supermaní supersíla nebo co.

Ještě chápu, že naštvaný Ben vyběhne ven a chce s Lukem šermovat. Ale co opravdu nedávám, že, že PO PRVNÍ RÁNĚ okamžitě nevidí, že to je podvod, že Lukovy údery jsou „weightless.“ Teprve pak Luke najednou začne naznačovat, že tu vůbec není (ten meč, co ho probodne a nic se neděje; občasné zmizení).
Pokud opravdu hrál o čas (neví, jak jsou daleko hrdinové s tím zdrháním), rozhodně by se přesně takovým návodným momentům jistě vyhnul a zkoušel vzbuzovat dojem, že ho prostě nezasáhli.

To prozrazení je tam zjevně kvůli divákovi, kterého jsme pracně zblbnuli, aby si myslel, že je to reál, a teď ho zase stejně urputně přesvědčujeme, že je to fakt projekce. Metadůvody, které rozbíjejí jednoduchý a přehledný čin. A na konci musíme slovně vysvětlovat, že Luke jako fakt umřel. Což je u filmové scény vždycky problém.

9) No a jiné vysvětlení je, že projekce zahrnuje i dočasné hmotné přemístění a činy, což by třeba ještě lépe vysvětlilo ty kostky. Že odeslaný obraz umí fakt šermovat. Čímž se ovšem dostaneme do další logické pasti, neb by bylo reálné i utržené zranění, takže by byl Luke fakt probodnutý (a půlka diváků si klidně může myslet, že je to příčina smrti, jako já původně).
Zkrátka, je to prostě nedodělané a ne úplně domyšlené, sorry jako. Přesto za Luka palec nahoru, výborná postava.

10) Na druhé vidění se mi docela líbí i Ben. Finální „problém tří těles,“ Ben, Rey a Snoke, je opět parafráze na stejnou scénu z VI., a má i podobné řešení, v Benovi je kus konfliktního dobra, daného tím, že miluje Rey, tudíž zabije místo ní raději Snoka. Přesně jako Anakin vlastně zachránil Luka i za cenu vlastní sebelikvidace. Benova novinka je v tom, že rovnice má ještě jeden kořen; tím že zákeřně zabije Snoka, vlastně vládne galaxii a nic dalšího už mu netřeba. A to, že to Rey vidí jinak, ho vysloveně překvapí a taky zklame.

11) Mimochodem, nejasné Johnsonovo vyjadřování a režírování umožňuje scénku číst legitimně tak, že Snoka zabila Rey. My totiž vidíme, jak se Rey a Ben přetahují o meč pomocí síly, a současně NĚKDO hne tím druhým mečem vedle Snoka s fatálními následky. Snoke je sice machr a superman síly, ale zrovna nedává pozor, protože sleduje tu tahanici mezi Rey a Benem. Pro Rey by tohle bylo naprosto logické řešení situace; věří, že ji Ben nezabije. A věří správně.

12) Větší problém je, že jde o Epizodu VIII a ne poslední díl. Co budeme doprdele dělat v posledním díle, když jsme kuchnuli hlavního záporáka? Johnson to chtěl zřejmě stavět čistě na Benovi; nakonec ho dostanou, nebo, nakonec se polepší, nebo, nakonec se v nějakém zauzleném konfliktu zabije sám, když by alternativou musel zabít Rey. Čert ví. Nicméně to, že menší duchové silou vrátili na scénu císaře, to je trochu důsledek toho, že Snoke předčasně zdechl. Snoka je škoda, ale za Bena palec nahoru.

13) Co za mne drhne v jádru hlavních postav, to je Rey. V klíčové scéně v lese epizody VII měla naprosto jasno, Ben je monstrum a je třeba ho smazat ze světa. Tady si s ním najednou telefonuje jak zamilovaná puberťačka a zjevně na něm sexuálně ujíždí („zakryj se něčím“). A drží se šíleného konceptu Cosmopolitan, že „kvůli mně se jistě změní.“ Sorry, jako; Rey nemá být zamilovaná nablblá puberťačka, ale epická hrdinka. Její překvapení, že Ben s ní nechce zachránit svět, ale vládnout galaxii, je po té Epizodě VII zhola nemožné. Odignorování té otcovraždy je taky totální Johnsonův úlet. I to umanuté hledání rodičů, v čemž jí má pomoci Ben (?), nikoli Luke, jak by se nabízelo, je hodně divný motiv (v Epizodě VII. jsme o tom nic neslyšeli). Tady prostě postava nefunguje a scénárista měl přemýšlet ještě podstatně déle. Palcem dolů, i když Daisy hraje, co může.

