Dungeons & Dragons – pro lepší odlišení od ostatních členů rodiny D&D opatřované označením Basic – jsou první výraznější reedice nejstarší hry na hrdiny, ve které hráči zažívají dobrodružství ve fantasy světech. Postavy s tradičními fantasy rasami trpaslíků, elfů, hobitů a lidí a povoláními kouzelníka, klerika, válečníka, nebo zloděje prolézají podzemní komplexy plné nestvůr a pokladů, v pozdějších fázích hry i nebezpečné venkovní krajiny.
Varianta Basic vznikla jako zjednodušení původních Dungeons and Dragons, které byly vyhlášeně nesrozumitelné a musely se šířit osobním zasvěcením. Procesem revize vznikla hra s podobnými, ale lehce odlišnými pravidly. Původně byla zamýšlená jen jako školicí produkt – obsahovala jen pravidla pro začínající dobrodruhy a prolézání podzemních prostor („dungeonů“). Předpokládalo se, že hráči po zaučení přejdou na „plnou verzi“ v podobě původních D&D (1974) nebo později vydaných Advanced D&D (1978). Jednodušší hra si ale získala značnou popularitu, takže ji vydavatel později doplnil i pravidly pro vyšší úrovně a definitivně tím tvořil samostatnou hru. Původní D&D (1974) tak ve výsledku byly nahrazeny dvěma herními liniemi, které desítky let existovaly vedle sebe jako příbuzné, ale odlišné hry – touto „začátečnickou“ linií Basic a „pokročilou“ linií Advanced D&D.
Oproti původnímu D&D i svému „pokročilému“ bratříčkovi AD&D je Basic D&D lehce odlišná hra. Má podstatně jednodušší pravidla, například nerozlišuje rasu a povolání (celkový výběr povolání je: bojovník, kouzelník, klerik, zloděj, trpaslík, elf, půlčík), má jen pár kouzel, jednoduchý soubojový systém. Drží se minimalistického duchu co nejméně pravidel; místo přesných pokynů radí hráčům improvizovat – v kontrastu s linií Advanced, která se vydala cestou početnějších, pravidel a simulace. Klade velký důraz na učení hry, obsahuje podrobné instruktážní texty a dbá na to, aby se ji hráči dokázali naučit sami z knihy.
Právě jednoduchost a srozumitelnost zajistily linii Basic dlouhověkost. Když po přelomu tisíciletí vzniklo hnutí old school renesance, které se obrací k tomu, jak se „RPG hrávala v počátcích“, často se inspiruje právě touto volnější linií Basic spíš než jejím složitějším bratříčkem Advanced.
Pravidla Basic D&D postupně vyšla v pěti inkarnacích nebo restartech:
- 1977, Basic Set (editor J. Eric Holmes) – Původní verze Basic D&D s pravidly jen pro 1. až 3. úroveň. Vyloženě učební produkt pro začátečníky – tehdy se ještě myslelo, že hráči z ní budou přecházet na jiné verze D&D.
- 1981, Basic Set (editor Tom Moldvay) + Expert Set (editoři Zeb Cook a Stephen Marsh). Když se ukázalo, že někteří hráči nechtějí přecházet na AD&D, vyšla pravidla v této nové inkarnaci, označované podle dvojice krabic jako „Basic/Expert“ nebo „B/X“. Nově mají pravidla 1. po 14. úroveň a všechno včetně cestování krajinou nebo mořeplavby, čímž definitivně vznikla samostatná hra.
- 1983 až 1986, Basic + Expert + Companion + Master + Immortals (editor Frank Mentzer) – Série pěti krabic, označovaná jako „BECMI“ je revizí a rozšířením předchozí verze. Přináší pravidla pro teoreticky nekonečné množství úrovní, kdy na 36. úrovni končí „mistři“ a začínají „nesmrtelní“. Za zvýraznění stojí nová pravidla pro správu panství a bitvy armád, představená v krabici Companion.
- 1991, Rules Cyclopedia (editor Aaron Allston) – Reedice předchozí verze „BECMI“ v podobě jedné knihy, ale s vypuštěním závěrečného dílu Immortals. Pravidla jsou pojatá jako referenční dokument a obsahují i představení světa Mystara. Vyšla k nim i zjednodušená začátečnická krabice s pravidly jen pro 1. až 5. úroveň, nazvaná The New Easy-to-Master Dungeons & Dragons Game („Black Box“).
- 1994, The Classic Dungeons & Dragons Game – Krabice, aktualizovaná verze „Black Boxu“, tedy začátečnických pravidel pro 1. až 5. úroveň. V téhle inkarnaci už pro hru nevyšla pravidla pro vyšší úrovně.
Edicí Basic – konkrétně variantou BECMI – se v mnohém (včetně rozdělení příruček) inspirovala první česká RPG hra Dračí doupě.
Produkty pro tuto hru
Průměrné hodnocení Seřadit vzestupně | Název | Vydáno | Kategorie | Jazyk | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Hodnota
100.00
|
Art & Arcana: A Visual History | 2018 | Četba | Ilustrovaný průvodce historií a vývojem Dungeons & Dragons | ||
Hodnota
80.00
|
Vaults of Volokarnos / Volokarnovy katakomby Volokarnovy katakomby |
2021 | Dobrodružství | Úvodní dungeon pro Basic D&D – vyhánění orků z katakomb za středomořským městem | ||
Hodnota
80.00
|
Lost City, the | 1982 | Dobrodružství | Dobrodružství odehrávající se v nitru starodávné pyramidy, s příchutí pulpového fantasy | ||
Hodnota
64.00
|
Keep on the Borderlands, the | 1980 | Dobrodružství | Kultovní dobrodružství odehrávající se v pevnosti, jeskyních chaosu a jejich okolí. | ||
Hodnota
60.00
|
Isle of Dread, the | 1980 | Dobrodružství | Hexcrawl ve ztraceném světě, na ostrově zamořeném dinosaury | ||
Hodnota
40.00
|
Horror on the Hill | 1983 | Dobrodružství | Sandboxový průzkum chaotické divočiny a rozsáhlého podzemního komplexu | ||
Hodnota
30.00
|
In Search of the Unknown | 1979 | Dobrodružství | Začátečnická jeskyně jako polotovar – do hotové mapy si GM umístí příšery a poklady |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Jednoduchá krása, ale příliš oprýskaná časem
Asi nejlepší ze "starých" edic DnD.
Už je dostatečně dobře zpracovaná, aby se podle toho dalo hrát a zároveň ještě nenabobtnala do nesmyslné složitosti. Procedury dungeoncrawlu jsou čisté a jednoduché a mají potenciál vytvářet zajímavé situace a ozvlášťnovat i velmi tupě nadesignovaná podzemí. Souboje svižné a přitom mají jistý taktický aspekt a hra neháže moc klacků pod nohy.
Proč tedy jen 2 hvězdičky?
Jak tedy s DnD Basic naložit, když vás láká nostalgie? Zahrajte si OSE. Pravidlově je to tatáž hra, ale sepsaná dnes a odpadá u něj bod 3. To znamená o jednu hvězdičku víc a je to znát.
Stále překvapivě použitelné RPG
Basic DnD (obvzlášť B/X verze) je překvapivě stále použitelný systém pro potřeby dungeon-crawlingu. Oproti ADnD tam není přes-příliš "crunche" a na rozdíl od Základních DrD mi víc vyhovuje matematický model (maximální modifier za vlastnost je +3, zbraně krom magických vám bonus k zásahu nedávají, žádná explodující šestka atd.). Pravda, dnes je to rozhodně překonaná hra, ale tři hvězdy si to zaslouží.