Dungeons & Dragons (Basic)

Vložil(a) Markus dne
3
Průměr: 2.5 (2 hlasů)
1977
„Začátečnická“ větev staré dobrodružné fantasy hry D&D, s jednoduššími pravidly

Dungeons & Dragons – pro lepší odlišení od ostatních členů rodiny D&D opatřované označením Basic – jsou první výraznější reedice nejstarší hry na hrdiny, ve které hráči zažívají dobrodružství ve fantasy světech. Postavy s tradičními fantasy rasami trpaslíků, elfů, hobitů a lidí a povoláními kouzelníka, klerika, válečníka, nebo zloděje prolézají podzemní komplexy plné nestvůr a pokladů, v pozdějších fázích hry i nebezpečné venkovní krajiny.

Varianta Basic vznikla jako zjednodušení původních Dungeons and Dragons, které byly vyhlášeně nesrozumitelné a musely se šířit osobním zasvěcením. Procesem revize vznikla hra s podobnými, ale lehce odlišnými pravidly. Původně byla zamýšlená jen jako školicí produkt – obsahovala jen pravidla pro začínající dobrodruhy a prolézání podzemních prostor („dungeonů“). Předpokládalo se, že hráči po zaučení přejdou na „plnou verzi“ v podobě původních D&D (1974) nebo později vydaných Advanced D&D (1978). Jednodušší hra si ale získala značnou popularitu, takže ji vydavatel později doplnil i pravidly pro vyšší úrovně a definitivně tím tvořil samostatnou hru. Původní D&D (1974) tak ve výsledku byly nahrazeny dvěma herními liniemi, které desítky let existovaly vedle sebe jako příbuzné, ale odlišné hry – touto „začátečnickou“ linií Basic a „pokročilou“ linií Advanced D&D.

Oproti původnímu D&D i svému „pokročilému“ bratříčkovi AD&D je Basic D&D lehce odlišná hra. Má podstatně jednodušší pravidla, například nerozlišuje rasu a povolání (celkový výběr povolání je: bojovník, kouzelník, klerik, zloděj, trpaslík, elf, půlčík), má jen pár kouzel, jednoduchý soubojový systém. Drží se minimalistického duchu co nejméně pravidel; místo přesných pokynů radí hráčům improvizovat – v kontrastu s linií Advanced, která se vydala cestou početnějších, pravidel a simulace. Klade velký důraz na učení hry, obsahuje podrobné instruktážní texty a dbá na to, aby se ji hráči dokázali naučit sami z knihy.

Právě jednoduchost a srozumitelnost zajistily linii Basic dlouhověkost. Když po přelomu tisíciletí vzniklo hnutí old school renesance, které se obrací k tomu, jak se „RPG hrávala v počátcích“, často se inspiruje právě touto volnější linií Basic spíš než jejím složitějším bratříčkem Advanced.

Pravidla Basic D&D postupně vyšla v pěti inkarnacích nebo restartech:

  • 1977, Basic Set (editor J. Eric Holmes) – Původní verze Basic D&D s pravidly jen pro 1. až 3. úroveň. Vyloženě učební produkt pro začátečníky – tehdy se ještě myslelo, že hráči z ní budou přecházet na jiné verze D&D.
  • 1981, Basic Set (editor Tom Moldvay) + Expert Set (editoři Zeb Cook a Stephen Marsh). Když se ukázalo, že někteří hráči nechtějí přecházet na AD&D, vyšla pravidla v této nové inkarnaci, označované podle dvojice krabic jako „Basic/Expert“ nebo „B/X“. Nově mají pravidla 1. po 14. úroveň a všechno včetně cestování krajinou nebo mořeplavby, čímž definitivně vznikla samostatná hra.
  • 1983 až 1986, Basic + Expert + Companion + Master + Immortals (editor Frank Mentzer) – Série pěti krabic, označovaná jako „BECMI“ je revizí a rozšířením předchozí verze. Přináší pravidla pro teoreticky nekonečné množství úrovní, kdy na 36. úrovni končí „mistři“ a začínají „nesmrtelní“. Za zvýraznění stojí nová pravidla pro správu panství a bitvy armád, představená v krabici Companion.
  • 1991, Rules Cyclopedia (editor Aaron Allston) – Reedice předchozí verze „BECMI“ v podobě jedné knihy, ale s vypuštěním závěrečného dílu Immortals. Pravidla jsou pojatá jako referenční dokument a obsahují i představení světa Mystara. Vyšla k nim i zjednodušená začátečnická krabice s pravidly jen pro 1. až 5. úroveň, nazvaná The New Easy-to-Master Dungeons & Dragons Game („Black Box“).
  • 1994, The Classic Dungeons & Dragons Game – Krabice, aktualizovaná verze „Black Boxu“, tedy začátečnických pravidel pro 1. až 5. úroveň. V téhle inkarnaci už pro hru nevyšla pravidla pro vyšší úrovně.