14) Poe je zase redefinice a „vyjebání s divákem,“ zejména ta konfrontace s Holdó, která je opravdová hrdinka, co nepotřebuje vypadat jako hrdinka, kdežto on je jen namachrovanej frajírek. Jako koncept za mne to ujde, ale zase nám to různě vybočuje - Holdó na namchrovaným frajírkovi kdovíproč ujíždí, protože v Johnsonově světě jsou namachrovaní bad guys prostě sexuální vítězové - Poe, Ben a Finn. Že to tak má Leia, za to Johnson nemůže, ale že tak fungují úplně všichni chlapi a všechny holky, to mi připadá dost otravné.
Poe taky na konci „prohlédne“ a ve finále trousí moudra, když poučuje stále ještě zaslepeně namachrovaného Finna.

Já to řeknu jinak - Poe je děsnej voser od epizody VII a nikdy mne nebavil. Celý ten nápad na „náhražku za Hana Sola“ pokládám za dost problematický, Johnson se snažil, ale tak úplně se s tím neutkal. Palec dolů celé postavě. Kdyby nebyla, lépe a radostněji.

15) Finn je pro mne úplně klíčová postava Epizody VII, se kterým zjevně byly veliké plány. V Johnsonově „demokratickém“ konceptu, že to vezmou místo aristokratických Jediů „lidé odnikud“ je to ideální hrdina, jasný parťák Rey.
Tady je ten problém, co řešili Jjelen s Jironem, že Finn tu jede evidentně druhé kolo vývoje. Po té, co byl v závěru VII hrdina nad hrdiny, který málem umřel při snaze zachránit princeznu, tady najednou zdrhá hned v úvodu. Dejme tomu, že ztratil motivaci, kterou byla Rery; ale najednou má i druhou hrdinku, Rey je záhadně zapomenuta, a vlastně se na nějaký světaborný hrdinský čin nezmotá do konce epizody. Snad ta Phasma, aby se neřeklo; to mělo být asi taky osudové osobní megaepic střetnutí, ale nějak nebylo.
Vznáším podezření, že Finna potřeboval Johnson odklidit z cesty, aby držel to nemožné sexuální pnutí mezi Rey a Benem. Proto tam taky metnul úplně nešťastnou postavu Rose.
Možná to někomu ušlo, ale „parťačka“ Rose Finna v této epizodě totálně vymazala; všechny činy jsou její činy, všechny nápady jsou její nápady a všechny zážitky jsou její, na její domovské planetě Canto Bight. Pro mne je Finn palec dolů, zklamání velkých očekávání. Tak krásně vymyšlená a doslova vypiplaná postava si zasloužila důmyslnější osud.

16) Rose je poněkud Mary Sue, tentokrát doopravdy. Nepochopená světem, slyne vnitřní krásou; utrpení malých dětí a koníčků na planetě k tomu konceptu zoufale sedí. Stmívání, jako. Dalo se to udělat, ta planeta je pro Epizodu VIII strašně důležitá, ale mělo to být méně uslzené.

A kdybych váhal a byl ochoten Rose všechno tohle prominout, pak ta scéna s dělem, to je fakt průser, epic fail, nápis KRAVINA v mozku, vyhození z fikce, právě jako třeba ti Ewoci. Zachraňujeme ty, koho milujeme - jako dobrý, ale co si, doprdele myslela, že tam Finn dělá?
Scéna má vliv i na následný Lukův finální zápas; člověk se musí vzpamatovat a vracet se do fikce. Tohle je největší úlet filmu, myslel jsem si napoprvé a myslím si i nadále.

