Filmová hudba - Williams, Zimmer aj.

Literatura, film, hudba, divadlo, opereta a jiné výdobytky civilizace.

Moderátor: Faskal

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32274
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Filmová hudba - Williams, Zimmer aj.

Příspěvek od Vallun »

Ve Star Treku je hudba? Vidíš, to jsem si nikdy nevšiml.
Těremin, voe!:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Filmová hudba - Williams, Zimmer aj.

Příspěvek od Argonantus »

No jo.
nikdo netuší, s čím se potýkám.
Vraždy v Midsomeru mají dokonce těreminovou znělku.
Uživatelský avatar
midewiwin
Příspěvky: 4816
Registrován: 18. 12. 2006, 09:56

Re: Filmová hudba - Williams, Zimmer aj.

Příspěvek od midewiwin »

Nemám všeobecný přehled, o festivalech vážné hudby například.
Tady ale jeden ctihodný festival uvádí třeba tohle:
http://www.smetanovalitomysl.cz/cs/aktu ... ardubicich
http://www.smetanovalitomysl.cz/cs/ohla ... a-koncerty
http://www.smetanovalitomysl.cz/cs/ohla ... -stale-vic
Čas neexistuje.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Filmová hudba - Williams, Zimmer aj.

Příspěvek od eerieBaatezu »

boubaque píše:Williamsovi je třeba přiznat dvě věci: Umí napsat chytlavou a leckdy až geniální melodii (resp. často ji vytvořit úpravou z nějaké již existující melodie), a nebojí se netradičních harmonií, resp. akordů/souzvuků, čímž trochu komplikuje a oslabuje tu svou sladkost a kýčovitost.
Tohle je mimochodem dost dobrá poznámka, protože Williams opravdu, z kdovíjakých příčin, nedokáže udělat věc, kde by neměl nějakou disharmonii. $D Stejně tak chorobně nesnáší, když nástroje drží akordy, až na výjimky typu Schindlerův list, kde by to působilo nepatřičně, prostě pokud někdo hraje akord, tak to musí jezdit nahoru, dolu. :D
Argonantus píše:
eerie píše:Protože filmová hudba Shora, Williamse a Goldsmitha je ekvivalent toho, co tehdejší společnosti servírovali Mozart, Beethoven a ostatní.
To právě ani náhodou. U lidu jsou populární stejně, ale mezi tou haute couture kritikou si stojí úplně jinak. Z Mozarta byli konkurenti úplně na hrnku (dost pěkně o tom ten Formanův film). Ty tři snad berou na vědomí, občas jim něco zahrajou, aby přišlo publikum, ale vážně je furt moc neberou.
Jak ani náhodou. Mozart a Beethoven taky skládali hudbu pro veřejné pobavení a za prachy.
Co je mi do kritiků. A hlavně citation needed. Odkud ty poznatky máš? Koho konkrétně těmi kritiky míníš?
A úplně stejně, jako byli vedle z Mozarta, tak můžeš bejt vedle z Shora, Williamse a Goldsmitha, protože málokdo dneska ve filmu skládá tak dobrý věci, co dělali oni. Jakože spíš skoro nikdo, než málokdo.
Argonantus píše:A velmi mírně informovaný laik jako já nebo Boubaque (asi je větší nadšenec, těžko říci) okamžitě tuší, proč to tak je.
Proč?
Složit chytlavou melodii není podstata klasické hudby. Je to jen jedna z mnoha disciplín.
Existují klasici chytlavých melodií, sto let staří a notoricky známí, ale furt jsou na druhé koleji. Offenbach, například.
Nebo Johann Strauss s těmi valčíky (neplést se Straussem Richardem, to je dnes už jasný klasik).
A já to ani netvrdím, já od začátku tvrdím, že je to o sktruktuře a taky to, že bez dobrého nápadu je ti struktura k ničemu, protože to bude nudný. Holt je to spojení obého. Pokud vezmeš těch 400 nebo kolik kusů, co Mozart stačil složit, tak jich naprostá většina bude hustá po stránce skladby, ale v repertoárech jsou primárně ty, který jednoduše mají ten silnej nápad, ať je to melodie nebo motiv.
Argo píše:Debata by se hodně posunula, kdybys zareagoval na toho Glasse. Je totálně elektronický, ale uznáván je.
Ale jako dneska je uznávanej kdejakej krizák, co by sis radši říznul žíly, než musel absolvovat hodinu jeho hudby. Většinou jsou to akademicky vystudovaní borci. O tom je i ta vážná kritika. Banda paprduchů, co sami neumí skládat a tak akorát pozérsky ujíždí na věcech co zní, jak když zabíjíš kočku.
Argo píše:
eerie píše:Já se nedivím, že publikum nebaví nějaký slinty bez nápadu, co se ve dvacátým století prezentovaly jako vážná hudba.
No, pomalu s tou flintou - Bolero od Ravela, Carmina Burana od Orffa, Peer Gynt - to jsou obrovské hity klasiky, a našlo by se jich mnohem víc. A nakonec je někdo použil ve filmu (O fortuna, kolikrát jsem ten nápad už viděl zopakovaný z Excaliburu).
Evidentně mluvím o věcech, který tohle nesplňují. Nemám nic proti Boleru a dalším zmíněným, jelikož ty ten nosný nápad mají.
Argo píše:Mozart je možná popularitou number one, minimálně medajlista, něco jako Leonardo v malování - toho těžko někdo někdy dostihne. A když ano, stejně bude legenda.
Přesto se dopustím stejného kacířství, které tu naznačil Boubaque - na mne je malinko moc jednoduchý a sladký; nejraději od něho mám Requiem.
Jak jsi sám řekl, parafráze, věc nemusí být složitá, aby byla efektivní.

Jo, Mozart je někdy až překvapivě jednoduchej, ale tak základní prubířský kámen každé dobré kompozice je, že musí fungovat pro dvě ruce na klavíru. O tom byl dřív ten kumšt, že to mělo nápad a vývoj ještě před tím, než se to obléklo do orchestru. Pokud to není zajímavý takhle, tak nějaký schovávání se za to, že to hraje obří orchestr, je takovej znouze ctnosti trik. I sem spadlo hodně klasiků, proč si myslíš, že tolik lidí tvrdí, že vážná hudba je nuda. No právě proto; spousta kusů by neprošla jednoduchým testem přes dvě ruka na klavíru.
Takovej Zimmerův Dunkirk by přes zkoušku klavírem taky neprošel. Dunkirk - Supermarine - Hans Zimmer (OFFICIAL) Kdežto kdejaká dětská melodie od Mozarta v poho.
Argo píše:Halt jsem hororista; trochu té disharmonie a zlověstna mne obvykle zaujme víc.
Dobrej skladatel to umí všechno, i když je považován za přeslazovače... https://youtu.be/iS1wvDzIeHA
Argo píše:Ve Star Treku je hudba? Vidíš, to jsem si nikdy nevšiml.
Di do háje. $lol$ Tywe Star Trek má jeden z nejlepších hudebních doprovodů vůbec!
Goldsmith, The Motion Picture: Main Title, The Cloud
To víš, nesmíš koukat na ty shitský filmy od Abramse s podobně "kvalitní" hudbou Giacchina, ale na klasiky... $D
Horner, The Wrath of Khan: Battle in the Mutara Nebula, The Search for Spock Stealing the Enterprise
Si můžou jít ty současný skladatelé tak možná hodit mašli, kdybys po nich něco takovýho chtěl.
Argo píše:Yes. To bych taky vytáhl jako jeden ze světových rekordů.
Nemáš pravdu jen v tom, že by to bylo o tom, co tvrdíš - je to plné emocí, neb je to volání o pomoc o záchranu světa, nic méně.
Ale za to už hudba nemůže.
Jenže ta scéna není silná proto, že je to volání o pomoc o záchranu světa, ale proto, že je dobře natočená a má úžasnou hudbu. Můžeš mít sebedůležitější význam scény, což ale nezaručuje, že to nebude zívačka, protože bude, když se to neumí udělat. Viz... tuny filmů.
Argonantus píše: 29. 7. 2017, 17:16si děláš srandu; Potter byl obrovský fenomén už před filmem.
A s tím hudba taky nesouvisí.
Ten první film byl hroznej. $D Ale jo, byl to fenomén, máš recht.
Obrázek
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Filmová hudba - Williams, Zimmer aj.

Příspěvek od eerieBaatezu »

Tyjo, dávám si celý ty soundtracky k The Wrath of Khan a The Search for Spock, protože jsem Hornera nikdy neposlouchal. Hochu, hafo hustý!
Obrázek
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Filmová hudba - Williams, Zimmer aj.

Příspěvek od Argonantus »

Eerie:
Co je mi do kritiků.

Jasně. Když dostaneš argument, řekneš "co je mi do argumentu", to je fajn debata.
Pravils, že Williams a Zimmer byli jako Mozart a Beethoven, já tvrdím, že ani náhodou. Populární byli možná všichni čtyři stejně, ale Mozarta a Beethovena uznávali prakticky úplně všichni, včetně kolegů a konkurentů. To se nezměnilo - kdo tvrdí, že Beethoven je špatnej, je v branži úplně out. Takové postavení nemá třeba ve filmu nebo v literatuře snad úplně nikdo. Možná ten Leonardo v malování.
Proč?
Odpovědí je další citace, kterou jsi vyznačil.
Složit chytlavou melodii není podstata klasické hudby. Je to jen jedna z mnoha disciplín.
Ale jako dneska je uznávanej kdejakej krizák, co by sis radši říznul žíly, než musel absolvovat hodinu jeho hudby. Většinou jsou to akademicky vystudovaní borci. O tom je i ta vážná kritika. Banda paprduchů, co sami neumí skládat a tak akorát pozérsky ujíždí na věcech co zní, jak když zabíjíš kočku.
Stále nemám dojem, že bys mluvil o Phillu Glassovi. Těžko ti rozumět, zda ho znáš. Pokud ano, pak tím "paprduchem" míníš zřejmě Davida Bowieho, že?
Evidentně mluvím o věcech, který tohle nesplňují.

Jasně. Těch je taky plno, a skutečně mají problémy s publikem odjakživa.
Takovej Zimmerův Dunkirk by přes zkoušku klavírem taky neprošel.

Určitě ne. Právě proto, že filmová hudba a hudba volná je něco trochu jiného.
Plno skvělých soundtracků se nedá poslouchat samostatně. Ten Texas chainsaw masacre, třeba. Přesto je to k filmu geniální.
Di do háje. $lol$ Tywe Star Trek má jeden z nejlepších hudebních doprovodů vůbec!
To je tím, že Star trek fakt nesleduju - viděl jsem jediný film, a z něho si nepamatuju skoro nic, jen tu sondu Voyager, hudbu ani ťuk. Khanův hněv jsem nikdy neviděl, Hornera bych si určitě všiml. Možná si dám někdy ten soundtrack bez filmu.
Jenže ta scéna není silná proto, že je to volání o pomoc o záchranu světa, ale proto, že je dobře natočená a má úžasnou hudbu.
Leda u mimozemšťanů.
Všechny velké scény s hudbou jsou nejen skvěle natočené a mají tu správnou hudbu, ale fungují tak zejména díky kontextu zbytku příběhu. Kdybys měl pravdu, mohla by takto mocně fungovat i perfektně natočená reklama s perfektní hudbou, a takový případ jsem nikdy nezaznamenal.
protože jsem Hornera nikdy neposlouchal. Hochu, hafo hustý!
Moc nechápu, proč se ti nedostal už na začátek debaty vedle Williamse, neb tam patří. To bylo svého času jako Mercedes a BMW, blockbuster, který neměl jednoho, měl toho druhého, a nad to nebylo. Já mám Hornera daleko radši - protože Cameron, hlavně. A existuje plno případů, kde je Hornerova hudba lepší, než celý film, třeba ten Gladiátor, viz výše. On toho dělal fakt hodně https://www.csfd.cz/tvurce/61016-james-horner/

Jinak Blade Runner by Hans Zimmer - no, totéž co předtím, smíšené obavy. Zimmerovy nejlepší věci se mi líbí, ale má těžkou nadprodukci a párkrát jsem se s ním vůbec nepotkal (Tenká červené linie, to jako fakt?).
Originální hudba by Vangelis byla v oboru soudtracků tehdy totální zjevení a zažehla na určitou dobu mánii Vangelise (asi největší hit je Dobytí ráje, film jinak spíš po letech zapadl).

EDIT: Tohle je hezký článek k tématu, a hodně vysvětluje problém vztahu hudby a filmu
http://www.fffilm.name/2012/05/vetrelci-hudba.html
jjelen
Příspěvky: 2503
Registrován: 27. 7. 2010, 16:23

Re: Filmová hudba - Williams, Zimmer aj.

Příspěvek od jjelen »

Argonantus píše: 30. 7. 2017, 09:12 Leda u mimozemšťanů.
Všechny velké scény s hudbou jsou nejen skvěle natočené a mají tu správnou hudbu, ale fungují tak zejména díky kontextu zbytku příběhu. Kdybys měl pravdu, mohla by takto mocně fungovat i perfektně natočená reklama s perfektní hudbou, a takový případ jsem nikdy nezaznamenal.
Souhlas, ale ne úplně.
Takový Král Artuš - film dosti pitomý ("historický věrná adaptace legendy"? Keira Knightley vrhající se do bitva v kožených bikinách? Římský důstojník řečnící o tom, kterak si jsou všichni rovni, otroctví je fuj a tak? -ok, kulatý stůl k tomu svádí a fůra dobových sekt měla mnohem divnější nápady, ale stejně...-) No já mám ten film stejně docela rád a z velké části za to může zrovna Zimmer (ok, ne 100%).
Ne, tvojí myšlenku nemůžu zatratit úplně (k takovým tureckým Star wars taky hraje Williams...), ale zas bych vliv hudby nepodceňoval... (schválně, zkus najít někoho kdo LoTRa vůbec nezná a tu scénu s majáky mu pusť... ne že by kontext nehrál roli... a taky vizuál, že, ale...)
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Filmová hudba - Williams, Zimmer aj.

