[hudba] Album dne (týdne, měsíce...)
Moderátor: Faskal
- Bajo
- Malý princ; Moderátor
- Příspěvky: 7757
- Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: [hudba] Album dne (týdne, měsíce...)
Dobrá tedy, zkusím projít svou hudební historii a vybrat reprezentativní alba. Je to zajimavé se takhle vracet v čase a porovnat si původní dojmy s tím, když si člověk udělá čas se nad tím zamyslet dnes.
Den první - Siouxsie and the Banshees - Juju
Pokud jde o sdílení alb, určitě moje první kroky povedou instinktivně do mého (z hlediska mého vkusu) nejformativnějšího období. Což je období, kdy jsem začal pronikat hlouběji do death rocku, gothick rocku a darkwave. Nezačnu ale tím nejoblíbenějším, ani tím prvním, co mě do tohoto žánru dovedlo. Začínám tím, co bylo na počátcích žánru a nejprve vyberu moji nejoblíběnšjší kapelu těchto počátků. K Siouxsie and the Banshees jsem se samozřejmě nedostal hned, došel jsem k nim až pozdějším bádáním nad kořeny žánru, který pomáhali formovat. Jsme v době, kde Death Rock (a jeho odvozené variace) teprve vzniká a to na základech post-punku.
Juju je 4. album SatB a z mého pohledu je zásadní jednak proto, že to je pro mě jakoby jejich první plnohodnotné studiové album, které má již zároveň jasné koncepční prvky a navíc jsou tam nejzřetelněji vidět ty původní východiska, ze kterých kapela vychází a první podstatné směřování do budoucna, které bude jedním ze základů nového subžánru (samozřejmě SatB nejsou jediní kdo tyto základy pokládají).
Pokud nám jde o vliv do budoucna, první část alba je zásadnější. Jsou tam již vidět jasné melodické smyčky a po prvních experimentech se syntetickými a elektornickými prvky předchozího alba (které budou do budoucna určitě podstatné) se více vracejí zpět ke kytaře (McGeoch se stává pevným členem kapely). Album se v půlce jakoby vrací k těm syrovějším, punkovým motivům, aby nakonec, z mého pohledu, skončilo něke mezi, spojením původního a nově objevovaného směru. Vzhledem k tomu, že toto album vybírám vzhledem k jeho formujícímu vlivu na Death Rock, jako reprezentativní skladbu vybírám něco z první části.
Den první - Siouxsie and the Banshees - Juju
Pokud jde o sdílení alb, určitě moje první kroky povedou instinktivně do mého (z hlediska mého vkusu) nejformativnějšího období. Což je období, kdy jsem začal pronikat hlouběji do death rocku, gothick rocku a darkwave. Nezačnu ale tím nejoblíbenějším, ani tím prvním, co mě do tohoto žánru dovedlo. Začínám tím, co bylo na počátcích žánru a nejprve vyberu moji nejoblíběnšjší kapelu těchto počátků. K Siouxsie and the Banshees jsem se samozřejmě nedostal hned, došel jsem k nim až pozdějším bádáním nad kořeny žánru, který pomáhali formovat. Jsme v době, kde Death Rock (a jeho odvozené variace) teprve vzniká a to na základech post-punku.
Juju je 4. album SatB a z mého pohledu je zásadní jednak proto, že to je pro mě jakoby jejich první plnohodnotné studiové album, které má již zároveň jasné koncepční prvky a navíc jsou tam nejzřetelněji vidět ty původní východiska, ze kterých kapela vychází a první podstatné směřování do budoucna, které bude jedním ze základů nového subžánru (samozřejmě SatB nejsou jediní kdo tyto základy pokládají).
Pokud nám jde o vliv do budoucna, první část alba je zásadnější. Jsou tam již vidět jasné melodické smyčky a po prvních experimentech se syntetickými a elektornickými prvky předchozího alba (které budou do budoucna určitě podstatné) se více vracejí zpět ke kytaře (McGeoch se stává pevným členem kapely). Album se v půlce jakoby vrací k těm syrovějším, punkovým motivům, aby nakonec, z mého pohledu, skončilo něke mezi, spojením původního a nově objevovaného směru. Vzhledem k tomu, že toto album vybírám vzhledem k jeho formujícímu vlivu na Death Rock, jako reprezentativní skladbu vybírám něco z první části.
Arabian Knights - slyšíte jak ten post-punk přechází do těch "Goth-like" tklivějších poloh?
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Re: [hudba] Album dne (týdne, měsíce...)
Bubáku, bubáku... Vyčistil sis před poslechem alb uši? Vřele doporučuji. Jako pro srandu dobrý, ale někdy sem při čtění fakt vyprsknul smíchy - hlavně u té Madonny. Jako vážně, Ray of Light klasická diskotékovka? Protože je hraná v elektronickém prostředí Jinak je to cover Sepheryn (Ray of Light) od Curtiss Maldoon, folk rockového dua. https://www.youtube.com/watch?v=eQ5OtnBdcWw
Tj. Ray of Light je zřejmě jediná neklasická diskotékovka kterou pop whore grandma vypustila. Samozřejmě, originál je lepší - nezpívá se v něm 30 procent času falešně.
Zato Frozen, primitivní pop kravinku v pomalém tempu, hrubě neoriginální a plnou klišé i v roku 1998 kdy album vyšlo, rozeznáváš jako nejlepší písničku.
Pak mně dorazilo, jak strkáš Bjork do jednoho pytle s Madonnou, Caribou a Maroko (a tady můžu dodat i Britney Spears, Avril Lavigne nebo Pink, což je přesně to samé, akorát v (obvykle) rychlejším tempu a v případě posledních dvou hrané na kytary) - to bych si rád přečetl tvoji ´analýzu´ jak se tam zřejmě jediná kvalitní popová songwriterka z 90tek dostala. Bez sarkazmu - to bude zajimavé čtění. A nezapomeň rozebrat Kate Bush a to, jakým způsobem ovlivnila Justina Biebera.
A nenechej se rušit. Je to sice bile fascination, ale určitě si tě přečtu celého, až budu mít čas.
Tj. Ray of Light je zřejmě jediná neklasická diskotékovka kterou pop whore grandma vypustila. Samozřejmě, originál je lepší - nezpívá se v něm 30 procent času falešně.
Zato Frozen, primitivní pop kravinku v pomalém tempu, hrubě neoriginální a plnou klišé i v roku 1998 kdy album vyšlo, rozeznáváš jako nejlepší písničku.
Pak mně dorazilo, jak strkáš Bjork do jednoho pytle s Madonnou, Caribou a Maroko (a tady můžu dodat i Britney Spears, Avril Lavigne nebo Pink, což je přesně to samé, akorát v (obvykle) rychlejším tempu a v případě posledních dvou hrané na kytary) - to bych si rád přečetl tvoji ´analýzu´ jak se tam zřejmě jediná kvalitní popová songwriterka z 90tek dostala. Bez sarkazmu - to bude zajimavé čtění. A nezapomeň rozebrat Kate Bush a to, jakým způsobem ovlivnila Justina Biebera.
A nenechej se rušit. Je to sice bile fascination, ale určitě si tě přečtu celého, až budu mít čas.
- boubaque
- bubák; Moderátor
- Příspěvky: 6652
- Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
- Bydliště: Brno/Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: [hudba] Album dne (týdne, měsíce...)
Hawkkeye,
jestli te nejak urazilo, ze se objevily Madonna a Bjork ve stejnem prispevku, nebo ze jsem o Madonne schopny rict neco pekneho, zatimco o Bjork i neco nepekneho, nebo snad ze pro Madonnu mam samostatny den, zatimco Bjork mam jen v cestnych uznanich, tak me to mrzi. Ale nejak nevidim, proc se mi za to vysmivat, zvlast kdyz je nikde nesrovnavam ani komplexne nehodnotim. Natoz ze bych urcoval, kdo mel na koho jaky vliv.