17) Co zbývá? Levitující Leia.
Považuji za velmi srandovní, když si fandové Star Wars stěžují na přepíčenost a porušování fyziky. To máte zato; scéna je čistý coolnes faktor navzdory zdravému rozumu a čemukoli dalšímu. Co jiného jsou ty šílené tyče na kluzácích, drhnoucí o zem, jen proto, aby dělaly ty cool červené čáry? A nemá cenu se vracet k šermovacím zářivkám, ke druhé světové ve vesmíru a vlastně kdečemu ostatnímu od počátku. Fakt nevím, na co si po čtyřiceti letech stěžujete.

18) Aha, ještě to bondovské kasíno. No, ono je to dlouhé, ale docela důležité; podstatní jsou na tom ti malí kluci a holky, co ve finále vyprávějí Star Wars; taková zvláštní metapostmoderna, docela dobrý konec. A špatný není ani Benicio del Toro, zas jednou opravdový herec, cat among the pigeons, kam se hrabou ti syntetičtí lupiči ve starých epizodách.
Jen je to zase takové nedopracované, nejasné, rozbředlé, chtělo to přemýšlet víc, dvakrát, třikrát; vyřezat kraviny, na kterých nezáleží, a vyniklo by to, oč vlastně šlo. Předběhnu Mattyho, přilepeného na konci - třídní konflikt je megatéma, na které tu moc není místo. Pohádkověji, elegantněji, úsporněji.

19) Humory. Když jsem viděl ten plakát, kde vám to jeblo tučňákem mezi oči, měl jsem nejhorší obavy. Ale ono to nakonec docela ujde, humorů je méně a drží se při zemi, zejména tím, že jsou většinou naštěstí pouze vizuální. Vlastně v tom se to podobá Epizoda VII, která se taky držela celkem rozumně. Skoro umlčeli C3PO, sláva. Takže souhlas s některými předřečníky (Jiron?)

20) Jinak ještě k té „nepředvídatelnosti“ - no, ono to jistou jasnou a předvídatelnou logiku mělo; přehrály se tu všechny soudobé náboženské levičácké mantry; jsme strašně politicky korektní, takže k hrdinovi černochovi napereme ještě asiatku, jsme strašně rovnostářští, takže pohádku o rytířích Jedi rozjebeme nějakými zotročenými dětičkami, jsme strašně ekologičtí, takže vesmírná kráva a krystalové lišky a koňovité lamy. Místy toho bylo moc a na sílu a zbytečné; stačilo si z těch témat vybrat něco, co dávalo v ději opravdu smysl (ty děti, třeba). Jinak stran politické korektnosti se nosí sovy do Athén, protože ve Star Wars byl černoch v úplně hlavní roli od začátku; tady fakt nevidím důvod pro nějaké špatné svědomí. A že to byl nějaký herec, žádná zoufalá korektní záplata.

21) K celkovému dojmu bylo důležité vidět velmi nedávno tu Epizodu VI. Epizoda VIII je o dvě patra výš, sorry, eerie. Epizoda VI je nablblá střílečka, tohle se o něco snaží a někam to míří. Ve zkratce jsou to třeba obě ty zásadní Yodovy scény, za mne skoro k nesrovnání.

Epizoda VI má jednu velkou finální scénu, očekávanou, vlastně logicky vyplývající z Epizody V - problém tří těles, císař, Vader a Luke, jinak vlastně řešen být nemohl. Nevalně zrežírovanou a dojmem zcela rozbitou těmi napříč nastříhanými ewoky, takže do velkých scén to rozhodně řadit nehodlám.

Epizoda VIII se snažila rovnou o několik velkých scén - mistr Yoda a jeho zjevení, Snokeův konec (což je vlastní sestra té Epizody VI), Lukeův konec, konec Holdó, konec Phasmy. Podle mne díky nejasné režii uplavaly všechny a tak nějak nevyšly, jak měly. Ale přesto je to dost zajímavá konstrukce; svádí k tomu nad tím přemýšlet a vymýšlet příběhy, které byly těsně vedle, ale mistr je zasklil nebo alespoň nedotáhl.

