Cortex

Odeslat odpověď


Odpověď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: ;) :-o :evil: :mad: :-| :clap: :think: :doh: :naughty: :dance: $D :vamp: O-) :eyecrazy: :>;o) :>:o/ :8oO $lol$ $-o :toot: :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Cortex

Re: Cortex

od Stařec » 24. 4. 2022, 13:25

Kdyby to někomu přišlo vhod, mám tady české shrnutí pravidel Cortexu.
ALE -
jak je psáno výše, Cortex je toolbox - uvádí seznam mechanik, kdy každá z nich má několik variant. To, co posílám, je už výběr jendotlivých mechanik a jejich variant. Výběr, který jsem si pro sebe udělal, jsem dělal s myšlenkou na klasické high fantasy a taky ve snaze udělat to co nejpodobnější Fate 4e. Cortex totiž Fate velmi připomíná, ale různými variantami se od něj může velmi vzdálit. V textu je pár mechanik, které jsou navíc čistým homebrew a tyto jsou řádně označeny.

https://drive.google.com/file/d/12mTaH2 ... sp=sharing

Re: Cortex

od Jerson » 17. 1. 2022, 08:42

Tenhle systém vypadá zajímavě, jen z recenze nám dojem, že se pořád nedokázal vypořádat s rostoucí schopností postav při vhodném nastavení.

Ale těší mě, že některé mé dvacet let staré nápady měli i jiní tvůrci RPG.

Re: Cortex

od Markus » 17. 1. 2022, 00:15

Doplnil jsem anotaci pro Cortex Prime, nejnovější přírůstek z rodiny Cortex (ostatní anotace zatím nemáme)

Obrázek

:arrow? Cortex Prime v databázi
Cortex Prime je novějším titulem z dlouholeté série Cortex, což je rodina postupně vyvíjených univerzálních her a jejich aplikací. Cílem hry je poskytnou jednotná pravidla pro libovolný žánr, s důrazem na charakterizaci postav a budování příběhu. Jedná se především o „toolbox“, ze kterého je nutné sestavit si vlastní sadu pravidel. Každá mechanika je uvedena v několika různých variantách, z nichž je nutné jednu vybrat. Knihu tak nelze vzít a rovnou podle ní hrát – je třeba z ní vypreparovat a sestavit vlastní, unikátní systém.

Tato edice hry používá systém Cortex Plus, který se už dříve objevil v předchozích hrách, kde byl aplikován na specifická licencovaná prostředí. Edice Cortex Prime je tak snahou sjednotit dřívější adaptace do ucelené univerzální podoby. Postavy jsou charakterizované vlastnosti, dovednosti, vztahy a schopnostmi, přičemž všechno je obodováno kostkou jiné velikosti. Při vyhodnocování vezmou hráči jednu kostku z každé z těchto množin a hodí jimi jako poolem kostek, přičemž se počítají jen dvě nejvyšší. Hráči taky mají omezenou metaměnu „dějových bodů“, které umožňují házet kostkami navíc nebo měnit výsledky. Hra je zpětně kompatibilní s rozšířeními pro dřívější edice her z rodiny Cortex.
A Stařec hned doplnil obšírnou recenzi/popis, které myslím stojí za archivační repost do diskuze:
Stařec píše:Cortex Prime je především toolbox, ze kterého je nutné sestavit si vlastní sadu pravidel. Každá mechanika je uvedena v několika různých variantách, z nichž je nutné jednu vybrat. Knihu tak nelze vzít a rovnou podle ní hrát - je třeba z ní vypreparovat a sestavit vlastní, unikátní systém.

Osobně Cortex Prime vnímám jako evoluci Fatu. Jednotlivé vlastnosti postavy jsou nazývány traity. Prakticky cokoliv, co má hodnocení v podobě kostky, je trait. Trait tak může být Atribut, Vztah, Kouzlo, nebo Výhoda (Asset) či Komplikace (Complication). Traity lze pojímat lehce gamisticky (atributy jako Síla, Obratnost), nebo čistě narativně (trait "Drsná pistolnice z Grim Hollow). Tím, že tyto traity - velmi, velmi připodobnitelné k Aspektům - získávají číselnou hodnotu v podobě kostky a pak jsou ještě zvlášt vyčleněny "aspekty" výhod a komplikací - zjednodušuje místy příliš abstraktní nebo ne příliš systematický přístup Fate Core k aspektům a volným vyvoláním.

Problémem je ovšem rozsah knihy - je příliš krátká. Obsahuje naprosté minimum teoretických textů, takřka žádné rady, jak sestavit vlastní systém. Jednotlivé mechaniky jsou popsány podrobně v teorii i praxi, ale chybí texty, jak jendotlivé mechaniky mezi sebou kombinovat. A pak nezbývá než metoda pokus - omyl. Chybí rovněž oblígátní příklady "předpřipravených systémů" - kniha nějaké obsahuje, ale nejsou dostatečně generické (tedy, fantasy tam není generické, cyberpunk v příkladu už ovšem docela generický je) a nelze z nich extrahovat zásady, kterých se držet, a chyby, kterých se vyvarovat

Traity jsou totiž rozdělovány do "setů" - z každého setu lze vybrat jen jeden trait, který poputuje do dice poolu. Pokud mám sety "atributy" a "dovednosti", tak můžu vzít do poolu jen jeden atribut a jeden skill. Nebo můžu zaplatit Plot Point (come on - fate point) a přidat z jednoho setu více traitů. A pokud postavě dáte příliš mnoho setů (Atributy, Dovednosti, Speciality, Kouzla, Signature Assets - "kouuzelné předmty", Signature Resource - "class resource jako třeba mana"), před čímž vás příručka VŮBEC NEVARUJE, tak pak zjistíte, že postava je samostatná sama o sobě a nemusí moc využívat "assets" a "complications", což jsou fatovské aspekty scény (at už pozitivní nebo negativní) - které jsou diskutabilně největší zábava, kterou fatovské systémy nabízí). Zcela se tím odstraní interakce postav se scénou a prostředím. A to bylo něco, co mi dolo až po cca třech čtyřech sezeních.

Takže Cortex Prime jako systém považuju za opravdu skvělý a za "Fate 5. edice", ale je třeba k tomu opravdu pořádně nastudovat různé teoretické texty, rady a příklady k Fate. Bez nich Cortex dost pokulhává.

Pozitivní poznámka nakonec: herně je zvláště zajímavý příkladový setting Hammerheads o zachránářích/hasičích ve scifi settingu, který se zaměřuje na akční scény, kdy "záporákem" je prostředí - požáry, zemětřesení apod. Naneštěstí, podle mého vkusu daná problematika zase není popsána dostatečně podrobně a i když obsahuje řadu dobrých nápadů, můj mozek zdeformovaný klasickými systémy (DnD/Pathfinder/Drd) má problém vymyslet, jak vlastně vymyslet celou řadu encounterů/scén založených na tomto principu.

Re: Cortex

od Stařec » 14. 6. 2021, 20:17

Cortex Prime funguje jako generický, univerzální systém, který má - řekl bych - hodně společného s FATE. Zvládl by to někdo porovnat? Má na to někdo nějaký názor?

Re: Cortex

od Antharon » 16. 10. 2010, 12:05

cortex napísala margaret weiss!

Re: Cortex

od Peekay » 16. 10. 2010, 10:49

Coby som nepoznal - tu je cely produktovy rad.

Re: Cortex

od BasilisK » 14. 10. 2010, 19:26

ten supernatural by mě i zajímal. Neznáš celý název a nejlépe i rok vydání?

Re: Cortex

od Peekay » 14. 10. 2010, 10:39

Nie, kazda z tych hier je samostatna. Core book je na to, ked chces robit vlastnu implementaciu.

Re: Cortex

od BasilisK » 14. 10. 2010, 09:43

Díky. Věděl jsem, že je nějaký corebook a měl jsem za to, že je ke hraní nezbytný...

Re: Cortex

od Peekay » 14. 10. 2010, 09:00

BasilisK píše: 13. 10. 2010, 13:05 Víte někdo o co jde? Jaký je systém, jaké kostky používá apod. Zajímá mě to protože pod Cortex jsou uváděné různé televizní seriály (jestli se nepletu tak Battlestar Galactica, Serenity, Supernatural). Máte s tím někdo nějaké zkušenosti?
Je to system, ficiaci na [kocka za atribut + kocka za skill], pricom sa pouzivaju kocky rozlicnych velkosti (d4-d12). Hod sa spocita a porovna s cielovym cislom. Prehodenie (tusim) o 5 je kriticky uspech.

Jednotlive implementacie sa navzajom trochu lisia - za rozlicne veci vies dostavat extra kocky (napriklad v Leverage za flashback) a potom sa k nim rozlicne spravas: obcas pripocitavas, obcas beries iba dve najvyssie a pod.

Co sa chronologie tyka, prva bola myslim Serenity, potom BSG, potom tusim Supernatural, potom Smallville a teraz v oktobri ma vyjst Leverage. Ak si chces niektory precitat, odporucam Smallville - je to tam trochu upravene (v hode mas este vzdy zakladnu kocku podla toho, okolo akeho tvojho vztahu sa konflikt toci a pod.) a ma aj velmi zaujimavy character creation (kreslia sa mapy vztahov).

Vysiel inak aj core book s nazvom Cortex System, co je cista mechanicka kostra bez implementacnych detailov.

Cortex

od RPG Fórum » 13. 10. 2010, 13:05

Obrázek

Cortex je rodina univerzálních modulárních herních systémů a jejich aplikací (většinou na licencované značky). Cílem hry je poskytnou jednotná pravidla pro libovolný žánr, s důrazem na charakterizaci postav a budování příběhu. Postavy jsou charakterizované vlastnosti, dovednosti, vztahy a schopnostmi, přičemž všechno je obodováno kostkou jiné velikosti. Při vyhodnocování vezmou hráči jednu kostku z každé z těchto množin a hodí jimi jako poolem kostek, přičemž se počítají jen dvě nejvyšší. Hráči taky mají omezenou metaměnu „dějových bodů“, které umožňují házet kostkami navíc nebo měnit výsledky.

V tuto chvíli máme v databázi jen jednoho zástupce této rodiny, nejnovější inkarnaci:

:arrow? Cortex Prime

Nahoru