od Markus » 6. 3. 2024, 11:48
Hele, tohle začíná nebezpečně zavánět overthinkignem, tak mám jenom takový motivační kec: zbytečně to nekomplikuj. Nakonec není
zas tak důležité, co budeš hrát. Hlavně něco hraj. Ber to tak, že nehledáš hru na celý život, ale na vyzkoušení. Vyber si něco, co tě zaujalo svými produkty, přístupem, grafikou, dostupností ve VTT... zahraj si to, dej tomu třeba deset sezení, dokončete nějaký příběh. Když vás to bude bavit hodně, můžete pokračovat. Když vás to bude bavit míň, vyzkoušíte něco jiného. (Možnost, že by vás to nebavilo vůbec, snad nehrozí.)
Každopádně na jednu stranu říkáš, že chceš něco jednoduššího, na druhou uvažuješ o Pathfinderu 2, což je přesný opak – takže ten Pathfinder možná můžeš vyloučit?
Aký je rozdiel (a je tam nejaký?) medzi vedením hexcrawlovej kampane typu Forbidden Lands a vedením hry typu DnD5e? (a je to nejaký typ?
)
Moje odpověď je, že Zapovězené země nejsou hexcrawlová kampaň.
Velmi zjednodušené charakteristiky:
1) OSR hexcrawl spočívá v tom, že nemáš předem určený žádný děj ani zápletku, které se chceš věnovat. Máš mapu a do ní rozmístěné
desítky menších a větších lokací, dungeonů, modulů, nehráčských postav, potenciálních háčků, dějů, probíhajících konfliktů. Fakt hodně, často jen vágně nastíněných spíš než podrobně popsaných. Jako Vypravěč jsi v reaktivní pozici – hráči někam půjdou, něco začnou dělat a ty to teprve v tu chvíli začínáš rozvíjet. Neurčuješ, čemu se mají věnovat – rozvíjíš to, čemu se věnujou.
2) Při hraní 5e (a „mainstreamových“ her obecně) většinou naopak sleduješ nějaký jasný příběh. Máš připravená místa, která hráči musejí navštívit. Víš zhruba, v jakém pořadí je navštíví, koho tam potkají a co se tak nějak stane. Připravuješ si příběh a události dopředu, uvažuješ nad dějovými zvraty. Mimo tenhle „dějový oblouk“ v tom světě ve skutečnosti nemusíš mít nic popsané (rozhodně ne desítky lokací v jako hexcrawlu). Různé kampaně můžou být víc a míň volné, nebo naopak railroadové, ale obecně se předpokládá, že hráči „půjdou za příběhem“, ne že budou odbočovat z cesty a dělat si, co chtějí.
3) Zapovězené země jsou divné, někde napůl. Tradiční hexcrawl to není, protože rozhodně nemáš
desítky popsaných lokací – například kampaň Krkavcova čistka jich popisuje 15, což je fakt málo. Zároveň neplatí, že nemáš daný děj – Krkavcova čistka sleduje konkrétní příběh o elfkých drahokamech a o tom, jak o ně mocné NPCčka bojují. Tímhle to má docela blízko z mainstreamové mentalitě. Na druhou stranu ta kampaň je dost volná, můžeš (musíš!) si to libovolně přeskládat, nemáš žádné předepsané události ani osu toho, v jakém pořadí mají hráči lokace navštěvovat nebo kdy se co stane. Je to takový hybrid.
Důležitý disclaimer: Tohleto je z velké části nezávislé na systému (hexcrawl můžeš klidně provozovat v D&D 5e), takže nepopisuju ani tak charakteristiky těch her, jako spíš charakteristiky jejich publikovaných dobrodružství a kampaní, případně takové to vágní „jak se tahle hra zvykne hrát“.
Hele, tohle začíná nebezpečně zavánět overthinkignem, tak mám jenom takový motivační kec: zbytečně to nekomplikuj. Nakonec není [i]zas tak[/i] důležité, co budeš hrát. Hlavně něco hraj. Ber to tak, že nehledáš hru na celý život, ale na vyzkoušení. Vyber si něco, co tě zaujalo svými produkty, přístupem, grafikou, dostupností ve VTT... zahraj si to, dej tomu třeba deset sezení, dokončete nějaký příběh. Když vás to bude bavit hodně, můžete pokračovat. Když vás to bude bavit míň, vyzkoušíte něco jiného. (Možnost, že by vás to nebavilo vůbec, snad nehrozí.)
Každopádně na jednu stranu říkáš, že chceš něco jednoduššího, na druhou uvažuješ o Pathfinderu 2, což je přesný opak – takže ten Pathfinder možná můžeš vyloučit? :)
[quote]Aký je rozdiel (a je tam nejaký?) medzi vedením hexcrawlovej kampane typu Forbidden Lands a vedením hry typu DnD5e? (a je to nejaký typ? :D)[/quote]
Moje odpověď je, že Zapovězené země nejsou hexcrawlová kampaň. :D Velmi zjednodušené charakteristiky:
1) OSR hexcrawl spočívá v tom, že nemáš předem určený žádný děj ani zápletku, které se chceš věnovat. Máš mapu a do ní rozmístěné [i]desítky[/i] menších a větších lokací, dungeonů, modulů, nehráčských postav, potenciálních háčků, dějů, probíhajících konfliktů. Fakt hodně, často jen vágně nastíněných spíš než podrobně popsaných. Jako Vypravěč jsi v reaktivní pozici – hráči někam půjdou, něco začnou dělat a ty to teprve v tu chvíli začínáš rozvíjet. Neurčuješ, čemu se mají věnovat – rozvíjíš to, čemu se věnujou.
2) Při hraní 5e (a „mainstreamových“ her obecně) většinou naopak sleduješ nějaký jasný příběh. Máš připravená místa, která hráči musejí navštívit. Víš zhruba, v jakém pořadí je navštíví, koho tam potkají a co se tak nějak stane. Připravuješ si příběh a události dopředu, uvažuješ nad dějovými zvraty. Mimo tenhle „dějový oblouk“ v tom světě ve skutečnosti nemusíš mít nic popsané (rozhodně ne desítky lokací v jako hexcrawlu). Různé kampaně můžou být víc a míň volné, nebo naopak railroadové, ale obecně se předpokládá, že hráči „půjdou za příběhem“, ne že budou odbočovat z cesty a dělat si, co chtějí.
3) Zapovězené země jsou divné, někde napůl. Tradiční hexcrawl to není, protože rozhodně nemáš [i]desítky[/i] popsaných lokací – například kampaň Krkavcova čistka jich popisuje 15, což je fakt málo. Zároveň neplatí, že nemáš daný děj – Krkavcova čistka sleduje konkrétní příběh o elfkých drahokamech a o tom, jak o ně mocné NPCčka bojují. Tímhle to má docela blízko z mainstreamové mentalitě. Na druhou stranu ta kampaň je dost volná, můžeš (musíš!) si to libovolně přeskládat, nemáš žádné předepsané události ani osu toho, v jakém pořadí mají hráči lokace navštěvovat nebo kdy se co stane. Je to takový hybrid.
Důležitý disclaimer: Tohleto je z velké části nezávislé na systému (hexcrawl můžeš klidně provozovat v D&D 5e), takže nepopisuju ani tak charakteristiky těch her, jako spíš charakteristiky jejich publikovaných dobrodružství a kampaní, případně takové to vágní „jak se tahle hra zvykne hrát“.