Takže je to vlastně konečně jako Prométheus, třiapůl hvězdy, zajímavá nedopečenost, o které lze dumat. Což je vlastně ve světě Star Wars zatraceně mnoho. Asi tak o půl hvězdy za Epizodou V, kde měli taky několik kolosálních nápadů, které ale dotáhli důsledně.

A chápu i Bubákův názor, že to staví i nad Rougue One.
Vtip je v tom, že Rogue One chtělo hodně málo, ale bylo hodně dobře provedené, kdežto Epizoda VIII chtěla mnohem víc, ale nebyla dotažená. Ty věci lze srovnávat, ale jsou úplně jiné, potkávají se ve dveřích v opačném směru.

Na závěr štěpný Matty z csfd:
Pár spoileroidních poznámek ke skutečnostem přispívajícím k tomu, že Poslední z Jediů považuji za nejlepší epizodu Star Wars (o chlup lepší než Impérium, které tenhle film – stejně jako jiné díly ságy - v lecčem zrcadlí, případně směle reviduje):

1) Ve vyprávění se proplétají tři ústřední konflikty – mezigenerační, třídní a mezi světlou a temnou stranou síly (všechny dialogy mezi Kylem a Rey i dialog, který vede Rey sama se sebou). Horliví mladí hrdinové dělají unáhlená rozhodnutí, která pro ně zpravidla končí špatně. Kdyby naslouchali svým starším a zkušenějším mistrům, mohli by předejít některým komplikacím. Generační obměna je ovšem nevyhnutelná. Bude proto záležet, zda mladí rebelové učení svých předchůdců zcela odmítnou anebo se jím nechají inspirovat. Schopnost být inspirací pro mladší generaci je směrodatná pro dějovou linii se zotročenými dětmi na planetě Canto Bight. Aby se mohla buržoazie bavit, musí za ní někdo dřít. Poslední scéna přitom naznačuje, že se tohle vykořisťování může stát podnětem k třídní revoluci.

2) Luke své učednici vysvětluje, že síla nevychází pouze z Jediova nitra, ale je založena na rovnováze s okolním světem. Příkladem člověka, který dosáhl harmonie s přírodou je sám Luke, který si vystačí s dary, které mu ostrov nabízí (kritizovaná scéna s dojením má své opodstatnění, neslouží jen jako komická vsuvka). Později jsme ještě dvakrát svědky toho, jak hrdinům naslouchání přírodě zachrání životy – Finn a Rose uniknou z Canto Bight díky kopytníkům připomínajícím křížence koně a lamy, poslední povstalci najdou cestu ven z jeskyně díky arktickým (krystalickým) liškám.

3) Film opakovaně záměrně nenaplňuje naše očekávání, mýty nestaví, ale zpochybňuje a bourá, nehraje podle pravidel, kterých se držely předchozí epizody a díky tomu je jeho sledování velmi stimulující. Nenechá nás jen pasivně koukat a odškrtávat si „povinné položky“. Jedijský výcvik je ukončen předčasně, výprava na Canto Bight končí navenek fiaskem (jakkoli darování prstenu chlapci zřejmě bude mít významnou dohru v následující epizodě), hlavní záporák umírá mnohem dřív, než byste předpokládali, kladní hrdinové se vyjma úvodní akce nacházejí v defenzivě, skoro neustále před někým utíkají a snaží si zachránit životy, což je plně v souladu s mottem osmé epizody – nemá smysl bojovat s tím, co nenávidíme, ale zachraňovat to, co milujeme.

4) Celé to neskutečně dobře vypadá. Je poznat, že si tvůrci dali ohromně záležet na kompozicích, přemýšleli nad volbou objektivů, velikosti záběrů a barevnými kontrasty (to, co v závěru rozehrají s červenou a bílou, bere dech). Kamera zde zkrátka oproti jiným franšízovým žánrovkám neplní pouze servisní funkci, ale skoro každým záběrem si říká o nominaci na Oscara.

