barbar Conan
Moderátor: Faskal
Re: barbar Conan
Ano, ale jsou to mnohem podobnější zbraně, než by se mohlo zdát. BTW to, čím pak Arnie mává, je nefalšovanej obouručák. To, že ho používá jako long sword, je jiná věc
Na tý choreografii je zajímavý, že tím, jak je jednoduchá, je na spoustě míst překvapivě realistická. Jsou to krátký výměny vedený brutální silou. Není to prakticky vůbec o technice, ale fakt bych se takovýho týpka bál.
Jo, no. V Red Sonje je Arnieho postava mnohem Conanovitější, přestože se jmenuje jinak.
- Ecthelion
- Moderátor
- Příspěvky: 12366
- Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
- Bydliště: Brno/Rezno
- Kontaktovat uživatele:
Re: barbar Conan
IMHO možná jde o to, kterého Howarda. Podle mě má víc flavorů a víc možností jak to pojmout. A v tom prvním Conanovi je toho Howarda dost. I když sem tam akcentují spíš obškurnější témata.
Jak jsem psal, pro mě třeba tu atmosféru nejlíp zachycuje Solomon Kane. A i Momoa Conan má pro mě bližší atmosféru. Ale to je samozřejmě hodně subjektivní.
Re: barbar Conan
Conana jsem nečetl, takže pro mě ten žánr (setting, whatever) definuje právě ten první film.
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7501
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: barbar Conan
Toto je výborná esej popisujúca, ako sa Milius odklonil od Howarda a viac sa pri svojej interpretácii orientoval na Nietzscheho.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
-
- .
- Příspěvky: 18112
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: barbar Conan
K novému Conanovi bylo tohle https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 06#p449906
Mne úplně nenadchlo žádné filmové zpracování, ale ten Milius byl asi nejzajímavější. Zejména tou strohou mlčenlivostí. Souhlas s Yorkem - není to věrné, ale to je právě dobře.
Věrnost adaptace je zákeřná veličina.
Může to zachovat omyly předlohy.
A může to vytvořit problémy nové, dané právě tím, že film není literatura.
Včas odbočit od předlohy je moudré a někdy i nutné. Viz debata o Monte Cristovi, kde na tomhle filmaři léta troskotají.
Mne úplně nenadchlo žádné filmové zpracování, ale ten Milius byl asi nejzajímavější. Zejména tou strohou mlčenlivostí. Souhlas s Yorkem - není to věrné, ale to je právě dobře.
Věrnost adaptace je zákeřná veličina.
Může to zachovat omyly předlohy.
A může to vytvořit problémy nové, dané právě tím, že film není literatura.
Včas odbočit od předlohy je moudré a někdy i nutné. Viz debata o Monte Cristovi, kde na tomhle filmaři léta troskotají.
- Bajo
- Malý princ; Moderátor
- Příspěvky: 7757
- Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: barbar Conan
Co me prijde na Conanovi od Howarda jako postave zajimave a co mi v tech adaptacich chybi, je prave to jeho vyobrazeni. Ztvarneni te jeho osobnosti v kontextu SnS zanru (co ten zanr vlastne definuje a co resi). Oni jsou to urcite spojene nadoby.
Za me je Conan primarne zobrazeni (idealizovaneho) prirodniho/prirozeneho cloveka. V kontrastu vuci civilizaci a "civilizovanemu" cloveku. Urcite zosobnuje pojeti urcite prirodni dravosti, ale i urciteho druhu inteligence, ktera ale neni intelektualni. Conan je ve sve podstate Alfa samec (v prirodnim slova smyslu) odsouzeny k samote, protoze se nevzdal sve "puvodni" lidske autenticity (v kontrastu vuci intelektualne dekadentni civilizaci, kterou zosobnuji intriky naplnujici necestne potreby, neresti a kompenzujici slabosti reprezentovane sobeckymi zajmy, ktere postradajici cest a jsou urcitym zpusobem nadute). Nepodleha egoistickemu chtici, nezrazuje svouji cest. Je zosobnenim zdraveho "sebevedomi", ktere si bere to, na co ma pravo.
Je cilevedomy, ale nedosahuje cilu pomoci intrik a strategie. Ma jasne hodnoty a urcite pojeti cti (zadna moralni dilemata). Dosahuje jich s chladnokrevnou primocarosti, spojenou s velmi kritickym vyhodnocovanim situace a pro civilizovaneho cloveka az nadprizozenym instinktem a schopnosti cist situaci (a lidi) a reagovat (efektivni taktika v danou situaci). Silny sice je, ale neni to zadny nabusenec, a primarne je spise dravy, hbity a bystry vuci "pritomnemu okamziku" a rovnovaze/nerovnovaze sil dane situace. Spoustu nepratel zabije jednou ranou ne diky sile, ale rychlosti a tim ze prebira iniciativu, protoze situaci precetl prvni, nebo tim ze obrati slabost nepritele proti nemu samemu.
Urcite jsou taky dulezite dva motivy. Jednak, ze Conan je jakoby porad na ceste. Nekam miri, po ceste narazi na civilizaci a tam se zaplete do maleru (treba je nekym pouzit jako nastroj pro dosazeni urcitych cilu). Intriky jsou Conanovi necim cizim, cim opovrhuje. Jsou vnejsi silou, ktera vytvari komplikace a neustale mu brani v tom, aby realizoval svou uprimnou, primocarou cestu. A Conan je v kontrastu vuci tomu z pohledu sveho okoli casto vnimam jako vhodny nastroj k necemu, ktery se ale stane fatalnim kvuli tomu, ze se vymknul z kontroly povyseneho ocekavani "civilizovaneho" cloveka.
Druha vec je, za Conan jakoby nema strach z vetsiny svych oponentu (protoze vnima jejich slabosti). Ale pravidelne se setkava se nadprirozenymi silami (magie, myticke nestvury a pozustatky pradavnych dob a vzdalenych tajemstvi), ktere jsou tim, co v nem cas odcasu vyvola opravdovy strach a vytvori opravdove ohrozeni. Coz je treti svet, ktery neni ani prirodou, ani na nerestech zalozene upadajici civilizaci (ale je podobne trestajici silou tem, kteri ji nedokazou zvladnout nebo ji celit).
Tohle jsem v zadnem zfilmovanem Conanovi nevidel. Jsou to vlastne filmy o uplne jine postave (a to se tyka i vetsiny pozdejsich literarnich adaptaci).
Za me je Conan primarne zobrazeni (idealizovaneho) prirodniho/prirozeneho cloveka. V kontrastu vuci civilizaci a "civilizovanemu" cloveku. Urcite zosobnuje pojeti urcite prirodni dravosti, ale i urciteho druhu inteligence, ktera ale neni intelektualni. Conan je ve sve podstate Alfa samec (v prirodnim slova smyslu) odsouzeny k samote, protoze se nevzdal sve "puvodni" lidske autenticity (v kontrastu vuci intelektualne dekadentni civilizaci, kterou zosobnuji intriky naplnujici necestne potreby, neresti a kompenzujici slabosti reprezentovane sobeckymi zajmy, ktere postradajici cest a jsou urcitym zpusobem nadute). Nepodleha egoistickemu chtici, nezrazuje svouji cest. Je zosobnenim zdraveho "sebevedomi", ktere si bere to, na co ma pravo.
Je cilevedomy, ale nedosahuje cilu pomoci intrik a strategie. Ma jasne hodnoty a urcite pojeti cti (zadna moralni dilemata). Dosahuje jich s chladnokrevnou primocarosti, spojenou s velmi kritickym vyhodnocovanim situace a pro civilizovaneho cloveka az nadprizozenym instinktem a schopnosti cist situaci (a lidi) a reagovat (efektivni taktika v danou situaci). Silny sice je, ale neni to zadny nabusenec, a primarne je spise dravy, hbity a bystry vuci "pritomnemu okamziku" a rovnovaze/nerovnovaze sil dane situace. Spoustu nepratel zabije jednou ranou ne diky sile, ale rychlosti a tim ze prebira iniciativu, protoze situaci precetl prvni, nebo tim ze obrati slabost nepritele proti nemu samemu.
