Koncept CzechDnD

Archivovaná témata z neuskutečněného projektu, jehož cílem bylo změnit tvář CzechDnD.
Zamčeno
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Koncept CzechDnD

Příspěvek od Markus »

Následující příspěvky shrnují koncept CzechDnD. Pokud jste tu poprvé, přeskočte prosím na příspěvek číslo 6.

Myšlenky projektu CzechDnD

Zaměření
Na fantasy RPG obecně, plus specializováno na systém DnD.
Zaměření na DnD je sice pěkná věc, ale vzhledem k tomu, že většina zkušených hráčů se nezajímá v první řadě o systém, ale o role-play, nemělo by se to s tím přehánět. Ideálně by většina článků (když pominu vyloženě herní materiály) měla být univerzální a aplikovatelná na libovolný systém.
CzechDnD je určeno pro fantasy a historické RPG, nikoliv pro moderní a sci-fi. Ačkoliv samozřejmě může uvádět mnohé články aplikovatelné na RPG obecně, nemělo by vydávat články typu „jak hrát na vesmírných lodích.“
Ačkoliv není vyloučeno, že v budoucnosti se projekt může rozšířit i na jiné herní systémy nebo žánry, musí se začínat od mála. Nejprve vybudovat kvalitní stránky o fantasy RPG a DnD, teprve poté přemýšlet o rozšiřování.
Cíle
Maximální otevřenost
Stránky od hráčů k hráčům. Zdůrazňovat, že CzechDnD je komunita. Obsah stránek netvoří jen privilegovaní jedinci, ale úplně všichni.
Přiblížit DnD novým hráčům.
Uvádět články pro začínající hráče, které jim osvětlí problematiku RPG, povedou je při prvních herních pokusech a poskytnou jim cenné rady, například jak vést hru.
Výměna RPG zkušeností.
Protože dlouholetí hráči mají mnoho co říci ostatním. Prostředkem jsou především články.
Vybudovat komunitu zkušených hráčů.
Tj. uvádět ve velké míře takové články, které mohou být zajímavé i pro lidi, kteří RPG hrají už dlouhé roky.
Sdružit celou českou a slovenskou RPG scénu.
Žádná jazyková diskriminace – články jak české, tak slovenské. Aktivně se snažit navázat spolupráci s jinými weby, např. přejímáním článků (viz Články).
Publikovat kvalitní materiály.
Kvalita je lepší než kvantita. Publikovat úplně všechno bez výběru je chyba. Je třeba nebát se odmítnout materiál, který nedosahuje dostatečných kvalit. V případě odmítnutí je ovšem třeba zdvořile autorovi vysvětlit, proč jeho příspěvek nebyl přijat, poděkovat mu, a těšit se na další spolupráci.
Články se dají publikovat prakticky všechny, nejsou-li zcela zcestné, protože každý může alespoň někomu pomoci. Naopak herní materiály (kouzla, předměty…) by měly podléhat velmi přísné selekci.
Odmítnuté materiály uveřejňovat ve volné tvorbě na fóru (viz Obsahové prvky > Herní materiály).
Být profesionální.
Stránky musí působit reprezentativně. Kvalitní webdesign. Kvalitní obsah.
Každý článek musí před uveřejněním projít korekturami, aby neobsahoval pravopisné chyby. Článek s chybami je nepřijatelný. Je třeba „zaměstnávat“ alespoň jednoho schopného korektora češtiny a jednoho slovenštiny.
Publikované materiály musí dodržovat jednotné zalámání a rozvržení. Designér by měl sepsat instrukce ohledně sazby – jak mají vypadat nadpisy, jak mají být členěny odstavce, jak vypadá zvýrazněný text a jak odkaz. Na dodržování dohlíží editor.
Lze tolerovat publikování článku bez zásahu editora (ten jej upraví zpětně). Publikovat článek, aniž by prošel korekturami, je ale nepřípustné.
Obsahové prvky
1. Články
V ideálním případě hlavní náplň CzechDnD. Všemožně podporovat myšlenku: „máš co říct? Tak to řekni!“. Někdo může psát o zbraních, jiný o vedení hry, další třeba o hraní v historických obdobích. Cokoliv, co souvisí s hraním RPG (a odpovídá zaměření projektu) je přijatelné.
Drtivá část CzechDnD by měla fungovat přes články.
- Články může posílat kdokoliv.
- Aktivní shánění článků
Vyhledávat na internetu zajímavé domácí materiály a ptát se jejich autorů, zda se nemůžou jejich kopie uvést na CzechDnD. Převzatý článek MUSÍ uvádět autora a odkaz na stránku, ze které byl převzat.
Pošťuchovat zkušené hráče z komunity k tomu, aby něco napsali
- Rubriky.
Rubrika je série článků od jednoho autora na stejné téma, které vycházejí v předem danou dobu (například každého 5. v měsíci).
Rubriky můžou být velmi specifické („S Drizztem do světa drowů“), ale i volnější („Co se za měsíc událo ve světě RPG“).
Rubriky musí žít, je třeba přísně hlídat, aby opravdu vycházely včas.
- Články děleny do mnoha kategorií pro přehlednost.
Například preview, recenze, herní tipy, zábava, role-playing. Zatím nerozhodnuto. Až se to určí, tak to sem prosím někdo dopište.
2. Překlady
Překlady neudou oficiální součástí stránek CzechDnD, místo toho budou vycházet u Rytíře nebo na nějaké jiné vnější stránce. CzechDnD by ale mělo s Rytířem úzce spolupracovat, v důsledku by to mohlo fungovat tak, že budeme prakticky jedny stránky, akorát na jiných adresách. Následující body se týkají překladů obecně, ať už budou publikovány kdekoliv.
- Překlady nemají, vlastní sekci, proto...
- Novinky na CzechDnD pravidelně informují o dění na překladové scéně (s odkazem na Rytíře), aby se o překladech vědělo.
- Publikovat překlady i překladové klíče.
- Udržovat přehled o tom, kdo co překládá.
- Organizovat hromadné překlady (není podmínkou)
Opět: „kvalita lepší než kvantita.“ Každý nový překladatel dostane kus textu na vzorový překlad. Organizátor překladu poté posoudí, jestli je ten člověk dostatečně schopný na to, aby se mohl účastnit hromadného překladu. Nebojte se odmítnout.
-Je třeba přesunout překlady 2e k Rytíři, příp. je přeformátovat do HTML.
Zatím, myslím, postačí pouhý přesun. Přeformátovat se můžou později, až si na tu udělá někdo čas. Klidně to udělám v září já - Markus
3. Herní materiály
Pod Herními materiály se myslí takové ty "dodatky", rozšíření pravidel: nová kouzla, monstra, předměty, dobrodružství, atd. Článek "O životě elfů" nebo "Výprava do Menzoberanzanu" by nebyl Herní materiál, ale prostě Článek. Hranice je jemná, berte to tak, jako že články prostě obsahují spoustu textu a neváží se na systém, kdežto Herní materiály uvádí takové věci, jako jsou čísla, statistiky, nová pravidla, atd...
-Volná tvorba
Na fóru bude zřízena sekce „Volná tvorba,“ rozdělená na další podsekce jako například dovednosti, kouzla, předměty, dobrodružství. Uživatelé posílají své materiály sem, nikoliv na stránky (co materiál, to samostatné téma). Do materiálů ve volné tvorbě nehrabe nikdo z Crew – žádné korektury, žádné úpravy. Moderátoři pouze hlídají, aby to bylo k věci.
-Sborníky CzechDnD
Opět: kvalita lepší než kvantita.
Na samotných stránkách nebudou herní materiály jednotlivě – ty jsou na fóru ve volné tvorbě.
Jednou za čas budou vycházet sborníky, jakési netbooky. Do sborníků budou vybrány pouze kvalitní materiály, samozřejmě musí projít korekturami a editací. Sborníky sestavuje Crew. Sborníky by měly mít jednotný a kvalitní design a být alespoň 10 stran dlouhé, aby se vůbec daly považovat za netbook.
Je několik cest ke sborníkům – když se najde dostatek kvalitních materiálů ve volné tvorbě, aby mohly být publikovány společně. Můžou se vyhlašovat soutěže a z nich dělat sborníky. Rozsáhlé a kvalitní dobrodružství z volné tvorby bude povýšeno na sborník, atd.
Vedlejší obsah
Aneb. zkratkovitě věci, které se jinam nevešly. Nic z následujícího není povinné, jde spíš o takový zásobník nápadů. Doplňujte vlastní myšlenky, případně pište věci, které byly zamítnuty, nebo věci, o kterých se teprve rozhoduje.
Povídky a galerie? Kdepak.
CzechDnD není místem pro publikování povídek, obrázků a jiných „uměleckých“ děl. CzechDnD je zaměřeno na RPG, nikoliv na umění. Není v silách tohoto projektu věnovat se např. povídkám v takové míře, v jaké to dělají specializované projekty. A proč dělat polovičatě něco, co někdo jiný dělá pořádně?
Knihovna
Aneb. seznam toho, co kdy bylo pro DnD vydáno. Knížky s krátkým komentářem, příp. odkazem na recenzi. Pokud to někdo udělá, bylo by to fajn. Každopádně toto není prioritou.
Projekty
Projekty jsou specializované podstránky zasvěcené určitému tématu – například konkrétnímu světu. Více o nich v patřičné části konceptu.
[/quote]
Naposledy upravil(a) Markus dne 16. 1. 2006, 19:07, celkem upraveno 6 x.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Markus »

