od sirien » 29. 4. 2020, 18:03
Marky: Mě přijde, že ten štamgast neni úplně ten samej případ, o kterym se teď bavíme, protože podnik prostě má nějakýho nejlepšího štamgasta - když o něj přijdeš, tak jen řekneš, kdo je ten další/současnej (což bude
nějakej, dokud do toho podniku bude aspoň někdo chodit aspoň trochu opakovaně). Tj. nejde o nahrazení ztraceného kvůli perskripci, ale prostě o popis nového stavu. (Ono to tam není 100% jasné, ale všechny ty v dané pasáži uvedené příklady se IMO vážou k deskripci - preskripce tam je zcela vynechaná a bez příkladu. Což je poněkud škoda.)
Cor: Zajímavé otázky.
A - IMO ano. Pokud to dává smysl ve fikci, tak to prostě dostaneš (as-written "honesty"... Vincentovo "rules are not to limit you"... etc.). Precedent bych viděl nejen ve vozidlech (Keeler co motorku lehce nabyla... a lehce pozbyla), ale třeba i ve zbraních (několik postav má nějaké zbraně do začátku, ale to Tě nijak nelimituje sehant si během hry další).
B - IMO ne. AWčko se nezdá dávat nějak moc důraz na rovnováhu obecně a as-written verze expování (která je za mě osobně teda
dost mizerná a hodná nahrazení, ale whatever) neni nijak extra vyrovnaná - o tom, že Ti do hry můžou v klidu vstupovat nové postavy ve výchozím stavu a fungovat vedle postav brutálně naexpených ani nemluvě (skrze zlepšení "vem si 2. postavu", třeba...)
C - IMO ne, viz výše B.
Co by se tu nicméně mělo zohlednit je opačný případ a to když něco získáš protože sis to vylevlil - tady by měly platit principy "nejebej hráče do ucha" a "neber jim věci kvůli kterejm sou cool" a "buď fanoušek" atd. Tj. pokud si někdo postaví gang a někdo mu ho rozstřílí, tak bys to hráči asi neměl dělat tak těžké, když pude zverbovat nový lidi. Popř. pokud baronovi někdo vypálí osadu do základů, tak by měl mít možnost vybudovat novou (třeba i lepší...) mnohem snáz, než kdyby se někdo snažil k nějaké jen tak přijít nebo jí založit z ničeho.
...tj. pokud o něco přijdeš, ale jako hráč o to pořád stojíš, tak je podle mě v duchu hry nechat Tě to nějakou ingame snahou obnovit v "lehké obtížnosti" až do úrovně co máš zaškrtanou na kartě. Na vyšší úroveň už žádné odpustky nemáš a mělo by to být tak těžké jako pro ostatní / jak dává skutečně "tvrdě" smysl bez další protekce.
Pointa toho, že si něco vezmeš při level-upu, je a) tahle "soft" garance a hlavně b) že "se to prostě stane", aniž by ses o to musel složitě snažit (se šancí, že se to nepovede nebo se to dokonce obrátí proti Tobě). Tj. jsou to věci, které k postavě daného typu patří a level-up Ti je umožňuje získat mnohem rychleji a snáz a ve větším množství, než ostatním.
Markym jsme to hráli tak, že jakýkoliv zlepšení co není "podpořený volbou získanou za levelup" je jen dočasného charakteru
V tom se myslim odráží to, že Marky bral celá pravidla dost formálně a preskriptivně - což jak jsme nedávno zjistili přímo od Vincenta být nemají.
Jako ne, že by to tak herně nefungovalo. Třeba Fate tenhle princip volně navrhuje u Specialit a já sám jsem ho do mých Fate Star Wars ke Specialitám vepsal jako tvrdé pravidlo. Nicméně u Fate jde o to že to vystihuje zdroje, které silně ovlivňují hráčský spotlight, což u AWčka neplatí. Může to mít nějaké jiné efekty (např. to co píšeš u zbraní), ale jestli jsou tyto "bug" nebo "feature" už je asi spíš o osobní preferenci. (Zrovna ty zbraně bych já dokázal hrát tak i tak, ale znám hráče, kterejm by to fakt nesedlo.)
Tj. jde to tak hrát, proč ne, pokud vám to vyhovuje, ale "myšlené" to tak IMO neni.
EDIT: jinak ono jak moc Ti bude okolo běhat celá parta ověšená AKčkama taky hodně rozhoduje to, jaký zbraně vlastně vůbec do tý hry vnášíš. Pokud má takovýhle kvéry každej jeden nepřítel (3-harm gangy kam se podíváš...), tak nedává moc smysl, aby je neměly i postavy. Pokud je do hry moc nedáváš, tak ale naopak neni kde brát.
Dál zas platí že tyhle "náhodně" sesbírané zbraně se jako MC nemusíš rozpakovat nechávat ztrácet, zabavovat, krást, ničit (zasekávat atp.) Taky když o ně postavy přijdou, tak viz výše se jim hůř dostávají zpátky - Vincent píše, že nemá problém nechat kohokoliv někde sehnat nějaký páčidlo - ale mezi páčidlem a AR-15 je docela rozdíl.
[b]Marky:[/b] Mě přijde, že ten štamgast neni úplně ten samej případ, o kterym se teď bavíme, protože podnik prostě má nějakýho nejlepšího štamgasta - když o něj přijdeš, tak jen řekneš, kdo je ten další/současnej (což bude [i]nějakej[/i], dokud do toho podniku bude aspoň někdo chodit aspoň trochu opakovaně). Tj. nejde o nahrazení ztraceného kvůli perskripci, ale prostě o popis nového stavu. (Ono to tam není 100% jasné, ale všechny ty v dané pasáži uvedené příklady se IMO vážou k deskripci - preskripce tam je zcela vynechaná a bez příkladu. Což je poněkud škoda.)
[b]Cor:[/b] Zajímavé otázky.
A - IMO ano. Pokud to dává smysl ve fikci, tak to prostě dostaneš (as-written "honesty"... Vincentovo "rules are not to limit you"... etc.). Precedent bych viděl nejen ve vozidlech (Keeler co motorku lehce nabyla... a lehce pozbyla), ale třeba i ve zbraních (několik postav má nějaké zbraně do začátku, ale to Tě nijak nelimituje sehant si během hry další).
B - IMO ne. AWčko se nezdá dávat nějak moc důraz na rovnováhu obecně a as-written verze expování (která je za mě osobně teda [url=http://www.d20.cz/clanky/pravidla/sirienovy-aw-hacky.html]dost mizerná a hodná nahrazení[/url], ale whatever) neni nijak extra vyrovnaná - o tom, že Ti do hry můžou v klidu vstupovat nové postavy ve výchozím stavu a fungovat vedle postav brutálně naexpených ani nemluvě (skrze zlepšení "vem si 2. postavu", třeba...)
C - IMO ne, viz výše B.
Co by se tu nicméně mělo zohlednit je opačný případ a to když něco získáš protože sis to vylevlil - tady by měly platit principy "nejebej hráče do ucha" a "neber jim věci kvůli kterejm sou cool" a "buď fanoušek" atd. Tj. pokud si někdo postaví gang a někdo mu ho rozstřílí, tak bys to hráči asi neměl dělat tak těžké, když pude zverbovat nový lidi. Popř. pokud baronovi někdo vypálí osadu do základů, tak by měl mít možnost vybudovat novou (třeba i lepší...) mnohem snáz, než kdyby se někdo snažil k nějaké jen tak přijít nebo jí založit z ničeho.
...tj. pokud o něco přijdeš, ale jako hráč o to pořád stojíš, tak je podle mě v duchu hry nechat Tě to nějakou ingame snahou obnovit v "lehké obtížnosti" až do úrovně co máš zaškrtanou na kartě. Na vyšší úroveň už žádné odpustky nemáš a mělo by to být tak těžké jako pro ostatní / jak dává skutečně "tvrdě" smysl bez další protekce.
Pointa toho, že si něco vezmeš při level-upu, je a) tahle "soft" garance a hlavně b) že "se to prostě stane", aniž by ses o to musel složitě snažit (se šancí, že se to nepovede nebo se to dokonce obrátí proti Tobě). Tj. jsou to věci, které k postavě daného typu patří a level-up Ti je umožňuje získat mnohem rychleji a snáz a ve větším množství, než ostatním.
[quote]Markym jsme to hráli tak, že jakýkoliv zlepšení co není "podpořený volbou získanou za levelup" je jen dočasného charakteru[/quote]
V tom se myslim odráží to, že Marky bral celá pravidla dost formálně a preskriptivně - což jak jsme nedávno zjistili přímo od Vincenta být nemají.
Jako ne, že by to tak herně nefungovalo. Třeba Fate tenhle princip volně navrhuje u Specialit a já sám jsem ho do mých Fate Star Wars ke Specialitám vepsal jako tvrdé pravidlo. Nicméně u Fate jde o to že to vystihuje zdroje, které silně ovlivňují hráčský spotlight, což u AWčka neplatí. Může to mít nějaké jiné efekty (např. to co píšeš u zbraní), ale jestli jsou tyto "bug" nebo "feature" už je asi spíš o osobní preferenci. (Zrovna ty zbraně bych já dokázal hrát tak i tak, ale znám hráče, kterejm by to fakt nesedlo.)
Tj. jde to tak hrát, proč ne, pokud vám to vyhovuje, ale "myšlené" to tak IMO neni.
EDIT: jinak ono jak moc Ti bude okolo běhat celá parta ověšená AKčkama taky hodně rozhoduje to, jaký zbraně vlastně vůbec do tý hry vnášíš. Pokud má takovýhle kvéry každej jeden nepřítel (3-harm gangy kam se podíváš...), tak nedává moc smysl, aby je neměly i postavy. Pokud je do hry moc nedáváš, tak ale naopak neni kde brát.
Dál zas platí že tyhle "náhodně" sesbírané zbraně se jako MC nemusíš rozpakovat nechávat ztrácet, zabavovat, krást, ničit (zasekávat atp.) Taky když o ně postavy přijdou, tak viz výše se jim hůř dostávají zpátky - Vincent píše, že nemá problém nechat kohokoliv někde sehnat nějaký páčidlo - ale mezi páčidlem a AR-15 je docela rozdíl.