Žánry

Mechanika Popis
Akce/dobrodružství

Produkty s adrenalinem, svižnou akcí, dobrodružnými eskapádami.

Akce/dobrodružství (gangsterka)

Akční podžánr, ve kterém hlavní roli hrají mafiáni, gangsteři, pašeráci, gangy atd.

Akce/dobrodružství (námořní)

Produkty zabývající se dobrodružstvím na vlnách oceánů, mořeplavbou, loděmi a výpravami na ostrovy... nebo třeba do podvodních říší.

Akce/dobrodružství (piráti)

Dobrodružné hry s piráty, korzáry a podobnými pochybnými existencemi – na mořích, ale klidně i ve vesmíru.

Akce/dobrodružství (pulp)

Produkty v různých pulpových prostředích, inspirované starými dobrodružnými knížkami, komiksy a filmy, jako je třeba Indiana Jones.

Akce/dobrodružství (sport)

Hry a produkty se sportovní tématikou.

Akce/dobrodružství (superhrdinové)

Produkty, ve kterých vystupují superhrdinové nebo jedinci s mimořádnými schopnostmi. Často se utkávají se superpadouchy.

Bez žánru / univerzální

Produkty neurčené pro žádný konkrétní žánr, ale naopak použitelné ve všech žánrech nebo věnované mnoha různým žánrům najednou.

Bojová umění

Produkty zabývající se uměním boje, často beze zbraně. Karate, nindžové, kung fu a podobné vylomeniny.

Dětství

Hry s tématikou dětství, školy, dospívání, šikany, střetů s dospělými.

Fantasy

Všeobjímající kategorie pro všechny produkty ve fantastických světech plných magie, příšer a záhadných sil.

Fantasy (arabská a asijská)

Fantasy v laděná v orientálním duchu. Pohádky tisíce a jedné noci, sultánové, byrokratický dvůr věčného císaře, maharádžové v palácích na okraji džungle.

Fantasy (artušovská)

Fantasy vycházející z mýtů o králi Artušovi a rytířích kulatého stolu.

Fantasy (epická/hrdinská)

Žánr fantasy zabývající se epickými výpravami, střety velkých idejí nebo zápasem dobra se zlem. Postavy bývají „hrdinové“ v pravém smyslu slova, často někoho zachraňují nebo pomáhají. Světy hojně oplývají magií a fantastickými prvky. Příklady jsou Středozem nebo Narnie.

Fantasy (moderní urban)

Fiktivní světy, ve kterých se míchá prostředí inspirované současností s prvky magie, mýtů a nadpřirozena.

Fantasy (sword & sorcery)

Akčně laděný podžánr fantasy. Nezaobírá se vzletnými zápletkami ani bitvami dobra proti zlu, hráči jsou spíš vykradači pochybné morálky, usilující o bohatství a slávu. Příkladem je třeba Barbar Conan nebo Fafhrd a Šedý Myšilov.

Fantasy (temná)

Protipól epické fantasy. Bývá realističtější, přízemnější, magie je vzácnější nebo rovnou nebezpečná a zakázaná. Postavy bývají obyčejní lidé, mají různé vady a příběhy se točí víc kolem snahy přežít v nehostinném světě než kolem epických soubojů dobra se zlem.

Historie

Souhrnná kategorie pro všechny hry a produkty, které se odehrávají v historii Země.

Historie (20. století)

Produkty z historie 20. století, často se točící kolem některé z jeho válek. První a druhá světová válka, válka ve Vietnamu...

Historie (alternativní)

Historický žánr, který předpokládá, že některé klíčové události v dějinách se odehrály trochu jinak. Co kdyby Řím nepadl? Nebo kdyby druhou světovou válku vyhrálo Německo?

Historie (američtí indiáni)

Historický žánr zaměřený na dobývání Ameriky nebo prostředí amerických původních obyvatel. Inkové, Aztékové, ale i severoameričtí indiáni.

Historie (pravěk)

Hry odehrávající se v časech před psanými dějinami. Lovci a sběrači, pralidi, ale i dinosauři!

Historie (průmyslová revoluce)

Žánr někdy též označovaný jako „viktoriánský“. 19. století páry nebo začátek 20. století. Svět se plní fabrikami, lokomotivami, po světě lítají vzducholodě a světoběžníci objevují dosud neprobádané kouty světa. Jules Verne.

Historie (raný novověk)

Produkty zasazené do renesance nebo raného novověku. Piráti v Karibiku, francouzští mušketýři, lancknechti třicetileté války...

Historie (starověk)

Hry zasazené do antiky, starověku nebo doby bronzové. 

Historie (středověk)

Žár zabývající se evropským středověkem, přibližně mezi 5. a 15. stoletím.

Historie (vikingové)

Produkty zasazené do prostředí vikingů a jejich mořeplaveb nebo loupeživých výprav. Včetně objevování Islandu a Nového světa.

Historie (western)

Kovbojové, indiáni, šerifové, saloony s rozrážecími dveřmi, válka Severu proti Jihu a jiné stálice westernového žánru.

Horor

Produkty odehrávající se v prostředí plném strachu a děsivých prvků. Vyjdou najevo vaše nejtemnější tajemství? Dožene vás vraždící maniak se sekerou? A co se skrývá v tajemném hradě rýsujícím se pod úplňkem na horizontu?

Horor (Cthulhu)

Všechny produkty vycházející z díla H. P. Lovecrafta. Často pojednávají o průniku děsivých, nepopsatelných entit do naší reality.

Horor (gotický)

Klasický romantický horor vycházející z mýtů o nadpřirozených bytostech. Upíři, vlkodlaci, mumie, strašidelné domy, čarodějnice a tajemný hrad na obzoru.

Horor (zombie)

Oblíbený hororový podžánr, ve kterém živí mrtví chodí po světě a žerou vaše mozkýýýý...

Komedie/satira

Produkty, které mají být vtipné a humorné nebo které satirizují společenské jevy.

Konspirace

Kospirační žánr vykresluje svět plný spiknutí a zákulisních machinací, ve kterém odkrytí jedné záhady jen otevírá cestu k záhadám ještě hlubším a zamotanějším.

Korporace

Zpravidla dystopické produkty, ve kterých je svět ovládán bujícím kapitalismem a mocnými korporacemi, které často mívají nekalé záměry.

Kultury

Produkty zabývající se konkrétní kulturou z reálné Země.

Kultury (asijské)

Produkty zabývající se reálnými asijskými kulturami. Příběhy točící se například kolem samurajů, nindžů nebo mongolské invaze.

Literární/filmový svět

Souhrnná kategorie pro všechny hry, herní produkty a světy, které vycházejí z literární nebo filmové předlohy, komiksů, seriálů atd.

Literární/filmový svět (anime/manga)

Hry a světy vycházející z prostředí asijských kreslených komiksů nebo animovaných seriálů.

Literární/filmový svět (filmy/seriály)

Hry a produkty, které vycházejí z hraných filmů a seriálů.

Literární/filmový svět (knihy)

Kategorie pro všechny hry, produkty a světy, které mají předlohu v umění věru nejvyšším – poctivých románech, povídkách a jiné literární tvorbě.

Literární/filmový svět (wargames/videohry)

Hry a produkty vycházející ze světa známého spíš z jiného typu her, například stolních wargames nebo videoher.

Literární/filmový svět (západní komiks)

Hry a světy vycházející z prostředí západních kreslených komiksů nebo animovaných seriálů.

Mechové

Žánr obrovských bojových robotů, jejichž neohrožení piloti se utkávají v ničivých bitvách. 

Mnohovesmír

Žánr zabývající se cestováním mezi různými světy, sférami existence nebo prostředími, kde platí jiné fyzikální zákony.

Mytologie/folklór

Produkty vycházející z reálných legend, bájí, mýtů a příbězích o bozích nebo stvoření světa, ať už Řeckých, Egyptských, nebo třeba Aztéckých. Anebo materiály zabývající se různými přírodními duchy nebo kouzelnými skřítky.

Mytologie/folklór (pohádky)

Produkty vycházející z evropského folklóru a pohádek, jak je zpopularizovali například bratři Grimmové.

Náboženství

Produkty, které se točí kolem náboženství, ať už těch skutečných, nebo těch fiktivních určených pro fantasy herní světy.

Nadpřirozeno

Souhrnná kategorie pro všechny produkty a hry, které ve velké míře pracují s motivem nadpřirozena, záhadných bytostí, jevů vymykajících se lidskému chápání, magických rituálů...

Nadpřirozeno (okultismus)

Žánr zabývající se nadpřirozenými silami a entitami, které pronikají do našeho světa z jiných rozměrů existence. Mágové a čarodějnice, studium hermetické magie, démonologie, tarot, spiritualismus. Okultismus je žánr zaprášených griomoárů se zapomenutými moudry, pentagramů a černých svic.

Nadpřirozeno (paranormální)

Příběhy, ve kterých se náš zdánlivě „normální“ svět mísí s nevysvětlitelnými jevy, které se vymykají lidskému chápání a vědeckému bádání. Mimosmyslové vnímání, telekineze, UFO, kryptozoologie...

Nadpřirozeno (psionika)

Hry a jejich rozšiřující produkty, které se zabývají mimosmyslovým vnímáním, čtením myšlenek, telekinezí a jinými formami psioniky nebo mentalismu.

Politika

Hry a produkty zasazené do prostředí politiky a politikaření, byrokracie a státních úřadů. Příběhy, ve kterých jde především o konexe a intriky.

Postapokalypsa

Příběhy odehrávající se v rozvalinách civilizace, která zanikla třeba v důsledku jaderné války nebo kvůli přírodní katastrofě a zapomněla většinu svých technologických poznatků.

Pro děti

Hry nebo produkty cílené na mladší hráče nebo vhodné pro hraní rodičů s dětmi.

Pro dospělé

Hry a produkty s tématikou pro „vyzrálejší“ hráče. Nejenom sex, ale třeba i psychické problémy, prožitá traumata a jiná „náročná“ témata.

Sci-fi

Souhrnný žánr pro všechny hry zasazené do sci-fi prostředí. Jde o futuristické vyhlídky toho, co by jednoho dne mohlo být možné... ale i o pár věcí, které se pravděpodobně nikdy nestanou.

Sci-fi (cestování časem/realitami)

Podžánr sci-fi zabývající se cestováním mezi různými historickými obdobími nebo mezi různými alternativními realitami současnosti.

Sci-fi (hard)

Striktnější podžánr sci-fi, který si potrpí na to, aby všechno odpovídalo reálným vědeckým poznatkům. Často předpokládá nějaký vědecký průlom a pečlivě vysvětluje, jak vedl k něčemu, co dříve bylo nemožné (třeba cestování nadsvětelnou rychlostí).

Sci-fi (kyberpunk)

Příběhy odehrávající se v pochmurném světě zítřka, ve kterém prim hrají nanotechnologie, implantáty a virtuální světy. Často vládnou mocné korporace, zatímco hrdinové jsou nuzní pankáči.

Sci-fi (vesmírná opera)

Odlehčenější podoba sci-fi, která koketuje s fantastickými prvky a zaobírá se epickými dramaty, ve kterých se střetávají rozsáhlé mezihvězdné říše a romantičtí hrdinové dávají průchod své statečnosti.

Science fantasy

Produkty na pomezí žánrů sci-fi a fantasy, které míchají prvky obou. Většinou zasazené v „budoucnosti“, ale promíchané magií nebo fantasy rasami.

Sociální (vztahy/láska)

Hry a produkty soustředěné kolem mezilidských vztahů, lásky, přátelství a jiných společenských aspektů života.

Současnost

Hry zasazené do „současného“ světa na přelomu 20. a 21. století.

Současnost (blízká budoucnost)

Produkty zabývající se událostmi, které jsou na spadnutí nebo se můžou odehrát v brzké budoucnosti. Blíží se žánru sci-fi, ale ještě tak docela tam nejsou.

Současnost (popkultura)

Hry z prostředí dnešní popkultury, filmů, seriálů, módy a jiných kulturních výstřelků.

Současnost (velkoměsta)

Hry zasazené do velkoměst současnosti, kde jedním z hlavních motivů je městské prostředí samotné.

Steampunk

Příběhy odehrávající se v lehce dystopickém světě, kterému dominují technologie z věku páry, ale dotažené do nehistorických extrémů. Analogové počítače v době viktoriánské, mechanické bytosti a hrdinové vydávající se za dobrodružstvími ve všudypřítomných vzducholodích.

Válka

Hry a produkty zaměřené na válečnou tématiku, ať už jde o konkrétní herní prostředí (např. napoleonské války), nebo příručky zabývající se obecně válčením a bojem armád.

Vánoce/svátky

Hry a produkty s tématikou Vánoc nebo svátečním laděním.

Weird/sureálno

Hry a produkty, které jsou tak „divné“, že se vymykají přesnější žánrové klasifikaci.

Zločin

Obecný žánr seskupující všechny produkty se zločineckou tématikou, od krádeží přes mafii až po špionáž.

Zločin (detektivka/noir)

Hry, ve kterých se hráči vžívají do role detektivů a řeší vraždy nebo rozkrývají záhadné události, většinou v historičtějším prostředí. Sherlock Holmes.

Zločin (policie/kriminálka)

Hry, ve kterých se hráči vžívají do rolí strážců zákona a loví zločince, nebo naopak do rolí zločinců, kteří strážcům zákona unikají.

Zločin (špioni)

Ve špionážním žánru mezi sebou zápolí vlády různých zemí a další mocné organizace pomocí špionů a tajných agentů. James Bond, Mission Impossible.

Zvířata (antropomorfní)

Hry, ve kterých hráči představují zvířata, která jsou v mnohém k nerozeznání od lidí. Nosí oblečení, používají nástroje, staví si domy...

Zvířata (reálná)

Hry, ve kterých hráči představují zvířata, která jsou možná inteligentní, ale ne natolik, aby chodila po dvou, nosila oblečení a používala nástroje.