Edicí Basic – konkrétně variantou BECMI – se v mnohém (včetně rozdělení příruček) inspirovala první česká RPG hra Dračí doupě.

Rodina RPG her
Vydavatel

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Seřadit vzestupně Název Vydáno Kategorie Jazyk
5
Průměr: 5 (1 hlas)
Hodnota
100.00
Art & Arcana: A Visual History 2018 Četba Ilustrovaný průvodce historií a vývojem Dungeons & Dragons
4
Průměr: 4 (4 hlasů)
Hodnota
80.00
Vaults of Volokarnos / Volokarnovy katakomby
Volokarnovy katakomby
2021 Dobrodružství Úvodní dungeon pro Basic D&D – vyhánění orků z katakomb za středomořským městem Čeština
4
Průměr: 4 (2 hlasů)
Hodnota
80.00
Lost City, the 1982 Dobrodružství Dobrodružství odehrávající se v nitru starodávné pyramidy, s příchutí pulpového fantasy
4
Průměr: 3.2 (5 hlasů)
Hodnota
64.00
Keep on the Borderlands, the 1980 Dobrodružství Kultovní dobrodružství odehrávající se v pevnosti, jeskyních chaosu a jejich okolí.
3
Průměr: 3 (1 hlas)
Hodnota
60.00
Isle of Dread, the 1980 Dobrodružství Hexcrawl ve ztraceném světě, na ostrově zamořeném dinosaury
2
Průměr: 2 (1 hlas)
Hodnota
40.00
Horror on the Hill 1983 Dobrodružství Sandboxový průzkum chaotické divočiny a rozsáhlého podzemního komplexu
2
Průměr: 1.5 (2 hlasů)
Hodnota
30.00
In Search of the Unknown 1979 Dobrodružství Začátečnická jeskyně jako polotovar – do hotové mapy si GM umístí příšery a poklady

2

Asi nejlepší ze "starých" edic DnD.

Už je dostatečně dobře zpracovaná, aby se podle toho dalo hrát a zároveň ještě nenabobtnala do nesmyslné složitosti. Procedury dungeoncrawlu jsou čisté a jednoduché a mají potenciál vytvářet zajímavé situace a ozvlášťnovat i velmi tupě nadesignovaná podzemí. Souboje svižné a přitom mají jistý taktický aspekt a hra neháže moc klacků pod nohy. 

Proč tedy jen 2 hvězdičky?

  1. dolů je za hodně zastaralý design. Nejednotné mechaniky, složitosti jako THAC0, pro hráče je často bezpečnější možnost "nehrát".
  2. dolů je za nedodělky na každém kroku. Při čtení vám přijde, že vše do sebe zapadá, ale pokus prakticky podle toho hrát odhaluje spoustu nedodělků a nedomyšleností. A tím nemyslím nějaké speciální situace (jejichž řešení vedlo k bobtnání pozdějších edic), ale kusy základních pravidel pro vyhodnocování běžné hry, které se pak musí předávat zvykově a zkušeností - včetně efektu tiché pošty.
  3. dolů je za neohrabanost a neuspořádanost textu. Minimální zkušenost s psaním pravidel RPG a vůbec uspořádáním textu, který má hráče něco naučit a zároveň slouží jako referenční příručka, čiší z každého odstavce. Ono je to ve své době pochopitelné, ta zkušenost reálně nebyla a byl to v podstatě amatérský produkt. Ale dneska je to už znát.

Jak tedy s DnD Basic naložit, když vás láká nostalgie? Zahrajte si OSE. Pravidlově je to tatáž hra, ale sepsaná dnes a odpadá u něj bod 3. To znamená o jednu hvězdičku víc a je to znát.

3

Basic DnD (obvzlášť B/X verze) je překvapivě stále použitelný systém pro potřeby dungeon-crawlingu. Oproti ADnD tam není přes-příliš "crunche" a na rozdíl od Základních DrD mi víc vyhovuje matematický model (maximální modifier za vlastnost je +3, zbraně krom magických vám bonus k zásahu nedávají, žádná explodující šestka atd.). Pravda, dnes je to rozhodně překonaná hra, ale tři hvězdy si to zaslouží.