Urcite jsou taky dulezite dva motivy. Jednak, ze Conan je jakoby porad na ceste. Nekam miri, po ceste narazi na civilizaci a tam se zaplete do maleru (treba je nekym pouzit jako nastroj pro dosazeni urcitych cilu). Intriky jsou Conanovi necim cizim, cim opovrhuje. Jsou vnejsi silou, ktera vytvari komplikace a neustale mu brani v tom, aby realizoval svou uprimnou, primocarou cestu. A Conan je v kontrastu vuci tomu z pohledu sveho okoli casto vnimam jako vhodny nastroj k necemu, ktery se ale stane fatalnim kvuli tomu, ze se vymknul z kontroly povyseneho ocekavani "civilizovaneho" cloveka.
Druha vec je, za Conan jakoby nema strach z vetsiny svych oponentu (protoze vnima jejich slabosti). Ale pravidelne se setkava se nadprirozenymi silami (magie, myticke nestvury a pozustatky pradavnych dob a vzdalenych tajemstvi), ktere jsou tim, co v nem cas odcasu vyvola opravdovy strach a vytvori opravdove ohrozeni. Coz je treti svet, ktery neni ani prirodou, ani na nerestech zalozene upadajici civilizaci (ale je podobne trestajici silou tem, kteri ji nedokazou zvladnout nebo ji celit).
Tohle jsem v zadnem zfilmovanem Conanovi nevidel. Jsou to vlastne filmy o uplne jine postave (a to se tyka i vetsiny pozdejsich literarnich adaptaci).
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7501
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: barbar Conan
Bajo, v odtieňoch to vnímam inak, ale s podstatou argumentu súhlasím. Preto som howardovský purista.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Re: barbar Conan
Pustil jsem se do Conana a zaměřuju se dost na používání historických termínů. A stručně řečeno - Howard se s tím fakt nepáře. Plácá přes sebe lantinsky znějící jména, barony, vévody, rytíře a chivalry (tj. vysloveně rytířský princip a ideály), Conanův meč je chvíli longsword a chvíli broadsword a po bitvě rytířů v plný zbroji vyndá nohu ze sandálu.
Všechno taky strašně detailně a košatě popisuje. Používá hodně bohatej slovník, pořád hledám, co znamenají různý slova (se většinou z nich jsem se někdy setkal, jen je nemám zažitý natolik, abych si byl významem jistej, některý ale nezná ani můj slovník).
Přijde mi to celkově nedotažený, jako od nevypsanýho autora.
Všechno taky strašně detailně a košatě popisuje. Používá hodně bohatej slovník, pořád hledám, co znamenají různý slova (se většinou z nich jsem se někdy setkal, jen je nemám zažitý natolik, abych si byl významem jistej, některý ale nezná ani můj slovník).
Přijde mi to celkově nedotažený, jako od nevypsanýho autora.
Re: barbar Conan
Jo, tohle mě štvalo u Hodiny draka... četl jsem teda překlad, ale koukám, že to nebylo tím
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15071
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: barbar Conan
Přitom se to celé má odehrávat někdy v dávné prehistorii, ne?
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Re: barbar Conan
Ano.
Přitom tohle má Howard zmáknutý fakt excelentně. Na začátku té kompilace, kterou čtu, je od něj shrnutí "historické osnovy" - je to brutálně detailní se spoustou dobře znějících jmen zemí a národů a historií, jak spoulu postupně válčili, kdo koho kdy dobyl, někam zatlačil a tak. Vlastní text povídek tomu pak ale moc neodpovídá.
Zatím jsem četl jen The Phoenix on the Sword a jsem v půlce The Scarlet Citadel, možná to bude v dalších lepší.
Re: barbar Conan
V povídce The Scarlet Citadel Howard natvrdo píše:
The well-knit kingdom Conan had built up seemed tottering on the edge of dissolution, and commoners and merchants trembled at the imminence of a return of the feudalistic regime.
Re: barbar Conan
K magii:
• V povídce The Phoenix on the Sword Stygijec Toth-Amon pomocí prstenu přivolá démona a pošle ho někoho zlikvidovat. Bez prstenu to nedokáže.
• Čaroděj Tsotha v povídce The Scarlet Citadel udělal dva nemagický triky (bodnul Conana ostnem potřeným paralytickým jedem a tuším na někoho fouknul prach ze vzácnýho Stygijskýho lotusu) a v obou případech ten trik následně vysvětlil.
• Pelias pak ale udělal dvě dost hustý kouzla: Přikázal mrtvole, aby vstala a otevřela mříž, a přivolal létajícího mounta, kterej odnesl Conana do sousední říše. Na rozdíl od Thoth-Amona na to nepotřeboval prsten a řekl, že pro někoho s tajnými znalostmi to není těžký.
• V povídce The Phoenix on the Sword Stygijec Toth-Amon pomocí prstenu přivolá démona a pošle ho někoho zlikvidovat. Bez prstenu to nedokáže.
• Čaroděj Tsotha v povídce The Scarlet Citadel udělal dva nemagický triky (bodnul Conana ostnem potřeným paralytickým jedem a tuším na někoho fouknul prach ze vzácnýho Stygijskýho lotusu) a v obou případech ten trik následně vysvětlil.
• Pelias pak ale udělal dvě dost hustý kouzla: Přikázal mrtvole, aby vstala a otevřela mříž, a přivolal létajícího mounta, kterej odnesl Conana do sousední říše. Na rozdíl od Thoth-Amona na to nepotřeboval prsten a řekl, že pro někoho s tajnými znalostmi to není těžký.
'There are creatures,' said Pelias, 'not alone of earth and sea, but of air and the far reaches of the skies as well, dwelling apart, unguessed of men. Yet to him who holds the Master-words and Signs and the Knowledge underlying all, they are not malignant nor inaccessible. Watch, and fear not.'
He lifted his hands to the skies and sounded a long weird call that seemed to shudder endlessly out into space, dwindling and fading, yet never dying out, only receding farther and farther into some unreckoned cosmos. In the silence that followed, Conan heard a sudden beat of wings in the stars, and recoiled as a huge bat-like creature alighted beside him.
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7501
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: barbar Conan
K tej historicite:
Celý text tu: https://drakkar.sk/48/conan-vlk-za-hranicou.htmlV dielach známych historikov a antropológov konca 19. a začiatku 20. storočia (ako napríklad Thomas Huxley, Paul Topinard, William Ripley, G.F. Scott Elliott či Lewis Spence) sa objavuje tzv. „stredozemná“ rasa čiernovlasých Kaukazanov, ktorí v Európu pred dobou bronzovou rozšírili neolitickú kultúru až na sever na britské ostrovy. Howard túto rasu identifikuje s Piktami a zároveň ich históriu predlžuje do (dnes fantasticky znejúcej) prehistórie. Robí tak, ako popisuje Jeffrey Shanks v eseji Hyborian Age Archeology, preberaním v jeho dobe ešte legitímnych ideí o ľudskej histórii. Medzi ne napríklad patria dnes už neplatné teórie rasovej typológie a migrácií, rýchlej kultúrnej evolúcie a úpadku či kataklyzmickej geológie. Z teozofie Heleny Blavatskej a Williama Scott-Elliotta zas preberá metafyzickú ideu postupnosti vzostupu a úpadku rôznych ľudských rás – Piktov na vrchole nahradili Lemurania, tých Atlanťania a tých nakoniec naši Kelti. Howard tak tvorí, ako sám hovorí, „pridržiavaním sa historických „faktov“ a ducha dejín“, nielen konzistentný svet pre svoje poviedky. Píše aj uveriteľnú prehistóriu Západu.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Re: barbar Conan
The Tower of Elephant byla pro mě trochu překvápko - film si vypůjčil věž a kněze v ní, ale ne už zotročenou mimozemskou bytost a povídání o tom, jak se sem dostala a že je zdrojem mocný magie.
Ad společnost: V další povídce princezně posluhují otroci, ale Conan běhá v mail corseletu, což, pokud se nepletu, je až středověká záležitost.
Ad společnost: V další povídce princezně posluhují otroci, ale Conan běhá v mail corseletu, což, pokud se nepletu, je až středověká záležitost.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Ahrefs [Bot] a 10 hostů