Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo
Moderátor: Faskal
Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo
Já si vzpomínám, že když jsem na gymplu psal sloh na "popis", tak mi to totálně ujelo a vyšlo z toho "líčení". Naštěstí milosrdná paní učitelka, aby mi nemusela dát kuli, to na "líčení" zpětně překvalifikovala a byl jsem zachráněn.
Ono je snadné se obout do toho nešťastníka s obrazem (jako jo, fakt je to děs a hrůza), ale já bych řekl, že zrovna popis patří k hodně težkým útvarům, protože musíte zůstat věcní, což vám hrozně omezuje slovník, ale zároveň nebýt repetitivní. A navíc popisů se v literatuře kolem nás mnoho nevyskytuje, takže ani není kde je "načíst".
Ono je snadné se obout do toho nešťastníka s obrazem (jako jo, fakt je to děs a hrůza), ale já bych řekl, že zrovna popis patří k hodně težkým útvarům, protože musíte zůstat věcní, což vám hrozně omezuje slovník, ale zároveň nebýt repetitivní. A navíc popisů se v literatuře kolem nás mnoho nevyskytuje, takže ani není kde je "načíst".
-
- .
- Příspěvky: 18102
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo
No, mne zaujalo, že prostě popisuje něco, co nevidí, tedy, má to z druhé ruky, což je vždycky malinko problém. Pak to vede k fialovým mrakům. Asi jako recenze filmu podle toho, co mi někdo vyprávěl; snadno se stanete obětí nesprávné informace.
Jinak popsat prostě to, co vidím, skutečně láká k nějakému systému - shora dolů, zleva doprava, od dominantních objektů k podrobnostem, nebo tak něco. Tady bych to "shora dolů" trochu viděl.
Případně, šlo by rafinovaněji a literárněji se zaměřit na detail, o který mi právě jde a je z nějakého důvodu podstatný. Dvě dámy, jedna mladší v bílých krajkách, starší v červeném a provází je pán, v popředí fialové verze, mohou být pokračováním popisu a pak se ukáže, že jsou to naši hrdinové, o kterých se bude vyprávět dál.
Úvod a závěr speciálně u popisu opravdu není podstatný, neb to ve finále může být užito nejrůznějším způsobem. Třeba jako v mém příkladu úvodní odstavec z něčeho většího. Z popisu nemusí nutně něco vyplývat; obvykle pomáhá budovat atmosféru (a pak je samozřejmě nasnadě ta zvýšená pečlivost ve volbě slov).
Aby to mělo nějaký závěr, muselo by to mít tvar úvahy, fejetonu, sloupku, blogu. Což předpokládá, že je na konci nějaká pointa, a to Ongem zatržená věta skutečně nesplňuje.
EDIT:
Dumám ještě nad tím, zda není záměr, že na všech verzích pohledu chybí palác Kinských; zřejmě se mistrovi nelíbil a vyhnul se mu. Byl by to Argonantovsko - Tolkienovský myslitel, co to střihne tak, aby tam měl co nejvíc středověké architektury.
A to chudák nemohl tušit, že severní frontu náměstí úplně zbourají a sežere ji Bestia triumphans.
Jinak popsat prostě to, co vidím, skutečně láká k nějakému systému - shora dolů, zleva doprava, od dominantních objektů k podrobnostem, nebo tak něco. Tady bych to "shora dolů" trochu viděl.
Případně, šlo by rafinovaněji a literárněji se zaměřit na detail, o který mi právě jde a je z nějakého důvodu podstatný. Dvě dámy, jedna mladší v bílých krajkách, starší v červeném a provází je pán, v popředí fialové verze, mohou být pokračováním popisu a pak se ukáže, že jsou to naši hrdinové, o kterých se bude vyprávět dál.
Úvod a závěr speciálně u popisu opravdu není podstatný, neb to ve finále může být užito nejrůznějším způsobem. Třeba jako v mém příkladu úvodní odstavec z něčeho většího. Z popisu nemusí nutně něco vyplývat; obvykle pomáhá budovat atmosféru (a pak je samozřejmě nasnadě ta zvýšená pečlivost ve volbě slov).
Aby to mělo nějaký závěr, muselo by to mít tvar úvahy, fejetonu, sloupku, blogu. Což předpokládá, že je na konci nějaká pointa, a to Ongem zatržená věta skutečně nesplňuje.
EDIT:
Dumám ještě nad tím, zda není záměr, že na všech verzích pohledu chybí palác Kinských; zřejmě se mistrovi nelíbil a vyhnul se mu. Byl by to Argonantovsko - Tolkienovský myslitel, co to střihne tak, aby tam měl co nejvíc středověké architektury.
A to chudák nemohl tušit, že severní frontu náměstí úplně zbourají a sežere ji Bestia triumphans.
Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo
Z hlubin internetu se mi zjevila habilitační práce Františka Štorma v oboru typografie z roku 2005. Tady se o tom zmiňuji proto, že kromě řady zajímavých postřehů a informací a navzdory elesharovskému nadužívání písmene "s" se to hrozně hezky čte a je to velmi osobní i osobité. Rozhodně je to dobrý materiál k inspiraci i pro tvůrčí psaní.
https://web.archive.org/web/20080624112 ... itace.html
Kdyby se nechtělo kliknout na odkaz, tak alespoň malou ochutnávku:
https://web.archive.org/web/20080624112 ... itace.html
Kdyby se nechtělo kliknout na odkaz, tak alespoň malou ochutnávku:
Ručním cizelováním nápisy dostaly příjemný dotek lidské ruky, v díle zkušeného patinéra dodnes pokračují holubi, kteří každou bronzovou plastiku zahalují příkrovem omšelosti.
Do kláves notebooku mi přitom zněly tóny aiolových harf ze střechy paláce, ve vytopeném salónu, 80 metrů nad hladinou zamrzlé Želetavky. Autor nejdelšího sonetu na světě posílá civilkáře Erika pro dříví do kamen. Je mi jedno, že moje fotografie Bítova neobletí svět, lhostejno, že můj amatérský olej – noční scenérie hradu se nepovedl, když vím, že atmosféru tohoto místa lze zachytit – v písmu! I ten, a Právě Ten Pseudogotický Nevkus barona Haase, všechny ty naaranžované kudrlinky a zbytečnosti; chybí jen obrázkové písmo se zvířaty z jeho zoologické zahrady a padesáti vycpanými psy. A ty, sokolníku nedbalý, nenechávej na parkáně nožičky od kuřátek, když už je tvoji dravci musejí žrát.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo
Říká tu někomu něco Heterocosmica? Stojí za to číst?
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo
Podle mých zdrojů (nečetl jsem to, ale nikdo by se nedivil, kdybych to v rámci studia četl) je to hardcore literární věda, takže by to spíš za to stát nemělo. Jakože může to být zajímavé, ale pokud nemáš o literaturu vyloženě akademický zájem, tak to spíš nebude pro tebe.
Kosmas k tomu v anotaci mj. uvádí: "Heterocosmica představuje závažný lingvistický příspěvek k postmoderním literárním teoriím."
Kosmas k tomu v anotaci mj. uvádí: "Heterocosmica představuje závažný lingvistický příspěvek k postmoderním literárním teoriím."
-
- .
- Příspěvky: 18102
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
-
- .
- Příspěvky: 18102
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo
více než 468 000 úhozů neboli dvakrát 130 stran, neboli 2 Bubáci.
Za román lze označit i 1,5B, ale je to tak nějak málo.
Za román lze označit i 1,5B, ale je to tak nějak málo.
Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo
Hmm, tak jsem teď jen zhruba o půlku větší megaloman: 634060 znaků. Není to román, ale bubáků je v tom spousta
edit: Kecám, jen o 35%.
edit: Kecám, jen o 35%.
-
- .
- Příspěvky: 18102
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo
Tak víš jak, když se ti z RPGčka stane román, asi je něco fakt špatně. A jinak sorry, matu tělem K beletrii se chci časem vrátit, ale nezvládám dělat víc věcí najednou.
Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo
Stručné poznámky ke kompletnímu soubornému vydání prací V.I.Lenina byly taky delší.
-
- .
- Příspěvky: 18102
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo
Zmátlo mne, že se York vydal podobnými směry; poznámky k V. I. Leninovi bych fakt nečekal.
Jinak Český snář jsem nečetl, po přečtení Sekyry, údajně nejlepšího mistrova díla, s ujištěním všech, že dál je to už jen horší.
Takže je samozřejmě možné, že se to v té nečtené části rozpadlo v cosi nevýslovně rouhavého.
Něco jako Hostina vran; i tam si nejsem vůbec jist, jak se to dá literární vědou popsat.
Naokiho rada "vynech 4. díl a čti rovnou 5." mi bude znít v uších ještě dlouho, a myslím, že by lecjakému teoretikovi způsobila bolení hlavy.
Jinak Český snář jsem nečetl, po přečtení Sekyry, údajně nejlepšího mistrova díla, s ujištěním všech, že dál je to už jen horší.
Takže je samozřejmě možné, že se to v té nečtené části rozpadlo v cosi nevýslovně rouhavého.
Něco jako Hostina vran; i tam si nejsem vůbec jist, jak se to dá literární vědou popsat.
Naokiho rada "vynech 4. díl a čti rovnou 5." mi bude znít v uších ještě dlouho, a myslím, že by lecjakému teoretikovi způsobila bolení hlavy.
Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo
260 stran mi přišlo na román nějak málo. Udělal jsem pro srovnání character count pravidel, která mám před sebou otevřená a mají teď 539 stran B5 (kam se vejde víc než na normo stranu) a překvapilo mě, že to má skoro stejně znaků jako píšeš. Zřejmě to bude tím, že v pravidlech je text hodně strukturovanej, je v něm spousta mezer.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Ahrefs [Bot] a 11 hostů