od Pieta » 5. 8. 2021, 20:53
Jerson píše: ↑5. 8. 2021, 20:12A co situace:
Máte problém se šlechticem, jak to chcete řešit?
(Boj se řeší podle jasných pravidel, plížení a otrávení se řeší dopředu neurčeným a hráčům neznámým počtem hodů s neznámými cílovými čísly, přesvědčování NPC se řeší "roleplayingem".)
Vědět, jaké nástroje mám jako hráč k dispozici a jak fungují, je pro mě dost důležitou součástí toho, jak moc se cítím být, abych tak řekl,
in control své postavy. Což není totéž, jako agency, ale je to dost blízko na to, že tam podle mě nějaký překryv bude.
To, co píšeš, je to trochu teoretičtější úroveň - to, že přesvědčování je na úvaze GM, ještě neznamená, že GM nebere v potaz, o co se moje postava snaží, jaké má schopnosti teoretické (v deníku, odpovídající hrané postavě, ...), a tak. Ale může to znamenat, že cesta od mého záměru k jeho projevení se ve hře je zamlženější, a teoreticky nemusí být žádná.
Jerson píše: ↑5. 8. 2021, 20:12A druhá věc - můžou vůbec hráči poznat, že nějakou player agency mají, nebo je to v RPG (ne ve všech) vlastně jen teoretická úvaha, kterou může udělat pouze GM? A to ještě jen hypoteticky, protože před akcí nemá rozhodnuté všechny možnosti, a po akci zná průběh pouze jedné z nich a pouze ten závěr, který
připustil .
Rozhodně hráč často snáz pozná, že player agency nemá - ať už rovnou, nebo po nějaké době ze zpětného pohledu na minulý děj. Že p.a. má, to je občas to, co zbude. (-:
Čas na soukromou historku: Hrál jsem v kampani, kde jsem to, že jsem player agency neměl, pochopil až ze závěru kampaně, a až po něm. Celou dobu hry, která nebyla úplně krátká, jsem měl svoje cíle, pátral jsem po možnostech, domlouval s NPC, chystal, rozhodoval se... A pak v jeden moment všechny tyhle linky skončily a kampaň dopadla tak, jak chtěl GM (a možná některý jiný hráč, to nevím, bylo tam dost tajných informací). Takže to byla hra, kde jsem celou dobu měl dojem, že agency mám, ale ten způsob, jakým se všechno předchozí odehrané najednou stalo nerelevantním, mě zpětně poučil, že jsem tu agency nikdy vlastně neměl.
[quote=Jerson post_id=624314 time=1628187141 user_id=148]A co situace:
Máte problém se šlechticem, jak to chcete řešit?
[i](Boj se řeší podle jasných pravidel, plížení a otrávení se řeší dopředu neurčeným a hráčům neznámým počtem hodů s neznámými cílovými čísly, přesvědčování NPC se řeší "roleplayingem".)[/i][/quote]
Vědět, jaké nástroje mám jako hráč k dispozici a jak fungují, je pro mě dost důležitou součástí toho, jak moc se cítím být, abych tak řekl, [i]in control[/i] své postavy. Což není totéž, jako agency, ale je to dost blízko na to, že tam podle mě nějaký překryv bude.
To, co píšeš, je to trochu teoretičtější úroveň - to, že přesvědčování je na úvaze GM, ještě neznamená, že GM nebere v potaz, o co se moje postava snaží, jaké má schopnosti teoretické (v deníku, odpovídající hrané postavě, ...), a tak. Ale může to znamenat, že cesta od mého záměru k jeho projevení se ve hře je zamlženější, a teoreticky nemusí být žádná.
[quote=Jerson post_id=624314 time=1628187141 user_id=148]A druhá věc - můžou vůbec hráči poznat, že nějakou player agency mají, nebo je to v RPG (ne ve všech) vlastně jen teoretická úvaha, kterou může udělat pouze GM? A to ještě jen hypoteticky, protože před akcí nemá rozhodnuté všechny možnosti, a po akci zná průběh pouze jedné z nich a pouze ten závěr, který [i]připustil [/i].[/quote]
Rozhodně hráč často snáz pozná, že player agency nemá - ať už rovnou, nebo po nějaké době ze zpětného pohledu na minulý děj. Že p.a. má, to je občas to, co zbude. (-:
Čas na soukromou historku: Hrál jsem v kampani, kde jsem to, že jsem player agency neměl, pochopil až ze závěru kampaně, a až po něm. Celou dobu hry, která nebyla úplně krátká, jsem měl svoje cíle, pátral jsem po možnostech, domlouval s NPC, chystal, rozhodoval se... A pak v jeden moment všechny tyhle linky skončily a kampaň dopadla tak, jak chtěl GM (a možná některý jiný hráč, to nevím, bylo tam dost tajných informací). Takže to byla hra, kde jsem celou dobu měl dojem, že agency mám, ale ten způsob, jakým se všechno předchozí odehrané najednou stalo nerelevantním, mě zpětně poučil, že jsem tu agency nikdy vlastně neměl.