Rozvržení CzechDnD
Zde by mělo být podrobně rozepsáno, co všechno budou stránky CzechDnD obsahovat. Tedy především jaké budou jednotlivé sekce, jak půjdou v menu za sebou, co bude jejich náplní, podle jakých kritérií se budou třídit články a takdále.
-------------------------------
Články se dělí na Novinky a samotné Články. Novinky jsou krátké zprávy, nikoliv plnohodnotné články. Prakticky jde o takový malý blog. Novinky jsou aktuální a s časem ztrácí svou informační hodnotu - proto staré novinky jsou odsouvány těmi novějšími. Oproti tomu Články jsou dlouhé a ucelené, mají výpovědní hodnotu nezávislou na čase. Nové články neodsouvají ty staré (leda při třídění podle data), prostě se postupně kumulují.
Současné CzechDnD je příkladem toho, jak fungují novinky (CzechDnD nemá nic, co by se dalo označit jako sekce článků).
Novinky
-Nejsou totéž, co články!
-Řazeny podle stáří, vždy X na straně. Žádné filtrování podle kategorií
-Delší novinky se nezobrazují celé, pouze jejich začátek beo první odstavec. Zbytek až po kliknutí "více..." (viz současné CzechDnD)
-Každý nový článek vyjde zároveň i jako Novinka, která bude obsahovat "upotávku" na článek a odkaz na něj.

Co je to vůbec RPG a DND?
-V zásadě FAQ pro začátečníky.
-Sekce je fixní, ne dinamická -
tj, že se tam něco napíše a většinu času se to nemění, nikam nešoupe. Prostě pevně dané články pro uvedení do tématu. -Neplést se sekcí článků "pro začátečníky" - do článků bude pořád přibývat pořád něco nového. V tomhle FAQu bude dejme tomu jenom: "Co je to DnD?" "Co je to RPG?" "Co je to d20?" "Jak mám začít" a možná ještě něco. Napevno a staticky. Například Vannaxův Děkmistrův zápisníček by už nespadal sem, ale pod články - protože sice je pro začátečníky, ale už to není takový ten jednorázový FAQ.
Články
-Stále třeba dořešit kategorie
-Rozdělené na obyčejné, jednorázové články a rubriky
-Články možno třídit podle různých kategorií, ale standardně se zobrazují všechny, seřazené podle data.

Herní materiály
-rozdělené na Volnou tvorbu (publikovaná prostřednictvím příspěvků na fóru) a Sborníky (ke stažení na stránkách).
Vysvětlení: Herní materiál = dodatek k pravidlům, např. kouzlo, předmět, příšera, ale i dobrodružství.
U materiálů je těžké uhlídat kvalitu. Zároveň je pro návštěvníka obtížné prohrabat se vším, co bylo napsáno, a vybrat si jen to kvalitní. A taky je blbé stahovat věci po jedné. Proto se to rozdělí na:
a) Volnou tvorbu. Která bude mít vlastní sekci na fóru, přičemž herní materiály se budou posílat na fórum, ne na stránky. Crew do volné tvorby nezasahuje. Kdo chce, může se tím probírat až do haleluja.
b) Sborníky. Jakési "the best of". Crew jednou za čas vybere nejkvalitnější věci z volné tvorby, napíš vlastní, nebo třeba udělá soutěž, a potom vydá "netbook", který bude ke stažení na stránkách. Návštěvník se tam nemusí tvorbou probírat sám, nemusí hledat kvalitní věci a stahovat je po jedné - je to uděláno za něj

Překlady
-Překlady pojedou pod Rytířem, nikoliv na CzechDnD
-CzechDnD ovšem bude o překladech informovat.
-Je třeba přesunout všechny 2e překlady pod Rytíře.

Knihovna
-Pokud to někdo udělá
-Prakticky databáze všech příruček. U každé kraťounký komentář, jenom pár slov, obrázek a základní informace, jako např. autor a rok vydání. Příp. odkaz na recenzi, pokud nějaká je. Příp. odkaz na překlad, pokud nějaký je.
-Dozačátku pouze produkty WotC, možné později rozšířit.

Projekty
-Kam budou patřit například samostatné stránky světů. Viz příslušná stránka konceptu.

Doplňkový obsah
Zatím jen myšlenky, co tu padly. Ještě není jasné, jak budou zařazeny do sekcí, příp. kde budou na stránkách umístěny.
-Odkazy
-Informace o CzechDnD (autoři, historie)
-Ankety
Naposledy upravil(a) Markus dne 2. 7. 2005, 01:06, celkem upraveno 5 x.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Markus »

Organizování CzechDnD
Tento příspěvek je vyhrazen pro sepsání organizačních záležitostí, které se týkají CzechDnD. Tedy: jaké budou funkce členů týmu, kdo bude kterou funkci zastávat (konkrétní lidi), jak budou fungovat redaktoři, kdo bude moci posílat příspěvky, jak bude probíhat proces schvalování příspěvků, jak se bude financovat CzechDnD, kde se bude hostovat, atakdále...
Hlásím se jako editor a jako korektor češtiny - Markus :wink:
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Markus »

Projekty
Tato část je vyhrazena pro bližší specifikace projektů - tedy jaké projekty na CzechDnD pojedou, kdo je bude spravovat, jaké podmínky bude muset projekt splňovat, jaké budou jednotné designové prvky, atakdále.
Vzhledem k tomu, že projekty jsou jakousi nadstavbou, troufám si říct, že by se nejdříve mělo vyřešit a nejlépe i zprovoznit samotné CzechDnD a teprve potom se zabývat projekty (omlouvám se Vannaxovi a jeho projektu o Ravenloftu).
Což ovšem nebrání v tom, aby se sem psaly myšlenky.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Markus »

"Co jak dělat"
- Věci ke stažení jsou jednotně ve formátu PDF. K zabalení se používá výhradně ZIP (tedy ne RAR ani ACE).

- V "upoutávce" článku (=odstavec, který se zobrazí na úvodní stránce) by mělo být jasně uvedeno, o čem ten článek je.
Ono se tomu upoutávka neříká jen tak nadarmo. Pro návštěvníka je strašně nepříjemné, když nemůže hned z úvodu zjistit, o čem článek je, a musí ho kvůli tomu číst (já osobně se nerad pouštím do čtení čehokoliv, když nevím, o čem to má být).
-

-Názvy všech knih a příruček zvýrazňujte kurzívou. -

-Jsme české stránky, takže mluvte česky.
Pamatuje na to, že stránky jsou i pro lidi, kteří neumí anglicky. Když budete mluvit o Armor Class, Gamemastrovi, nebo o "herní session", neangličtináři trpí

-Snažte se dodržovat překladový klíč.
Vím, že mnozí z vás používají DnD česko-anglický slang, ale ve článcích bychom se měli sjednodit. Je blbé, když někdo mluví o Dějmistrovi a jiný u Dungeon Masterovi (což je navíc anglicky). Je blbé, když někdo bude říkat šamšír a druhý scimitar.
Naposledy upravil(a) Markus dne 29. 7. 2005, 14:38, celkem upraveno 4 x.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Markus »

Taaak. Už dlouho jsme se nikam nepohli, takže jsem založil tohle téma.

Je sice krásné, že jsme si tak dlouho povídali a přišli se spoustou nápadů, ale teď přichází ta úmorná chvíle, kdy se to všechno musí sepsat. Ano, musí, protože jinak by časem docházelo k různým dohadům, nesrovnalostem a možná bysme i na některé věci zapomněli.

Smyslem konceptu je samozřejmě mít to všechno sespáno hezk pohromadě. Abychom pořád věděli, o čem to CzechDnD má být, a na nic nezapomínali. A taky aby si nový zájeme mohl ten koncept přečíst a hned by věděl, jak to všechno funguje, aniž by se někoho zdlouhavě ptal. Aby, když přijde nový člověk do týmu, se měl kam podívat a zjistit, jak ten projekt děláme.

Krom toho, když si to člověk napíše, hned vidí, co všechno mu ještě chybí. Zatím toho chybí sakra dost. Vzhledem k tomu, že Pjotr se Sylvaenem zatím ještě pilně pracují na stránkách, pojďte si společně v tomto mezičase popovídat o té teoretické stránce.

Jak jste si už všimli, založil jsem toto téma jako koncept. Prvních pět příspěvků by mělo sloužit jako soupis všech myšlenek, které hýbou CzechDnD. Měl by být co nejvíce stručný a zároveň výstižný. V tomto konceptu by neměla chybět žádná podstatná myšlenka a zároveň by tam mělo být co nejméně těch nepodstatných.

Koncept je úmyslně nacpán hned na začátek tohoto tématu, aby byl hned na očích. Tak, jak se budou naše myšlenky měnit, tak se bude i koncept upravovat. Ale i když tohle téma bude mít třeba 50 stran, všechno bude hezky a úhledně shrnuto hned na začátku.

V tuhle chvíli bychom si měli sednout a hezky si popovídat o tom, jak bude CzechDnD fungovat, hezky jednu věc po druhé. Nevím, čím by se mělo začít, ale když se podíváte na ten neúplný koncept, jistě vás hned napadne spousta věcí, které v něm chybí. Snažil jsem se jednotlivé části konceptu (myšlenky, rozvržení, organizace, projekty, pravidla) seřadit podle důležitosti, resp. podle toho, v jakém pořadí by se měly řešit. Myslím si tedy, že ideální by bylo kdybychom nejprve vyřešili myšlenkovou stránku CzechDnD, potom se přesunuli k rozvržení, poté k organizaci, atakdále.... Bylo by to ideální, ale není to nezbytné. Pokud máte na srdci nějakou důležitou myšlenku třeba k organizaci a bojíte se, že byste ji zapomněli, klidně ji předneste hned. A nebo si ji zapiště a přiďte s ní, až se to bude řešit.

Chtělo by to najít člověka, který bude koncept spravovat a upravovat ho podle toho, co se dohodne. Já bych to klidně dělal, ale za pár dní odjíždím do ciziny a vrátím se až za dva měsíce, takže přijdu až k hotovému :wink: Kdyby se tedy přihlásil někdo se smyslem pro organizaci, bylo by to super. Možná by nebylo špatné mít více správců konceptu pro různé části (např. jeden pro myšleky a organizaci, druhý pro rozvržení a projekty).
Protože upravovat příspěvky můžou jen moderátoři, prosím administrátory fóra, aby případné správce konceptu pasovali na moderátory :wink:

Snažte se do konceptu psát pokud možno jen zkratkovitě a výstižně. Veškeré poznámky a vysvětlivky uvádějte jako citaci, ať je to přehlednější. V prvním příspěvku jsem zkusil nadhodit vzorové zalamování.

A mimochodem, ty věci, které jsem tam teď uvedl, nejsou vůbec svaté. Snažil jsem se postihnout všechno důležité. Vycházel jsem přitom jednak z věcí, které se tady řekly v tématu D&D na webu, druhak z konceptu kdysi dávno chystaného Reloaded. Jestli se vám něco nelíbí, řekněte to.

A teď už vzhůru do diskuze.

Jak si tedy myslíte, že by budoucí CzechDnD mělo vypadat?
Naposledy upravil(a) Markus dne 23. 6. 2005, 01:20, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Markus »

Mimochodem, tohle je ten starý koncept Reloaded, o kterém jsem mluvil. Možná byste si ho rádi přečetli. Jsou v něm zajímavé myšlenky, i když je toho dost málo a zdaleka to nepokrývá všechno.

Varuji, že je neaktuální, a uvědomuji si to. Neříkám, že všechno v něm napsané platí i teď. Vážně to berte jenom jako inspiraci.

edit:
tohle je NEPOVINNÉ
berte to jako zajímavost a inspiraci, pokud nemáte čas ani náladu, nemá se s tím cenu mořit
CzechDnD není jenom o stránkách, ale především o projektu samotném. Stránky jsou potom jenom třešničkou na dortu, jakýmsi zobrazením toho, jak všechno funguje nebo nefunguje. Proto bychom si napřed měli jasnit právě „organizační záležitosti“

Předně: cíle. Dali jsme dohromady takové 4 středobody, kolem nichž by se CzechDnD mohlo točit:

1. Články
2. Překlady
3. „Svět DnD“ – seznam příruček, recenze, chystané příručky, zajímavé odkazy, atd...
4. Nové herní materiály

Máme tady překlady, ale to je věc, která nejenže nezajímá každého, ale především stačí připojit se jednou měsíčně a zjistit, co je nového. Jak ale nabídnout lákavý a zároveň „dlouhodobý“ obsah?

Napadá mě, že lidi okolo DnD bychom mohli rozdělit na dvě základní skupiny. Ta první, provizorně ji pojmenuji „nadšení nováčci“ (protože mě nic lepšího nenapadá), je přímo nadchnuta systémem DnD. Od stránek očekává nášup informací o DnD – co je nového, co se chystá, jaká je ta která příručka, co je v ní, a... samozřejmě... nějaké ty „nové materiály“.

Druhou skupinu nazvu „protřelí veteráni“. Jsou to zpravidla lidé, kteří už s RPG nějaký ten pátek strávili. Tito lidé asi hrají i jiné hry než DnD, případně hrají DnD, ale systém je moc nezajímá. Nezajímají je příliš nové příručky, nové prestyžky, ani recenze.

Problém není vytvořit obsah pro skupinu první – to je vcelku snadné. Ale nějak zaujmout skupinu druhou, to už je oříšek. Troufám si ale říct, že většina „aktivnějších“ lidí patří právě do druhé skupiny. Myslím, že je to víceméně celé Crew, plus spousty „osobností“ z fóra.

CzechDnD bylo doposud zaměřeno – i když nevědomky – spíše na první skupinu. Nejenže se tak připravuje o velkou část publika a aktivních přispěvatelů, ale ani Crew tak vlastně „nedělá pro svojí skupinu lidí.“ Bohužel by se taky mohlo stát, že uděláme CzechDnD a nakonec zjistíme, že to nikoho nezajímá. To by byla velká škoda, už jenom proto, že v našem 10členném Crew vidím ohromný potenciál.

Zkuste site si následující otázku: „Kdybych byl prostý návštěvník, co bych chtěl najít na stránkách o DnD, potažmo RPG?“ Můžu odpovědět jen za sebe: Nová pravidla, kity, prestižky, „home-rulez“, atd. mě vůbec neberou. Recenze si rád přečtu, ale protože většina příruček patří do kategorie nových pravidel a prestižek, tak se klidně obejdu i bez nich. Co zbývá? „Blbinky“ a hlavně pak inspirace pro role-playing – zajímavé názory, úvahy, ale třeba i článek rozebírající společenský život hobitů nebo nové dobrodružství.

U vás ostatních je to možná podobně jako u mě. Takže náš hlavní cíl spočívá především v následujícím – poskytovat „obsah“ pro obě skupiny, přičemž je třeba soustředit se na „veterány“, protože „nadšenci“ se uspokojí celkem snadno.


S tím souvisí další otázka: zabývat se jenom DnD, nebo i jinými systémy, případně RPG obecně? No... jsem pro možnost „Fantasy RPG obecně, se zaměřením na DnD ;o))“ Osobně se mi myšlenka zabývat se i jinými systémy přímo nezamlouvá. Koneckonců, jsme CzechDND. A co myslím tím „fantasy RPG obecně“? No, jak jinak než „materiály“ nevázající se k žádnému systému, ale jenom k RPG.
Abych nějak odůvodnil svůj názor:
Skupina 1 – nadšenec do DnD. Cokoliv týkající se DnD vyhovuje. Nemá smysl pouštět se do jiných systémů, protože není v silách jediných stránek specializovat se na více systémů zároveň.
Skupina 2 – veteráni. Tady už vůbec nemá smysl zabývat se jinými systémy než DnD. Někdo možná hraje DnD, jiný GURPS, další Call of Culthu, ale bere snad někoho systém jako takový? Právě pro tyto lidi máme „fantasy RPG obecně“, čili věci, které napasujete jak do DnD, tak do GURPSů.
Myšlenky přidat i sci-fi RPG zavrhuji, protože se mi vůbec nelíbí ;o)
Takže, ještě jednou: záběr projektu CzechDnD je fantasy RPG obecně + specializace na systém DnD.

Teprve, když si uvědomíme tohle všechni, můžeme se pustit do nějakého rozebírání prostředků, jak našeho cíle dosáhnout. Omlouvám se, pokud vám moje řeč přišla zbytečná a nudná, ale já ji vidím jako velice podstatnou záležitost.

Teď se vrátím ke zmíněným čtyřem bodům, což jsou naše prostředky pro dosažení cíle ;o)
1. Články
Vykřičník, vykřičník, vykřičník.
Jsou to v první řadě články, čím můžeme zaujmout „veterány“. Ne nadarmo tento bod dávám na první místo – rád bych, aby se nové CzechDnD soustředilo především na články. Ano, je to velký posun, ale podle mě velmi správný. Možná se to může zdát obtížné, ale zamyslete se nad tím: „Co vy sami můžete nabídnout hráčům?“

Viděl bych to tak, že každý z nás by si zřídil nějakou „rubriku“. Je jedno na jaké téma. A každý měsíc, v přesně daný den, by do této rubriky poslal jeden článek. Každý nechť si vybere to, co mu nejvíce sedne. Alnagova rubrika bude třeba každého pátého a může se jmenovat „Nadílka od Wizardů“, Drizzt bude publikovat osmého a může mít „Drójové stokrát jinak“, já patnáctého s „100 a 1 úskalí s překládáním“ a Ebon třeba pětadvacátého s „To byste nevěřili, kde všude můžete hrát RPG.“ ;o)

Konkrétní téma i podoba článků je na každém z nás. Každý ať píše o tom, o čem si myslí, že může něco říct. Klidně můžete mít téma úplně volné a psát každý měsíc úplně o něčem jiném. To by se to mohlo jmenovat třeba „Co mě zase cvrnklo přes nos“ s Quasitem, případně „Povídání s Dark Shadowem“ ;o)

Je nás 10. Myslím, že napsat jeden článek měsíčně není pro nikoho z nás problém. Celkem tedy máme 10 článků měsíčně (dobrá, 9, když nepočítám Bammala), což je jeden článek každé tři dny. Samozřejmě, kdo si do toho netroufá, psát nic nemusí. Bude o dvě, tři rubriky míň, ale pořád lepší, než se do něčeho nutit.

Články v sobě skrývají ohromný potenciál a dokážeme s nimi udělat divy. Navíc se můžou chytit i externisti a přijít s návrhem na vlastní rubriku. Na fóru je dost aktivních lidí. Co třeba Lidožrout nebo Jerson? ;o) A ono i Elesharovo „Spílání češtináře“ by se dalo použít ;o)

No a potom samozřejmě články bez rubriky – může psát úplně kdokoliv, stačí, když článěk schválí jeden z redaktorů. Klidně i my můžeme utéct od svých rubrik a plácat nesmysle. Dají se taky překládat zajímavé články z Dragona, atakdále, atakdále....

Prostě články. Vykřičník. A nikdo mi to nevymluví. Jenom doufám, že souhlasíte.
2. Překlady
Tady to vezmu velmi rychle. Překlady jedou poměrně slušně, jsou zajímavé, ale není to věc, na které by se daly postavit stránky, protože – jak už jsem řekl – ze sebe ani při největší snaze nevymáčknete novinku každé tři dny. (No... viz níže.)

Takže na stránkách samozřejmě informace o všech probíhajících i hotových překladech, překladových klíčích, kontakt na organizátory, atakdále... Organizace překladů, ale také snažit se monitorovat scénu „nezávislých“ překladů a informovat i o nich.

Překlady je možné pojmout ale i trošku zajímavěji, opět prostřednictvím článků... Tedy recenze překladů, „preview“ chystaných dílek, rozhovory s překladateli, atd... Fantasii se meze nekladou. Tohle ale nemusíme řešit teď. Pakliže na CzechDnD bude funkční systém článků (což doufám ;o)), tohle se může kdykoliv začít provozovat.
3. Systém DnD
Opět jenom heslovitě – monitorování situace na netu, chystané příručky, seznam příruček s jejich obrázky a krátkým popisem, psaní recenzí... Nevidím žádný problém.
4. Nové herní materiály
Hoho. Rádoby problematické téma. Někdo myslí, že by bylo lepší ho úplně vynechat, jiný ho chce nechat... A já myslím, že jsem přišel na dobré řešení.

Hlavní problémy s herními materiály jsou dva. Zaprvé – je třeba spoléhat se na návštěvníky a jak víme, ty málokdy něco pošlou. Zadruhé – za kvalitu nikdo neručí. Na jednu stranu nechceme publikovat „propadáky“, na druhou stranu je blbé někomu říct „Sorry, to se nám nelíbí“ a připravit se tím o přispěvatele.

Lze to vyřešit šalamounsky. Založíme dvě sekce – nazvu je pracovně „volná tvorba“ a „netbooky“. Do volné tvorby může přispět úplně kdokoliv úplně s čímkoliv, bez jakýchkoliv korektur nebo hlídání kvality. Redaktor prostě příspěvek schválí, aby se ujistil, jestli to má vůbec co dočinění s RPG, ale jinak do něj nezasahuje. Lidi můžou posílat cokoliv, od featů, přes povolání, až po celá dobrodružství, aniž by byli jakkoliv omezováni. Samozřejmě budou zřízeny jednotlivé škatulky, aby se featy neválely pohromadě s kouzly. Je možné komentovat každý příspěvek a autor může své příspěvky upravovat.

Takhle už to fungovalo tuším, na DrD.cz, ale já si troufám přidat ještě jednu kategorii – „netbooky“. Jak už název napovídá, půjde o jakési příručky nebo sborníky, které budou už mít zaručenou kvalitu, protože projdou „zkušenýma rukama“ CzechDnD Crew. Délka samozřejmě nemusí být stovky stránek – ale taky ne jenom dvě tři a konec. Půjde o takový „minisvazek“ ozkoušených materiálů, který si člověk může stáhnout a může si být jist, že to za něco bude stát.

Cest je několik:
1. Crew samo o sobě napíše novou příručku.
2. Když se sejde hodně příspěvků ve volné tvorbě, se svolením autorů se vyberou ty kvalitní, upraví se a sepíší do jedné knihy (Kdo z nás chce na stránkách listovat jedním kouzlem za druhým a vybírat ta dobrá? Není lepší stáhnout si celou knížečku, kde jsou už vybraná, uspořádaná a ještě k tomu v hezkém kabátku?)
3. Jeden dlouhý a kvalitní příspěvek z volné tvorby bude „povýšen“ – typickým příkladem by bylo dobrodružství.
4. Vypíšeme „soutěž“ na dané téma a s toho se potom udělá sborník. Může jít třeba i o „prestižní soutěže“ – kdy budou soutěžit členové Crew a vybrané „osobnosti“ z fóra.

No a výsledné příručky se hodí do nějaké pěkné grafické podoby, nejlépe jednotné, a šup s nimi na stránky.

Nedělám si iluze, že budeme každou chvíli vydávat novou knihu. V sekci „volná tvorba“ jde o kvantitu. Tady půjde jen a pouze o kvalitu. Jedna knížečka za půl roku – to je myslím docela přijatelné tempo.
A jak to bude fungovat?
No přece jak si to dohodneme ;o)
Celý projekt CzechDnD se rozdělí na imaginární „sekce“ (nesouvisí přímo se sekcemi v menu), z nichž každá bude mít správce, který se bude starat o to, aby nezahálela. Tak třeba já a Vlasák budeme správci Překladů 2e, Quasit s Rytířem Překladů 3e, Alnag Originálů 3e, atadkále...

Záleží jen na tom, jak se dohodneme. Každý nechť dělá to, co by ho bavilo. Kdo chce, může spravovat klidně i víc sekcí. Správcům ať do jejich sekce nikdo nevrtá – když bude chtít někdo něco změnit třeba v originálech 3e, tak to nepředělá rovnou sám, ale dá to vědět Alnagovi – to aby se předešlo případným nedorozuměním.
Konkrétní sekce teď asi dohromady nedám. Většina se dá vyčíst z toho, co jsem napsal, ale možná se najdou ještě nějaké – to se uvidí, až sestavím „mapu“ stránek.

Kategorie „Články“ bude speciální. Každý z nás by měl svou rubriku, o kterou by se staral. Každý by mohl také psát i schvalovat další články, aniž by byl omezován ostatními. Správce sekce články bude spíše formální záležitost – tento člověk bude akorát dohlížet na to, aby články od návštěvníků stoprocentně někdo schválil.
Naposledy upravil(a) Markus dne 24. 6. 2005, 22:43, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Markus »

Tak koukám, že zatímco spolupráci s Blackfirem a vydání Basic setu se s rdostí věnují všichni, řešit to nejdůležitější - CzechDnD samotné - se nikomu nechce :-?

Kam se podělo to nadšení? Před měsícem to vypadalo pomalu jako že stránky se rozjedou během pár dní, a teď najednou ticho po pěšině.
Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4971
Registrován: 3. 4. 2004, 19:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dalcor »

Abych řekl pravdu tak nevím co bych řešil když jsi to tak krásně shrnul (hlavně pak ale nemám čas takovejhle román číst :( ) Takže já počkám až to někdo rozjede, já už jsem k tomu naspal dost.

Dejte mi sekci Dragonlnace a Asterion D20 tam jsem schopný články psát :)

Také ať někdo rozjdede debatu.

Je mi líto, ale v současné době mám toho kromě práce opravdu moc na fantasy práci

Celej OG v pdostatě dělám já
Jednám o Oficiální podpoře Czech DnD DL stránek od vydavatele knih
Dělám D20 Asterion a za týden hraju OG pro 20 lidí na Slovensku, děkuji pěkně, jsem schopen reagovat, ale ne myslet (to teda po mě nechtějte ani normálně :) )
I am Alpharius!!!!
Kulka je hlupák, ale bodák, to je panečku jiný chlapík!
WargamingASP - nevážně nejen o wargamingu.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Markus »

Dobrá, tak jinak.

Věnujme se teď té první, myšlenkové části CzechDnD. Shrnul jsem všechno, co mě napadlo, ale nevěřím, že jsem vystihnul úplně všechno. Taky je tám pár věcí, které se někomu nemusí líbit.

Otázka tedy zní:
"Co si myslíte o tom, co jsem tady shrnul? Chybí vvám tam něco? S čím nesouhlasíte?"

A jestli se vším souhlasíte, tak to aspoň řekněte. Mlčení není souhlas, protože by se těžko poznávalo, kdo mlčí, protože souhlasí, a kdo mlčí, protože zatím neměl čas se vyjádřit.

Poprosím, aby se vyjádřili minimálně ty lidi, kteří se nedávno přihlásili, že by se na tvorbě CzechDnD chtěli podílet (aktivně, ne jen jako přispěvatelé). Kdyžtak řekněte i "mě je to jedno," jako tady Dalcor. Je třeba ale vědět, kdo si co myslí.

Jinak se k tomu můžete vyjadřovat samozřejmě i pokud nejste součást týmu.

--------------------

BTW, prohlašoval jsem, že do CzechDnD nechci jít aktivně, ale jenom se tak vést. A už jsem se do toho zase zamočil. To proto, že mi přišlo, že je tu mrtvo. Doufám, že to tady někdo začne organizovat místo mě, protože já to fakt dělat nechci :wink: A taky nemůžu, teď budu dva měsíce mimo net.
Uživatelský avatar
Alnag
Příspěvky: 3686
Registrován: 22. 10. 2001, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag »

Co k tomu mám říct, je to všechno pěkné, ale teoretizování o tom jak by to mělo vypadat už mám pomalu ale jistě plné zuby. Chtěl bych trochu aplikované praxe, psát články, organizovat akce a tak... $;) Prostě to co dělám do teď.

PS: Máte ale lidi štěstí, jsem skoro celé léto na bridádě ve školním PC labu, takže jestli vás nebude popichovat Markus, tak já jo... $P
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!

Tohle byl kdysi taky můj domov. R.I.P.
Uživatelský avatar
Vlasák
Administrátor
Příspěvky: 1419
Registrován: 7. 12. 2001, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Vlasák »

Markus: taky myslím, že základy, tj. to, co jsi shrnul, bylo už řečené. Teď bych po vzoru andtoma nebo Vanaxxe, nebo kdo to z nich vlastně řekl, v tom duchu plnil stránky a praxe by ukázala, co kde pokulhává a jak by to mělo smysl (ne)měnit...

Příští pátek, kdy bych měl být už definitivně ode všeho volnej, bych měl vytáhnout první věc "ze šuplete" $D
Infinity forever! - Baldur's Gate II add-on CZ
Portál do světa RPG - Sigil.cz


Obrázek
Uživatelský avatar
Ebon Hand
Temný paladin
Příspěvky: 1806
Registrován: 13. 5. 2003, 15:07
Bydliště: Čertův příbytek

Příspěvek od Ebon Hand »

Neměl jsem čas celé to přečíst, tak jsem si přečetl jen hlavní hesla. Nevidím tm nic ultra nového či zásadního, co již nebylo řečeno.

Souhlasím s Alnagem a Vlasákem. Dost bolo teorie nyní musí nastoupit praxe. :D
Uživatelský avatar
Vannax
Příspěvky: 656
Registrován: 17. 10. 2001, 00:00
Bydliště: česká Kamenice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Vannax »

Taky se přidám a zopakuji to co hlásím od začátku. Vyhoďte do světa nové stránky, ať máme konkrétní představu a ať rovnou víme do čeho přispíváme.
Popravdě nějak nemám chuť posílat příspěvky, jak se tady píše "do šuplíku". To není motivující ani pro mně, ani věřím, že ani pro mnoho dalších.

Pokud zase budeme čekat, než budou stránky dovedené k dokonalosti, tak se jich dočkáme asi tak rychle, jako českého překladu DMG. Zpřístupněte to, my začneme přispívat a pak může teprv začít správná debata o tom, jak má co vypadat - tedy správná diskuze včetně hádek, rvaní vlasů (sorry Vlasáku), rozlejvání piva, trhání občanek atd....:)
Uživatelský avatar
Alnag
Příspěvky: 3686
Registrován: 22. 10. 2001, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag »

Pokud jsem to ovšem dobře pochopil vše v podstatě vázne na designu.
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!

Tohle byl kdysi taky můj domov. R.I.P.
Zamčeno

Zpět na „CzechDnD Reloaded“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti