od Argonantus » 28. 11. 2020, 11:01
Tak když se vrátím k původnímu tématu, problém začal vlastně rozhodnutím bývalé instituce PÚDIS, že nikoli okruh, ale rošt, v důsledku čehož vznikla postupně severojižní magistrála, někdy po roce 1970.
Magistrála začala být zacpaná už za komunistů, po roce 1990 se to pochopitelně nezlepšilo.
I když někdo nakonec dokončí okruh, nebo vlastně rozdělané okruhy dva, jak popisoval Vitus, stejně bude leckdo v pokušení to propálit snadno a rychle středem města od severu na jih, protože ono to při prázdném stavu někdy v sobotu ráno trvá z Pankráce do Holešovic pár minut. A ve všední den to vede k něčemu na způsob menší apokalypsy.
Zrušit magistrálu je dnes prakticky nemožné; je to struktura hluboce vrostlá do systému, zahrnující třeba takové zásadní položky jako Nuselský most, aorta, po které přijíždí do Prahy zřejmě většina aut z D1, úplně nejrušnější dálnice.
Přerušit magistrálu znamená vyvolat katastrofu v místě toho přerušení, bez ohledu na to, kde to bude.
Druhá věc je samozřejmě ta chybějící část severního kolečka. Jednak jsou v tom ekologové, paradoxně podporující pokračující horory na některých pražských východozápadních uzlech (u Bulhara a nad letenským tunelem, moje oblíbené křižovatky), jednak zájmy místních (efekt NIMBY), jednak dost šílené prachy, které by stál obrovský most v Suchdole. Trochu to odložil tunel, finančně dost katastrofický, pro nás dost spásný, ale od první vteřiny na hraně přecpání. Je jasné, že dlouhodobě to stačit nemůže.
Třetí věc je poměrně laxní vyhánění aut z centra, viz můj první vstup, ze kterého Ongeho málem kleplo. Ale ono opravdu nelze čekat, že pražskou dopravu zachrání průjezdy tranzitních aut přes Smetanovo nábřeží davem turistů. Tam už auta dávno nemají co dělat, není žádný rozumný důvod, aby tam projížděla, ale radní na pokusy o zákaz reagují stejně zběsile jako Onge; svět by se zbořil, kdyby nemohli jet na svoje Mariánské náměstí autem.
Tohle jsou hlavní neřešitelné achilovky dopravy, se kterými si roky nikdo zjevně neví rady. Pamatuji se, jak se v roce 1998 noví politici z US vrhali na politické téma pražské dopravy jako na politicky nejdůležitější, co lidi opravdu zajímá, a po roce nebo po dvou postupně začali vysvětlovat, že nejdůležitější je vlastně postavit na Praze 6 novou radnici, to občané chtějí nejvíc.
Jiná cesta jsou ti Piráti, kterými debata začala - vymyslíme zástupnou volovinu, která vlastně nemá vliv skoro žádný, pak ji slavně vyřešíme, a problém zůstane.
Tak když se vrátím k původnímu tématu, problém začal vlastně rozhodnutím bývalé instituce PÚDIS, že nikoli okruh, ale rošt, v důsledku čehož vznikla postupně severojižní magistrála, někdy po roce 1970.
Magistrála začala být zacpaná už za komunistů, po roce 1990 se to pochopitelně nezlepšilo.
I když někdo nakonec dokončí okruh, nebo vlastně rozdělané okruhy dva, jak popisoval Vitus, stejně bude leckdo v pokušení to propálit snadno a rychle středem města od severu na jih, protože ono to při prázdném stavu někdy v sobotu ráno trvá z Pankráce do Holešovic pár minut. A ve všední den to vede k něčemu na způsob menší apokalypsy.
Zrušit magistrálu je dnes prakticky nemožné; je to struktura hluboce vrostlá do systému, zahrnující třeba takové zásadní položky jako Nuselský most, aorta, po které přijíždí do Prahy zřejmě většina aut z D1, úplně nejrušnější dálnice.
Přerušit magistrálu znamená vyvolat katastrofu v místě toho přerušení, bez ohledu na to, kde to bude.
Druhá věc je samozřejmě ta chybějící část severního kolečka. Jednak jsou v tom ekologové, paradoxně podporující pokračující horory na některých pražských východozápadních uzlech (u Bulhara a nad letenským tunelem, moje oblíbené křižovatky), jednak zájmy místních (efekt NIMBY), jednak dost šílené prachy, které by stál obrovský most v Suchdole. Trochu to odložil tunel, finančně dost katastrofický, pro nás dost spásný, ale od první vteřiny na hraně přecpání. Je jasné, že dlouhodobě to stačit nemůže.
Třetí věc je poměrně laxní vyhánění aut z centra, viz můj první vstup, ze kterého Ongeho málem kleplo. Ale ono opravdu nelze čekat, že pražskou dopravu zachrání průjezdy tranzitních aut přes Smetanovo nábřeží davem turistů. Tam už auta dávno nemají co dělat, není žádný rozumný důvod, aby tam projížděla, ale radní na pokusy o zákaz reagují stejně zběsile jako Onge; svět by se zbořil, kdyby nemohli jet na svoje Mariánské náměstí autem.
Tohle jsou hlavní neřešitelné achilovky dopravy, se kterými si roky nikdo zjevně neví rady. Pamatuji se, jak se v roce 1998 noví politici z US vrhali na politické téma pražské dopravy jako na politicky nejdůležitější, co lidi opravdu zajímá, a po roce nebo po dvou postupně začali vysvětlovat, že nejdůležitější je vlastně postavit na Praze 6 novou radnici, to občané chtějí nejvíc.
Jiná cesta jsou ti Piráti, kterými debata začala - vymyslíme zástupnou volovinu, která vlastně nemá vliv skoro žádný, pak ji slavně vyřešíme, a problém zůstane.