Mage: The Awakening - analýza systému

Vampire, Werewolf, Mage a jiné hry ze Světa temnot.

Hráte v rámci nWoD Mage: TA?

Áno, často.
4
22%
Niekedy, resp. niektorí hráči v družine ho hrajú.
1
6%
Málokrát...
1
6%
Nikdy.
12
67%
 
Celkem hlasů: 18

Uživatelský avatar
Joe
Fórový šašek; Moderátor
Příspěvky: 4705
Registrován: 15. 3. 2004, 11:52
Bydliště: Bratislava

Mage: The Awakening - analýza systému

Příspěvek od Joe »

Zdravím všetkých WoD fanúšikov a hráčov a keďže k nim nepatrím :D tak sa ich pýtam:

Ako vnímajú Mage: The Awakening z hľadiska mágie a magického systému?

Čím na nich zapôsobil, čo sa im nepáči?

A hlavne: vie mi niekto v stručnosti povedať, čo je vlastne podstatou tohto magického systému? Kým si budem môcť prečítať pravidlá...

Diky!


J.
|-- RPGforum moderátor-editor
|-- Hrám: ... :roll:
|-- Mám rád: Amber Diceless, FATE, Primetime Adventures, Starport
|-- mail - joeyeti (at) gmail (dot) com
Uživatelský avatar
Joe
Fórový šašek; Moderátor
Příspěvky: 4705
Registrován: 15. 3. 2004, 11:52
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od Joe »

Nikto z vás to nehrá?

Kto to bol, čo zahlasoval za často? Háááá? PRIZNAJTE SA!!!!! :-)=


J.
|-- RPGforum moderátor-editor
|-- Hrám: ... :roll:
|-- Mám rád: Amber Diceless, FATE, Primetime Adventures, Starport
|-- mail - joeyeti (at) gmail (dot) com
Uživatelský avatar
Revan
Příspěvky: 50
Registrován: 23. 6. 2006, 22:30
Bydliště: Martin

Příspěvek od Revan »

To som bol ja :roll: :).

MtA hráme síce často, ale ešte sme toho veľa neodohrali (pár hier), takže ťa o tom zatiaľ nemôžem nejako vyčerpávajúco informovať - ešte ten systém nemám, takpovediac, v krvi.

Ale čo sa mi na ňom páči, to je ten potenciál a voľnosť. Rozhodne lepšie ako kúzlenie v DnD a DrD.

Ako to zhruba funguje: je 10 magických schopností (arkán), majú, pdoobne ako iné schopnosti vo WoD 5 stupňov (vlastne ich je víac, ale pre normálnu hru má význam práve len prvých 5). Pre každý z týchto stupňov je určené čo sa s ním dá dosiahnuť. Samozrejme v pravidlách je veľká časť venovaná aj konkrétnym príkladom čo sa s akým arkánom na akom stupni dá.

Podstatou je, že mág sa neučí konkrétne kúzla, ale istý obor magických schopností (napr. život, hmota) a podľa stupňa tejto schopnosti sa určí čoho je schopný.

Pomohlo aspoň trochu?

Inak viem, že niekde tu na fóre už o tom pár ľudí písalo, Tukan napr., ale neviem, kde presne...
Balance in all things.
Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7757
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo »

Jo, tukan hraje nové Mágy a mylsím že i sosáček. A pak tu několik lidí hrálo ty staré, ale já nové nečetl, takže nedokážu posoudit, jestli jsou tam rozdíli. Ale z toho co říká Revan to zní velmi podobně.
Uživatelský avatar
Joe
Fórový šašek; Moderátor
Příspěvky: 4705
Registrován: 15. 3. 2004, 11:52
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od Joe »

Revan píše:To som bol ja :roll: :).

MtA hráme síce často, ale ešte sme toho veľa neodohrali (pár hier), takže ťa o tom zatiaľ nemôžem nejako vyčerpávajúco informovať - ešte ten systém nemám, takpovediac, v krvi.

Ale čo sa mi na ňom páči, to je ten potenciál a voľnosť. Rozhodne lepšie ako kúzlenie v DnD a DrD.

Ako to zhruba funguje: je 10 magických schopností (arkán), majú, pdoobne ako iné schopnosti vo WoD 5 stupňov (vlastne ich je víac, ale pre normálnu hru má význam práve len prvých 5). Pre každý z týchto stupňov je určené čo sa s ním dá dosiahnuť. Samozrejme v pravidlách je veľká časť venovaná aj konkrétnym príkladom čo sa s akým arkánom na akom stupni dá.

Podstatou je, že mág sa neučí konkrétne kúzla, ale istý obor magických schopností (napr. život, hmota) a podľa stupňa tejto schopnosti sa určí čoho je schopný.

Pomohlo aspoň trochu?

Inak viem, že niekde tu na fóre už o tom pár ľudí písalo, Tukan napr., ale neviem, kde presne...
Dik, na základný rozhľad to je výborné.
Budem rád, keď sa vyjadria aj Tukan a Sos..

TUKAN, SOS? :wink:

Chystám sa tie pravidlá prečítať a zreferujem potom aj sám (myslím, že recenzia tu zatiaľ nie je - teda na komplexnú recenziu to možno nebude, ale na porovnanie s inými systémami to hádam bude stačiť).

Ide mi o to, že je MtA celkom ospevovaný z hľadiska magického systému, tak by som rád vedel napríklad aj jeho porovnanie s Ars Magicou...


J.
|-- RPGforum moderátor-editor
|-- Hrám: ... :roll:
|-- Mám rád: Amber Diceless, FATE, Primetime Adventures, Starport
|-- mail - joeyeti (at) gmail (dot) com
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15020
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pieta »

Nehrál jsem staré mágy, ale jsem na ně odborník.
Nehrál jsem nové mágy, ale jejich systém magie považuju za dost mizernej.

Edit: Mimochodem, doporučuju používat zkratky M:tAsc a M:tAw, jinak se to strašně plete.
Uživatelský avatar
Joe
Fórový šašek; Moderátor
Příspěvky: 4705
Registrován: 15. 3. 2004, 11:52
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od Joe »

Pieta píše:Nehrál jsem staré mágy, ale jsem na ně odborník.
Nehrál jsem nové mágy, ale jejich systém magie považuju za dost mizernej.

Edit: Mimochodem, doporučuju používat zkratky M:tAsc a M:tAw, jinak se to strašně plete.
Okej budem používať skratky MtAsc a MtAw.

Tak keď poznáš oba, porovnaj ich - čo je lepšie, čo je horšie... Aj to sem patrí :D

J.
|-- RPGforum moderátor-editor
|-- Hrám: ... :roll:
|-- Mám rád: Amber Diceless, FATE, Primetime Adventures, Starport
|-- mail - joeyeti (at) gmail (dot) com
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15020
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pieta »

joeyeti píše:Tak keď poznáš oba, porovnaj ich - čo je lepšie, čo je horšie... Aj to sem patrí :D
Ještě mám někde schovanou kupu poznámek z doby, kdy jsem hodlal napsat plamennou kritiku nového systému, ale nakonec jsem to neudělal, protože by to bylo víceméně jen chrlení jedné námitky za druhou. Možná se k tomu vrátím.

Ve stručnosti:
Ars Magika: Nejstarší. Dvourozměrný systém pěti forem (co dělám) a deseti umění (s čím to dělám) dává dohromady výsledné kouzlo (vytvářím obraz, ovládám zvíře, měním kámen, ničím tělo, atd.). Lepší znalost forem a umění umožňuje jistější čarování a sesílání mocnějších kouzel, ale nikde nejsou velké skoky ve schopnostech. Podrobný, exaktní systém různých modifikátorů, podle kterých se skládá dohromady výsledné kouzlo (jak dlouho má trvat, na jakou vzdálenost působí, kolik cílů zasáhne). Velký důraz je kladený na předem odzkoušené a naučené formule, improvizovaná magie je náročná a slabá. Mágové průběžně tvoří formule ke kouzlům, která si sami vymyslí.

Mage: The Ascension: Jednorozměrný systém devíti sfér (s čím pracuju). Schopnosti ovládat elementy patřící do jednotlivých sfér se získávají po skocích, tj. s novou úrovní se mi otevřou nové věci, které umím. Velmi volná pravidla pro vytváření konkrétních kouzel. Mnoho parametrů kouzla přesunuto až na okamžik seslání (počet cílů, doba trvání, zranění, atd). Improvizovaná kouzla jsou jen o málo těžší na seslání, než předem připravené formule. Velmi důležité rozdělení na kouzla nenápadná a nápadná. Systém hodně otevřený interpretacím, lze v něm čarovat téměř v libovolném magickém stylu. Systém hodně improvizační, kouzla často vytvářena doslova během sesílání.

Mage: The Awakening: Jednorozměrný systém deseti sfér víceméně odpovídajících sférám v M:tAsc, včetně skokového získávání schopností. Výrazně větší důraz kladen na připravená kouzla, improvizovaná kouzla o dost slabší. Systém je mnohem méně otevřený, spousta věcí dána předem (např. nenápadnost kouzla). Pokus o konkrétnější systém pro vytváření nových kouzel, ale mnoho informací chybí. Mnoho příkladů hotových kouzel, z nichž mnoho by se podle systému pro výrobu kouzel udělat nedalo. Potlačená role různých magických stylů, vše posunuto směrem k hermetice. (Radši končím, dál bych už musel najít poznámky.)

Moje osobní preference:
Ars Magica pro velmi hermetické, velmi středověce pojaté čarování jako vědu. Možnost vytvářet vlastní kouzla, ale v rámci daném systémem, dlouhodobě.
Mage: The Ascension pro improvizační styl magie, kdy jednotlivé postavy mají velmi rozdílné přístupy k magii a mnoho kouzel vzniká přesně pro aktuální situaci, ve které budou použity. Některé styly napasovat na existující rámec je ale dost těžké.
Mage: The Awakening je pokus o kombinaci otevřeného stylu M:tAsc a konkrétního AM. Jako takový pro mě, který znám oba dva druhé styly, zůstává podivným kompromisem, a radši bych zvolil jednu z obou zbývajících her, podle toho, co bych právě potřeboval.
Sosacek
Příspěvky: 25723
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Příspěvek od Sosacek »

To je zajimavy. Nechtel bys popsat o jaka umeni v AM jde? Kdyztak asi do zvlastniho tematu.

Nechic hrat Ars Magica, ale to rozdeleni mne zajima.
But nobody came.
Uživatelský avatar
Joe
Fórový šašek; Moderátor
Příspěvky: 4705
Registrován: 15. 3. 2004, 11:52
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od Joe »

Sosacek píše:To je zajimavy. Nechtel bys popsat o jaka umeni v AM jde? Kdyztak asi do zvlastniho tematu.

Nechic hrat Ars Magica, ale to rozdeleni mne zajima.
Gimme 5 mins....


J.
|-- RPGforum moderátor-editor
|-- Hrám: ... :roll:
|-- Mám rád: Amber Diceless, FATE, Primetime Adventures, Starport
|-- mail - joeyeti (at) gmail (dot) com
Uživatelský avatar
Joe
Fórový šašek; Moderátor
Příspěvky: 4705
Registrován: 15. 3. 2004, 11:52
Bydliště: Bratislava

Odkaz na základ kúziel v Ars Magica

Příspěvek od Joe »

|-- RPGforum moderátor-editor
|-- Hrám: ... :roll:
|-- Mám rád: Amber Diceless, FATE, Primetime Adventures, Starport
|-- mail - joeyeti (at) gmail (dot) com
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8895
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sirien »

No... Systémově jsou si MtAwk a MtAsc poměrně dost podobné. Settingově jde o absolutně jiné hry.

MtAsc vychází z myšlenky subjektivní reality - realita je tvořena vírou lidí v ní a realita pak lidi samotné spoutává.
Mágové jsou lidé, kteří se nad tuto realitu povznesli, vystoupili z ní a získali možnost ji předefinovávat dle své libosti - čarovat. Paradox, který jim brání v tom, aby si dělali co chtějí, má původ v realitě, resp. její obecné podobě, cokoliv, co ji očividně porušuje, je paradoxní, co ne, projde.
Natáhnu ruku a vyčaruji jablko je paradoxní. Sáhnu do kaps, vyčaruju jablko a vytáhnu ho paradoxní není - realita mi nemůže dokázat, že jsem ho tam neměl celou dobu. Skočí po mě vlkodlak a já proměním veškerou munici v pistoli na stříbro není paradoxní - nikdo mi nemůže říct, že jsme ji tam neměl celou dobu, nebo že jsem nevyměnil zásobníky.

MtAwk má pevně danou realitu, jejíž základ je ve dvou světech - padlém, a supernálním. Padlý je ten náš, supernální je ten, kde sídlí magie, kdysi šloo o svět jeden, který mágové kdysi dávno roztříštili. Mezi světy dleje Propast, která magii pohlcuje a převrací - je zdrojem Paradoxu. Vše, co porušuje pevně definovanou realitu je paradoxní. Stvoření jablka je paradoxní, je jedno, zda v ruce nebo v kapse. Změna munice také - realitu nezajímá, zda jsem mohl nebo nemohl přebít - prostě tam ta munice byla normální a já ji změnil. Tečka.