Příspěvek od Argonantus »

Já význam hudby rozhodně nezatracuju (netuším, jak se k tomu došlo), u velké scény s hudbou musí k sobě sednout plno věcí a ta hudba je samozřejmě strašně důležitá,
ale přesto tvrdím, že zázrak nenastane, pokud velká scéna není pevně zakotvena v kontextu předchozího filmu.
pročež to taky často bývá finále (zrovna Pán prstenů - Dvě věže, Gandalf a spol. jedou z kopce).
nebo finále Šifry mistra Leonarda - ta scéna je dvě patra nad zbytkem filmu, Zimmer je tam zrovna velmi zásadní, a přesto by to bez zbytku filmu nefungovalo.
EDIT:
Jinak Hornerovi vetřelci jsou možná ještě názornější.
https://www.youtube.com/watch?v=wnPJRJbVEIg
člověk si může nevšimnout, že tam nějaká hudba je, ale přesto je velmi důmyslná a s filmem funguje mnohem lépe, než nějaké lehké muzikálové téma na způsob Williamse.
Tak nějak by vypadal v mém ideálním světě ten Jurský park, myslel jsem si v roce 1993 stran hudby.
Sosacek
Příspěvky: 25732
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Filmová hudba - Williams, Zimmer aj.

Příspěvek od Sosacek »

Reklama nikdy fungovat nemuze, protoze vzdycky ma ten kontext "zmrdi mi chteji nacpat neco co nepotrebuju, chteji me zmanipulovat a okrast". Sebelip natocena reklama je otravna.
But nobody came.
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Filmová hudba - Williams, Zimmer aj.

Příspěvek od OnGe »

Zmrdi kam se podíváš a všichni jdou po tobě... já bych fakt nechtěl žít v tvém světě.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Sosacek
Příspěvky: 25732
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Filmová hudba - Williams, Zimmer aj.

Příspěvek od Sosacek »

Obrázek
But nobody came.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Filmová hudba - Williams, Zimmer aj.

Příspěvek od York »

OnGe píše: 30. 7. 2017, 10:58já bych fakt nechtěl žít v tvém světě.
Asi tě zklamu - už v něm žiješ.

(Základ je, nikdy si ráno nezapomenout nasadit RůŽoVé brýle.)
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Filmová hudba - Williams, Zimmer aj.

Příspěvek od OnGe »

Hele, ne. Nebo se jim alespoň furt nějak nedaří, což by mi jich pak bylo skoro líto. Ale připoměli jste mi jednu písničku, která sice není filmová, ale je to alespoň hudba (teda, tak trochu): https://www.youtube.com/watch?v=ygs5aXhw6Lc
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
Faskal
Moderátor
Příspěvky: 9045
Registrován: 20. 11. 2006, 20:59
Bydliště: Praha

Re: Filmová hudba - Williams, Zimmer aj.

Příspěvek od Faskal »

... nedávno jsem se byl projít, a mimo jiné jsem zjistil, že Dunkerk byl zrovna vyprodaný, tak jsem si místo toho doma doháněl Interstellar. Ta hudba byla moc hezká, ale
1) podobně jako Markymu vedle mi hrozně vadilo tikání hodinek, to tam bylo někde slyšet. Přišlo mi to strašně... forced. Ostatně jsem měl podobný dojem i z více míst filmu
2) Ta hudba byla sice hezká, ale ne úplně všude mi do toho filmu seděla. Obzvlášť v dlouhých záběrech, při kterých autor hudby (jak prohlásil jeden kritik) "usnul na varhanech".

Obecně hudbu ve filmech moc nevnímám (a když jo, tak to většinou znamená, že je něco špatně), ale hrozně se mi líbila hudba v Arrivalu. Především cokoli, co souviselo s těmi ufony. To proto, že byla hrozně divná a mě se to kvůli tomu hrozně líbilo.

Například
https://www.youtube.com/watch?v=VOygsSjSYvY
... ano, chtěl jsem zničit svět. Ale ne takhle.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
Odpovědět

Zpět na „Kultura“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů