[PbtA] Apocalypse World

Odeslat odpověď


Odpověď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: ;) :-o :evil: :mad: :-| :clap: :think: :doh: :naughty: :dance: $D :vamp: O-) :eyecrazy: :>;o) :>:o/ :8oO $lol$ $-o :toot: :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: [PbtA] Apocalypse World

Re: [AW] Design Apocalypse World (aneb obecná diskuze o AW)

od Selhan » 5. 8. 2023, 08:19

Za prvé máš princip play to find out, a hned na začátku hry máš místo vhození hráčů do svého připraveného světa začít s čistým papírem a kolaborativní fikcí. Playbooky implicitně vedou k tomu, že hráči mají nějakou svou doménu, kterou prokreslují oni (e.g. hardholder si vymýšlí svůj gang). Dále máš GM princip "ask question, build on answers". A v dalších pbtačkách je to často ještě výslovnější, hráči si vymýšlejí vlastní bohy, krajiny, kouzla...
Z mé zkušenosti je to výrazný rozdíl oproti tomu, když hraji klasickou (myšleno gm-centrickou) hru.

Re: [AW] Design Apocalypse World (aneb obecná diskuze o AW)

od boubaque » 2. 8. 2023, 15:38

Z diskuse ke Světu dračáku (nechce se mi to řešit tam, protože to možná bude působit jako zoufalý výkřik, ale myslím to upřímně):
Selhan píše: 2. 8. 2023, 14:17 Hráči oproti tomu mohou vnášet vlastní invenci.
Cože? Jak? Nebo jak víc/jinak než v jakémkoli rules light systému, který umožní vyhodnotit jakoukoli zahlášenou akci?

[PbtAW] (LitRPG) Kniha "Antiapokalyptická agentura"

od Ormrin » 31. 7. 2023, 18:22

ZDRAVÍm!:) Ještě před tím, než jsem objevil český překlad AW, tak jsem se pokusil přiblížit AW Čechům přes knížku na základě té hry (čili jde o LitRPG)...: http://duchovni.mysteria.cz/soubory/kni ... entura.doc

Polepšení / pokračování závisí na vašich komentářích.

Re: [AW] Design Apocalypse World (aneb obecná diskuze o AW)

od Selhan » 30. 7. 2023, 16:58

Ah, jasně. No, proto jsem dával celou původní citaci, aby to bylo jasné, to moje měl být jen velmi stručný komentář, kdyby se někomu nenačetl obrázek :D

Re: [AW] Design Apocalypse World (aneb obecná diskuze o AW)

od Passingby » 30. 7. 2023, 16:54

Že nemuselo jít ani tak o ty pravidla (a jejich do puntíku přesný textový obsah), ale o to, jak to kamarád vedl. I když výhoda starýho Basic DnD je v tom, že nerozptyluje zásahovými zónami a dalšími podrobnými pravidly, takže se podle něj volnější hra hraje relativně dobře.

Re: [AW] Design Apocalypse World (aneb obecná diskuze o AW)

od Selhan » 30. 7. 2023, 16:51

Nechápu teď prosím, jaký má být rozdíl ve významu?

Re: [AW] Design Apocalypse World (aneb obecná diskuze o AW)

od Passingby » 30. 7. 2023, 16:42

Selhan píše: 30. 7. 2023, 16:36 Ok, Moldvaye bych jako inspiraci AW úplně nečekal.
Nepíše "Moldvay Basic DnD," ale "playing Moldvay Basic DnD with a friend."

Re: [AW] Design Apocalypse World (aneb obecná diskuze o AW)

od Quentin » 30. 7. 2023, 16:42

Selhan píše: 30. 7. 2023, 16:36Ok, Moldvaye bych jako inspiraci AW úplně nečekal.
Ze z toho vypadlo prave play to find out me vubec neprekvapuje :D

Re: [AW] Design Apocalypse World (aneb obecná diskuze o AW)

od Selhan » 30. 7. 2023, 16:36

Screenshot 2023-07-30 163459.jpg
Ok, Moldvaye bych jako inspiraci AW úplně nečekal.

Re: [AW] Design Apocalypse World (aneb obecná diskuze o AW)

od sirien » 2. 6. 2022, 14:37

Pro zájemce:

Bezkostková apokalypsa

Překlad blogu Roba Donoghua (jeden z hlavních autorů Fate) o tom jak hrát AW narativním stylem (takřka) bezkostkově.

Re: [AW] Design Apocalypse World (aneb obecná diskuze o AW)

od PardGalen » 15. 4. 2022, 18:52

Najít plány na vysílačku je asi v pohodě. Mám pocit, že v jedné hře, kterou jsem vedl to bylo použito podobně.

Přeměna kostičky na kuličku je trochu zvláštní. Většinou se jedná o kus víru, který přitáhneš do skutečného světa, ale jestli ten vír dokáže měnit věci tak to půjde také.
Většina těchto pokusů bývá krátkodobá a klidně se to dá popsat jako iluze nebo halucinace a později to přejde.

Re: [AW] Design Apocalypse World (aneb obecná diskuze o AW)

od Jerson » 13. 4. 2022, 07:05

Můžete mi prosím nadhodit konkrétní možnosti, které se dají provádět s Vírem šílenství, případně co s ním může dělat specificky Fixer?
Zkouším to na své družině, a hráče napadlo jen že by ve Víru zkusil najít plány na vysílačku, aby se mu lépe stavěla, a pak ze by zkusil hliníkovou kostičku proměnit na kuličku (v rámci tahu Izoluj část Víru), což mi přijde jako ne úplně zamýšlené využití.

Re: Apocalypse World / PbtA pro newbíka :)

od alladjex » 21. 2. 2022, 21:47

Díky moc všem za info. Omlouvám sem, zapomněl jsem napsat, že osobně zrovna Apocalypse World hrát neplánuju. (Nemám postapo moc rád.) AW jsem četl spíše ze "studijních důvod". :)

Re: Apocalypse World / PbtA pro newbíka :)

od Log 1=0 » 21. 2. 2022, 18:37

Můj "setting" pro AW spočíval v tom, že jsem se hráčů zeptal, v jakém biotopu chtějí, aby se hra odehrávala, a pak jsem házel lidi a lokace, jak mě napadaly. Ale nevím, jestli je tohle Alladjexxovi užitečné. Každopádně, jde to i takhle.

Re: Apocalypse World / PbtA pro newbíka :)

od sirien » 21. 2. 2022, 17:11

Jain.

Explicitní setting tam není. Ale je tam docela intenzivní implicitní setting a je dobré ho brát v úvahu. Prozačátek existence Psychickýho maelströmu je hodně výrazný prvek libovolného settingu (o jeho stylizaci nemluvě), stejně jako předpoklad nedostatku a zcela zhroucené civilizace (které ve skutečnosti není nutně platný pro všechna postapa... ale AW s ním prostě počítá) atd.

Setting ve smyslu mapy a konkrétních postav tam ale samozřejmě není. Bohužel tam není ani návod k jeho tvorbě a z (nejen) mé zkušenosti to je blbý protože tam jsou místa kde si můžeš jako nováček trochu naběhnout. Kdysi sem o tom chtěl napsat článek, ale pak mě psaní o AW nějak omrzelo... (tak moc že sem nenapsal ani jeho recenzi - a teď mě tak napadá že ani tu slíbenou kritickou analýzu...) Anyway, na co dávat bacha:
- pokud z nějakého důvodu explicitně nechceš jinak, tak hned z kraje hry chceš mít několik dalších osad v rozumném dosahu (dojezdu) od místa, ve kterém pobývají postavy. Může jít o jiné državy nebo jen o nějaké statky nebo pevnůstky (/doly /farmy...), ale později ve hře rozhodně oceníš mít poruce nějaké místo kde něco může být, ale které není hned za rohem (a tedy v triviálním dosahu a navíc permanentně všem na očích)
- Je dobré se trochu zamyslet nad tím kde se berou aspoň některé základní zdroje. Je dobré vymyslet si hned z kraje aspoň něco zajímavého co se v dané državě dělá / získává a co je trochu unikátní.
- Je dobré si rovnou v úvodní lokaci rozvrhnout víc konkurenčních frakcí s nějakým napětím mezi nimi. Je dobré aby tyto nebyly totožné (dva gangy jsou míň zejámavé než gang a sekta)

(ano, jde to dělat i jinak a i úplně opačně a bla bla bla... ale když to uděláš takhle, tak si dost usnadníš život - minimálně v prvních hrách než si ošaháš jak ta hra vůbec celkově funguje. Minimálně co do settingu, teda.)

Nahoru