Jak zde již bylo řečeno, MtAsc byly o dost volnější, magie měla tu podobu, o které mág věřil, že ji má. Byli zde hermetici, šamani, technomágové, kněží... popravdě jsem tohle měl docela radši.
MtAwk vychází z představy, že magii se mágové naučili před roztříštěním světa v dobách Atlantidy - používají jednotný systém tzv. atlantské magie. I Svobodný sněm, který prosazuje nové myšlenky a přístupy, z atlantské magie vychází, i když tvrdí že ne, možná, že na první pohled vypadá jejich magie trochu jinak, ale principy má stejné. Je to takové... unifikované. Schází mi ta rozmanitost.

Porovnávat, který svět je lepší a který horší moc nejde, ne objektivně, oba mají něco, co ten druhý nemá a naopak něco postrádají. Systémem vyniká spíše MtAwk, ale to je spíše celistvostí nWoD, protože magie (řešení jednotlivých kouzel a sfér) se mi trochu více líbila v MtAsc.
Popravdě, nejraději bych hrál MtAsc s tím, že bych Sféru Entropy rozdělil na Sféry Fate a Death podle arkán z MtAwk.

Pro přehled seznam Sfér a Arkán:
Síly (Forces)
Hmota (Matter)
Prostor (o-Correspondence, n-Spaces)
Život (Live)
Mysl (Mind)
Čas (Time)
Duch (Spirit - v o a v n mají rozdílné funkce! V o jde o spirituelno obecně, v n se váže napevno k Shadow realm a Duchů věcí, emocí atd.)
Prazáklad (Prime - jde o kouzlení na kouzla, taková metamagie... ve starém šlo ještě navíc o moc nad podstatou věcí, byl nezbytný k tvoření atd.)

Ve MtAsc byla Sféra Rozkladu (Entropy), obsahující náhodu a rozklad/ničení
V MtAwk byla rozdělena do Arkán Smrti (Death) a Osudu (Fate), což bylo IMO docela chytré, protože ve starém byla docela problematická nekromancie atp.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 6288
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Příspěvek od Fritzs »

Tuk-Enek: Sice ty systémy neznám, ale když bych tam neměl arkánu smrt, tak by tu nekromancii šoupl pod život, vona tam logicky jaksi patří...
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8895
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sirien »

Fritzs: Jo. A nebo taky pod Entropy, protože Entropy byla Sféra moci nad rozkladem, ničením, zkázou. Nebo třeba by nekromancie byla kombinovanou magií Sfér Live a Entropy. Ono to bylo dost o tom, jak to hráči chtěli. Bylo to trochu příjemnější, než v MtAwk, který trochu dělá z hráčů nesvéprávný, resp. více než MtAsc, protože staví pevný magický systém. Kouzlo MtAsc bylo právě ve variabilitě a nedefinovatelnosti a to se v MtAwk trochu vytrácí unifikací kouzel pod Atlantskou magii...
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Sosacek
Příspěvky: 25723
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Příspěvek od Sosacek »

Zrejme meli pocit ze na volnost MtAsc nejsou hraci jeste pripraveni 8)

No, muj osobni nazor je takovy, ze se mi MtAw zezacatku hrozne libilo, protoze mi ten system prisel volny a dynamicky. Ale pak jsem pronikl hloubeji a zjistil jsem ze je ve skutecnosti spis staticky, ze misto jednoduchych ramcu jak to vypadalo na zacatku se tam stejne clovek musi ucit desitky kouzel a ze je to sice variabilnejsi nez DnD, ale mnohem mene nez by se mi libilo. Puvodne se mi sjednocena realita libila, ale ted kdyz o tom tak uvazuju tak mi taky Asc pripada zajimavejsi.

Na druhou stranu, Asc jsem nehral, takze je mozny ze to neni o moc lepsi, navic oWoD je co se tyka kostek a pocitani a podobnych veci dost nic moc a moc mne nelaka.

... ale Ars Magicu si mozna pujcim na svoji magickou skolu, pokud to teda nekdy dodelam, pac se mi libi 8)
But nobody came.
Zamčeno

Zpět na „World of Darkness“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti