od Pieta » 10. 3. 2015, 11:43
eerieBaatezu píše:Jedna z brutálních věcí ale je, že se nezměnilo to, že postavy mají podle RAW stále natvrdo i na první úrovni 1dx+Con životů. Dokonce už starý Dračák měl na první úrovni základní počet životů a od dalších hody kostkou. Pořád mi nejde do hlavy, že byli autoři ok s tím, že za mága na třetí můžete mít klidně jen 5-6 HP, což je pořád instakill a válečníkovi může klidně padnout i s bonusy jen dvojnásobek (popravdě klidně to samé, ale většinou ten Con vyšší má), což je pro melee povolání masakr.
Tematické: jak vznikl Amber Diceless Roleplaying:
Erick Wujcik píše:I rolled up a Thief. With two (2 -- count 'em -- 2) hit points. It was pretty obvious from the very start that Mike wasn't the kind of guy to pull punches as a Dungeon Master. Neither his monsters, nor his traps, were lightweight, and most delivered damage very much in excess of my character's crummy duo of life pips (bear in mind, I was responsible for disabling the traps).
So I responded in the only way that seemed reasonable. I completely avoided rolling the dice. No close combat, and no taking chances. If I had to deal with a lock, or a trap, I learned that I could just keep asking questions, and Mike would keep supplying imaginative answers. The campaign went on and on, and I dissected every trap, every lock, every mechanism, and every arcane bit of machinery. I used every sense, every trick, and role-played my little heart out whenever possible.
Since I kept rolling ones and twos at level advancement (as I recall, at 7th level I had all of 11 hit points), I got better and better at avoiding the dice, avoiding combat, and pretty much being as cautious as possible.
The point is, I was already playing 'diceless.' And I was playing 'diceless' in very much a dice game.
eerieBaatezu píše:Se spoustou věcí, co jsme tu o 3e psali, se potýká Trailblazer, který se ten systém třetí edice snaží dát nějak lépe do kupy. Právě třeba na první má každé povolání svou Con jako počet životů, zvedli některým povoláním kostky na nahazování životů, vyhodili iterativní útoky, vyhodili Druidovy toho peta, atd. Lepší jak Pathfinder.
O Trailblazer jsem do dneška neslyšel. Ale podle recenzí to vypadá celkem zajímavě.
ShadoWWW píše:Jak už jsem psal, tato edice je betatestovaná nejvíc ze všech, dokonce mnohem víc než kterékoliv jiné RPG v historii, a co je důležitější: všechno mělo odezvu, zejména od tzv. negeeků.
Já nevím; ty aktivity kolem veřejného vývoje a betatestu se mi moc nelíbily; už jenom v kolika anketách se ptali ne "co byste chtěli hrát" nebo "co vám přijde lepší", ale "je to dostatečně D&D?" To není proces směřující k lepší, ale k nostalgičtější hře.
ShadoWWW píše:To ano, podle "Tabulky statistik nestvůr podle nebezpečnosti" na str. 274 v DMG je patrné, že DPR roste od 0-1 pro NB 0, přes 63-68 pro NB 10, až po 123-140 pro NB 20, respektive až po 303-320 pro NB 30. Z toho jasně plyne, že na vyšších úrovních přestává být možné ustát soustředění záchranným hodem proti utrpěnému zranění a zdatnostní bonus by na to neměl v podstatě žádný vliv.
Proto nejspíš nemají kouzlící povolání zdatnost k záchranným hodům na Odolnost, protože by byla stejně irelevantní. Mnohem důležitější se zdá zabránit příčině utrpěného zranění. Tedy zvýšovat si spíš Obratnost kvůli OČ a záchranným hodům na Obratnost apod. A kvůli tomu mají kouzlící povolání zdatnosti u jiných záchran, stejným způsobem fungují buffy, přichází schopnosti na úplné vyváznutí před zraněním apod.
Tohle mi přijde, že v praxi akorát znamená, že když se vypravěč rozhodne udělat focus fire na čaroděje, tak mu to kouzlo stejně s vysokou pravděpodobností shodí; takže je to hlavně o tom, jak moc se rozhodne být nebo nebýt hodný.
ShadoWWW píše:Některé věci, které by se zdály designérsky správné a z hlediska herních geeků ceněné, tak se ukázaly pro většinu hráčů nezajímavé, či přímo odmítnuté.
Tohle mi přijde dost pochybné; něco jako "operace zánětu slepého střeva se zdála z lékařského hlediska správná, ale ze strany pacienta byla odmítnuta".
ShadoWWW píše:Zapomeň na férový boj v 5e. Souboj na život a na smrt není nikdy férový, v životě ani v DnD 5e. Je potřeba se na boj co nejlépe přiravit, co nejlépe využít jakoukoliv lest a úskok a nejlépe i nepřítele překvapit. Pak nemá šanci. Pokud se do takové šlamastiky dostane družina hráčských postav, pak je nejlepší taktikou útěk. To je prostě fakt.
Žádný férový boj, to je taková mantra 5e, ale všimnul jsem si, že jakmile někdo na fórech začne rozebírat opravdu zákeřné taktiky, vždycky se objeví někdo, kdo začne tvrdit, že tohle by zaručeně potvory neudělaly.
Namátkou mě napadá třeba to, že bojovník s jednou reakcí nezastaví pět koboldů, ze kterých čtyři zaručeně bezpečně doběhnou k čarodějovi a podají si ho; nebo že chytře hraný drak by neseděl v doupěti na zlatě, ale dával by pozor, kde se kolem projevují jací potenciální drakobijci, a podal by si je dřív, než dost vylevelují; nebo že spousta potvor má schopnosti, které jsou smrtelné proti nepřipraveným hrdinům, a je v jejich vlastním zájmu nedat hrdinům žádnou šanci se na ně připravit; a najednou se vyrojilo spousta důvodů, proč se nic z toho zaručeně nestane.
Takže si myslím, že to "zapomeň na férový boj" má svoje meze.
[quote="eerieBaatezu"]Jedna z brutálních věcí ale je, že se nezměnilo to, že postavy mají podle RAW stále natvrdo i na první úrovni 1dx+Con životů. Dokonce už starý Dračák měl na první úrovni [i]základní počet[/i] životů a od dalších hody kostkou. Pořád mi nejde do hlavy, že byli autoři ok s tím, že za mága na třetí můžete mít klidně jen 5-6 HP, což je pořád instakill a válečníkovi může klidně padnout i s bonusy jen dvojnásobek (popravdě klidně to samé, ale většinou ten Con vyšší má), což je pro melee povolání masakr.[/quote]
Tematické: jak vznikl Amber Diceless Roleplaying:
[quote="Erick Wujcik"]I rolled up a Thief. With two (2 -- count 'em -- 2) hit points. It was pretty obvious from the very start that Mike wasn't the kind of guy to pull punches as a Dungeon Master. Neither his monsters, nor his traps, were lightweight, and most delivered damage very much in excess of my character's crummy duo of life pips (bear in mind, I was responsible for disabling the traps).
So I responded in the only way that seemed reasonable. I completely avoided rolling the dice. No close combat, and no taking chances. If I had to deal with a lock, or a trap, I learned that I could just keep asking questions, and Mike would keep supplying imaginative answers. The campaign went on and on, and I dissected every trap, every lock, every mechanism, and every arcane bit of machinery. I used every sense, every trick, and role-played my little heart out whenever possible.
Since I kept rolling ones and twos at level advancement (as I recall, at 7th level I had all of 11 hit points), I got better and better at avoiding the dice, avoiding combat, and pretty much being as cautious as possible.
The point is, I was already playing 'diceless.' And I was playing 'diceless' in very much a dice game.[/quote]
[quote="eerieBaatezu"]Se spoustou věcí, co jsme tu o 3e psali, se potýká Trailblazer, který se ten systém třetí edice snaží dát nějak lépe do kupy. Právě třeba na první má každé povolání svou Con jako počet životů, zvedli některým povoláním kostky na nahazování životů, vyhodili iterativní útoky, vyhodili Druidovy toho peta, atd. Lepší jak Pathfinder.[/quote]
O Trailblazer jsem do dneška neslyšel. Ale podle recenzí to vypadá celkem zajímavě.
[quote="ShadoWWW"]Jak už jsem psal, tato edice je betatestovaná nejvíc ze všech, dokonce mnohem víc než kterékoliv jiné RPG v historii, a co je důležitější: všechno mělo odezvu, zejména od tzv. negeeků.[/quote]
Já nevím; ty aktivity kolem veřejného vývoje a betatestu se mi moc nelíbily; už jenom v kolika anketách se ptali ne "co byste chtěli hrát" nebo "co vám přijde lepší", ale "je to dostatečně D&D?" To není proces směřující k lepší, ale k nostalgičtější hře.
[quote="ShadoWWW"]To ano, podle "Tabulky statistik nestvůr podle nebezpečnosti" na str. 274 v DMG je patrné, že DPR roste od 0-1 pro NB 0, přes 63-68 pro NB 10, až po 123-140 pro NB 20, respektive až po 303-320 pro NB 30. Z toho jasně plyne, že na vyšších úrovních přestává být možné ustát soustředění záchranným hodem proti utrpěnému zranění a zdatnostní bonus by na to neměl v podstatě žádný vliv.
Proto nejspíš nemají kouzlící povolání zdatnost k záchranným hodům na Odolnost, protože by byla stejně irelevantní. Mnohem důležitější se zdá zabránit příčině utrpěného zranění. Tedy zvýšovat si spíš Obratnost kvůli OČ a záchranným hodům na Obratnost apod. A kvůli tomu mají kouzlící povolání zdatnosti u jiných záchran, stejným způsobem fungují buffy, přichází schopnosti na úplné vyváznutí před zraněním apod.[/quote]
Tohle mi přijde, že v praxi akorát znamená, že když se vypravěč rozhodne udělat focus fire na čaroděje, tak mu to kouzlo stejně s vysokou pravděpodobností shodí; takže je to hlavně o tom, jak moc se rozhodne být nebo nebýt hodný.
[quote="ShadoWWW"]Některé věci, které by se zdály designérsky správné a z hlediska herních geeků ceněné, tak se ukázaly pro většinu hráčů nezajímavé, či přímo odmítnuté.[/quote]
Tohle mi přijde dost pochybné; něco jako "operace zánětu slepého střeva se zdála z lékařského hlediska správná, ale ze strany pacienta byla odmítnuta".
[quote="ShadoWWW"]Zapomeň na férový boj v 5e. Souboj na život a na smrt není nikdy férový, v životě ani v DnD 5e. Je potřeba se na boj co nejlépe přiravit, co nejlépe využít jakoukoliv lest a úskok a nejlépe i nepřítele překvapit. Pak nemá šanci. Pokud se do takové šlamastiky dostane družina hráčských postav, pak je nejlepší taktikou útěk. To je prostě fakt.[/quote]
Žádný férový boj, to je taková mantra 5e, ale všimnul jsem si, že jakmile někdo na fórech začne rozebírat opravdu zákeřné taktiky, vždycky se objeví někdo, kdo začne tvrdit, že tohle by zaručeně potvory neudělaly.
Namátkou mě napadá třeba to, že bojovník s jednou reakcí nezastaví pět koboldů, ze kterých čtyři zaručeně bezpečně doběhnou k čarodějovi a podají si ho; nebo že chytře hraný drak by neseděl v doupěti na zlatě, ale dával by pozor, kde se kolem projevují jací potenciální drakobijci, a podal by si je dřív, než dost vylevelují; nebo že spousta potvor má schopnosti, které jsou smrtelné proti nepřipraveným hrdinům, a je v jejich vlastním zájmu nedat hrdinům žádnou šanci se na ně připravit; a najednou se vyrojilo spousta důvodů, proč se nic z toho zaručeně nestane.
Takže si myslím, že to "zapomeň na férový boj" má svoje meze.