[dobrodružství] Vražedné světlo

Odeslat odpověď


Odpověď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: ;) :-o :evil: :mad: :-| :clap: :think: :doh: :naughty: :dance: $D :vamp: O-) :eyecrazy: :>;o) :>:o/ :8oO $lol$ $-o :toot: :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: [dobrodružství] Vražedné světlo

Re: [dobrodružství] Vražedné světlo

od Elenistar » 30. 8. 2022, 13:00

Když jsem dobrodružství hrál já jako hráč, tak první zdechla Tedyho žena. Naopak Tedyho moje postava v závěru dobrodružství přemluvila, že už stejně tady na tomhle světě nikoho nemá a že má možnost mladé holce, která má všechno před sebou darovat druhou šanci. Kostky padly a Tedy šel dobrovolně a Ryma odešla na cestu pokání.

Ryma vytáhla kuši po tom, co do hospody dorazil valibuk a ostatní ji tedy konfrontovali a ona cítila, že už nemá kam couvnout. Malý detail, ale to, že tam ta kuše byla najednou vytvořilo velmi dramatickou situaci.

Re: [dobrodružství] Vražedné světlo

od smrq » 30. 8. 2022, 12:31

Pozor, SPOILER.
Ten nápad s mrtvým koněm byl fajn. Chudákovi Tedymu je asi souzeno umřít jako první úplně u všech skupin. :)
Zato Ryma a akce s kuší nebývá automatická, jsem rád, že jste motiv využili.
A absence souboje se světlem tě mrzet nemusí. Naopak, jen to zdržuje a následky mohou být pro někoho fatální. Světlo by imho mělo družinu konfrontovat spíš v případě, že jsou nějaké průtahy nebo se postavy rozhodnou zůstat do rána v hospodě nebo dokonce zdrhnout pryč.

Za mě parádní odehrání. Díky za zápis.

Re: [dobrodružství] Vražedné světlo

od Elenistar » 30. 8. 2022, 11:17

POZOR SPOILER!

Dobrodružství jsem si vybral jako svou velkou premiéru v roli vypravěče, ve které jsem chtěl ukázat svým přátelům Zapovězené země. Měl to být one shot asi na 4 hodiny max a nechtěl jsem to roztáhnout do více sezení, protože jsem věděl, že pokud by se povedla vybudovat hororová atmosféra, druhý den by se mohla jednoduše ztratit. Postavy byly připravené předem a tak trochu jsem je vmánévroval do barda(kdyby bylo potřeba zvýšit nějaké staty), lovce(mohlo se to odehrávat i v přírodě) a kouzelníka symbolistu. Ten byl klíčový v závěru. Nutno podotknout, že všichni hrají RPG rádi, ale pro všechny to bylo po hodně dlouhé době RPG s vypravěčem - obvykle hrajeme hry bez vypravěče a předchozí přípravy.

Dopředu jsem si to dvakrát přečetl a vše vytiskl a vystříhal. Byl jsem dost nervozní a chtěl jsem, aby to bylo co nejlepší. Od začátku nám ze spotify hrála nějaká nekonečná smyčka bouřky, deště a hromů (to bylo fajn, doporučuji). Hned po tom, co nabrali Milii tak jsem jim hodil do cesty vystrašeného vlka. Říkal jsem si, že to bude bojový tutorial a zároveň skrze lovce napovím, že ho asi v lese něco hodně vystrašilo. Nicméně se mu vyhli a došli k hostinci. Celou dobu byli dost opatrní a neustále jsem jim opakoval, že je něco z lesa sleduje. V hostinci šlo vyšetřování plynule. Postupně si s každým povídali a nořili se hlouběji a hlouběji do záhady. První šel na řadu Ted, který chtěl zkontrolovat klisničku. Jeden šel s ním, protože něco kul. Tak jsem si vymyslel, že kůň už byl spálený a následně jsem nechal v agonii zabít i samotného Teda jako první očividný kontakt se světlem. Pak se rozhodli, že uvnitř jsou v bezpečí a chtěli počkat do rána. Tak jsem jim tam hodil vystrašeného toho valibuka od Rymy. Tím se rozpletla záhada, kdo asi za tím stojí a po dramatické scéně s Rymou s kuší v ruce ji zvládli odzbrojit. Ukázalo se, že nejsou v bezpečí a je třeba jednat. Využili vylibuka, který utekl ven a získali trochu času, aby se dostali do zeleného panství. S sebou vzali svázanou Rymu a šel s nimi i opilec Bolek. Zde mi do toho hodil vidle čas... blížila se v reálném čase půlnoc a to byl předem domluvený takový deadline. Věděl jsem, že to chci dohrát, a proto jsem s těžkým srdcem nevyvolal boj se světlem. Nakonec to však skončilo bojem morálním, kdy se dlouho domlouvali koho obětují. Ryma? Bolek? Nebo se snad obětuje sám čaroděj? Tím, že tam byl, tak jsem jim problém předeslal tak, že to musí udělat on jako odborník na symboly a tudíž se cítíl, že on má prst na spoušti a rozhodnutí není tak jednoduché. Cítil jsem velkou satisfakci, že toto rozhodnutí brali velice vážně a nakonec po dlouhém rozmýšlení popravili Rymu.

Hra se moc líbila a vedlo se mi to pěkně. Hodně pomáhaly portréty, které jsem vyložil na stůl a hráči se jednoduše orientovali v postavách. To bych si určitě připravil i na další dobrodružství. Měl jsem trochu problém na konci druhé třetiny, kdy jsem měl pocit, že je vyloženě tlačím na to panství. To bylo způsobeno tím, že jsem neměl těch 20 minut navíc, abych vybudoval strach z toho, že ani v hospodě u ohně nejsou v bezpečí. Takže ano, byl jsem na ně hodný. Chtěl jsem jim ukázat aspon trochu mechanik, byť opravdové ZZ neviděli - survival, cestování atd. Předem jsem jim řekl, že to může mít hororový nádech, tak ať s tím počítají a berou to vážně. To se celkem povedlo. Jinak se obávám, že horor je spíše složitější disciplína.

Re: [dobrodružství] Vražedné světlo

od smrq » 6. 3. 2022, 14:38

Drobná aktualizace materiálů, viz edit v prvním příspěvku.

Re: [dobrodružství] Vražedné světlo

od Sq » 3. 1. 2022, 06:59

Díky, takhle vysvětleno to dává smysl a zrovna tady v tom minimalistickém dobrodružství je to stejně jedno :-)

Re: [dobrodružství] Vražedné světlo

od smrq » 1. 1. 2022, 11:27

Sq píše: 28. 12. 2021, 14:54 Přečetl jsem a mám jen jediný poznatek k jinak super práci: staty vesničanů odpovídají spíš zkušenějším dobrodruhům a i v knize pravidel jsou podobné profese ostatovány níž. Na dobrodružství to nemám téměř žádný vliv, ale přesto by stálo zvážení se na tento aspekt dobrodružství možná ještě podívat.
To je pravda. Ale mně osobně přijdou staty NPC ve hře často VELMI podprůměrné. Měly by být na úrovni začínajícího dobrodruha, nebo třeba o chlup horší. Nevím, proč autoři hry nedávají běžným NPC stejný počet bodů ve Vlastnostech, jako postavám. Není to hodnota, která jde expit. Takže by měla být pro NPC i PC stejná. U Dovedností je to podobné (ale tam to beru spíš tak, že uvedly jen ty nejdůležitější a lze cokoliv přidat).

Zkušenost ve hře ukázala, že běžné NPC obyvatel, jak je navrhují autoři, nedokáží dobrodruhům konkurovat (ani v bojovém, ani sociálním konfliktu) dokonce ani na úplném začátku jejich cesty. Po 10 hrách je to již jen obtížný hmyz, který stojí v naší cestě. Chceme vytřískat celou vesnici s domobranou? Žádný problém, nemají šanci!
Takové hry mě nikdy nebavily, proto ta úprava.

Re: [dobrodružství] Vražedné světlo

od Sq » 28. 12. 2021, 14:54

Přečetl jsem a mám jen jediný poznatek k jinak super práci: staty vesničanů odpovídají spíš zkušenějším dobrodruhům a i v knize pravidel jsou podobné profese ostatovány níž. Na dobrodružství to nemám téměř žádný vliv, ale přesto by stálo zvážení se na tento aspekt dobrodružství možná ještě podívat.

Re: [dobrodružství] Vražedné světlo

od Markus » 20. 12. 2021, 17:59

V zásadě si myslím, že informace na dvou místech jsou ještě v pohodě, pokud je to logicky oddělené. I dvě místa by byly pokrok ve srovnání se třemi nebo dokonce čtyřmi. Například si dokážu představit, že máš zvlášť popis lokace (a informace o dění na každé lokaci) a následně potom popisy jednotlivých postav (včetně toho, co vědí a co můžou říct).

Tím myslím, že budeš mít popis hospody a v rámci popisu hospody napíšeš, že přichází Milia, jak se chová, co se bude dít...

...zatímco popis samotné Milie a jejích informací máš někde bokem.

Takhle bych to asi řešil já. Asi existují i jiná řešení. Teoreticky je možné narvat to i na jedno místo, ale tam zase může vzniknout problém s tím, že to moc nakyne – jak říkáš. Nebo s tím, že některé postavy můžou být na více místech a při řazení výhradně podle lokací není jasné, kde je hledat.

EDIT:
smrq píše: 20. 12. 2021, 17:27Mnoho událostí se odkazuje na víc lokací a já moc netuším, jak to uchopit. V hlavě to nosím několik měsíců a stále váhám. Nerad bych, aby některé události a postavy byly popsané v lokacích a jiné někde jinde. To povede k ještě větším zmatkům. :/
Popis města, kde se nějaké události stanou v budoucnu (za dny, týdny, měsíce...) je trochu jiná liga než popis dobrodružné lokace, kde se události stanou bezprostředně (za minuty, maximálně hodiny). Bezprostřední události by podle mě měly být vtělené už do popisu lokace – právě proto, že jsou bezprostřední a Vypravěč je musí mít po ruce už při prvním odehrání. Věci, které nebudu potřebovat při prvním odehrání, ale třeba až za pět, šest sezení – prostě “někdy jindy“ – klidně můžou být na konci v nějaké kapitolce Budoucí vývoj.

Problém Zapovězených zemí je, že kapitola Události běžně obsahuje bezprostřední věci. Někde máš popis lokace, na které se vyskytuje příšera, a v úplně jiné kapitole máš napsáno, co ta příšera tady a teď dělá. Někde máš popis postavy a někde úplně jinde napsáno, co ti ta postava tady a teď při prvním setkání řekne. To je na palici.

EDIT2: Každopádně rigidní pravidla neexistují a bylo by ku škodě věci dělat to rigidně. (Tak jak to dělají rigidně zrovna ZZ) Spíš jde o styl uvažování: snažit se najít co nejpraktičtější řazení informací, které mi ve hře co nejvíc usnadní práci. To někdy může znamenat jedno řešení, ale v jiném kontextu řešení úplně jiné.

Re: [dobrodružství] Vražedné světlo

od smrq » 20. 12. 2021, 17:27

Tady by to asi mohlo jít. Postavy i Události vecpu do lokace. Jen je problém, že tím každá lokace nehezky nakyne a stane se to méně přehledným. Aspoň myslím.

Stejný problém teď řeším i ve Strachu nad Kelpenem. Rozhodl jsem se, že to pospojuju. Ale hernajs, ne všude to bude ku prospěchu. Mnoho událostí se odkazuje na víc lokací a já moc netuším, jak to uchopit. V hlavě to nosím několik měsíců a stále váhám. Nerad bych, aby některé události a postavy byly popsané v lokacích a jiné někde jinde. To povede k ještě větším zmatkům. :/

Re: [dobrodružství] Vražedné světlo

od Markus » 20. 12. 2021, 10:02

To by asi v zásadě nemělo bát tak těžké. Stačí zrušit kapitolu Události. Máš tam třeba pokyny, jak se má chovat Milia... to stačí prostě přesunout k Milii.

Re: [dobrodružství] Vražedné světlo

od smrq » 20. 12. 2021, 08:07

Markus píše: 19. 12. 2021, 23:35 Poznámky, které se do recenze nevešly...
Tyto věci nebudou problém. Ale rozhodnul jsem se, že materiál zkusím přepracovat, abych odstranil rozdělení na lokace, postavy a události. Jsi druhý, kdo tomu napsal recenzi a jsi druhý, co tuto věc vyčítá. Tak já to zkusím a uvidím, co z toho vyleze. :)

Re: [dobrodružství] Vražedné světlo

od smrq » 20. 12. 2021, 00:55

Jé, děkuju. Ale když píšeš: "smrk umí..." a "smrk dokáže..." je to často díky předloze. Ano, přepisoval jsem hodně pasáží, ale fůra jich je původních. A upřímně, již si nepamatuju, co z toho, co chválíme, je moje dílo. Ale jsem zvědavý a asi to někdy prolítnu a schválně se mrknu. :)

Čeká mě někdy ještě finální úprava. Ty i ostatní jste mi dali pár drobností, které by bylo vhodné zapracovat a upravit.

Re: [dobrodružství] Vražedné světlo

od Markus » 19. 12. 2021, 23:35

Poznámky, které se do recenze nevešly:

- U Rymy je několikrát zmíněno, že bude střílet z kuše, která je pod barem... ale v popisu hospody a baru není kuše zmíněná.

- Obrázku Rymy by slušelo přikreslit na krk ten přívěsek ve tvaru srdce, ať si tuhle indicii můžou hráči „najít“ vizuálně a pak mít radost, jak jsou pozorní.

Re: [dobrodružství] Vražedné světlo

od Markus » 19. 12. 2021, 23:29

Recenze!

Obrázek

:arrow? Recenze: Vražedné světlo
Na okolí padla noc a bouře nepolevila. Síla deště a vichru jako by předznamenávaly konec světa. Po ohlušujícím hromu se rozrazily dveře a do hostince vpadl sedlák Burnes z nedalekého statku. Na cestě nechal stát vůz se zapřaženým koněm. Ihned se sháněl po chlastu a nesrozumitelně blábolil o jakémsi „vražedném světle“, které zabilo jeho pacholka. Před zraky hostinského Sama vypil na ex půl džbánu a po chvilce se opilý svalil na zem, kde usnul. Mezitím nedaleko odsud putuje po cestě skupina dobrodruhů. Déšť promočil všechno jejich oblečení a vpřed je žene touha dojít do hostince, o kterém se dozvěděli na rozcestníku.

Fanouškovskou scénu někdy prostě musíte obdivovat, protože na ní můžou vzniknout věci, jaké by na té profesionální nikdy nevznikly. Třeba Vražedné světlo. Původně jde totiž o dobrodružství pro Call of Cthulhu, které exi přeložil do češtiny. Jeho překlad se dostal k smrkovi a ten se ho rozhodl adaptovat pro Zapovězené země. Výsledkem sekvence Originál > Překlad > Adaptace je nejen posun z žánru moderního hororu do temné fantasy, ale především povedené dobrodružství pro Zapovězené země, které by kvůli takovým… ehm… banalitám, jako jsou autorská práva, nemohlo vzniknout nikde jinde než právě na fanouškovské scéně. A byla by to škoda, protože výsledek stojí za to.

Re: [Dobrodružné místo] Vražedné světlo

od smrq » 9. 8. 2021, 12:25

Jezus píše: 20. 7. 2021, 09:25 [To rozdělení zápisků... leda bys chtěl hráče "nutit" trochu víc čmuchat po domě. Někdo to má rád kvůli atmosféře, ale v praxi... má to až takový přínos? Reálně to stejně dostaneš, nic zajímavého mezi odhalením jednotlivých zápisků nenastane a hráči si akorát nebudou jistí, jestli mají všechno - což je na jednu stranu dobré pro atmosféru nejistoty, na druhou špatné, aby se ti nezasekli + rozdělení zápisků ve skutečnosti nemá moc logiku = zvětšuje nebezpečí, že některý někdo najde.

Osobně bych možná jen ten obřad ukryl někam do pracovny nebo tak něco. Hráčům bude nejspíš jasné, že ho musí najít a když venku začne něco svítit... O-)
Pozor, drobné spoilery!
Předně děkuji za pochvalu portrétních ilustrací. Já měl pocit, že Bolka skoro nikdo nepozná a koukám, že ano. :)
Ty postupně dávkované zápisky - měl jsem představu, že jeden by mohl mačkat v ruce Bester. Ale těžko říct, který. Jen to zaklínadlo by asi nemělo smysl, hráčům by moc neřeklo. A k jiným by se nedostal. Navíc není vůbec jisté, zda skupina Bestera potká (a kdy a kde). Nechci z toho dělat povinné a naplánované setkání.
Zpětně mě i štve nelogičnost umístění truhličky ve společenské místnosti. Doktor by měl truhličku určitě v pracovně. :(
MarkyParky píše: 25. 7. 2021, 11:57 Kelhem vs Klem
a
Burnes vs Bester
se pletou.
To je pravda a původně mi to vůbec nedošlo. To by chtělo změnit.

Nahoru