Prosim, precti si jeste jednou, co pisu, a snaz se nedomyslet, co jsem tim mohl myslet. Treba nepisu, ze je Frozen nejlepsi pisnicka na Ray of Light (vic se mi treba libi Drowned World), ale ze je to hitovka. Psat mi, ze Ray of Light (od Madonny) neni klasicka diskotekovka, protoze je to cover/revamp folkrockove pisne, mi prijde podobne absudni jako napsat, ze All Along the Watchtower ve verzi Jimiho Hendrixe neni rockova pisen, protoze je to predelavka folkove pisne od Boba Dylana. Mas ale pravdu, ze je tam Madonna falesna; i presto mi to prijde jako dobra pisnicka. (A Maroko budu povazovat za zlomyslnost automatickych oprav na mobilu.)
Precti si prosim taky jeste jednou ten uvod, co pisu v prispevku s Queen. Nejsou to analyzy (kdybych chtel byt stejne jizlivy jako ty, mohl bych se divit, jak si muzes jedno- az dvouodstavcove subjektivni poznamky splest s analyzou). Elektronickou/tanecni/rytmickou hudbu posloucham proste tak malo, ze nema smysl ji dal delit. Tak se mi vejde vedle sebe Madonna i Bjork, a Madonna proste pro me byla vetsi impuls poslouchat elektronickou hudbu. Bjork uz me bohuzel nikam dal nez k sobe neprivedla. A o vlivu Kate Bush na Justina Biebera nic nevim, mj. proto, ze narozdil od Kate Bush me Bieber nezajima.
Kazdopadne pokud mi chces oponovat vecne, nebo dokonce napsat neco o tom, co je skveleho na Bjork, budu bez ironie nadseny, protoze si to rad prectu.
EDIT: Argonantus, Bajo: Napisu zitra nebo pozitri (spolecne s dnesnim albem, ktere uz je na FB, ale dneska uz padam na hubu). Kazdopadne moc diky, ze jste se pripojili do diskuse.
jestli te nejak urazilo, ze se objevily Madonna a Bjork ve stejnem prispevku, nebo ze jsem o Madonne schopny rict neco pekneho, zatimco o Bjork i neco nepekneho, nebo snad ze pro Madonnu mam samostatny den, zatimco Bjork mam jen v cestnych uznanich, tak me to mrzi. Ale nejak nevidim, proc se mi za to vysmivat, zvlast kdyz je nikde nesrovnavam ani komplexne nehodnotim. Natoz ze bych urcoval, kdo mel na koho jaky vliv.
Prosim, precti si jeste jednou, co pisu, a snaz se nedomyslet, co jsem tim mohl myslet. Treba nepisu, ze je Frozen nejlepsi pisnicka na Ray of Light (vic se mi treba libi Drowned World), ale ze je to hitovka. Psat mi, ze Ray of Light (od Madonny) neni klasicka diskotekovka, protoze je to cover/revamp folkrockove pisne, mi prijde podobne absudni jako napsat, ze All Along the Watchtower ve verzi Jimiho Hendrixe neni rockova pisen, protoze je to predelavka folkove pisne od Boba Dylana. Mas ale pravdu, ze je tam Madonna falesna; i presto mi to prijde jako dobra pisnicka. (A Maroko budu povazovat za zlomyslnost automatickych oprav na mobilu.)
Precti si prosim taky jeste jednou ten uvod, co pisu v prispevku s Queen. Nejsou to analyzy (kdybych chtel byt stejne jizlivy jako ty, mohl bych se divit, jak si muzes jedno- az dvouodstavcove subjektivni poznamky splest s analyzou). Elektronickou/tanecni/rytmickou hudbu posloucham proste tak malo, ze nema smysl ji dal delit. Tak se mi vejde vedle sebe Madonna i Bjork, a Madonna proste pro me byla vetsi impuls poslouchat elektronickou hudbu. Bjork uz me bohuzel nikam dal nez k sobe neprivedla. A o vlivu Kate Bush na Justina Biebera nic nevim, mj. proto, ze narozdil od Kate Bush me Bieber nezajima.
Kazdopadne pokud mi chces oponovat vecne, nebo dokonce napsat neco o tom, co je skveleho na Bjork, budu bez ironie nadseny, protoze si to rad prectu.
EDIT: Argonantus, Bajo: Napisu zitra nebo pozitri (spolecne s dnesnim albem, ktere uz je na FB, ale dneska uz padam na hubu). Kazdopadne moc diky, ze jste se pripojili do diskuse.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
-
- .
- Příspěvky: 18112
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: [hudba] Album dne (týdne, měsíce...)
Mne naopak Hawkeyeho vstup pobavil, protože teď už je to retro úplně dokonalé.
Přesně takto jsme reagovali, když se někdo neopatrně zmínil o nějakém populárním zjevu, že je to taky jako muzika. ABBA, Boney M, Bee Gees, Helenka Vondráčková a Michal David, to byly symboly nejzazší hrůzy.
I ta zlopověstná nadávka "disko" zazněla.
Je jasné, že pokud jsi dal Bjork vedle Madonny, to sis dovolil hodně. A všimni si, že jak jsem se k tobě připojil, tak už jsem se opatrně omlouval a něco vzadu v hlavě mi říkalo, že se dopouštím netušeného kacířství.
Přesně takto jsme reagovali, když se někdo neopatrně zmínil o nějakém populárním zjevu, že je to taky jako muzika. ABBA, Boney M, Bee Gees, Helenka Vondráčková a Michal David, to byly symboly nejzazší hrůzy.
I ta zlopověstná nadávka "disko" zazněla.
Je jasné, že pokud jsi dal Bjork vedle Madonny, to sis dovolil hodně. A všimni si, že jak jsem se k tobě připojil, tak už jsem se opatrně omlouval a něco vzadu v hlavě mi říkalo, že se dopouštím netušeného kacířství.
Re: [hudba] Album dne (týdne, měsíce...)
Samozřejmě mně to neurazilo, ale pobavilo. Hlavně ta neschopnost určit jedinou písničku z alba, která se strukturou nezhoduje se zbytkem a je originální (Ray of Light, samozřejmě. Ten jemnej folk rockovej riff a vokální harmonie odlišné od čehokoli, co první pop whore kdy vytvořila se dají rozeznat bez problémů i v elektronické verzi, i když Satanna se snaží svým falešným zpíváním co se dá aby zanikli). Drowned a Frozen jsou strukturálně to samé - nemá zmysl rozeznávat, která je horší. Takovej ten lowest common denominator pop, bez originality a dělanej na páse, kde člověk nerozezná jednu písničku od druhé.Hawkkeye,
jestli te nejak urazilo, ze se objevily Madonna a Bjork ve stejnem prispevku, nebo ze jsem o Madonne schopny rict neco pekneho, zatimco o Bjork i neco nepekneho, nebo snad ze pro Madonnu mam samostatny den, zatimco Bjork mam jen v cestnych uznanich, tak me to mrzi. Ale nejak nevidim, proc se mi za to vysmivat, zvlast kdyz je nikde nesrovnavam ani komplexne nehodnotim. Natoz ze bych urcoval, kdo mel na koho jaky vliv.
Prosim, precti si jeste jednou, co pisu, a snaz se nedomyslet, co jsem tim mohl myslet. Treba nepisu, ze je Frozen nejlepsi pisnicka na Ray of Light (vic se mi treba libi Drowned World), ale ze je to hitovka. Psat mi, ze Ray of Light (od Madonny) neni klasicka diskotekovka, protoze je to cover/revamp folkrockove pisne, mi prijde podobne absudni jako napsat, ze All Along the Watchtower ve verzi Jimiho Hendrixe neni rockova pisen, protoze je to predelavka folkove pisne od Boba Dylana. Mas ale pravdu, ze je tam Madonna falesna; i presto mi to prijde jako dobra pisnicka. (A Maroko budu povazovat za zlomyslnost automatickych oprav na mobilu.)