5) Je to opravdu vtipné i opravdu pochmurné (přičemž obě polohy se navzájem netlučou a přechody mezi nimi jsou velice přirozené) a zejména ve druhé polovině jedna boží scéna střídá druhou, takže jde o neskutečnou emocionální jízdu. 90%
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Star Wars

Příspěvek od Vitus »

Argonantus píše: 15. 9. 2021, 16:46 Tím se dostávám k té mnou dříve nepochopené finální sekvenci Luka; ano, ona je to projekce, ano, měl jsem to vědět, když to Ben a Rey předváděli celý film. Ano, je tam někde na začátku utopená důležitá věta, že se z nadmíry projekce dá i umřít.

Nicméně Johnson vyvinul kolosální energii k tomu, aby diváka zmátl a přesvědčil ho, že to NENÍ projekce. Takže ty kostky, které Leia dostane, a objímá Luka, který tam není, a ona to musí nepochybně vědět, ale ani nemrkne. Dejme tomu. Dejme tomu, že i Kylo a jeho vojáci jsou tak zaslepení vztekem, že jim nepřipadá divné, že sice vlažili do Luka ze všech kanónů, ale nic se nestalo. Zřejmě supermaní supersíla nebo co.

Ještě chápu, že naštvaný Ben vyběhne ven a chce s Lukem šermovat. Ale co opravdu nedávám, že, že PO PRVNÍ RÁNĚ okamžitě nevidí, že to je podvod, že Lukovy údery jsou „weightless.“ Teprve pak Luke najednou začne naznačovat, že tu vůbec není (ten meč, co ho probodne a nic se neděje; občasné zmizení).
S dovolením zkusím jenom trochu doplnit tohle, protože si myslím, že ti tam asi jeden detail unikl - než se na něj Ben poprvé vrhne, v duchu klasických samurajských soubojů pomocí nastavení svých těl naznačují taktiku, jakou hodlají protivníka porazit (a ten silnější tomu slabšímu dává tím způsobem možnost ze souboje vycouvat) - ale tady u toho už vidíme, že Ben ve vrstvě bílé soli nechává červenou stopu, kdežto pod Lukem se ten bílý povrch ani nehne.

Tedy narativ je asi tento - Bena (zaslepeného zuřivostí) ani nenapadne, že by tam Luke nemohl být, rebely (kteří tam až tak dobře zřejmě nevidí) to vlastně ani nemůže napadnout (projekce je schopnost, na kterou musel Luke přijít, až když se rozešel s Leiou, tedy to nemusí tušit ani ona, že není skutečný - navíc díky tomu, že Leia je force senzitivní, stejně jako Ben, naopak Lukovu přítomnost jasně cítí) a jen divák začíná v tento moment už tušit, že je něco jinak.
Argonantus píše: 15. 9. 2021, 16:46 Pokud opravdu hrál o čas (neví, jak jsou daleko hrdinové s tím zdrháním), rozhodně by se přesně takovým návodným momentům jistě vyhnul a zkoušel vzbuzovat dojem, že ho prostě nezasáhli.
On se taky napoprové Benovi vyhnul tak, že sice neuvěřitelně machrovsky (na hranici Matrixu), ale zcela neopustil konvenční fyziku (na chvilku i jakoby zakolísal na konci svého parádního úhybného manévru). Tedy opravdu dal rebelům čas na to, aby si uvědomili, že hraje o jejich čas (a teprve když je jasné, že jim došlo, že mají zdrhat o stošest, tak přešel k demonstracím své projekce).
Argonantus píše: 15. 9. 2021, 16:46 To prozrazení je tam zjevně kvůli divákovi, kterého jsme pracně zblbnuli, aby si myslel, že je to reál, a teď ho zase stejně urputně přesvědčujeme, že je to fakt projekce.
Takže za mne to sedí, od momentu kdy jsem začínal tušit, že to asi bude projekce, se ukázalo, že to byla projekce, nemuseli mne přesvědčovat dvakrát a ani nemám pocit, že by ze mne dělali většího blbce, než jsem :).
Argonantus píše: 15. 9. 2021, 16:46 Metadůvody, které rozbíjejí jednoduchý a přehledný čin. A na konci musíme slovně vysvětlovat, že Luke jako fakt umřel. Což je u filmové scény vždycky problém.
A to vysvětlení té smrti na konci mi přijde epické vyvrcholení.

Upřímně za mne je tohle jeden ze světlých momentů a vrcholných bodů celého filmu - kvůli tomuhle stojí za to ho vidět víckrát, než jen jednou.

P.S.: Naopak celé Canto Bight bych sestříhal jen na nejnutnější minimum, tahle část je pro mne strašná vata :).
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Star Wars

Příspěvek od Argonantus »

Luka už nechám - v zásadě mezi námi velký rozpor není.

Canto Bight je vlastně pointa, skrz ty děti.
Ale pravdu máš, že šlo hodně šetřit čas a stříhat, například aby se ty děti netopily v různých kravinách okolo, jakž se i stalo.

Jádro problému začalo už vynálezem Rose, viz výše. Umím si představit, že taková sestava Chewbacca - Rey - Finn lodí Millenium Fakcon prosviští přes planetu Canto Bight rychlostí zvuku, sežene toho lamače kódů nebo co (může to být i předmět, nebo robot, to je jedno), zaznamená děti, předá prsten a nazdar, pokračujeme v podstatnějším ději jinde.
Ekologicko - třídní poselství můžeme nechat plavat.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Star Wars

Příspěvek od Vallun »

Argonantus píše: 15. 9. 2021, 16:46 Moje diagnóza se pletla, problém není v síle, problém je v řádu Jedi. Neb ti nemají patent na sílu a zejména nemají patent na rozum.
To už zní mnohem rozumněji...s tím souhlasím...
Kdyby nebylo Jediů, nebylo by zřejmě ani Sithů; asi jako kdyby nebyli andělé, neměli by ďáblové od čeho odpadnout.
S tímhle nikoliv...Zlo fakt není tvořeno existencí dobra...a už vůbec jí není vinno...
4) Problematičnost namachrovaně aristokratických Jediů ve 20. a 21. století si vnější divák nefanda asi už za ta léta všiml,
Všiml, nicméně problémy, které dále popisuješ bych přiřazoval spíše sektářství, než aristokracii...
nebo jak to bylo, a taky „učedníci nás přerostou, toť úděl mistra každého“
Osobně by mi tam možná víc sedělo mistra dobrého...:)
A tady Luka vlastně žádá jak mladá učednice Rey, tak zřejmě zdálky i stará ségra Leia. Klasická damsell in distress, to se prostě nedá odmítnout. Luke sice říká, že „to bylo laciné“, ale přesto to v něm zjevně zasáhlo cíl; je to sice jednoduché, ale proklatě účinné; jsme v úplném jádru stroje Star Wars ságy.
Tady není problém v detailech, ale v tom,že celé to je už mnohokrát provařené klišé...
objímá Luka, který tam není, a ona to musí nepochybně vědět,
teoreticky by jí mohla naopak mást její forcesensitivity...ale spíš to Ví a chápe...proto hraje s ním...
Ještě chápu, že naštvaný Ben vyběhne ven a chce s Lukem šermovat. Ale co opravdu nedávám, že, že PO PRVNÍ RÁNĚ okamžitě nevidí, že to je podvod, že Lukovy údery jsou „weightless.“ Teprve pak Luke najednou začne naznačovat, že tu vůbec není (ten meč, co ho probodne a nic se neděje; občasné zmizení).
Pokud opravdu hrál o čas (neví, jak jsou daleko hrdinové s tím zdrháním), rozhodně by se přesně takovým návodným momentům jistě vyhnul a zkoušel vzbuzovat dojem, že ho prostě nezasáhli.
ano, tohle je jedna zu mnohe blbostí, ale celá tahle linie je totálně na palici...
v Benovi je kus konfliktního dobra, daného tím, že miluje Rey, tudíž zabije místo ní raději Snoka.
Což mi po otcovraždě přijde jako rouhání...a neuvěřitelné...relativizace všeho...
Benova novinka je v tom, že rovnice má ještě jeden kořen; tím že zákeřně zabije Snoka, vlastně vládne galaxii a nic dalšího už mu netřeba. A to, že to Rey vidí jinak, ho vysloveně překvapí a taky zklame.
On taky nevládne, za vším je Palpatino...:)
Sorry, jako; Rey nemá být zamilovaná nablblá puberťačka, ale epická hrdinka. Její překvapení, že Ben s ní nechce zachránit svět, ale vládnout galaxii, je po té Epizodě VII zhola nemožné. Odignorování té otcovraždy je taky totální Johnsonův úlet.
+1
ta konfrontace s Holdó, která je opravdová hrdinka,
No a při tom je to jen obyčejné neschopné VBKáčko...její strategie byla totálně jalová...hloupá...
Rose je poněkud Mary Sue, ,... je pro Epizodu VIII strašně důležitá, ale mělo to být méně uslzené.
Rosin hlavní problém je, že ve všech liniích hrají prim ženské...a už to otravuje. Jasně, v globálu je to pořád obráceně, ale problém s nevyvážeností nevyřešíme přesunem celého břemena na druhou stranu páky...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Eleshar_Vermillion
černá eminence
Příspěvky: 18505
Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
Bydliště: Praha

