[betaverze] Bělbogův RPG systém

Odeslat odpověď


Odpověď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: ;) :-o :evil: :mad: :-| :clap: :think: :doh: :naughty: :dance: $D :vamp: O-) :eyecrazy: :>;o) :>:o/ :8oO $lol$ $-o :toot: :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: [betaverze] Bělbogův RPG systém

od Jerson » 23. 9. 2008, 13:21

Mě je většinou úplně jedno, jakým způsobem pravidla danou věc řeší - vytvořím si postavu a až pak ji popisuju pravidly. Jestli se pak daná schopnost bude řešit pomocí dovednosti, kouzla nebo jiné mechaniky je mi vcelku jedno.

od Belbog » 23. 9. 2008, 12:41

Jerson: Jsem přesvědčen o tom, že magie jde v mých pravidlech pojímat univerzálně. Vrátíme-li se k příkladu vytahování něčeho odněkud, pak se věc má tak, že postava buď daný předmět má, nebo nemá; pokud jej nemá, pak jej může případně nějak odněkud "vykouzlit" (a je na tobě, jaký nádech tomuto slovu vtiskneš); rozhodně však nejde argumentovat tím, že postava danou věc má, protože už je taková (což je možné u některých tzv. narativních druhů RPG).

od Jerson » 22. 9. 2008, 22:06

Ale fuj, jako bych někdy nechal někoho vytáhnout kulomet z kabelky :-)

Mě jen zajímá, do jaké míry je tato magie opravdu univerzální, protože čím déle hraju,tím víc zjišťuju, že magie se dá pojímat mnoha různými způsoby.

od boubaque » 22. 9. 2008, 21:31

Osobně si myslím, Jersone, že by se to nějak vyřešit dalo i těch Belbogových pravidlech, pokud jsou tolik abstraktní, jak jsem pochopil (minimálně obtížnost kouzla podle výsledného efektu na to vypadá). Jen by prostě hráči museli přistoupit na to, že nehrají realistickou hru a tahání kulometů z kabelky* je svým způsobem běžná magie.

EDIT: * nebo stavění letadel z krabičky od sirek ;)

od Jerson » 22. 9. 2008, 20:56

Asi jsi mě nepochopil - dejme tomu, že chci hrát sluhu, který má potřebné vybavení vždy po ruce. Nebo holku, která má v kabelce tisícovku věcí, takže cokoliv menšího než kabelka samotná v ní může najít. Dá se taková postava hrát?

Nebo třeba postava, která dovede předvídat budoucnost a vyhnout se některým událostem.

od Belbog » 22. 9. 2008, 20:13

Chtěl jsem říct, že to, na co se ptáš, je prvek, který patří do jiného druhu pravidel, než jsou ta má. V tomto směru nejde o to, že by má pravidla neumožňovala hrát některé charaktery (i Saturnin by šel hrát), ale o to, že to, na co se ptáš, je zcela jiný druh hry.

od Jerson » 22. 9. 2008, 18:48

Belbogu, teorii a názvosloví raději vynech, rychle se v něm začnu topit. Chtěl jsi tím tedy říct, že taková postava se podle tvých pravidel hrát nedá, pokud to dobře chápu?

od Belbog » 22. 9. 2008, 17:11

V tom případě ho nemá... Má pravidla v tomto ohledu dodržují klasické rozdělení rolí postav a vypravěče; cílem hráčů není tvořit příběh, ale hrát za postavu.
Jinak řečeno, má hra je ve většině ohledů "gamistická", přesahy má v tom, že jednoduchostí svých pravidel dává větší prostor příběhu (ale to neznamená, že by byla narativistická) a že se snaží v pravidlech zachovat všechny možnosti fantasy reality, nikoliv tvořit herní realitu na základě herních možností (srovnej s DrD - herní/neherní povolání a rasy, omezení povolání atd.), to však neznamená, že by byla simulacionistická.
(P.s. to jen pro větší názornost - osobně považuji Edwardsovo dělení za poněkud problematické a až příliš schematické.)

od Jerson » 22. 9. 2008, 14:47

Já myslel jak byto fungovalo v případě, kdy hráč řekne "teď bych chtěl mít u sebe pečetní prsten svého pána, ale nemám ho napsaný ve vybavení". Jak by se postupovalo ve hře dál.

od Belbog » 22. 9. 2008, 14:13

Tohle je podle mechaniky pravidel: zvýšená intuice, případně kouzla. Rozhodně tedy nikoliv jako "příběhová vlastnost postavy" jako ve FATE (takový přístup mi příliš nesedí).

od Jerson » 22. 9. 2008, 14:03

A jak bys takovou schopnost řešil pomocí mechaniky pravidel?

od Belbog » 22. 9. 2008, 13:14

Jerson: tohle je docela složitá otázka, protože v popsaném případě není - jak jsi naznačil - zdůvodnění zcela jasné (což také podporuje vtipnost knihy); podle toho, jak já se dívám na příběh, by však v RPG nějaké zdůvodnění být mělo - v mém systému by šlo asi o osobu s mimořádně vyvinutou intuicí (i když ani varianta, že by kouzlil, není zcela od věci - to, že není mág, myslím nevadí - správný sluha by měl ostatně umět všechno :D ).
Jinak pokud jde o magii, tak ji nemusíme považovat jen za doménu kouzelníků, ale obecně za herní mechanismus umožňující postavám dělat nereálné věci... (v tomto smyslu nemusí jejich činnost mít vůbec statut magie).

od Jerson » 22. 9. 2008, 11:29

Belbog píše:Pokud jde o tu uvěřitelnost a nenápadnost, nevím přesně, jak to myslíš. Cena kouzla se odvíjí od jeho kvantifikovatelných parametrů, přičemž zde jsou zohledněny i takové věci jako konkrétnost vyvolávané bytosti (ve 3 či 5 stupních, nevím přesně).

6. podobně jako boj je ztížena i magie – šance na úspěšné seslání kouzla je na začátku max. 43%, postupně roste. Tři magické disciplíny umožňují postavám provádět všechny možné druhy kouzel – od klasického čarodějnictví přes přírodní (psychickou) magii až po velké rituály, jimiž lze např. přivolat démony z jiných sfér (případně je tam opět odvolat); více viz bod 10. Problém spočívá v tom, že maximum magenergie (ostatně stejně jako „životy“) postavám nepřibývá – musejí tedy využívat jiné zdroje, ať už jde o předměty či spojení sil s jiným kouzelníkem
...
10. magie se dělí na tři obory podle přístupu ke kouzlení a energii: 1. čarodějnictví, což jsou kouzla s krátkou dobou sesílání určená pro rychlé a praktické řešení okamžitých problémů (srov. např. čaroděj v DrD), kouzelník zde využívá vlastní energie, případně energie ze zvláštních zásobníků (např. hůl); 2. přírodní magie - magie založená na snaze kouzelníka neznásilňovat energii okolí - díky tomu má k dispozici energii předmětů a míst (genius loci), ale k některým účelům ji nemůže používat (zejm. ke zranění), hlavním využitím je věštění, telepatie, posílení smyslů a psychická kouzla, 3. rituální magie - toto je jediné řešení, jak může kouzelník seslat kouzla vyžadující opravdu hodně magenergie (desetkrát, ale i stokrát dražší než u předchozích způsobů kouzlení), navíc nepoužívá svou energii, ale energii obětin (ale shánějte někde 40 černých býků ), navíc obvykle potřebuje nějaké učedníky/asistenty a seslání trvá v řádu hodin. Obligátním využitím je přivolání démona z jiné dimenze, konverzace s bohy, seslání živelné katastrofy na nejbližší město apod.
Pro přehlednost jsem to sem zkopíroval, a teď k mé otázce.

Vezmu třeba člověka typu Saturnin, svého oblíbence. Není to mág a každý by o něm řekl, že jde o výstředního osobního sluhu, nicméně velmi schopného. Kdykoliv totiž jeho pán něco potřebuje, ať jde o deky pro nenadálé přespání v přírodě, láhev alkoholu pro zahřátí nebo čisté oblečení, on to má u sebe. Jsou dvě možnosti - buď je vyjímečně předvídavý, nebo skutečně vidí do budoucnosti, případě dokáže dané věci teleportovat.

Hráč takové postravy ale nemá možnosti spisovatele a obvykle neví, jaké předměty by mohl potřebovat, takže si je nemůže připravit dopředu. Potřeboval by schopnost, klidně skoromagickou, aby je měl ve správný okamžik při ruce, aby naplnil image sluhy připraveného na vše.

Ve FATE má takovou schopnost jakákoliv postava, takže nemusí jít nutně o kouzlo, ale pak to ztráce svou herní přitažlivost a výjimečnost. V DrD něco takového umí jen mág a daná schopnost (tedy kouzlo) je dost náročná, navíc omezená. Ve tvém popisu magie jsem nanašel možnost, jak toto vyřešit, tak by mě zajímalo, jestli jdi počítal i s takovým druhem magie. (Mám v zásobě dalších deset jiných efektů různého ražení, pokud bys potřeboval víc příkladů.)

od Belbog » 22. 9. 2008, 11:11

Kaučukovník: Nazdááár! Tak tomu říkám ostrá kritika $D Máš u mě pytlík gumídků :wink: Fakt!
Jinak bych přeci jenom dodal jednu věc, a to že systém sice není tabulkový a snad ani příliš komplexní, ale přesto umožňuje postavám všemožně rozvíjet taktiku, což je jedna z věcí, které mám rád, takže hra pak není monotóní (ať už jde o bojové finty, kouzla či všechny možné ostatní činnosti).

od Kaučukovník VI. » 22. 9. 2008, 11:03

Mám tu čest sledovat Bělbogova pravidla už nějakou dobu, a VELMI dlouho jsem do jejich různých aspektů tepal, ale při prvním hraní (předchozí verze) jsem musel uznat, že to všechno tak nějak opravdu funguje.

Asi to neuspokojí ty hráče, kteří se rádi rochní v tabulkách a vypočítávají možné kombinace vlastností a dovedností - na to je tento systém málo komplexní (a také proto jsem do něj vždy já sám tolik rýpal). Jestli ale chcete hrát na příběh a atmosféru a o pravidla hru jen "opřít", zde máte právě to, co je nutné a prakticky nic navíc.

Nahoru