Precti si prosim taky jeste jednou ten uvod, co pisu v prispevku s Queen. Nejsou to analyzy (kdybych chtel byt stejne jizlivy jako ty, mohl bych se divit, jak si muzes jedno- az dvouodstavcove subjektivni poznamky splest s analyzou). Elektronickou/tanecni/rytmickou hudbu posloucham proste tak malo, ze nema smysl ji dal delit. Tak se mi vejde vedle sebe Madonna i Bjork, a Madonna proste pro me byla vetsi impuls poslouchat elektronickou hudbu. Bjork uz me bohuzel nikam dal nez k sobe neprivedla. A o vlivu Kate Bush na Justina Biebera nic nevim, mj. proto, ze narozdil od Kate Bush me Bieber nezajima.
Kazdopadne pokud mi chces oponovat vecne, nebo dokonce napsat neco o tom, co je skveleho na Bjork, budu bez ironie nadseny, protoze si to rad prectu.
EDIT: Argonantus, Bajo: Napisu zitra nebo pozitri (spolecne s dnesnim albem, ktere uz je na FB, ale dneska uz padam na hubu). Kazdopadne moc diky, ze jste se pripojili do diskuse.
Samozřejmě si nenapsal, že Ray of Light je hitovka, tos napsal o Frozen, tak nekecej. Napsals o ní že je to:
Klasická diskotékovka. Proto mně to rozesmálo - ta úplná neschopnost (špinavé uši?) rozeznat jedinou originální písničku mezi zbytkem, který je úplně stejný. Jak sem napsal, je to jediná NEklasická, originální písnička na albu. Nikdo netvrdí že to není elektronická skladba (to asi myslíš tím pojmem ´diskotékovka´?). Ohánět se All along the Watchtower je zbytečné, to s tím nemá nic společné - je to jako kdybys vyhlášil, že All along the Watchtower je obyčejná rocková písnička, kde její původ není vůbec patrný.Den sedmý: Madonna – Ray of Light
Psal se rok 1998, téměř jsem neposlouchal jiné věci než Metallicu, chodil jsem v černé barvě a v riflové bundě a snil o koženém křiváku (ostatně tohle všechno mi vydrželo až do konce gymplu). A tehdy se začal v televizi objevovat klip k písničce Frozen od Madonny. Úžasná atmosférická věc, postavená na aranžích, a mimochodem se skvělým klipem. Když jsem se nakonec dostal ke kompletnímu albu, zjistil jsem, že je poslouchatelné vlastně celé a dobrých písniček je tam víc. Občas si ho poslechnu ještě dneska. Dokonce i titulní Ray of Light, vcelku klasická diskotékovka, je dobrá písnička.
S tímhle albem jsem zjistil, že i na rytmu postavená, "diskotéková" hudba může být opravdu dobrá – a zúročil se poslech ABBA v dětství (a taky 2 Unlimited a ...ehm... Twenty-four Seven) a vytvořilo to základ pro pozdější oblibu Björk, Caribou nebo Moloko.
Jenže pak mě napadlo poslechnout i ostatní alba od Madonny, jestli jsem o něco nepřišel... No, nepřišel. A naopak zjistil, že většině rytmické hudby opravdu nemusím věnovat zvýšenou pozornost.
K Bjork - originalita, chuť experimentovat, kvalitní songwriting, technicky dobrá zpěvačka se zajimavým zabarvením hlasu. Jestli chceš lepší analýzu, dej mi písničku/album cos slyšel, tohle je všeobecný. Samozřejmě, mluvím o Bjork z 90tek. Ale chápu, že po albu od Grandmomdonny nebo Monnaco (ne, nebyl to autorocorrect - jenom holčina je tak derivativní a nudná, že mi nestojí o pokus psát ji správně) tě musela zmást a popřípadě i vystrašit. To ona dělá nejen reportérům.
Madonna není symbol nejzazší hrůzy drahý mistře, ale repetitivní, neoriginální a primitivní hudby, která po 70 a 80tkách absolutně ovládla moderní popovou scénu. Po ní nastoupili Shitney Spears a podobné dámy, stejně jako Madonna založené na tom, aby nadrženým puberťákům ukázali kozy a zadek, a ti pak nerozeznali, že hudba je shit. A samozřejmě si nedovedu představit člověka, co si aspoň jednou za týden vyčistí uši a nerozeznává ABBA jako jednu z nejlepších popových kapel vůbec. Asi si myslíš, že jsou disko (nebo jak to nazývá Bubák, diskotékovky). Spousta jejich nejlepších věcí je pop rock v té nejlepší formě, třeba Eagle nebo Hole in Your Soul. Taky nevím co pro tebe znamená dobrá hudba, já ji odlišuji podle mých (pravidelně čistěných) uší. Jestli mi znějí dobře, tak jsou (překvapivě) dobré. Možná jsi o takovém, pro tebe jistě kacířském způsobu nezaloženém na podružných kravinách jako komerční úspěch, texty nebo žánr slyšel. Spíš ne. Proto je ABBA vvborná kapela, Boney M a Bee Gees mají pár výborných písniček (holt, ještě období kdy se i část komerčního popu nedělala na páse a zněla originálně a kvalitně). Zas nechápu proč tam hádžeš Vondráčkovou a Davida, kteří jsou kvalitativně úplně někde jinde. Protože Davidovi dal Zeman vyznamenání? Můžu se jen dohadovat.Mne naopak Hawkeyeho vstup pobavil, protože teď už je to retro úplně dokonalé.
Přesně takto jsme reagovali, když se někdo neopatrně zmínil o nějakém populárním zjevu, že je to taky jako muzika. ABBA, Boney M, Bee Gees, Helenka Vondráčková a Michal David, to byly symboly nejzazší hrůzy.
I ta zlopověstná nadávka "disko" zazněla.
Je jasné, že pokud jsi dal Bjork vedle Madonny, to sis dovolil hodně. A všimni si, že jak jsem se k tobě připojil, tak už jsem se opatrně omlouval a něco vzadu v hlavě mi říkalo, že se dopouštím netušeného kacířství.
Taky zlopověstná nadávka disko nezazněla, zazněla diskotékovka, kterou používá Bubák. Já ji od něho přebral a v mém postu použil také. Disko jako nadávku tady nikdo nepoužil, dokonce ani jako žánr. Jenom jako pojmenování (pravděpodobně) klasické disko písně přůměrné kvality a derivativní skladby, tj. průměrného zástupce žánru. Že by neškodilo se trocha věnovat čtění psaného textu s porozuměním, co říkáš Argonaute?
- Bajo
- Malý princ; Moderátor
- Příspěvky: 7757
- Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: [hudba] Album dne (týdne, měsíce...)
Hawkkeye: Ja bych se být tebou zamyslel, jaký je smysl tohoto vlákna. Není to ani objektivní analýza alb, ani arogantní dokazování, kdo má lepší vkus nebo lépe rozumí hudbě. Diskutovat se dá i konstruktivně a bez zesměšňování. Buď ti jde o to ukázat ostatním, jak rozumíš hudbě lépe než oni (a potom doporučuji spíše jiné platformy a komunity) a nebo tu chceš vyjádřit svůj pohled věcně a konstruktivně (bez hodnocení ostatních) a potom bych přehodnotil formu svých postřehů a komentářů. Myslím že bez hodnocení ostatních se tu úplně v pohodě obejdeme.
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
- Ecthelion
- Moderátor
- Příspěvky: 12367
- Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
- Bydliště: Brno/Rezno
- Kontaktovat uživatele:
Re: [hudba] Album dne (týdne, měsíce...)
Takže Hawkeye, tohle byl druhý celkem drsný a absolutně nevyprovokovaný útok na jiného uživatele za dva dny. Prosím věz, že se pohybuješ za hranicemi pravidel fóra.
Normálně bych to přešel mlčením a nechal to tu jako tvoji vlastní vizitku. A každý, kdo tohle vidí, si o tobě na základě tvé formy a vystupování může udělat jasný obrázek. Ale tohle je dost osobní téma, kde lidi jdou s duší na trh a píšou o svojí oblíbené hudbě. Proto z mého pohledu zasluhuje větší ochranu. A další takový útok nebude trpěn.
Ve zkratce - buď diskutuj slušně, nebo nediskutuj vůbec.
Normálně bych to přešel mlčením a nechal to tu jako tvoji vlastní vizitku. A každý, kdo tohle vidí, si o tobě na základě tvé formy a vystupování může udělat jasný obrázek. Ale tohle je dost osobní téma, kde lidi jdou s duší na trh a píšou o svojí oblíbené hudbě. Proto z mého pohledu zasluhuje větší ochranu. A další takový útok nebude trpěn.
Ve zkratce - buď diskutuj slušně, nebo nediskutuj vůbec.
-
- .
- Příspěvky: 18112
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: [hudba] Album dne (týdne, měsíce...)
Hawkeye:
překročím mezivstupy ostatních a uznávám že jsem se mýlil; považoval jsem tě za srdcaře z dob, kdy rocková muzika nebyla jen muzika, ale jistý světonázor, ba dokonce málem odboj.
Ukazuje se, že je to nějak jinak, a moc nevidím důvod zkoumat, jaký je důvod tvého rozhořčení.
Ano vskutku - mezi ABBA a Madonnou nevidím podstatný rozdíl. Líbivé hity pro masy, víc v tom není.
na rozdíl od tebe jsem pár návrhů dal. Takže otázka není úplně namístě.
Toť asi vše. Porozumět tvým kruhům nemíním, a další spor asi nemá žádnou přidanou hodnotu.
Jinak doporučuji opustit myšlenku o čištění uší - jednak v tom problém rozhodně není, jednak skleroticky opakovaný vtip moc nefunguje.
To, že si nepamatuješ jméno někoho, kdo tu s tebou sáhodlouze debatoval o Gullivarovi na Marsu, to je taky zvláštní.
překročím mezivstupy ostatních a uznávám že jsem se mýlil; považoval jsem tě za srdcaře z dob, kdy rocková muzika nebyla jen muzika, ale jistý světonázor, ba dokonce málem odboj.
Ukazuje se, že je to nějak jinak, a moc nevidím důvod zkoumat, jaký je důvod tvého rozhořčení.
… a proto je pro některé lidi symbolem hrůzy. Nesouhlasíš tak moc, že vlastně až souhlasíš.Madonna není symbol nejzazší hrůzy drahý mistře, ale repetitivní, neoriginální a primitivní hudby,
A samozřejmě si nedovedu představit člověka, co si aspoň jednou za týden vyčistí uši a nerozeznává ABBA jako jednu z nejlepších popových kapel vůbec.
Ano vskutku - mezi ABBA a Madonnou nevidím podstatný rozdíl. Líbivé hity pro masy, víc v tom není.
Taky nevím co pro tebe znamená dobrá hudba,
na rozdíl od tebe jsem pár návrhů dal. Takže otázka není úplně namístě.
Podobnost těchto se zahraničními hvězdami své doby mi připadá zjevná a úmyslná. Vondráčková dokonce dělala české cover verze ABBY.Zas nechápu proč tam hážeš Vondráčkovou a Davida, kteří jsou kvalitativně úplně někde jinde.
Toť asi vše. Porozumět tvým kruhům nemíním, a další spor asi nemá žádnou přidanou hodnotu.
Jinak doporučuji opustit myšlenku o čištění uší - jednak v tom problém rozhodně není, jednak skleroticky opakovaný vtip moc nefunguje.
To, že si nepamatuješ jméno někoho, kdo tu s tebou sáhodlouze debatoval o Gullivarovi na Marsu, to je taky zvláštní.
- boubaque
- bubák; Moderátor
- Příspěvky: 6652
- Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
- Bydliště: Brno/Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: [hudba] Album dne (týdne, měsíce...)
Odpovědi možná večer, pokud se k tomu ještě dostanu, mám bohužel ještě dost práce, jinak až zítra. Zatím jen hodím včerejší post. Odteď už to budou spíš míň známé věci.
---
Nebojte, nekončíme, jsme teprve zhruba v půlce.
Den jedenáctý: Lyssa – Amoral
První album, které jsem slyšel od kapel spřízněných s nezávislým pražským vydavatelstvím Silver Rocket (ať už přímo, nebo třeba jen žánrově či společnými koncerty), které do svého stylu v různé míře a podobě zahrnují noise-rock a alternativní přístup: vedle Lyssy třeba Gnu, OTK (dvakrát cena Anděl za Alternativu), Děti deště, Or, Unna, Vlněna, Planety...
Samotná Lyssa dnes není úplně nejoblíbenější z tohohle proudu, ale Amoral rozhodně bylo první a mám ho rád dodnes. Pamatuju si, jak ho Martin (zmiňoval jsem ho u Faith No More) pustil na víkendovém srazu spolužáků (Martin nebyl můj spolužák) a všichni tím byli fascinovaní, většinou negativně. Já vlastně napoprvé taky neměl úplně jasno, jestli se mi ta "nepravidelná" hudba s ráčkujícím zpěvákem líbí. Ale když jsem Lyssu později viděl naživo, ta hluková stěna, kterou dokázali vytvořit ve třech lidech, mě odnesla přímo do náruče Silver Rocket. Koncert Lyssy ve svém okolí si skoro nikdy nenechám ujít, zaprvé jich nebývá moc a zadruhé bývají tradičně skvělé. A hlučné.
"Pʀo mě basu a bicí, na kytaʀu seʀu!"
---
Nebojte, nekončíme, jsme teprve zhruba v půlce.
Den jedenáctý: Lyssa – Amoral
První album, které jsem slyšel od kapel spřízněných s nezávislým pražským vydavatelstvím Silver Rocket (ať už přímo, nebo třeba jen žánrově či společnými koncerty), které do svého stylu v různé míře a podobě zahrnují noise-rock a alternativní přístup: vedle Lyssy třeba Gnu, OTK (dvakrát cena Anděl za Alternativu), Děti deště, Or, Unna, Vlněna, Planety...
Samotná Lyssa dnes není úplně nejoblíbenější z tohohle proudu, ale Amoral rozhodně bylo první a mám ho rád dodnes. Pamatuju si, jak ho Martin (zmiňoval jsem ho u Faith No More) pustil na víkendovém srazu spolužáků (Martin nebyl můj spolužák) a všichni tím byli fascinovaní, většinou negativně. Já vlastně napoprvé taky neměl úplně jasno, jestli se mi ta "nepravidelná" hudba s ráčkujícím zpěvákem líbí. Ale když jsem Lyssu později viděl naživo, ta hluková stěna, kterou dokázali vytvořit ve třech lidech, mě odnesla přímo do náruče Silver Rocket. Koncert Lyssy ve svém okolí si skoro nikdy nenechám ujít, zaprvé jich nebývá moc a zadruhé bývají tradičně skvělé. A hlučné.
"Pʀo mě basu a bicí, na kytaʀu seʀu!"
komentář píše:A jedna pecka s "latinskýma kořenama":
Armando
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Re: [hudba] Album dne (týdne, měsíce...)