Re: Star Wars

Příspěvek od Eleshar_Vermillion »

Argonantus píše: 15. 9. 2021, 16:46 Star Wars VIII, Poslední Jedi
Ještě jednou a důkladněji, neb péčí české televize mi byla věc předestřena znovu.
Jakože... s dabingem? Brrr...
Ty knihy totiž zapálil Yoda, ne Luke; Johnson je velmistr nejasných scének, občas nějaký klíčový detail načasuje divně, takže to leckdo přehlédne.
Když jsme u těch přehlédnutých detailů, ty knihy nezapálil nikdo, odvezla si je Rey.
Ještě chápu, že naštvaný Ben vyběhne ven a chce s Lukem šermovat. Ale co opravdu nedávám, že, že PO PRVNÍ RÁNĚ okamžitě nevidí, že to je podvod, že Lukovy údery jsou „weightless.“ Teprve pak Luke najednou začne naznačovat, že tu vůbec není (ten meč, co ho probodne a nic se neděje; občasné zmizení).
Opět přehlédnuté detaily - žádné Lukovy údery nejsou. Luke výhradně uhýbá Kylovým útokům a jejich meče se ani nikdy nesrazí. Jediná falešná stopa jsou ty kostky a obětí, jinak všechno nasvědčovalo, že jde o projekci.
11) Mimochodem, nejasné Johnsonovo vyjadřování a režírování umožňuje scénku číst legitimně tak, že Snoka zabila Rey. My totiž vidíme, jak se Rey a Ben přetahují o meč pomocí síly, a současně NĚKDO hne tím druhým mečem vedle Snoka s fatálními následky. Snoke je sice machr a superman síly, ale zrovna nedává pozor, protože sleduje tu tahanici mezi Rey a Benem. Pro Rey by tohle bylo naprosto logické řešení situace; věří, že ji Ben nezabije. A věří správně.
Nět, další přehlédnuté (nejen) detaily. Žádná tahanice mezi Rey a Benem není, Snoke právě s Rey vytřel podlahu (jakože doslova) a drží ji ve vzduchu totálně paralysovanou a otočenou k Benovi, který ji má nikoliv porazit, nýbrž zavraždit. Lightsaberem pak otočí on, je tam takový drobný pohyb ruky, který to identifikuje (to je mezi těmi přehlédnutími ten detail).
S ohledem na E9 se nabízí myšlenka, že se Snoke nechal zlikvidovat úmyslně, protože ten jeho proslov byl velmi ostentativně ambivalentní, ale nevím, jestli v době natáčení E8 už Palpatine existoval.
20) Jinak ještě k té „nepředvídatelnosti“ - no, ono to jistou jasnou a předvídatelnou logiku mělo; přehrály se tu všechny soudobé náboženské levičácké mantry; jsme strašně politicky korektní, takže k hrdinovi černochovi napereme ještě asiatku,
Asiatka není politická korektnost ale marketing pro Asii, zejména Čínu. Úplně stejným směrem míří minimalisovaná role Finna. Např. v čínských reklamách byla jeho postava visuálně zmenšována, či rovnou vypouštěna. Jeho debilisace a hrdinská role uměle vnesené asiatky pak představuje totéž přímo ve filmu. Takže to je ve skutečnosti opak politické korektnosti a podlézání čínskému rasismu.
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
Uživatelský avatar
Eleshar_Vermillion
černá eminence
Příspěvky: 18505
Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
Bydliště: Praha

Re: Star Wars

Příspěvek od Eleshar_Vermillion »

Argonantus píše: 15. 9. 2021, 18:29Jádro problému začalo už vynálezem Rose, viz výše. Umím si představit, že taková sestava Chewbacca - Rey - Finn lodí Millenium Fakcon prosviští přes planetu Canto Bight rychlostí zvuku, sežene toho lamače kódů nebo co (může to být i předmět, nebo robot, to je jedno), zaznamená děti, předá prsten a nazdar, pokračujeme v podstatnějším ději jinde.
Ekologicko - třídní poselství můžeme nechat plavat.
Jup, za mě víceméně takto (teda bez Rey, ta je někde jinde, ale jako aspirující jedi stačí ten Finn, který by empatii k dětičkám s ohledem na svou minulost cítit měla - Chewbacca místo Rose zcela dostačující), a přikládám tomu teda výrazně vyšší důležitost než ty, protože tím pro mě ten narativ prostě nefunguje a je to řemeslně nezvládnuté. Proto je ten Rogue One tak fajn, jelikož si ve skutečnosti zase tak na nic moc nehraje, ale je perfektně řemeslně zvládnutý po všech stránkách. Vyšší ambice u E8 jsem pochytil, ale ta je naopak po všech stránkách strašně odfláknutá a nedrží vůbec pohromadě.
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
Uživatelský avatar
midewiwin
Příspěvky: 4816
Registrován: 18. 12. 2006, 09:56

Re: Star Wars

Příspěvek od midewiwin »

Moje pocity nad touto diskusí /a nejen touto/ mi připomínají uspokojení, když hážu do odpadu reklamní letáky: Je fajn občas mrknout na to, co všechno existuje a co vůbec nepotřebuju.
Čas neexistuje.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Star Wars

Příspěvek od York »

midewiwin píše: 16. 9. 2021, 09:31 Moje pocity nad touto diskusí /a nejen touto/ mi připomínají uspokojení, když hážu do odpadu reklamní letáky: Je fajn občas mrknout na to, co všechno existuje a co vůbec nepotřebuju.
Mně je zase vždycky líto, že se na ten papír nevytisklo něco užitečnýho.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Star Wars

Příspěvek od Argonantus »

A. shlédla tu finální scénku Luka Skywalkera a suše pravila:
A nešlo by při seslání toho kouzla užít trochu méně té síly?
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3810
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Star Wars

Příspěvek od Selhan »

Log 1=0 píše: 11. 2. 2022, 20:00 Já jsem to neviděl, ale myslím, že každý, kdo má na prvních místech něco jiného, než permutaci IVVVI, by měl být rituálně upálen na hranici už z principu.
Musí tam být fakt i šestka? :/
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
jjelen
Příspěvky: 2503
Registrován: 27. 7. 2010, 16:23

Re: Star Wars

Příspěvek od jjelen »

Selhan píše: 11. 2. 2022, 20:05
Log 1=0 píše: 11. 2. 2022, 20:00 Já jsem to neviděl, ale myslím, že každý, kdo má na prvních místech něco jiného, než permutaci IVVVI, by měl být rituálně upálen na hranici už z principu.
Musí tam být fakt i šestka? :/
No jo, no jo, ale ta finální konfrontace na Hvězdě smrti!
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: Star Wars

Příspěvek od Log 1=0 »

Selhan píše: 11. 2. 2022, 20:05 Musí tam být fakt i šestka? :/
Souboj Luka a Vadera
Vaderova smrt
Jo, musí.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Odpovědět

Zpět na „Kultura“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Pan Bača a 8 hostů