Polaris

Odeslat odpověď


Odpověď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: ;) :-o :evil: :mad: :-| :clap: :think: :doh: :naughty: :dance: $D :vamp: O-) :eyecrazy: :>;o) :>:o/ :8oO $lol$ $-o :toot: :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Polaris

Re: Polaris

od boubaque » 26. 7. 2023, 18:50

Re: Polaris

od KDolecek » 13. 5. 2023, 11:28

Porůznu slýchám o sezeních Polaris v jiném settingu. Vím, že o publikovaném TABAW, ale zajímá mne jestli se kolem potuluje i něco jiného sepsaného (klidně jen fanouškovsky) nebo to jsou prostě improvizace.

Re: Polaris

od Markus » 25. 8. 2020, 07:59

Vyhrabal jsem z hlubin Drakkaru Peekayovu a Fingalenovu recenzi na Polaris.

Re: Polaris

od Selhan » 9. 4. 2020, 21:05

ja to procital, ale jeste jsem k tomu nikoho nepresvedcil. coz je zvlast u tech, kde potrebujes jen sebe, docela tristni :D ale vypadaji dobre, jen na dlouho.

Re: Polaris

od Sosacek » 6. 4. 2020, 21:14

Moje otazka byla spis jako ...

... hmmm

... je ten typek v pohode? :)

Re: Polaris

od Ecthelion » 6. 4. 2020, 21:11

Sosacek píše: 6. 4. 2020, 18:02Asi jste to nikdo nehral, co?
Ani jsem neviděl, že to existuje, ale vypadá to dobře. :think:

Re: Polaris

od Sosacek » 6. 4. 2020, 18:02

Objevil jsem dalsi hry od tohohle typka:

http://www.tao-games.com/four-ways-to-d ... he-future/
Four Ways to Die in the Future is a collection of four short science fiction role-playing games about death.

Amidst Endless Quiet is a game for three to six players about the dying moments of Elios, a deep space transport struck by a stray micrometeorite while en route from Gliese to Zhou’s World. In addition to its cargo of physical art, block data, and biological samples, Elios carries five living human passengers, as priceless and fragile as anything. Elios will die, but before it does it has the opportunity to save one of its passengers, if it chooses. To make this decision, it will research its passengers, dream with them, argue with them and learn about their lives. In the end, one of them may live. The rest will die.

Island in a Sea of Solitude is a game for two players, played over video chat, about the relationship between two family members after one of them has died. One player plays the bereaved. The other players plays the buffered consciousness of the deceased. You’re lucky that your health insurance covers a full thirty minutes of buffering. How do you spend your last moments with your dead family?

Alone on Silver Wings is a creative journalling game for one player, Powered by the Apocalypse. It is played over weeks and years, sometimes with the help of others. When you play it it, you will write about your own life, your own emotions, your own world, and your own eventual death.

The Tragedy of GJ 237b, by Aura Belle and myself, is a game for no players about the loss of GJ 237b, humanity’s worst mistake — our worst atrocity — in our entire history as a species. The Tragedy of GJ 237b is about what we lost in that moment, and what can never be regained.
Asi jste to nikdo nehral, co?

Tyve ten clovek udelal Polaris, Bliss Stage a tohle. Hm.

Re: Polaris

od Faskal » 24. 11. 2019, 16:24

Bifi, rád bych ti pochválil anotaci Polarisu. Moc hezké, díky za to.

Re: Polaris

od MarkyParky » 21. 11. 2019, 11:13

Bifi píše: Koľkokrát si hral Polaris? Tých "8 z 10" je založené na čom?
Lehce přes desetkrát, z toho tak pěkrát, šestkrát originální setting, zbytek nějaké reflufy. Přesně to spočítané nemám.

Ten druhý rozměr nám vybublal 2x v originálním settingu. Jednou se pak dočasně vynořil ve StarWaris situovaných do klonových válek, když se nám hra chvíli stáčela směrem "Palpatinovská propaganda je dobro a nikým nevolení samozvaní Jediové řídící galaxii jsou zlo", ale nevydrželo to.

Bifi píše:Tie dva rozmery hrania sú banálne samozrejmé a nehral som ani jednu hru Polaris, kde by pochybnosti o vlastnej strane neboli prítomné. Ako píšeš, deštrukcia ideálov sa zdá byť bežnou súčasťou hry a ostatne je jedným zo základných rozmerov vývoja protagonistu v akomkoľvek rozprávačskom médiu.

Banálně samozřejmé je asi trochu silné označení. Je tam, to je nepopiratelné, a když o něm víš, nemůžeš ho přehlédnout. Ale samozřejmost jeho odhalení jsem teda nepotkal.

V první řadě je dost setingově závislý. V originálním Polaris je dost silně přítomný a zakódovaný, přesto ta moje osobní zkušenost ukazuje, že ne dost na to, aby ho hráči vždy odhalili - a já zároveň nejsem ten typ, co by ho vyspoiloval dopředu nebo násilně tlačil do hry, která se vydala jiným směrem. A ano, máš pravdu v tom, že jakmile jednou víš, že tam je, tak ho tam vidíš a tak trochu nechápeš, že ho ostatní ještě nevidí. Ale když přijde nový člověk ke stolu, ty mu poprvé řekneš, o čem ta hra je a vrazíš mu deník, už během vyplňování NPC se často stane, že se vyrýsují takové motivy, které ho buďto zamaskují, nebo zastíní.

V jiném settingu může být ještě víc skrytý, nebo dokonce úplně nepřítomný z jeho definice.

Druhá věc je, že ne každá přítomnost destrukce ideálů nebo ne každá pochybnost o vlastní straně zároveň znamená, že se tyhle motivy stanou centrálním motivem celé hry. V těch hrách, co označuju za 8/10 se dost často nějak objevil - ale třeba jen jako dílčí motiv jediné postavy, nebo jako nějaký atmosférický prvek na pozadí, ale hlavní dilemata a témata hry prostě byly někde jinde - řešily se rodiny, přátelé, nebo surová destrukce všeho, co je dotyčnému drahé.


Na druhou stranu je asi potřeba zmínit, že všechny moje zkušenosti jsou z oneshotů a snad jednou jedinkrát jsme se dostali ve hře tak daleko, že postavy už neměly žádnou Horlivost a začala jim stoupat Únava. Je dost dobře možné, že v kampani to bude jinak. Já Polaris používám jako hutnou, 3-5h výplňovnku, když jsem třeba na nějaké akci a není čas rozehrát něco většího, nebo když se nesejde dost lidí na sezení.


K argumentům ještě později, dost teď nestíhám.

Re: [Rozličné] drobné hry, co lidi hráli s Faskalem

od Bifi » 19. 11. 2019, 08:33

Koľkokrát si hral Polaris? Tých "8 z 10" je založené na čom?

Tie dva rozmery hrania sú banálne samozrejmé a nehral som ani jednu hru Polaris, kde by pochybnosti o vlastnej strane neboli prítomné. Ako píšeš, deštrukcia ideálov sa zdá byť bežnou súčasťou hry a ostatne je jedným zo základných rozmerov vývoja protagonistu v akomkoľvek rozprávačskom médiu.

Inde nie sme v rozpore a netvrdím, že sa moje námietky nedajú vyriešiť (písal som "áno aj nie"). Tu vidím stále priestor na produktívnu diskusiu:

1. Tyl nepriateľa veľmi nefunguje, keď sa front pohybuje rýchlosťou 40 km za deň. Musela by sa s ním pohybovať celá partizánska vojenská organizácia (a fyzické lokácie sú typicky jednorazové), alebo sa hra odohráva na obsadených územiach (sabotáže, narúšanie zásobovacích línií, prípadne v priestore medzi tankovým frontom a zaostávajúcim peším frontom). Možno by pre reskin bolo užitočné formulovať zopár rád pre umiestnenie hry do 2. sv. vojny, lebo niektoré rozhodnutia so sebou môžu prinášať ťažkosti.

2. Deštrukcia ideálov z krátkodobého hľadiska asi skôr spočíva v ťažkých rozhodnutiach (a sovietskej human-wave dogme), keď sa postava posúva vyššie vo vojenskej hierarchii - narábanie s politickými väzňami (ale aj nemeckými zajatcami), operácie s ohromnými human costs a pod. Viem si aj predstaviť epilóg o trebárs 10 rokov neskôr, ako postavy vytriezvejú z politickej povahy režimu. Nechcem predjímať témy - to by všetko vznikalo pri hre - ale témy typické pre Polaris tu nie sú samozrejmé. Sovietsky zväz za 2. sv. vojny neprešiel nejakou radikálnou transformáciou, Stalinizmus bol aj predtým, p. Molotov-Ribbentrop, snáď sa len lepšie ukázalo, s akou ľahostajnosťou voči blahu más Stalin operuje. (Menej podstatné je, že sa obmenili niektoré špičky, do čela nastúpili generáli - čo je ale typické aj inde, p. Eisenhower, zaviedla sa vojenská ekonomika aj s hladovaním, prídelmi a poklesom poľnohospodárskej produkcie a následne nastala povojnová obnova, v priebehu vojny sa zrušili politickí komisári a duálna politicko-vojenská štruktúra v armáde, Sovieti získali medzinárodných spojencov - aj trebárs na úrovni medzinárodných dobrovoľníkov v partizánskych operáciách - a ohromnú vojenskú a civilnú pomoc, aby následne na konci vojny svet nasmerovali k bipolarite.) Čiže transformácia na úrovni polarisovského settingu, u nás dosiahnutia singularity alebo v TABAW fyzickej likvidácie a zániku ríše tu absentuje.

3. Nesúhlasím, p. vyššie. Zmena v Polarise nie je len subtílnou alebo podpovrchovou.

4. Ja som ten posledný, kto v 2. sv. vojne potrebuje nadprirodzeno (ba dokonca ma trebárs transformovanie nacistov na lovecraftovské kulty či zombie experimenty uráža). Polaris je však silne štylizovaný, s estetikou smerujúcou k abstraktnu a samotnej ontológii reality. Áno, 2. sv. vojna bol konflikt otriasajúci aj svetoobrazom, ale politický ani vojenský rozmer 2. svetovej sa mi proste na Polaris nehodia. Rád by som pozrel ten TABAW, ako sa to rieši tam (pri rekonkviste by som nejakú paradigmatickú zmenu aj videl).

That said, to už asi aj vyžaduje empirický experiment, nie? :)

Re: [Rozličné] drobné hry, co lidi hráli s Faskalem

od MarkyParky » 18. 11. 2019, 21:42

Bifi:
Přemýšlel jsi někdy o tom, kdo jsou vlastně ti démoni, kteří vylézají na jaře z pod ledu, celé léto čerpají sílu z tepla a slunce a na podzim zase uhynou pod neúprosnou krustou ledu a sněhu?

Přemýšlel jsi někdy o tom, jestli v originál setting Polarisu vlastně hraješ za ty "hodné"?



Polaris má IMHO dva rozměry hraní.

Ten první, přímočarý, říká: "Tady máš setting, je v něm existuje jasně ohraničené DOBRO a ZLO. Hrajeme příběh o tom, jak hrdinové DOBRA vedou marný boj se ZLEM a nakonec mu nějak podlehnou, nebo kvůli němu jinak selžou." Z množství her, které jsem v tom hrál, řekněme 8 z 10 zůstane u tohohle rozměru, bez ohledu na setting.

Ten druhý rozměr, co se skrývá pod povrchem a vybublá jen na některých hrách, je: "Tady máš setting a v něm existují hrdinové, co věří, že bojují na straně DOBRA proti ZLU. Hrajeme příběh jejich selhání a dost možná to selhání má něco do činění s tím, že to DOBRO není tak dobré, jak se z počátku zdá."


Existence prvního nebo druhého typu konfliktu je pro Polaris klíčová. Pokud existuje, hra půjde hrát. Pokud neexistuje, bude dost obtížné něco vykřesat tak, aby to zformovalo společný příběh.

Druhá světová válka za sověty je přesně o tom druhém. Bojuješ velkou vlasteneckou válku, jsi na straně těch "hodných", co brání "matku rus" proti náckům. Jenže ti hodní nejsou zas tak hodní a dělaji i sobě samým, i zajatcům i civilnímu obyvatelstvu různé ošklivé věci, které vytváří konflikt s jejich vlastními hodnotami. Základní konflikt hry existuje a je funkční.


A teď konkrétně k námitkám:
1) Nikdo neříkal, že máš hrát celou Barbarossu. Ten Stalingrad, Leningrad, nebo ještě lépe nameless partyzáni někde v týle nepřítele, to je ta správná cesta.
2) To, že sověti vyhráli není problém. Byl by to potenciálně problém u hry prvního typu - víme, že dobro zvítězí, tak jaká pak tragédie. Ale tohle je hra druhého typu. Hrdinové jsou "rytíři" z lidu, idealisté, co se nechali naverbovat, aby zachránili krásnou zemi proti velkém zlému nepříteli. Jenže cena, kterou platí za vítězství, je destrukce ideálů, za které bojují.
3) Kulturní proměna je přítomná, jen nehrozí od těch Němců, ale z vlastního týla. To je právě ta podpovrchová rovina hry (což je ale i vlastnost originálního setingu), je to vlastně bod 2 v bledě modrém.
4) Epické, výjimečné a jinak hrdinské skutky nepotřebují metafyzično, obzvlášť ne v druhé světové válce. Platilo to v realitě, bude to fungovat i ve hře.

Re: [Rozličné] drobné hry, co lidi hráli s Faskalem

od Bifi » 18. 11. 2019, 16:12

MarkyParky píše: 18. 11. 2019, 16:01 * Charles hlásil, že kdysi hrál nějaké rytíře za rekonquisty, kteří mají pevný kodex a jsou hrou tlačeni do toho ho porušit a zradit svou přísahu (nejlépe tak, že protihráč staví dilemata mezi porušováním dvou různých ustanovení kodexu).
https://peachpantspress.com/tabletop/tabaw/
* A chcete-li světskou Polaris, tak rozhodně by mohla být zajímavá taková druhá světová válka na východní frontě za sověty. Protože konflikt komunistů s nácky rozhodně taky dává prostor pro spoustu voleb menšího zla a ošklivých dilemat ze strany protihráče.
Áno a nie.
Zaprvé bola Barbarossa hrozne mobilná, takže môže byť problém s lokáciami na fronte (teoreticky môžu postavy hrať nejaký veliaci štáb v Moskve alebo čo, prípadne lokalizované operácie ako obliehanie Leningradu alebo Stalingrad).
Zadruhé, vieme, že Veľkú vlasteneckú vojnu Sovieti nakoniec vyhrali. To je trocha dosť problém pre tragickú hru...
Zatretie, hroziaci zánik so sebou neprináša kultúrnu premenu, má to rozmery skôr len fyzického zničenia, resp. zotročenia.
Zaštvrté, Polaris nie je len o lojalite, únave a zrade, ale aj o siahaní po nejakých výnimočných schopnostiach alebo artefaktoch, takže trocha nejakej metafyziky, ak aj nie nadprirodzena, by sa tam hodilo. (Možno to rieši ten TABAW, môžem pozrieť.)

Re: [Rozličné] drobné hry, co lidi hráli s Faskalem

od MarkyParky » 18. 11. 2019, 16:01

Když se debatují ty odchylky od původního námětu, zmínil bych nějaké další (každý flufově dost jiný):

* Charles hlásil, že kdysi hrál nějaké rytíře za rekonquisty, kteří mají pevný kodex a jsou hrou tlačeni do toho ho porušit a zradit svou přísahu (nejlépe tak, že protihráč staví dilemata mezi porušováním dvou různých ustanovení kodexu).

* Nedávno jsme debatovali o tom, že překvapivě zajímavá by mohla být hra učitelů, nebo dokonce Bystrozorů, co mají chránit Bradavicke studenty proti nástrahám Voldemorta či Smrtijedům (jakmile do toho zamícháte děti ohrožené zlem a dilemata kolem jejich zachraňování, tak je výživnost zaručena).

* A chcete-li světskou Polaris, tak rozhodně by mohla být zajímavá taková druhá světová válka na východní frontě za sověty. Protože konflikt komunistů s nácky rozhodně taky dává prostor pro spoustu voleb menšího zla a ošklivých dilemat ze strany protihráče.

Re: [Rozličné] drobné hry, co lidi hráli s Faskalem

od Bifi » 18. 11. 2019, 15:36

Určite aj nabudúce! Chcel by som skúsiť The Clay That Woke, len musím niekde zohnať asi stovku väčších okrúhlych žetónov.

Mimochodom, páči sa mi, ako sa Faskalovo hranie Polarisu postupne viac a viac odkláňa od pôvodnej hry - úspešný drifting...

Re: [Rozličné] drobné hry, co lidi hráli s Faskalem

od Faskal » 18. 11. 2019, 15:33

Když já to asi ani jinak neumím, Pieto.
To Chuubo bylo neobvyklé v tom, že se hrál žánr pohádka, a v té se především trpí, jak všichni víme.

Díky, Bifi!
Jsem rád, že se mi poštěstilo si s tebou konečně něco zahrát.

Nahoru