Tady by mně zajímalo, kde sem na někoho útočil. To nejhorší co sem napsal, bylo poslání lidí, aby si vyčistili uši, resp. naučili se číst s porozuměním. Což bylo nutné, protože to co dotyčný napsal, nebylo v diskusi zmíněno ani mnou, ani Bubákem. Nebo bereš Madonnu jako uživatele fóra?Takže Hawkeye, tohle byl druhý celkem drsný a absolutně nevyprovokovaný útok na jiného uživatele za dva dny. Prosím věz, že se pohybuješ za hranicemi pravidel fóra.
Normálně bych to přešel mlčením a nechal to tu jako tvoji vlastní vizitku. A každý, kdo tohle vidí, si o tobě na základě tvé formy a vystupování může udělat jasný obrázek. Ale tohle je dost osobní téma, kde lidi jdou s duší na trh a píšou o svojí oblíbené hudbě. Proto z mého pohledu zasluhuje větší ochranu. A další takový útok nebude trpěn.
Ve zkratce - buď diskutuj slušně, nebo nediskutuj vůbec.
Podobně můžu ukázat na Argonautovo pokrytectví, a nebude to útok na něj, ale na jeho způsob diskuse. Na můj příspěvek reagoval
Mně obviňuje, jak později sám přiznává,Mne naopak Hawkeyeho vstup pobavil, protože teď už je to retro úplně dokonalé.
Přesně takto jsme reagovali, když se někdo neopatrně zmínil o nějakém populárním zjevu, že je to taky jako muzika. ABBA, Boney M, Bee Gees, Helenka Vondráčková a Michal David, to byly symboly nejzazší hrůzy.
I ta zlopověstná nadávka "disko" zazněla.
Je jasné, že pokud jsi dal Bjork vedle Madonny, to sis dovolil hodně. A všimni si, že jak jsem se k tobě připojil, tak už jsem se opatrně omlouval a něco vzadu v hlavě mi říkalo, že se dopouštím netušeného kacířství.
z toho že jsem srdcař a komerční pop pokládám za zlo. Aby pak přišel ze stejným tvrzením,řekročím mezivstupy ostatních a uznávám že jsem se mýlil; považoval jsem tě za srdcaře z dob, kdy rocková muzika nebyla jen muzika, ale jistý světonázor, ba dokonce málem odboj.
Ukazuje se, že je to nějak jinak, a moc nevidím důvod zkoumat, jaký je důvod tvého rozhořčení.
- tj. s tvrzením přesně stejným, z jakého obviňoval mne. Což pokládám za pokrytecství. Musím uznat, že s takovýmto hipsterizmem nesouhlasím, a příde mi hloupý (opět, pro Ectheliony explicitně: tohle je útok na Argonautův nelogickej názor, ne na jeho osobu). Komerční úspěch vzniká až po zložení hudby, a jeho přítomnost či nepřítomnost její kvalitu teda nemůže měnit. Nehledě na to, že pak i Beatles a Queen bylino vskutku - mezi ABBA a Madonnou nevidím podstatný rozdíl. Líbivé hity pro masy, víc v tom není.
. Musím uznat, že jsem se taky nevyhnul pojmenování komerční pop, které je zavádějící - 99,9 procenta za peníze prodávané hudby je komerční, ve zmyslu vytvořené pro zisk. Já tímhle termínem myslím derivativní čtyřakordovou strukturu využívanou v popových žánrech, skládanou dneska často přes počítačové algorytmy. Obvyklá je nízká kvalita zpěváka, z důvodu nepotizmu - i dětičky hudebníků musí něco papat.Líbivé hity pro masy
V příspěvku Ecthelioni zmazali byla moje reakce na jeho ´disco jako nadávka,´ což nikdo nepoužil. Proto sem mu doporučil trochu se soustředit na čtení s porozuměním a neprojektovat si do diskuze své očekávání. Opět útok na jeho styl diskuze, žádný osobní útok. Dle tohohle jeho příspěvku:
by tomu čtení s porozuměním mněl dát někdy šanci.… a proto je pro některé lidi symbolem hrůzy. Nesouhlasíš tak moc, že vlastně až souhlasíš.
K Argonautovi:
[/quote]na rozdíl od tebe jsem pár návrhů dal. Takže otázka není úplně namístě. [/quote]
Vondráčková a David? Jestli něco jiného, tak sem to minul.
Samozřejmě, cover verze mají se žánrem hudebníka hodně společného. Já vždy věděl, že Ministry jsou singer/songwriter! https://www.youtube.com/watch?v=npeYMJIbY8oPodobnost těchto se zahraničními hvězdami své doby mi připadá zjevná a úmyslná. Vondráčková dokonce dělala české cover verze ABBY.
Samozřejmě, že nemá. Už jsem si všiml, že na jakékoli argumenty ve tvůj neprospěch (viz. disko jako nadávka co nepadlo) neodpovídáš.Toť asi vše. Porozumět tvým kruhům nemíním, a další spor asi nemá žádnou přidanou hodnotu.
Jinak doporučuji opustit myšlenku o čištění uší - jednak v tom problém rozhodně není, jednak skleroticky opakovaný vtip moc nefunguje.
-
- .
- Příspěvky: 18112
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: [hudba] Album dne (týdne, měsíce...)
což jsem řádně ohlásil, a hodlám v tom pokračovat.Už jsem si všiml, že na jakékoli argumenty ve tvůj neprospěch (viz. disko jako nadávka co nepadlo) neodpovídáš.
Jednak je mi líto Bubákovy pěkné debaty a nechci ji plevelit.
Jednak se nepíše rok 1979 a nemám odpovídající věk na podobnou bitvu.
- boubaque
- bubák; Moderátor
- Příspěvky: 6652
- Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
- Bydliště: Brno/Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: [hudba] Album dne (týdne, měsíce...)
Hawkkeye,
strašně těžko se s tebou diskutuje, protože tvoje příspěvky působí podrážděně a útočně: jako bys tady jediný rozuměl muzice a musel to dát sežrat každému, kdo se přizná, že se mu někdy líbila byť jen jedna písnička od Madonny. Po tvém prvním příspevku jsem si myslel, že jsem ti šlápl na kuří oko, a když ti odepíšu v klidnu a bez jízlivostí, tak až se vydýcháš, napíšeš taky něco míň útočného. Jenže ono tě to nepustilo. A promiň, záměrně komolit jména interpretů, přestože se ti jejich hudba nelíbí, nebo tě přímo irituje, se nedá hodnotit jinak než jako ubohé. Vypadá to pak, že nemáš lepší argument než snahu o zesměšnění.
Hlavně ale míjíš kontext, ve kterém ty věci píšu, a tedy co zmínky o jednotlivých albech znamenají. Cílem ani zdaleka není představit to nejlepší, co jsem kdy poslouchal, ale představit uzlové body nebo výhybky, které mi otevřely nové obzory v hudbě. Proto jsem chtěl, aby sis znovu přečetl úvodní příspěvky v tomhle vlákně:
Jiný problém je, že Argovi vyčítáš, že nečte, co píšeš, ale sám nejenže jsi nečetl nebo v rozhořčení zapomněl, co jsem v předchozích příspěvcích napsal, ale že i zapomínáš, co jsi psal ty sám a co je reakce na co. Dokonce to vypadá, jako bys jen reagoval na náhodná klíčová slova z příspěvků a domýšlel se, co by asi tak mohl chtít říct člověk, který si dovolí dát album od Madonny jako hudební inspiraci. Třeba tady:
Mrzí mě, že na subjektivní poznámky a vzpomínky na osobní posluchačský vývoj (ve skutečnosti od začátku až někam ke Stravinskému kolem r. 2002 je to dost archeologie, abych to dokázal jakž takž seřadit a nevynechal něco, co na můj hudební vkus mělo podstatný vliv) reaguješ, jako by to byly pokusy o muzikologické hodnocení a postihnutí objektivního vývoje (nejen) populární hudby (v širším smyslu). A když už rozporuješ jednotlivé formulace, tak v nich stejně čteš něco jiného, než je vnich napsané. Příklad už zmíněný výš:
Že je úžasná a že její klip je skvělý, jsou hodnotící výroky, které vypovídají víc o tom, kdo je vyřkl (což je, mimochodem, účel téhle výzvy!). A nemá tedy smysl se s nimi přít (k tomu ovšem zase beru ten tvůj argument o klišé, se kterým zatím nijak moc nesouhlasím).
Zkusím taky rozetnout tu písničku Ray of Light:
Mně je vlastně jedno, kdo tu písničku napsal nebo interpretoval v jiném podání (ostatně většina popových interpretů si dneska písničky nepíše), objevila se na albu, které mě nějak formovalo nebo posunulo. To, jestli to je, nebo není dobrá písnička, nerozhoduje, jestli je to cover, nebo třeba vykrádačka (to je třeba 9/10 prvního alba Led Zeppelin, taky za to nakonec zaplatili tučné tantiémy). Nehodlám se dohadovat, jestli Madonna nějak originální nebo kvalitní, protože o to mi nejde. Ano, minimálně v písničce Ray of Light zpívá falešně – aspoň člověk ví, že to fakt zpívala, narozdíl třeba od Cher a jiných hvězd, které si nechávají zpěv dotahovat tak, že už to je poznat i netrénovaným uchem.
Diskotékovkou pak myslím písničku, která je aranžovaná, a případně komponovaná, aby sklízela úspěch na diskotékách. To byl zcela zjevně záměr s písní Ray of Light (mj. proto, že Frozen jako hlavní single moc taneční není). Nemám přehled o terminologii v oblasti elektronického popu a příbuzné rytmické hudbě, takže tomuhle říkám "diskotékovka". Každopádně Ray of Light (písnička) se od originální Sepheryn dost liší: je v neměnném tempu a kromě intra, outra a klidné sloky jede furt stejný beat a "basa", která jen mění dva tóny; mění se pořadí refrénů, slok, přechodů, meziher, "sól" (mimochodem k povědomější/přístpnější struktuře než v originálu), mění se nejen akordy (tj. celková harmonie), ale i ten "jemnej folkovej riff", kterej se smrskl na dva tóny ve třech synkopovaných dobách (přičemž teda samozřejmě ten vysoký tón se mění podle akordů). Mimochodem:
All Along the Watchtower jsem vytahoval proto, že je to stejný typ předělávky. Na Jimiho je to netypické použitím akustické kytary do pozadí, ale naprosto odlišné je frázování nejen zpěvu, ale i kytary, jiná basa, vyhrávky a sóla přidaná na místa, kde by jinak v rockové hudbě byly refrény (a v Dylanově originálu pochopitelně nejsou, protože ve folku je hudba typicky nositel textu). Pocitově a pojetím, je to blíž Black Sabbath než Bobu Dylanovi.
A proto taky:
Pochopil jsem, že jsi fanoušek Björk. Pokud o ní chceš napsat, proč je (podle tebe, nebo třeba objektivně) skvělá. Do toho. Jen říkám, že já s tím asi budu souhlasit, protože Björk od Medúlly dál z vlastní vůle a s oblibou poslouchám. Jen ta předchozí alba mě nudí. Možná, že když napíšeš, co je na nich skvělé, tak mě přiměješ si je poslechnout jinak. Ale Homogenic a zvlášť Vespertine (Debut a Post si už skoro nepamatuju.) mi přijdou jako zpěvová ekvilibristika, kde se často délka písně řídí délkou textu místo nějaké vnitřní hudební logiky. (A pro jistotu dodávám, že kvůli textům jsem hudbu nikdy neposlouchal.)
Taky si všimni, že jsem Madonnu a Björk (natož Caribou nebo Moloko) nikdy nesrovnával, naopak se ještě podívej zpátky, co píšu o ostatních albech od Madonny. Ale prohlášení, že Björk je "sand jediná kvalitní popová songwriterka v devatesátkách" bych si dovolil napadnout z jiných stran (přestože jsem zmíněné dámy nikdy neposlouchal): Annie Lennox, Tori Amos, Alanis Morisette, PJ Harvey (i když ta už je spíš rock), možná Jewel. Ale ty první dvě by ti měly stačit.
A samozřejmě doufám, že se nemusíme dohadovat, co znamená "kvaliní". A že se nemusíme vracet k doporučením o čištění uší a podobně. Protože pak se v tomhle vlákně s tebou už nebude bavit nejen Argo, ale nikdo.
strašně těžko se s tebou diskutuje, protože tvoje příspěvky působí podrážděně a útočně: jako bys tady jediný rozuměl muzice a musel to dát sežrat každému, kdo se přizná, že se mu někdy líbila byť jen jedna písnička od Madonny. Po tvém prvním příspevku jsem si myslel, že jsem ti šlápl na kuří oko, a když ti odepíšu v klidnu a bez jízlivostí, tak až se vydýcháš, napíšeš taky něco míň útočného. Jenže ono tě to nepustilo. A promiň, záměrně komolit jména interpretů, přestože se ti jejich hudba nelíbí, nebo tě přímo irituje, se nedá hodnotit jinak než jako ubohé. Vypadá to pak, že nemáš lepší argument než snahu o zesměšnění.
Hlavně ale míjíš kontext, ve kterém ty věci píšu, a tedy co zmínky o jednotlivých albech znamenají. Cílem ani zdaleka není představit to nejlepší, co jsem kdy poslouchal, ale představit uzlové body nebo výhybky, které mi otevřely nové obzory v hudbě. Proto jsem chtěl, aby sis znovu přečetl úvodní příspěvky v tomhle vlákně:
V tomhle kontextu to pak znamená, že se bavíme jeden o voze a druhý o koze, třeba v téhle výměně:
Hawkkeye píše: ↑16. 5. 2020, 20:51 Pak mně dorazilo, jak strkáš Bjork do jednoho pytle s Madonnou, Caribou a Maroko (a tady můžu dodat i Britney Spears, Avril Lavigne nebo Pink,
Hawkkeye píše: ↑17. 5. 2020, 11:33 Ale chápu, že po albu od Grandmomdonny nebo Monnaco (ne, nebyl to autorocorrect - jenom holčina je tak derivativní a nudná, že mi nestojí o pokus psát ji správně) tě musela zmást a popřípadě i vystrašit.
Jiný problém je, že Argovi vyčítáš, že nečte, co píšeš, ale sám nejenže jsi nečetl nebo v rozhořčení zapomněl, co jsem v předchozích příspěvcích napsal, ale že i zapomínáš, co jsi psal ty sám a co je reakce na co. Dokonce to vypadá, jako bys jen reagoval na náhodná klíčová slova z příspěvků a domýšlel se, co by asi tak mohl chtít říct člověk, který si dovolí dát album od Madonny jako hudební inspiraci. Třeba tady:
Hawkkeye píše: ↑16. 5. 2020, 20:51 Zato Frozen, primitivní pop kravinku v pomalém tempu, hrubě neoriginální a plnou klišé i v roku 1998 kdy album vyšlo, rozeznáváš jako nejlepší písničku.
Nebo tohle (zvýraznění moje):Hawkkeye píše: ↑17. 5. 2020, 11:33 Samozřejmě si nenapsal, že Ray of Light je hitovka, tos napsal o Frozen, tak nekecej.
Hawkkeye píše: ↑16. 5. 2020, 20:51 Pak mně dorazilo, jak strkáš Bjork do jednoho pytle s Madonnou, Caribou a Maroko (a tady můžu dodat i Britney Spears, Avril Lavigne nebo Pink,
(Ne, Vespertine nebo Homogenic mě prostě jen nudily. A s výjimkou písničky Hunter a možná Bachelorette vlastně nudí dodnes.)Hawkkeye píše: ↑17. 5. 2020, 11:33 Ale chápu, že po albu od Grandmomdonny nebo Monnaco (ne, nebyl to autorocorrect - jenom holčina je tak derivativní a nudná, že mi nestojí o pokus psát ji správně) tě musela zmást a popřípadě i vystrašit.
Mrzí mě, že na subjektivní poznámky a vzpomínky na osobní posluchačský vývoj (ve skutečnosti od začátku až někam ke Stravinskému kolem r. 2002 je to dost archeologie, abych to dokázal jakž takž seřadit a nevynechal něco, co na můj hudební vkus mělo podstatný vliv) reaguješ, jako by to byly pokusy o muzikologické hodnocení a postihnutí objektivního vývoje (nejen) populární hudby (v širším smyslu). A když už rozporuješ jednotlivé formulace, tak v nich stejně čteš něco jiného, než je vnich napsané. Příklad už zmíněný výš:
Takže o Frozen píšu, že je to písnička:
- úžasná
- atmosférická
- postavená na aranžích
- se skvělým klipem
- hitovka
Že je úžasná a že její klip je skvělý, jsou hodnotící výroky, které vypovídají víc o tom, kdo je vyřkl (což je, mimochodem, účel téhle výzvy!). A nemá tedy smysl se s nimi přít (k tomu ovšem zase beru ten tvůj argument o klišé, se kterým zatím nijak moc nesouhlasím).
Zkusím taky rozetnout tu písničku Ray of Light:
Mně je vlastně jedno, kdo tu písničku napsal nebo interpretoval v jiném podání (ostatně většina popových interpretů si dneska písničky nepíše), objevila se na albu, které mě nějak formovalo nebo posunulo. To, jestli to je, nebo není dobrá písnička, nerozhoduje, jestli je to cover, nebo třeba vykrádačka (to je třeba 9/10 prvního alba Led Zeppelin, taky za to nakonec zaplatili tučné tantiémy). Nehodlám se dohadovat, jestli Madonna nějak originální nebo kvalitní, protože o to mi nejde. Ano, minimálně v písničce Ray of Light zpívá falešně – aspoň člověk ví, že to fakt zpívala, narozdíl třeba od Cher a jiných hvězd, které si nechávají zpěv dotahovat tak, že už to je poznat i netrénovaným uchem.
Diskotékovkou pak myslím písničku, která je aranžovaná, a případně komponovaná, aby sklízela úspěch na diskotékách. To byl zcela zjevně záměr s písní Ray of Light (mj. proto, že Frozen jako hlavní single moc taneční není). Nemám přehled o terminologii v oblasti elektronického popu a příbuzné rytmické hudbě, takže tomuhle říkám "diskotékovka". Každopádně Ray of Light (písnička) se od originální Sepheryn dost liší: je v neměnném tempu a kromě intra, outra a klidné sloky jede furt stejný beat a "basa", která jen mění dva tóny; mění se pořadí refrénů, slok, přechodů, meziher, "sól" (mimochodem k povědomější/přístpnější struktuře než v originálu), mění se nejen akordy (tj. celková harmonie), ale i ten "jemnej folkovej riff", kterej se smrskl na dva tóny ve třech synkopovaných dobách (přičemž teda samozřejmě ten vysoký tón se mění podle akordů). Mimochodem:
Don't Tell Me (Ale to je až album po Ray of Light.)Ten jemnej folk rockovej riff ... odlišné od čehokoli, co první pop whore kdy vytvořila
All Along the Watchtower jsem vytahoval proto, že je to stejný typ předělávky. Na Jimiho je to netypické použitím akustické kytary do pozadí, ale naprosto odlišné je frázování nejen zpěvu, ale i kytary, jiná basa, vyhrávky a sóla přidaná na místa, kde by jinak v rockové hudbě byly refrény (a v Dylanově originálu pochopitelně nejsou, protože ve folku je hudba typicky nositel textu). Pocitově a pojetím, je to blíž Black Sabbath než Bobu Dylanovi.
A proto taky:
No ano, něco takového totiž vyhlašuju. Resp. ani mi tak nejde o to, že by nebyl vůbec patrný původ, ale že výsledek úpravy spadá zceala jednoznačně do jiného žánru (je to třeba docela podobné Eagles nebo Boston, když vynechám vícezpěvy, které u Jimiho nejsou).je to jako kdybys vyhlášil, že All along the Watchtower je obyčejná rocková písnička, kde její původ není vůbec patrný.
Pochopil jsem, že jsi fanoušek Björk. Pokud o ní chceš napsat, proč je (podle tebe, nebo třeba objektivně) skvělá. Do toho. Jen říkám, že já s tím asi budu souhlasit, protože Björk od Medúlly dál z vlastní vůle a s oblibou poslouchám. Jen ta předchozí alba mě nudí. Možná, že když napíšeš, co je na nich skvělé, tak mě přiměješ si je poslechnout jinak. Ale Homogenic a zvlášť Vespertine (Debut a Post si už skoro nepamatuju.) mi přijdou jako zpěvová ekvilibristika, kde se často délka písně řídí délkou textu místo nějaké vnitřní hudební logiky. (A pro jistotu dodávám, že kvůli textům jsem hudbu nikdy neposlouchal.)
Taky si všimni, že jsem Madonnu a Björk (natož Caribou nebo Moloko) nikdy nesrovnával, naopak se ještě podívej zpátky, co píšu o ostatních albech od Madonny. Ale prohlášení, že Björk je "sand jediná kvalitní popová songwriterka v devatesátkách" bych si dovolil napadnout z jiných stran (přestože jsem zmíněné dámy nikdy neposlouchal): Annie Lennox, Tori Amos, Alanis Morisette, PJ Harvey (i když ta už je spíš rock), možná Jewel. Ale ty první dvě by ti měly stačit.
A samozřejmě doufám, že se nemusíme dohadovat, co znamená "kvaliní". A že se nemusíme vracet k doporučením o čištění uší a podobně. Protože pak se v tomhle vlákně s tebou už nebude bavit nejen Argo, ale nikdo.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
- Bajo
- Malý princ; Moderátor
- Příspěvky: 7757
- Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: [hudba] Album dne (týdne, měsíce...)
Trochu (více než den) jsem se nechtíc zasekl u Siouxsie and the Banshees , dlouho jsem je neposlouchal a musím říct, že se mi teď líbí ještě více než původně
Den druhý - Sisters of Mercy - First and Last and Always
Teď se dostáváme k jádru věci, co se týče mé hudební cesty. Alespoň jádru jedné z oblastí, kde jsem dlouho zakotvil. Siouxsie and the Banshees jsou určitě, co se vlivu na hudbu týče, mnohem zásadnější kapela, ale já se k nim dostal přes Death Rock. A v tom měly Sisters of Mercy na mě zásadní dopad. Byla to doba mého bloumání Goth subkulturou, která v té době, alespoň kolem mě, byla mnohem více postavena na metalu (až na nějaké vyjímky typu XIII. století apod.). Ale já se naštěstí k Sisters of Mercy nějak náhodou probádal sám a ve své podstatě mě tento objev od metalu začal odvádět (k metalu se určitě ještě dostanu), až mě nakonec odvedl úplně (dnes bych si při hraní Vampire Masquerade určitě nepustil už Paradise Lost nebo Tiamat, ale právě Sisters of Mercy apod. ).
First and Last and Always je debutové album a ač se na něm nenachází moje nejoblíbenější skladba od SoM, nachází se na něm nejvíce mých oblíbených skladeb a navíc je to album nepoznamenané následovnýma změnama v kapele. Je to pro mě album které je nejvíce Sisters of Mercy v tom smyslu, co jsem na nich měl rád (oni ani těch alb stejně zase tolik neměli a myslím, takže co se týče celého alba, poslouchal jsem myslím jen toto, a potom už jen vyběry nebo jednotlivé skladby) - Témná, melodická atmosféra, pomalý, hluboký zpěv Andrewa Eldritche a "mechanické" bubny. Tohle album určitě hodně ovlivnilo, co se mi v rámci Death / Gothic rocku a Darkwave bude líbit.
Den druhý - Sisters of Mercy - First and Last and Always
Teď se dostáváme k jádru věci, co se týče mé hudební cesty. Alespoň jádru jedné z oblastí, kde jsem dlouho zakotvil. Siouxsie and the Banshees jsou určitě, co se vlivu na hudbu týče, mnohem zásadnější kapela, ale já se k nim dostal přes Death Rock. A v tom měly Sisters of Mercy na mě zásadní dopad. Byla to doba mého bloumání Goth subkulturou, která v té době, alespoň kolem mě, byla mnohem více postavena na metalu (až na nějaké vyjímky typu XIII. století apod.). Ale já se naštěstí k Sisters of Mercy nějak náhodou probádal sám a ve své podstatě mě tento objev od metalu začal odvádět (k metalu se určitě ještě dostanu), až mě nakonec odvedl úplně (dnes bych si při hraní Vampire Masquerade určitě nepustil už Paradise Lost nebo Tiamat, ale právě Sisters of Mercy apod. ).
First and Last and Always je debutové album a ač se na něm nenachází moje nejoblíbenější skladba od SoM, nachází se na něm nejvíce mých oblíbených skladeb a navíc je to album nepoznamenané následovnýma změnama v kapele. Je to pro mě album které je nejvíce Sisters of Mercy v tom smyslu, co jsem na nich měl rád (oni ani těch alb stejně zase tolik neměli a myslím, takže co se týče celého alba, poslouchal jsem myslím jen toto, a potom už jen vyběry nebo jednotlivé skladby) - Témná, melodická atmosféra, pomalý, hluboký zpěv Andrewa Eldritche a "mechanické" bubny. Tohle album určitě hodně ovlivnilo, co se mi v rámci Death / Gothic rocku a Darkwave bude líbit.
pozn. pod čarou: V rámci tohoto období se pro mě SoM staly nejoblíbenější kapelou, musím řict, že když to teď procházím po letech, zjištuji, že Siouxsie and the Banshees se mi dnes vlastně asi líbí více. Dobré vědětNo Time To Cry - kdo to už někdy slyšel?
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
- boubaque
- bubák; Moderátor
- Příspěvky: 6652
- Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
- Bydliště: Brno/Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: [hudba] Album dne (týdne, měsíce...)
Zase s malou přestávkou...
Den dvanáctý: Cult of Luna – Eternal Kingdom
Pamatuju si, kdy jsem tohle album slyšel poprvé – přišli jsme na hru k Davidovi a on se zeptal, jestli nám nebude vadit, když bude potichu hrát hudba, a pustil čerstvé album těchhle Švédů. Nestává se často, aby se mi něco líbilo na úplně první poslech, ale tady jsem měl jasno už během první písničky.
Úplně jsem propadl žánru, který bývá označován jako post-metal, tedy metalová hudba ovlivněná post-rockem – kde se v "záři reflektorů" nestřídá zpěv se sóly a kytarovými riffy, ale jednotlivé nástroje i zpěv (často "blití") jsou si rovnocenné a podřizují se celkovému zvuku a atmosféře. To ovšem zdaleka nutně neznamená, že by byly všechny skladby pomalé a náladové, i když sypačky v rychlém tempu v tomhle žánru opravdu nebývají. Album Eternal Kingdom mi navíc připomnělo přitažlivost koncepčních alb, přestože samo vlastně koncepční není (ale po vydání to kapela tvrdila, prý aby zmátla novináře). Je ale zřejmé, že kapele šlo o celkovou dramaturgii alba – dvě "mezihry" nevydají na plnohodnotné skladby, ale když album poslouchám jako celek, patří prostě na ta místa, kde jsou.
Cult of Luna mi ale hlavně otevřeli cestu k dalším kapelám v podobném stylu, např. Neurosis, Made Out of Babies (i když zpěv Julie Christmas je dost prominentní), Baroness, francouzským Les Discrets, vlastně i k českým Lvmen, ale zůstali z nich dodnes nejoblíbenější. Nakonec se Cult of Luna u mě vyrovnaly a možná je i předčily až kapely, které zcela nebo téměř opustily zpěv, jako Russian Circles a Pelican. Ale bůhví, kdy a jestli vůbec bych se k Pelican dostal, kdybych u Davida před skoro dvanácti lety neslyšel nástup písně Owlwood.
Den dvanáctý: Cult of Luna – Eternal Kingdom
Pamatuju si, kdy jsem tohle album slyšel poprvé – přišli jsme na hru k Davidovi a on se zeptal, jestli nám nebude vadit, když bude potichu hrát hudba, a pustil čerstvé album těchhle Švédů. Nestává se často, aby se mi něco líbilo na úplně první poslech, ale tady jsem měl jasno už během první písničky.
Úplně jsem propadl žánru, který bývá označován jako post-metal, tedy metalová hudba ovlivněná post-rockem – kde se v "záři reflektorů" nestřídá zpěv se sóly a kytarovými riffy, ale jednotlivé nástroje i zpěv (často "blití") jsou si rovnocenné a podřizují se celkovému zvuku a atmosféře. To ovšem zdaleka nutně neznamená, že by byly všechny skladby pomalé a náladové, i když sypačky v rychlém tempu v tomhle žánru opravdu nebývají. Album Eternal Kingdom mi navíc připomnělo přitažlivost koncepčních alb, přestože samo vlastně koncepční není (ale po vydání to kapela tvrdila, prý aby zmátla novináře). Je ale zřejmé, že kapele šlo o celkovou dramaturgii alba – dvě "mezihry" nevydají na plnohodnotné skladby, ale když album poslouchám jako celek, patří prostě na ta místa, kde jsou.
Cult of Luna mi ale hlavně otevřeli cestu k dalším kapelám v podobném stylu, např. Neurosis, Made Out of Babies (i když zpěv Julie Christmas je dost prominentní), Baroness, francouzským Les Discrets, vlastně i k českým Lvmen, ale zůstali z nich dodnes nejoblíbenější. Nakonec se Cult of Luna u mě vyrovnaly a možná je i předčily až kapely, které zcela nebo téměř opustily zpěv, jako Russian Circles a Pelican. Ale bůhví, kdy a jestli vůbec bych se k Pelican dostal, kdybych u Davida před skoro dvanácti lety neslyšel nástup písně Owlwood.
Jen hrábnutí do strun a pak už valivá stěna hluku:
Owlwood
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
- Ecthelion
- Moderátor
- Příspěvky: 12367
- Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
- Bydliště: Brno/Rezno
- Kontaktovat uživatele:
Re: [hudba] Album dne (týdne, měsíce...)
Tohle si pamatuju taky! Na Eternal Kingdom si pamatuju, ale neumím si vzpomenout, co jsme tenkrát hráli. Jo ta Cult of Luna tehdy zaujala hodně. A i když jsem od té doby to album slyšel několikrát, tak jsem tomu nikdy pořádně nepropadl. A ani k žádným dalším objevům to moc nevedlo. Ale hodně dobré album.
A když už tady komentuju, tak taky napíšu něco k těm Pixies, které se tu hodně komentovaly. Ale tentokrát ne k hudbě, ale k designu toho obalu. Jejich coverarty jsem neznal (než ho sem Bubák hodil), ale ta Surfer Rosa může mít nejlíp nadesignovaný obal, co jsem kdy viděl. Doporučuju radši vygooglit jak to CD vypadá v originále, ten obrázek co sem házel BBQ má špatně ořez u textu, co to trochu kazí. Ale fakt bomba.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů